Ad Clicks :Ad Views :
img

Waarom zijn transvetten slecht voor je?

1817 Views

Waarom zijn transvetten slecht voor je?

Er is veel onenigheid in de voeding.

Maar één van de weinige dingen waar mensen mee eens zijn is de ongezonde aard van transvetten.

Gelukkig is de consumptie van deze vreselijke vetten de afgelopen jaren en decennia gedaald.

Maar we eten nog steeds veel te veel van hen, wat verschillende schadelijke effecten op de gezondheid heeft.

Dit artikel gaat uitgebreid in op transvetzuren … wat ze zijn, waarom ze zo slecht voor je zijn en hoe je ze kunt vermijden.

Wat zijn transvetten?

Transvetten, of transvetzuren, zijn een vorm van onverzadigd vet.

In tegenstelling tot verzadigde vetten, die geen dubbele bindingen hebben, hebben onverzadigde vetten ten minste één dubbele binding in hun chemische structuur.

Deze dubbele binding kan in de cis- of trans-configuratie zijn, wat betrekking heeft op de positie van waterstofatomen rond de dubbele binding.

Kort gezegd … cis betekent dezelfde kant, wat de meest gebruikelijke structuur is. Maar transvetten hebben de waterstofatomen aan tegenoverliggende zijden, wat een probleem kan zijn.

Onverzadigd vet - Cis vs TransFoto Bron.

In feite is trans latin voor de andere kant, vandaar de naam trans vet.

Deze chemische structuur wordt verondersteld verantwoordelijk te zijn voor tal van gezondheidsproblemen.

Kortom: Transvetten zijn onverzadigde vetten met een specifieke chemische structuur, waarbij de waterstofatomen zich aan weerszijden van de dubbele binding bevinden.

Natuurlijke versus kunstmatige transvetten

Natuurlijke transvetten maken sinds mensenheugenis deel uit van het menselijk dieet en zijn afkomstig van herkauwers (zoals runderen, schapen en geiten).

Ook bekend als herkauwers transvetten, ze zijn volledig natuurlijk, gevormd wanneer bacteriën in de maag van het dier gras verteren.

Deze transvetten vormen meestal 2-5% van het vet in zuivelproducten en 3-9% van het vet in rund- en lamsvlees (1, 2).

Echter, zuivel en vleeseters hoeven niet te worden betrokken.

Verschillende review studies hebben geconcludeerd dat een matige inname van transvetten van herkauwers niet schadelijk lijkt(3, 4, 5).

Het meest bekende transvet van herkauwers is geconjugeerd linolzuur (CLA), waarvan wordt aangenomen dat het heilzaam is voor velen en vaak wordt geconsumeerd als supplement(6, 7, 8, 9).

Het wordt in relatief grote hoeveelheden aangetroffen in zuivelvet van koeien die met gras zijn gevoerd, en dat is extreem gezond en gekoppeld aan een verminderd risico op hartaandoeningen (1011).

Maar … dezelfde positieve dingen kunnen NIET worden gezegd over kunstmatige transvetten, ook wel bekend als industriële transvetten of gehydrogeneerde vetten.

Deze vetten worden gemaakt door waterstofmoleculen in plantaardige oliën te pompen. Dit verandert de chemische structuur van de olie en verandert deze van een vloeistof in een vaste stof (12).

Dit proces omvat hoge druk, waterstofgas, een metaalkatalysator en is zeer walgelijk … het feit dat iedereen ze geschikt zou achten voor menselijke consumptie is verbijsterend.

Nadat ze zijn gehydrogeneerd, hebben de plantaardige oliën een veel langere houdbaarheid en zijn ze vast bij kamertemperatuur, met een consistentie vergelijkbaar met verzadigde vetten.

Hoewel mensen al heel lang natuurlijke (herkauwers) transvetten consumeren, is hetzelfde niet waar voor kunstmatige transvetten … die erg schadelijk zijn.

Kortom: Natuurlijke transvetten worden in sommige dierlijke producten aangetroffen en zijn niet schadelijk. Kunstmatige transvetten worden gemaakt door plantaardige oliën te hydrogeneren in een ruw chemisch proces.

Transvetten en hartziekten risico

In de afgelopen decennia zijn er tal van klinische onderzoeken geweest naar transvetten.

