De tomaat ( Solanum lycopersicum ) is een vrucht van de familie van de nachtschade afkomstig uit Zuid-Amerika.

Ondanks dat het botanisch een vrucht is, wordt het meestal als een groente gegeten en klaargemaakt..

Tomaten zijn de belangrijkste voedingsbron van het antioxidant lycopeen, dat in verband is gebracht met vele gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderd risico op hartaandoeningen en kanker.

Ze zijn ook een geweldige bron van vitamine C, kalium, folaat en vitamine K.

Doorgaans rood als ze rijp zijn, kunnen tomaten ook in een verscheidenheid van kleuren voorkomen, waaronder geel, oranje, groen en paars. Bovendien bestaan ​​er veel ondersoorten van tomaten met verschillende vormen en smaak.

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over tomaten.

Voedingsfeiten

Het watergehalte van tomaten is ongeveer 95%. De overige 5% bestaat voornamelijk uit koolhydraten en vezels.

Een middelgrote tomaten (123 gram) bevat slechts 22 calorieën.

De onderstaande tabel bevat gedetailleerde informatie over de voedingsstoffen die in tomaten worden aangetroffen(1).

Voedingswaarde per 100 gram

Hoeveelheid
Calorieën18
Water95%
Eiwit0,9 g
Koolhydraten3,9 g
Suiker2,6 g
Vezels1,2 g
Vet0,2 g
Verzadigd0,03 g
Enkelvoudig onverzadigde0,03 g
Meervoudig onverzadigde0,08 g
Omega 30 g
Omega-60,08 g
Transvet~

Koolhydraten

Koolhydraten bestaan ​​voor 4% uit rauwe tomaten, wat neerkomt op minder dan 5 gram koolhydraten per tomaat van gemiddelde grootte. (123 gram).

Eenvoudige suikers, zoals glucose en fructose, vormen bijna 70% van het koolhydraat gehalte.

Vezels

Tomaten zijn een goede bron van vezels en leveren ongeveer 1,5 gram per tomaat van een gemiddelde grootte.

De meeste vezels (87%) in de tomaat zijn onoplosbaar in de vorm van hemicellulose, cellulose en lignine(2).

Kortom: Verse tomaten bevatten weinig koolhydraten. Het koolhydraat gehalte bestaat voornamelijk uit eenvoudige suikers en onoplosbare vezels.

Vitamines en mineralen

Tomaten zijn een goede bron van verschillende vitamines en mineralen.

  • Vitamine C: Een essentiële voedingsstof en antioxidant. Eén middelgrote tomaat kan ongeveer 28% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevatten.
  • Kalium: Een essentieel mineraal gunstig voor bloeddrukregeling en preventie van hart- en vaatziekten(3).
  • Vitamine K1: Ook bekend als fyllochinon, vitamine K is belangrijk voor de bloedstolling en gezondheid van het bot(4, 5).
  • Foliumzuur (B9): EEn van de B-vitamines, foliumzuur (folaat), is belangrijk voor de normale groei van het weefsel en de celfunctie. Het is vooral belangrijk voor zwangere vrouwen(7).

Kortom: Tomaten zijn een goede bron van verschillende vitamines en mineralen, zoals vitamine C, kalium, vitamine K en foliumzuur.

Andere plantaardige stoffen

Het gehalte aan vitamines en plantaardige stoffen kan sterk variëren tussen verschillende tomatenrassen(8, 9, 10).

Hier is een lijst van de belangrijkste plantaardige stoffen in tomaten.

  • Lycopeen: Een rood pigment en antioxidant, is uitgebreid bestudeerd vanwege de gunstige effecten voor de gezondheid(11).
  • Beta-caroteen: Een antioxidant die voedingsmiddelen vaak een gele of oranje tint geeft, beta-caroteen wordt omgezet in vitamine A in je lichaam.
  • Naringenine: Aangetroffen in de tomatenschil, aangetoond dat deze flavonoïde ontstekingen vermindert en beschermt tegen verschillende ziektes bij muizen(12).
  • Chlorogeenzuur: Een krachtige antioxidant die de bloeddruk kan verlagen bij patiënten met een hoge bloeddruk (13, 14).

