Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Tomaten: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

2555 Views

Tomaten 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

Wetenschappelijk bekend als Solanum lycopersicum, de tomaat zijn de bessen van een plant uit de nachtschadefamilie, afkomstig uit Zuid-Amerika.

Hoewel technisch gezien het een vrucht is, wordt de tomaat algemeen gecategoriseerd als groente.

Tomaten zijn de belangrijkste voedingsbron van het antioxidant lycopeen, dat in verband is gebracht met veel gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderd risico op hartaandoeningen en kanker.

Ze zijn ook een rijke bron van vitamine C, kalium, foliumzuur en vitamine K.

Ze zijn meestal rood als ze rijp zijn, maar kunnen in verschillende kleuren voorkomen, waaronder geel, oranje, groen en paars.

Dan zijn er veel ondersoorten van tomaten, met verschillende vormen en smaken.

Voedingsfeiten

Het watergehalte van tomaten is ongeveer 95%. De overige 5% bestaat voornamelijk uit koolhydraten en vezels.

Een middelgrote tomaten (123 gram) bevat slechts 22 calorieën.

De onderstaande tabel bevat gedetailleerde informatie over de voedingsstoffen die in tomaten worden aangetroffen(1).

Voedingswaarde tomaten – per 100 gram

Hoeveelheid
Calorieën18
Water95%
Eiwit0,9 g
Koolhydraten3,9 g
Suiker2,6 g
Vezels1,2 g
Vet0,2 g
Verzadigd0,03 g
Enkelvoudig onverzadigde0,03 g
Meervoudig onverzadigde0,08 g
Omega 30 g
Omega-60,08 g
Transvet~

Koolhydraten

De koolhydraten in tomaten is slechts 4%, wat neerkomt op minder dan 5 gram koolhydraten voor een gemiddelde grootte tomaat (123 gram).

Eenvoudige suikers, zoals glucose en fructose, vormen bijna 70% van het koolhydraat gehalte.

Vezels

Tomaten zijn een goede bron van vezels en leveren ongeveer 1,5 gram per tomaat van een gemiddelde grootte.

De meeste vezels (87%) in de tomaat zijn onoplosbaar, in de vorm van hemicellulose, cellulose en lignine(2).

Kortom:Verse tomaten bevatten weinig koolhydraten (4%). Het koolhydraat gehalte bestaat voornamelijk uit eenvoudige suikers en onoplosbare vezels.

Vitaminen en mineralen

Tomaten zijn een goede bron van verschillende vitaminen en mineralen.

  • Vitamine C: Een essentiële voedingsstof en antioxidant. Eén middelgrote tomaat kan ongeveer 28% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevatten.
  • Kalium: Een essentieel mineraal, gunstig voor bloeddrukregeling en preventie van hart- en vaatziekten(3).
  • Vitamine K1: Ook bekend als fyllochinon, vitamine K is belangrijk voor de bloedstolling en voor de botgezondheid(4, 5).
  • Foliumzuur (B9): één van de B-vitamines, belangrijk voor normale weefselgroei en celfunctie. Het is vooral belangrijk voor zwangere vrouwen(7).

Kortom: Tomaten zijn een goede bron van verschillende vitamines en mineralen, zoals vitamine C, kalium, vitamine K en foliumzuur.

Andere plantenstoffen

Het gehalte aan vitaminen en plantaardige stoffen kan sterk variëren tussen verschillende tomaten rassen(8, 9, 10).

Hier is een lijst van de belangrijkste plantaardige stoffen in tomaten.

  • Lycopeen: Een rood pigment en antioxidant, dat uitgebreid is onderzocht op de gunstige effecten voor de gezondheid(11).
  • Beta-caroteen: Een geel antioxidant, die wordt omgezet in vitamine A in het lichaam.
  • Naringenine: Gevonden in de tomatenschil, is aangetoond dat deze flavonoïde de ontsteking vermindert en beschermt tegen verschillende ziekten bij muizen(12).
  • Chlorogeenzuur: een krachtige antioxidant die de bloeddruk kan verlagen bij patiënten met hoge bloeddruk (13, 14).

Chlorofylen en carotenoïden zijn verantwoordelijk voor de kleur van tomaten.

Wanneer het rijpingsproces aanvangt, wordt het chlorofyl (groen) afgebroken en worden carotenoïden (rood) gesynthetiseerd ((15, 16).

Kortom: De belangrijkste plantensamenstelling in tomaten is lycopeen. Ze bevatten ook bèta-caroteen, naringenine en chlorogeenzuur.

Lycopeen

Van alle plantverbindingen die in tomaten worden aangetroffen, is lycopeen bijzonder opmerkelijk.

Lycopeen is de meest voorkomende carotenoïde in de gerijpte tomaat en wordt in de grootste hoeveelheid in de tomatenschil aangetroffen(17, 18).

De vuistregel is, hoe roder de tomaat, hoe meer lycopeen het bevat(19).

Tomatenproducten, zoals ketchup, tomatensap en tomatensaus, zijn de rijkste voedingsbronnen van lycopeen en bieden meer dan 80% van het lycopeen via de voeding in de VS (20, 21).

De hoeveelheid lycopeen in verwerkte tomatenproducten is vaak veel hoger dan in verse tomaten(22, 23).

Ketchup bevat bijvoorbeeld 10-14 mg / 100 g en verse tomaten bevatten slechts 1-8 mg / 100 g lycopeen(24).

Andere voedingsmiddelen in het dieet kunnen een sterk effect hebben op de absorptie van lycopeen uit het spijsverteringsstelsel. Consumeren met vet kan de absorptie tot 4-voudig verhogen (25).

