Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Waarom zijn transvetten slecht voor je?

1478 Views

Waarom zijn transvetten slecht voor je?

Er is veel onenigheid in de voeding.

Maar één van de weinige dingen waar mensen daadwerkelijk het over eens zijn is de ongezonde aard van transvetten.

Gelukkig is de consumptie van deze afschuwelijke vetten gedaald in de afgelopen jaren en decennia.

Maar we eten nog veel te veel van hen, wat verschillende nadelige effecten op de gezondheid heeft.

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op transvetten … wat ze zijn, waarom ze zo slecht voor je zijn en hoe ze te vermijden.

Wat zijn transvetten?

Transvetten, of transvetzuren, is een vorm van onverzadigde vetten.

In tegenstelling tot verzadigde vetten , die geen dubbele bindingen bevatten, onverzadigde vetten hebben tenminste één dubbele binding in hun chemische structuur.

Deze dubbele binding kan hetzij in de “cis” of “trans” -configuratie, die betrekking heeft op de positie van waterstofatomen rond een dubbele binding.

Principe … “cis” betekent “één kant” die de gemeenschappelijke structuur. Maar transvetten hebben waterstofatomen aan weerszijden , die een probleem kunnen zijn.

Onverzadigd vet - Cis vs TransFoto Bron.

In feite, “trans” is Latijn voor “aan de andere kant,” – vandaar de naam trans vet.

Deze chemische structuur wordt verondersteld verantwoordelijk te zijn voor talrijke gezondheidskwesties.

Conclusie: Transvetten zijn onverzadigde vetten, met een specifieke chemische structuur, waarbij de waterstofatomen op tegenoverliggende zijden van de dubbele binding.

Natuurlijke versus kunstmatige transvetten

Koe

Natuurlijke transvetten zijn onderdeel van het menselijke dieet sinds we begonnen met het eten van vlees en melk van herkauwende dieren (zoals runderen, schapen en geiten).

Ook bekend als herkauwers transvetten, ze zijn volledig natuurlijk gevormd wanneer bacteriën in de maag van het dier het gras verteerd.

Deze transvetten maken gewoonlijk tot 2-5% van het vet in zuivel- producten en 3-9% van het vet in rundvlees en lamsvlees (1, 2).

Echter, zuivel en vleeseters hoeven niet te worden betrokken.

Verschillende overzichtstudies hebben geconcludeerd dat een gematigde inname van transvetzuren van herkauwers lijkt niet schadelijk te zijn(3, 4, 5).

De bekendste herkauwers transvet is geconjugeerd linolzuur  (CLA), zijn door velen geloofd dat zij heilzaam zijn en vaak geconsumeerd als een aanvulling(6, 7, 8, 9).

Het wordt gevonden in relatief grote hoeveelheden melkvet van gras gevoede koeien, die zeer gezond zijn en gekoppeld is aan een verminderd risico op hartziekten(10, 11).

Maar … dezelfde positieve dingen kan niet worden gezegd over kunstmatige transvetten, ook wel bekend als de industriële transvetten of gehydrogeneerde vetten.

Deze vetten worden gecreëerd door het pompen van waterstofmoleculen in plantaardige oliën. Dit verandert de chemische structuur van de olie, en verandert de olie van een vloeistof in een vaste stof (12).

Deze werkwijze omvat hoge druk, waterstofgas, een metaalkatalysator is zeer walgelijk … dat iemand zou overwegen ze geschikt te maken voor menselijke consumptie is verbijsterend.

Nadat zij zijn gehydrogeneerd, plantaardige oliën hebben dan een veel langere houdbaarheid en zijn vast bij kamertemperatuur, met een consistentie vergelijkbaar met die van verzadigde vetten.

Hoewel mensen van nature (herkauwers) transvetten consumeren voor een zeer lange tijd, hetzelfde geldt niet voor kunstmatige transvetzuren… die serieus schadelijk zijn.

Kortom: Natuurlijke transvetten in bepaalde dierlijke producten worden aangetroffen en zijn niet schadelijk. Kunstmatige transvetten worden gemaakt door “hydrogenating” plantaardige oliën in een ruw chemisch proces.

Transvetten en hartziekten risico

In de afgelopen decennia zijn er tal van klinische studies gedaan die transvetten bestudeerden.