Chlorofylen en carotenoïden zoals lycopeen zijn verantwoordelijk voor de rijke kleur van tomaten.

Wanneer het rijpingsproces begint, wordt het chlorofyl (groen) afgebroken en worden carotenoïden (rood) gesynthetiseerd ((15, 16).

Kortom: De belangrijkste plantaardige stoffen in tomaten is lycopeen. Ze bevatten ook bèta-caroteen, naringenine en chlorogeenzuur.

Lycopeen

Lycopeen – de meest voorkomende carotenoïde in gerijpte tomaten – is vooral opmerkelijk als het gaat om de plantaardige bestanddelen van het fruit.

Het wordt aangetroffen in de hoogste concentraties in de schil(17, 18).

Over het algemeen geldt hoe roder de tomaat, hoe meer lycopeen hij heeft(19).

Tomatenproducten – zoals ketchup, tomatensap , tomatenpuree en tomatensaus – zijn de rijkste voedingsbronnen van lycopeen in het westerse dieet, en bieden meer dan 80% van het lycopeen via de voeding(20, 21).

De hoeveelheid lycopeen in verwerkte tomaten producten is vaak veel hoger dan in verse tomaten(22, 23).

Ketchup bevat bijvoorbeeld 10-14 mg / 100 g en verse tomaten bevatten slechts 1-8 mg / 100 g lycopeen(24).

Houd er echter rekening mee dat ketchup vaak in zeer kleine hoeveelheden wordt geconsumeerd. Zo kan het makkelijker zijn om uw lycopeeninname te verhogen door onverwerkte tomaten te eten – die ook veel minder suiker bevatten dan ketchup.

Andere voedingsmiddelen in uw voeding kunnen een sterk effect hebben op de opname van lycopeen. Het consumeren van deze plantaardige stof met een bron van vet kan de absorptie tot vier keer verhogen(25).

Niet iedereen absorbeert echter lycopeen in hetzelfde tempo(26).

Hoewel verwerkte tomatenproducten hoger zijn in lycopeen, wordt het toch aangeraden om waar mogelijk verse, hele tomaten te consumeren.

Kortom: Lycopeen is één van de meest voorkomende plantaardige stoffen in tomaten. Het wordt in de hoogste concentraties aangetroffen in tomatenproducten, zoals ketchup, sap, pasta en saus.

Gezondheidsvoordelen van tomaten

Consumptie van tomaten en producten op basis van tomaten is in verband gebracht met een verbeterde huidgezondheid en een lager risico op hartaandoeningen en kanker.

Hartgezondheid

Hart- en vaatziekten, waaronder hartaanvallen en beroertes, is ‘s werelds meest voorkomende doodsoorzaak.

Een onderzoek bij mannen van middelbare leeftijd koppelde lage concentraties lycopeen en bètacaroteen aan het verhoogde risico op hartaanvallen en beroertes (27, 28).

Toenemend bewijs uit klinische studies suggereert dat suppletie met lycopeen kan helpen het LDL-cholesterol (slecht) te verlagen(29).

Klinische studies van tomatenproducten wijzen op voordelen tegen ontstekingen en markers van oxidatieve stress(30, 31).

Ze vertonen ook een beschermend effect op de binnenste laag van onze bloedvaten en kunnen het risico op bloedstolling verminderen(32, 33).

Kankerpreventie

Kanker is de ongecontroleerde groei van abnormale cellen die zich buiten hun normale grenzen verspreiden en vaak andere delen van het lichaam binnendringen.

Observationele studies hebben verbanden aangetoond tussen tomaten – en tomatenproducten – en minder gevallen van prostaat-, long- en maagkanker(34, 35).

