Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Tomaten: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

2352 Views

Tomaten: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

Wetenschappelijk bekend als Solanum lycopersicum, de tomaat zijn de bessen van een plant uit de nachtschadefamilie, afkomstig uit Zuid-Amerika.

Hoewel technisch gezien het een vrucht is, wordt de tomaat algemeen gecategoriseerd als groente.

Tomaten zijn de belangrijkste voedingsbron van het antioxidant lycopeen, die verbonden zijn met vele gezondheidsvoordelen zoals verminderd risico op hart- en vaatziekten en kanker.

Ze zijn ook een rijke bron van vitamine C, kalium, foliumzuur en vitamine K.

Ze zijn meestal rood als ze rijp zijn, maar komen in een verscheidenheid van kleuren voor, waaronder geel, oranje, groen en paars.

Dan zijn er ook veel ondersoorten van tomaten, met verschillende vormen en smaak.

Voedingsfeiten

Het watergehalte van tomaten is ongeveer 95%. De overige 5% bestaat voornamelijk uit koolhydraten en vezels.

Een middelgrote tomaten (123 gram) bevat slechts 22 calorieën.

De onderstaande tabel bevat gedetailleerde informatie over de voedingsstoffen in tomaten(1).

Voedingswaarde Tomaten – per 100 gram

Hoeveelheid
Calorieën18
Water95%
Eiwit0,9 g
Koolhydraten3,9 g
Suiker2,6 g
Vezels1,2 g
Vet0,2 g
Verzadigd0,03 g
Enkelvoudig onverzadigde0,03 g
Meervoudig onverzadigde0,08 g
Omega 30 g
Omega-60,08 g
Transvet~

Koolhydraten

De koolhydraten in tomaten is slechts 4%, wat neerkomt op minder dan 5 gram koolhydraten voor een gemiddelde grootte tomaat (123 gram).

Eenvoudige suikers zoals glucose en fructose, bevatten bijna 70% van het koolhydraat gehalte.

Vezels

Tomaten zijn een rijke bron van vezels, dat ongeveer 1,5 gram per middel grootte tomaat bevat.

De meeste vezels (87%) in de tomaat zijn onoplosbaar, in de vorm van hemicellulose, cellulose en lignine(2).

Kortom: Verse tomaten zijn laag in koolhydraten (4%). De koolhydraat inhoud bestaat voornamelijk uit eenvoudige suikers en onoplosbare vezels.

Vitaminen en mineralen

Verse Cherrry Tomaten

Tomaten zijn een rijke bron van verschillende vitaminen en mineralen.

  • Vitamine C: Een essentiële voedingsstof en antioxidant. Middelgrote tomaten kunnen meer dan 28% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevatten.
  • Kalium: Een essentieel mineraal, gunstig voor het beheersen van de bloeddruk en kan hart- en vaatziekten voorkomen(3).
  • Vitamine K1: Ook bekend als fyllochinon, vitamine K is belangrijk voor de bloedstolling en voor de botgezondheid(4, 5).
  • Foliumzuur (B9): één van de B-vitamines, belangrijk voor de normale weefselgroei en celfunctie (6).  Het is bijzonder belangrijk voor zwangere vrouwen(7).

Kortom: Tomaten zijn een rijke bron van verschillende vitamines en mineralen, zoals vitamine C, kalium, vitamine K en foliumzuur.

Andere plantenstoffen

Het gehalte aan vitaminen en plantenstoffen kan sterk variëren tussen de verschillende tomaten rassen(8, 9, 10).

Hier is een lijst van de belangrijkste plantenstoffen in tomaten.

  • Lycopeen: Een rood pigment en antioxidant, die uitgebreid bestudeerd is voor zijn heilzame gezondheidseffecten(11).
  • Beta-caroteen: Een gele antioxidant, die wordt omgezet in vitamine A in het lichaam.
  • Naringenine: Gevonden in de tomatenhuid heeft beschermende effecten tegen cognitieve dysfunctie en oxidatieve schade bij ratten(12).
  • Chlorogeenzuur: een krachtige antioxidant verbinding, die de bloeddruk kan verlagen bij patiënten met hoge bloeddruk(13, 14).

Chlorofylen en carotenoïden zijn verantwoordelijk voor de kleur van tomaten.

Wanneer het rijpingsproces aanvangt, wordt chlorofyl (groen) afgebroken en carotenoïden (rode) gesynthetiseerd (15, 16).

Kortom: De belangrijkste verbindingen in tomaten is lycopeen. Ze bevatten ook bètacaroteen, naringenine en chlorogeenzuur.

Lycopeen

Van alle plantenstoffen gevonden in tomaten is lycopeen bijzonder opmerkelijk .

Lycopeen is de meest voorkomende carotenoïde in de gerijpte tomaat en de hoogste hoeveelheid in tomatenschillen(17, 18).

De vuistregel is, hoe roder de tomaten, hoe meer lycopeen het bevat(19).

Tomatenproducten zoals ketchup, tomatensap en sauzen op basis van tomaten en zijn van de rijkste voedingsbronnen van lycopeen en bieden meer dan 80% van de voeding lycopeen in de VS (20, 21).

De hoeveelheid lycopeen in verwerkte tomatenproducten is vaak veel hoger dan in verse tomaten(22, 23). Ketchup bevat bijvoorbeeld 10-14 mg / 100 g en verse tomaten bevatten slechts 1-8 mg / 100 g lycopeen(24).

Andere voedingsmiddelen in de voeding kan een sterk effect op de absorptie van lycopeen op de spijsvertering hebben. Consumeren met vet kan de absorptie oplopen tot het 4-voudige (25).