In deze klinische studies werden mensen gevoed met transvetten (van gehydrogeneerde plantaardige oliën) in plaats van andere vetten of koolhydraten.

De effecten op de gezondheid werden geëvalueerd door te kijken naar bekende risicofactoren voor hart-en vaatziekten, zoals cholesterol of de lipoproteïnen die cholesterol dragen.

Vervanging van koolhydraten (1% calorieën) met transvetten verhoogt het LDL (het “slechte” cholesterol), maar niet HDL (het “goede” cholesterol).

Echter, de meeste andere vetten hebben de neiging om zowel LDL en HDL cholesterol te verhogen(13).

Ook het vervangen van andere vetten in de voeding met transvetten verhoogt het totale / HDL cholesterol ratio en beïnvloedt negatief lipoproteïnen (ApoB / ApoA1 ratio), beide belangrijke risicofactoren voor hartaandoeningen(14).

Maar … dit gaat verder dan alleen risicofactoren, we hebben ook veel observationele studies die linken dat transvetten tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten hebben(15, 16, 17, 18).

Kortom: Zowel de observationele studies en klinische studies hebben aangetoond dat transvetten uw risico op hart-en vaatziekten aanzienlijk toenemen.

Insulinegevoeligheid en diabetes type II

Junk food

De relatie tussen transvetten en diabetes risico is niet helemaal duidelijk.

Een grote studie van meer dan 80.000 vrouwen bleek dat degenen die de transvetten consumeerden hadden 40% hoger risico op diabetes(19).

Echter, twee soortgelijke onderzoeken vonden geen verband tussen trans vetinname en diabetes(20, 21).

Verschillende gecontroleerde studies bij mensen hebben ook gekeken naar transvetten en belangrijke diabetes risicofactoren, zoals insulineresistentie en bloedsuikerspiegel.

Helaas zijn de resultaten inconsistent geweest … sommige studies lijken het kwaad te laten zien, terwijl anderen tonen geen effect (22, 23, 24, 25, 26).

Dat gezegd zijnde, in verschillende dierproeven bleek dat grote hoeveelheden transvetten een negatief effect op insuline en glucose functie heeft(27, 28, 29, 30).

Meest opvallende was een 6 jarige studie bij apen die vonden dat een hoge transvet dieet (8% van de calorieën) insulineresistentie, abdominale obesitas (buikvet) en verhoogde fructosamine, een marker van hoge bloedsuikerspiegel veroorzaakt(31).

Conclusie: Het is mogelijk dat transvetten veroorzaken insulineresistentie en diabetes Type II, maar de resultaten van menselijke studies zijn verdeeld.

Transvetten en ontsteking

Ongelukkig en Gefrustreerde Doctor

Overmaat aan ontstekingen wordt beschouwd als één van de belangrijkste oorzaken van vele chronische welvaartsziekten.

Dit omvat hartziekten, metabool syndroom, diabetes, artritis en vele anderen.

Er zijn drie klinische trials onderzoeken naar de relatie tussen transvetten en ontsteking geweest.

Twee bleken dat transvetten verhogen de ontstekingsmarkers zoals IL-6 en TNF-alfa bij het vervangen van andere voedingsstoffen in de voeding (32, 33).

De derde studie vervangen de boter door margarine en er werden geen verschillen gevonden(34).

In observationele studies, zijn transvetten gekoppeld aan een verhoogd ontstekingsmarker, met inbegrip van C-reactief proteïne , vooral bij mensen die veel  lichaamsvet hebben(35, 36).

Als we kijken naar het bewijsmateriaal, lijkt het vrij duidelijk dat transvetten zijn een belangrijke veroorzaker van ontstekingen … wat mogelijk kan leiden tot allerlei problemen.

Kortom: Klinische studies en observationele studies tonen aan dat zowel transvetten verhogen ontstekingen, met name bij mensen met overgewicht of obesitas.

Bloedvaten en Kanker

Uienringen

Van transvetzuren wordt aangenomen dat ze de binnenkant van de bloedvaten, de zogenaamde endotheel beschadigd.

Wanneer verzadigde vetten door transvetten in een studie van 4 weken werden vervangen, HDL cholesterol werd met 21% verhoogd en het vermogen om de bloedvaten te verwijden met 29%(37).