In deze klinische onderzoeken kregen mensen transvetten (van gehydrogeneerde plantaardige oliën) toegediend in plaats van andere vetten of koolhydraten.

De gezondheidseffecten werden geëvalueerd door te kijken naar bekende risicofactoren voor hartziekten, zoals cholesterol of de lipoproteïnen die cholesterol dragen.

Het vervangen van koolhydraten (1% van de calorieën) door transvetten verhoogt het LDL-gehalte (het ‘slechte’) cholesterol aanzienlijk, maar verhoogt het HDL-gehalte (het ‘goede’) cholesterol niet.

De meeste andere vetten hebben echter de neiging om zowel LDL- als HDL-cholesterol te verhogen(13).

Evenzo verhoogt het vervangen van andere vetten in het dieet door transvetten de totale / HDL-cholesterol verhouding aanzienlijk en heeft een negatieve invloed op lipoproteïnen (verhouding ApoB / ApoA1), beide belangrijke risicofactoren voor hartziekten(14).

Maar … dit gaat verder dan alleen risicofactoren, we hebben ook veel observationele studies die transvetten koppelen aan een verhoogd risico op hartziekten(15, 16, 17, 18).

Kortom: Zowel observationele studies als klinische studies hebben aangetoond dat transvetten uw risico op hartaandoeningen aanzienlijk verhogen.

Insulinegevoeligheid en diabetes type II

De relatie tussen transvetten en diabetes risico is niet helemaal duidelijk.

Een grote studie van meer dan 80.000 vrouwen vond dat diegenen die de meeste transvetten aten een 40% hoger risico op diabetes hadden (19).

In twee andere vergelijkbare onderzoeken is echter geen verband gevonden tussen transvet inname en diabetes(20, 21).

Verschillende gecontroleerde onderzoeken bij mensen hebben ook gekeken naar transvetten en belangrijke risicofactoren voor diabetes, zoals insulineresistentie en bloedsuikerspiegel.

Helaas zijn de resultaten inconsistent geweest … sommige studies lijken het kwaad te laten zien, terwijl anderen geen effect tonen(22, 23, 24, 25, 26).

Dat gezegd hebbende, verschillende dierstudies hebben aangetoond dat grote hoeveelheden transvetten leiden tot negatieve effecten op de insuline- en glucose functie(27, 28, 29, 30).

Het meest opvallende was een zes jaar durende studie over apen die aantoonde dat een hoog transvet dieet (8% van calorieën) insulineresistentie, abdominale obesitas (buikvet) en verhoogd fructosamine veroorzaakte, een marker van hoge bloedsuikerspiegel (31).

Kortom: Het is mogelijk dat transvetten insulineresistentie veroorzaken en diabetes type II veroorzaken, maar de resultaten van studies bij mensen zijn gemengd.

Transvetten en ontsteking

Overmaat aan ontstekingen wordt beschouwd als één van de belangrijkste oorzaken van vele chronische welvaartsziekten.

Dit omvat hartaandoeningen, metabool syndroom, diabetes, artritis en vele anderen.

Er zijn drie klinische onderzoeken geweest naar de relatie tussen transvetten en ontstekingen.

Twee vonden dat trans-vetten inflammatoire markers zoals IL-6 en TNF-alfa verhogen bij het vervangen van andere voedingsstoffen in het dieet (3233).

De derde studie verving boter door margarine en vond geen verschil (34).

In observationele studies zijn transvetten gekoppeld aan verhoogde ontstekingsmarkers, waaronder C-reactieve proteïne, vooral bij mensen die veel lichaamsvet hebben(35, 36).

Van het kijken naar het bewijsmateriaal lijkt het vrij duidelijk dat transvetten een belangrijke aanjager zijn van ontsteking… die mogelijk tot allerlei problemen kan leiden.

Kortom: Klinische proeven en observationele onderzoeken duiden erop dat transvetten de ontsteking verhogen, vooral bij mensen met overgewicht of obesitas.

Bloedvaten en kanker

Van transvetten wordt aangenomen dat ze de binnenwand van de bloedvaten beschadigen, ook bekend als het endotheel.