Hoewel het hoge lycopeengehalte als verantwoordelijk wordt beschouwd, moest hoogwaardig menselijk onderzoek de oorzaak van deze voordelen bevestigen(36, 37, 38).

Een onderzoek bij vrouwen toont aan dat hoge concentraties carotenoïden – gevonden in grote hoeveelheden in tomaten – mogelijk kunnen beschermen tegen borstkanker ((39, 40).

Huidgezondheid

Tomaten worden als heilzaam beschouwd voor de gezondheid van de huid.

Op tomaten gebaseerde voedingsmiddelen die rijk zijn aan lycopeen en andere plantaardige stoffen kunnen beschermen tegen zonnebrand(41, 42).

olgens één studie hadden mensen die 10 gram (40 gram) tomatenpuree – die 16 mg lycopene bevatten – gedurende 10 weken dagelijks met olijfolie 40% minder zonnebrand(43).

Kortom: Studies tonen aan dat tomaten en tomatenproducten uw risico op hartaandoeningen en verschillende vormen van kanker kunnen verminderen. Deze vrucht is ook gunstig voor de gezondheid van de huid, omdat het kan beschermen tegen zonnebrand.

Van oogst naar de winkel

Wanneer tomaten beginnen te rijpen, produceren ze een gasvormig hormoon ethyleen(44, 45).

Commercieel gekweekte tomaten worden geoogst en getransporteerd terwijl ze nog groen en onrijp zijn. Om ze rood te maken voordat ze worden verkocht, bespuiten voedingsbedrijven ze met kunstmatig ethyleengas.

Dit proces remt de ontwikkeling van natuurlijke smaak en kan resulteren in smakeloze tomaten (46).

Daarom kunnen lokaal geteelde tomaten beter smaken omdat ze natuurlijk mogen rijpen.

Als u niet-rijpe tomaten koopt, kunt u het rijpingsproces versnellen door ze in een krant te wikkelen en ze een paar dagen op het aanrecht te bewaren. Zorg er wel voor dat je ze dagelijks controleert op rijpheid.

Kortom: Tomaten worden vaak geoogst terwijl ze nog groen en onrijp zijn, en vervolgens kunstmatig gerijpt met ethyleengas. Dit kan leiden tot minder smaakontwikkeling, wat resulteert in neutrale tomaten.

Veiligheid en bijwerkingen

Tomaten worden over het algemeen goed verdragen en tomatenallergie is zeer zeldzaam(47, 48).

Allergie

Hoewel tomatenallergie zeldzaam is, zijn personen die allergisch zijn voor graspollen waarschijnlijk eerder allergisch voor tomaten.

Deze aandoening wordt pollen-voedselallergiesyndroom of orale-allergiesyndroom genoemd (49).

Bij het orale allergiesyndroom tast het immuunsysteem fruit- en groente-eiwitten aan die vergelijkbaar zijn met pollen, wat leidt tot allergische reacties zoals jeuk in de mond, krakerige keel of zwelling van de mond of keel( 50 ).

Mensen met latexallergie kunnen ook kruisreactiviteit met tomaten ervaren(5152).

Besmetting

Tomaten bevatten mogelijk hogere gehalte van fluoride als ze worden blootgesteld aan fluoridegas of fluoride in de bodem(53).

Kortom: Tomaten worden over het algemeen goed verdragen, maar ze kunnen allergische reacties veroorzaken bij mensen die allergisch zijn voor graspollen.Tomaten gekweekt in vervuilde bodems kunnen hogere gehaltes van fluoride bevatten.

Tot slot

Tomaten zijn sappig en zoet, vol antioxidanten en kunnen helpen bij het bestrijden van verschillende ziektes.

Ze zijn vooral rijk aan lycopeen, een plantaardige stof dat verband houdt met een verbeterde gezondheid van het hart, kankerpreventie en bescherming tegen zonnebrand.

Tomaten kunnen een waardevol onderdeel zijn van een gezonde voeding.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.