Echter, er is enige variabiliteit hier in en niet iedereen absorbeert lycopeen in hetzelfde tempo(26).

Hoewel verwerkte tomatenproducten meer lycopeen bevat, wordt het nog steeds aanbevolen om verse hele tomaten te consumeren waar mogelijk.

Kortom: Lycopeen is de meest voorkomende plantenstof in tomaten. Het komt voor in de grootste hoeveelheden in tomatenproducten zoals ketchup, tomatensap, en op basis van tomaten sauzen.

Gezondheidsvoordelen van tomaten

De consumptie van tomaten en tomaten gebaseerde producten zijn verbonden met vele voordelen ten aanzien van hartziekten, kankerpreventie en huidgezondheid.

Gezondheid van het hart

Hart- en vaatziekten, waaronder hartaanvallen en beroertes, zijn wereldwijd de meest voorkomende doodsoorzaken.

Een studie bij mannen van middelbare leeftijd bleek dat lage bloedspiegels van lycopeen en beta-caroteen zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op hartaanvallen en beroertes(27, 28).

Steeds meer bewijs van klinische studies tonen aan dat lycopeen is effectief in het verlagen van het LDL-cholesterol(29).

Klinische proeven van tomatenproducten hebben ook aangetoond voordeel te bieden tegen ontstekingen en markers van oxidatieve stress(30, 31).

Ze tonen ook een beschermend effect aan de binnenkant van bloedvaten en kan het risico van bloedstolling afnemen(32, 33).

Kanker preventie

Kanker is een generische term voor ongecontroleerde groei van abnormale cellen die zich buiten de normale grenzen begeven, vaak binnenvallend in andere lichaamsdelen.

Observationele studies hebben verbanden gevonden tussen tomaten, en minder gevallen van prostaat-, long- en maagkanker(34, 35).

Het hoge lycopeen gehalte wordt als de belangrijkste reden gezien voor deze beschermende effecten, maar hoogwaardige menselijke onderzoeken zijn nodig om dit te bevestigen (36, 37, 38).

Een studie bij vrouwen blijkt dat hoge concentraties van carotenoïden, in hoge hoeveelheden in tomaten kunnen beschermen tegen het ontwikkelen van borstkanker(39, 40).

Gezondheid van de huid

Tomaten worden als gunstig beschouwd voor de gezondheid van de huid.

Tomaat-gebaseerde voedingsmiddelen zijn rijk aan lycopeen en andere plantenstoffen die kunnen beschermen tegen zonnebrand(41, 42).

Volgens een studie, waren er 40% minder gevallen van zonnebrand na inname van 40 gram tomatenpuree (het verstrekt zo’n 16 mg lycopeen) met olijfolie, elke dag gedurende 10 weken(43).

Kortom: Studies tonen aan dat tomaten en tomatenproducten het risico op hart-en vaatziekten en verschillende vormen van kanker kan verminderen. Zij zijn ook gunstig voor de gezondheid van de huid en kan beschermen tegen zonnebrand.

Van oogst naar de winkel

Wanneer tomaten beginnen te rijpen, beginnen ze met het produceren van een gasvormige hormoon ethyleen (44, 45).

Tomaten geproduceerd door traditionele methoden worden geoogst en vervoerd, terwijl ze nog groen en onvolwassen zijn. Om hen rood vóór de verkoop te maken, wordt kunstmatig ethyleengas gebruikt.

Het nadeel hiervan is dat het niet leidt tot de ontwikkeling van de natuurlijke smaak en kan tot smaakloze tomaat leiden(46).

Lokale tomaten zijn daarom beter van smaak, want ze mogen op natuurlijk wijze rijpen.

Kortom: Tomaten worden vaak geoogst en vervoerd, terwijl ze nog groen en onvolwassen zijn, en worden vervolgens gerijpt met kunstmatige ethyleengas. Dit kan leiden tot een mindere smaakontwikkeling, waardoor men smakeloze tomaten krijgt.

Individuele Allergie

Verse Tomaat met plakken

Tomaten worden over het algemeen goed verdragen en tomaat allergie is zeer zeldzaam(47, 48).

Allergie

Hoewel tomaten allergie zeldzaam is, veroorzaken ze steeds vaker allergische reacties bij personen die allergisch zijn voor grasstuifmeel.

Deze aandoening heet pollen-voedselallergie syndroom of orale allergie syndroom.

Het orale allergiesyndroom valt het immuunsysteem die groenten en plantaardige eiwitten met vergelijkbare pollen bevatten aan, wat leidt tot allergische reacties zoals jeuk in de mond, keel of zwelling van de mond of keel.

Mensen met een latexallergie kan ook cross-reactiviteit ervaren bij tomaten.

Besmetting

Tomaten kunnen hogere niveaus van fluoride bevatten als ze worden blootgesteld aan fluoride gas of fluoride in de bodem.

Kortom: Tomaten worden over het algemeen goed verdragen, maar ze kunnen allergische reacties veroorzaken bij mensen die allergisch zijn voor graspollen. Tomaten geteeld in vervuilde bodems kunnen hogere niveaus van fluoride bevatten.

Overzicht

Tomaten zijn sappig en zoet, vol met antioxidanten en kunnen helpen bij het bestrijden van verschillende ziekten.

Ze zijn bijzonder rijk aan lycopeen, een plantenstof die gekoppeld is aan verbeterde gezondheid van het hart, kankerpreventie en bescherming tegen zonnebrand.

Tomaten kan een waardevol onderdeel van een gezonde voeding zijn.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 5 =

It is main inner container footer text