Toen verzadigde vetten werden vervangen door transvetten in een studie van 4 weken, daalde het HDL-cholesterol met 21% en werd het vermogen van slagaders om te verwijden met 29% verminderd(37).

Markers voor endotheeldisfunctie werden ook verhoogd wanneer transvetten vervangen werden door koolhydraten en enkelvoudig onverzadigde vetten(38).

Helaas hebben heel weinig studies gekeken naar het verband tussen transvetten en kanker.

In de Nurses Health Study werd inname van transvetten vóór de menopauze geassocieerd met een verhoogd risico op borstkanker na de menopauze (39).

Twee overzichtsstudies hebben echter geconcludeerd dat de kankerverbinding erg zwak is. Er zijn tot nu toe geen overtuigende associaties waargenomen (40).

Kortom: Transvetten kunnen de binnenwand van uw bloedvaten beschadigen, waardoor een aandoening optreedt die bekend staat als endotheeldisfunctie. Het effect op het kankerrisico is minder duidelijk.

Transvetten in de moderne voeding

Gehydrogeneerde plantaardige oliën (de grootste bron van transvetten) zijn goedkoop en hebben een lange houdbaarheid.

Om deze reden zijn ze te vinden in allerlei moderne verwerkte voedingsmiddelen.

Gelukkig de regeringen en gezondheidsorganisaties over de hele wereld raden transvetten af, is de consumptie de afgelopen jaren gedaald.

In 2003 gebruikte de gemiddelde Amerikaanse volwassene 4,6 gram kunstmatige transvetten per dag. Dit is nu teruggebracht tot 1,3 gram per dag (4142).

In Europa bleken de mediterraanse landen de laagste inname van transvetten te hebben. Dit kan voor een deel het lage risico op hart- en vaatziekten verklaren (4344).

Maar … hoewel het kunstmatige transvetverbruik lager is dan voorheen, is het nog steeds veel te hoog en moet het worden teruggebracht tot nul.

Kortom: Het verbruik van transvetten is de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald. De huidige inname is echter nog steeds hoog genoeg om schade te veroorzaken.

Hoe transvetten te vermijden

Er zijn de laatste jaren grote verbeteringen aangebracht, hoewel transvetten nog steeds aanwezig zijn in veel bewerkte voedingsmiddelen.

In de VS kunnen fabrikanten hun producten transvet vrij labelen, mits er minder dan 0,5 gram transvetten per portie aanwezig zijn.

U kunt zien hoe een paar transvet vrije koekjes snel schadelijke hoeveelheden kunnen toevoegen.

Om ervoor te zorgen dat u transvetten vermijdt, leest u labels. Eet geen voedingsmiddelen met de woorden gehydrogeneerd of gedeeltelijk gehydrogeneerd op de ingrediëntenlijst.

Helaas is het lezen van labels niet altijd genoeg. Sommige bewerkte voedingsmiddelen (zoals gewone plantaardige oliën) kunnen transvetten bevatten, zonder enige aanduiding op het etiket of de ingrediëntenlijst.

Om transvetten te vermijden, kun je het beste verwerkte voedingsmiddelen uit je dieet verwijderen.

Kies echte boter in plaats van margarine en olijfolie of kokosolie in plaats van schadelijke plantaardige oliën … en maak tijd vrij voor huisgemaakte maaltijden in plaats van fastfood.

Tot slot

Herkauwers (natuurlijke) transvetzuren van dierlijke producten zijn veilig.

Maar geïndustrialiseerde (kunstmatige) transvetzuren van verwerkte voedingsmiddelen zijn ronduit giftig .

Studies hebben kunstmatige transvetten sterk gekoppeld aan cardiovasculaire problemen, waaronder hartaandoeningen.

Consumptie wordt ook geassocieerd met langdurige ontsteking, insulineresistentie en diabetes risico, vooral voor mensen met overgewicht of obesitas.

Hoewel de hoeveelheid transvetten in de moderne voeding is gedaald, de gemiddelde inname is nog gevaarlijk hoog.

Helaas zijn de labels op junkfood en verwerkte plantaardige oliën is niet altijd te vertrouwen. Veel transvet vrije producten bevatten nog steeds transvetten.

Je bent gewaarschuwd.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 + 13 =

This div height required for enabling the sticky sidebar