Er is hier echter enige individuele variabiliteit en niet iedereen absorbeert lycopeen in hetzelfde tempo(26).

Hoewel verwerkte tomatenproducten hoger zijn in lycopeen, wordt het toch aangeraden om waar mogelijk verse, hele tomaten te consumeren.

Kortom: Lycopeen is de meest voorkomende plantenstof in tomaten. Het wordt gevonden in de hoogste hoeveelheden in tomatenproducten, zoals ketchup, tomatensap en sauzen op basis van tomaten.

Gezondheidsvoordelen van tomaten

Consumptie van tomaten en producten op basis van tomaten is in verband gebracht met vele voordelen met betrekking tot hartziekten, kankerpreventie en de gezondheid van de huid.

Hartgezondheid

Hart- en vaatziekten, inclusief hartaanvallen en beroertes, is ‘s werelds meest voorkomende doodsoorzaak.

Een onderzoek bij mannen van middelbare leeftijd toonde aan dat lage niveaus van lycopeen en beta-caroteen in het bloed verband houden met een verhoogd risico op hartaanvallen en beroertes (27, 28).

Toenemend bewijs uit klinische onderzoeken toont aan dat lycopeen-suppletie effectief is bij het verlagen van LDL-cholesterol(29).

Klinische proeven met tomatenproducten hebben ook voordelen aangetoond tegen ontstekingen en markers van oxidatieve stress(30, 31).

Ze vertonen ook een beschermend effect op de binnenste laag van onze bloedvaten en kunnen het risico op bloedstolling verminderen(32, 33).

Kankerpreventie

Kanker is een generieke term voor de ongecontroleerde groei van abnormale cellen die zich buiten hun normale grenzen verspreiden en vaak andere delen van het lichaam binnendringen.

Observationele studies hebben verbanden gevonden tussen tomaten, tomatenproducten en minder gevallen van prostaat-, long- en maagkankers(34, 35).

Er wordt aangenomen dat het hoge lycopeengehalte de belangrijkste reden is voor deze beschermende effecten, maar menselijke proeven van hoge kwaliteit zijn nodig om dit te bevestigen(36, 37, 38).

Een onderzoek bij vrouwen toont aan dat hoge concentraties carotenoïden, die in grote hoeveelheden in tomaten voorkomen, kunnen beschermen tegen de ontwikkeling van borstkanker(39, 40).

Huidgezondheid

Tomaten worden als heilzaam beschouwd voor de gezondheid van de huid.

Op tomaten gebaseerde voedingsmiddelen die rijk zijn aan lycopeen en andere plantaardige stoffen kunnen beschermen tegen zonnebrand(41, 42).

Volgens een studie waren er 40% minder gevallen van zonnebrand na inname van 40 gram tomatenpuree (het verstrekt zo’n 16 mg lycopeen) met olijfolie, elke dag gedurende 10 weken(43).

Kortom: Studies tonen aan dat tomaten en tomatenproducten het risico op hartaandoeningen en verschillende kankers kunnen verminderen. Ze worden ook beschouwd als gunstig voor de gezondheid van de huid en kunnen beschermen tegen zonnebrand.

Van oogst naar de winkel

Wanneer tomaten beginnen te rijpen, beginnen ze met het produceren van een gasvormige hormoon ethyleen (44, 45).

Tomaten geproduceerd met traditionele methoden worden geoogst en getransporteerd terwijl ze nog groen en onrijp zijn. Om hen rood vóór de verkoop te maken, wordt kunstmatig ethyleengas gebruikt.

Het nadeel hiervan is dat het niet leidt tot de ontwikkeling van natuurlijke smaak, en kan resulteren in smakeloze tomaten(46).

Lokale tomaten kunnen daarom beter smaken, want ze mogen op natuurlijk wijze rijpen.

Kortom: Tomaten  worden vaak geoogst en getransporteerd terwijl ze nog groen en onrijp zijn en worden dan gerijpt met kunstmatig ethyleengas. Dit kan leiden tot minder smaakontwikkeling, wat resulteert in smakeloze tomaten.

Individuele zorgen

Tomaten worden over het algemeen goed verdragen en tomatenallergie is zeer zeldzaam(47, 48).

Allergie

Hoewel tomatenallergie zeldzaam is, veroorzaken ze vaker allergische reacties bij personen die allergisch zijn voor graspollen.

Deze aandoening heet pollen-voedselallergie syndroom of orale allergie syndroom(49).

Bij het orale-allergiesyndroom tast het immuunsysteem fruit- en groente-eiwitten aan die vergelijkbaar zijn met pollen, wat leidt tot allergische reacties zoals jeuk in de mond, krakerige keel of zwelling van de mond of keel( 50 ).

Mensen met latexallergie kunnen ook kruisreactiviteit met tomaten ervaren(5152).

Besmetting

Tomaten bevatten mogelijk hogere niveaus van fluoride als ze worden blootgesteld aan fluoridegas of fluoride in de bodem(53).

Kortom: Tomaten worden over het algemeen goed verdragen, maar ze kunnen allergische reacties veroorzaken bij mensen die allergisch zijn voor graspollen.Tomaten gekweekt in vervuilde bodems kunnen hogere niveaus van fluoride bevatten.

Tot slot

Tomaten zijn sappig en zoet, vol antioxidanten en kunnen helpen bij het bestrijden van verschillende ziektes.

Ze zijn vooral rijk aan lycopeen, een plantenstof die is gekoppeld aan een verbeterde gezondheid van het hart, kankerpreventie en bescherming tegen zonnebrand.

Tomaten kunnen een waardevol onderdeel zijn van een gezonde voeding.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 3 =

It is main inner container footer text