Markers voor endotheeldysfunctie werden ook verhoogd wanneer transvetten vervangen werden door koolhydraten en enkelvoudig onverzadigde vetten(38).

Helaas zijn er maar weinig studies waar werd gekeken naar het verband tussen transvetzuren en kanker.

In de Nurses ‘Health Study, de inname van transvetten voor de menopauze werd geassocieerd met een verhoogd risico op borstkanker na de menopauze(39).

Maar twee andere studies hebben geconcludeerd dat de kanker link is zeer zwak(40).

Kortom: Transvetten kunnen schade aan de binnenkant van de bloedvaten veroorzaken door een aandoening bekend als endotheel disfunctie. Het effect op het risico op kanker is minder duidelijk.

Transvetten in de moderne voeding

Gehydrogeneerde plantaardige oliën (de grootste bron van transvetzuren) zijn goedkoop en hebben een lange houdbaarheid.

Om deze reden, worden ze aangetroffen in allerlei moderne verwerkte voedingsmiddelen.

Gelukkig de regeringen en gezondheidsorganisaties over de hele wereld raden transvetten af, het verbruik is gedaald in de afgelopen jaren.

In 2003, de gemiddelde Amerikaanse volwassen verbruikten 4,6 gram van kunstmatige transvetten per dag. Dit is nu teruggebracht tot 1,3 gram per dag (41, 42).

In Europa gebruikten de mediterraanse landen de laagste inname van transvetten. Dit verklaart ten dele hun lage risico op cardiovasculaire ziekte(43, 44).

Maar … ook al is de consumptie van kunstmatige transvet lager dan voorheen, maar het is nog steeds veel te hoog en moet worden teruggebracht tot nul .

Kortom: De consumptie van transvetten is aanzienlijk gedaald in de afgelopen jaren. Echter, de huidige inname is nog steeds hoog genoeg om schade te veroorzaken.

Hoe transvetten te vermijden

Inspecteren van de vrouw Olie Fles met een vergrootglas

Grote verbeteringen zijn aangebracht in de afgelopen jaren, hoewel transvetten nog in veel bewerkte voedingsmiddelen voorkomt.

In de VS fabrikanten kunnen hun producten “transvetvrij” labelen zolang er minder dan 0,5 gram transvetten per portie in zit.

U kunt zien hoe een paar “transvet vrije” koekjes snel kan leiden tot schadelijke hoeveelheden.

Om ervoor te zorgen dat je transvetten vermijdt,  etiketten lezen.  Geen voedingsmiddelen die de woorden “gehard” of “gedeeltelijk gehydrogeneerd” op de lijst van ingrediënten staat.

Helaas, lezen van etiketten is in vele gevallen onvoldoende . Sommige verwerkte voedingsmiddelen (zoals gewone plantaardige oliën) kunnen transvetten bevatten, zonder enige vermelding op het etiket of ingrediënten lijst.

Om transvetten te voorkomen, het beste wat je kunt doen is het elimineren van bewerkte voedingsmiddelen uit je voeding.

Kies echte boter in plaats van margarine, en olijfolie of kokosolie in plaats van schadelijke plantaardige oliën … en maak tijd voor huisgemaakte maaltijden in plaats van fastfood.

Kort samengevat

Herkauwers (natuurlijke) transvetzuren van dierlijke producten zijn veilig.

Maar geïndustrialiseerde (kunstmatige) transvetzuren van verwerkte voedingsmiddelen zijn ronduit giftig .

Studies hebben kunstmatige transvetzuren sterk verbonden met cardiovasculaire problemen, met inbegrip van hart-en vaatziekten.

Het verbruik wordt ook in verband gebracht met langdurige ontstekingen, insulineresistentie en diabetes type II  risico, vooral voor mensen met overgewicht of obesitas.

Hoewel de hoeveelheid transvetten in de moderne voeding is gedaald, de gemiddelde inname is nog gevaarlijk hoog.

Helaas, de etiketten op junkfood en bewerkte plantaardige oliën kunnen niet altijd worden vertrouwd. Veel “transvet vrije” producten bevatten nog steeds transvetten.

Je bent gewaarschuwd.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text