truffels

6 Verrassende gezondheidsvoordelen van truffels

Truffels hebben de laatste tijd veel aandacht gekregen in de culinaire wereld en favoriet onder chef-koks en voedselliefhebbers.

Om ze niet te verwarren met de chocoladesnoepjes met dezelfde naam, zijn truffels een soort schimmel die groeit in de buurt van de wortels van bepaalde bomen.

Er zijn veel verschillende soorten – zoals zwarte truffels, witte truffels, zomertruffels en knoflooktruffels – elk met minieme verschillen in smaak, uiterlijk en prijs.

Naast hun sterke smaak en scherp aroma, zijn truffels ook zeer voedzaam en gekoppeld aan een aantal krachtige gezondheidseffecten.

Hier zijn 6 verrassende gezondheidsvoordelen van truffels.

1. Rijk aan belangrijke voedingsstoffen

Truffels hebben een indrukwekkend voedingsprofiel en bevatten veel belangrijke vitamines en mineralen.

Ze bevatten namelijk veel koolhydraten, eiwitten en vezels en bevatten zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren, evenals micronutriënten, zoals vitamine C, fosfor, natrium, calcium, magnesium, mangaan en ijzer
(1).

Onderzoek wijst ook uit dat truffels een complete bron van eiwitten kunnen zijn, waardoor alle negen essentiële aminozuren worden geleverd die je lichaam nodig heeft(1).

Houd er rekening mee dat het voedingsprofiel kan variëren tussen soorten. Studies tonen bijvoorbeeld aan dat witte woestijntruffel zijn hoger in eiwitten, vetten en vezels dan andere soorten, zoals de zwarte woestijn soort (1).

Kortom: Truffels beschouwd als een complete bron van eiwitten en bevatten veel koolhydraten, vezels en verschillende micronutriënten.

2. Rijk aan antioxidanten

Truffels zijn een geweldige bron van antioxidanten, stoffen die helpen om vrije radicalen te bestrijden en oxidatieve schade aan je cellen te voorkomen.

Onderzoek heeft aangetoond dat antioxidanten belangrijk zijn voor vele aspecten van uw gezondheid en mogelijk zelfs verband houden met een lager risico op chronische aandoeningen, zoals kanker, hartaandoeningen en diabetes(2).

Hoewel de exacte hoeveelheden tussen verschillende soorten kunnen variëren, is aangetoond dat truffels antioxidanten bevatten zoals vitamine C, lycopeen, galluszuur en homogentisinezuur (3).

Vanwege hun gehalte aan antioxidanten laten reageerbuisstudies zien dat zowel zwarte als witte truffels zelfs kunnen helpen kankercellen te doden en ontstekingen te verminderen(4).

Merk op dat deze studie werd uitgevoerd met behulp van sterk geconcentreerde truffelextracten. Daarom blijft het onduidelijk hoe de antioxidanten in verse truffels uw algehele gezondheid kunnen beïnvloeden.

Kortom: Truffels bevatten veel belangrijke antioxidanten, die kunnen helpen het risico op chronische ziekten, de groei van kankercellen en ontstekingen te verminderen. Er is echter meer onderzoek nodig.

3. Heeft antibacteriële eigenschappen

Naast hun stellaire voedingsprofiel, kunnen truffels ook antimicrobiële eigenschappen hebben die kunnen helpen de groei van specifieke bacteriestammen kan remmen.

Een test-buisonderzoek toonde aan dat het extract van woestijntruffels de groei van Staphylococcus aureus tot 66% remde. Deze bacterie kan bij mensen een breed scala aan ziekten veroorzaken(5).

Evenzo bleek uit een andere reageerbuisstudie dat extract van dezelfde variëteit de groei van Pseudomonas aeruginosa verminderde, een bacteriestam die vaak zeer resistent is tegen antibiotica(6).

Er is echter verder onderzoek nodig om de antibacteriële effecten van andere soorten truffels en in hoeveelheden die normaal gesproken worden gegeten te meten.

Bovendien moeten kwalitatief hoogwaardige onderzoeken worden uitgevoerd om te bepalen hoe de antibacteriële eigenschappen van truffels deze bacteriële infecties bij mensen kunnen beïnvloeden.

Kortom: Sommige reageerbuisstudies tonen aan dat truffels de groei van verschillende stammen van bacteriën kunnen remmen. Er ontbreekt echter menselijk onderzoek.

4. Kan helpen bij het doden van kankercellen

Hoewel het bewijsmateriaal momenteel beperkt is tot reageerbuisstudies, suggereert enig onderzoek dat truffels krachtige anti-kanker eigenschappen kunnen bezitten.

Eén onderzoek met buisjes toonde bijvoorbeeld aan dat verbindingen die waren geëxtraheerd uit verschillende soorten truffels de groei van lever-, long-, darm- en borsttumorcellen hielpen blokkeren(7).

Een ander onderzoek naar de reageerbuizen wees uit dat extracten van zowel zwarte als witte soorten anti-kanker effecten vertoonden op cervicale, borst- en darmkankercellen (4).

Er zijn echter aanvullende studies nodig om te evalueren hoe truffels de groei van kanker bij mensen kunnen beïnvloeden wanneer ze worden gegeten in plaats van in geconcentreerde extract vorm.

Kortom: Uit reageerbuisstudies blijkt dat truffels anti-kanker eigenschappen kunnen hebben en de groei van bepaalde soorten kankercellen kunnen helpen blokkeren.

5. Kan helpen bij het verminderen van ontstekingen

Ontsteking is een essentieel onderdeel van uw immuunsysteem dat helpt uw ​​lichaam te verdedigen tegen infectie en ziekte.

Het op de lange termijn ondersteunen van hoge ontstekingsniveaus zou echter bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten(8).

Sommige onderzoeken suggereren dat truffels de ontsteking kunnen helpen verlichten en daardoor de algehele gezondheid en immuniteit kunnen bevorderen.

Eén reageerbuisstudie toonde aan dat bepaalde verbindingen in zwart-witte soorten de activiteit van specifieke enzymen die betrokken zijn bij het ontstekingsproces kunnen blokkeren(4).

Uit ander reageerbuisonderzoek is gebleken dat truffels kunnen bijdragen aan de bestrijding van de vorming van vrije radicalen, waardoor je risico op celbeschadiging en -ontsteking kleiner wordt(91011).

Toch is meer onderzoek nodig om te begrijpen hoe het eten van normale hoeveelheden truffels de ontstekingsniveaus bij de mens kan beïnvloeden.

Kortom: Verschillende reageerbuisstudies tonen aan dat truffels kunnen helpen ontstekingen te verminderen om de algehele gezondheid te bevorderen. Toch zijn meer studies bij mensen nodig.

6. Gemakkelijk toe te voegen aan je voeding

Eens beschouwd als een dure delicatesse die is gereserveerd voor gastronomische gerechten, zijn er nu genoeg manieren om truffels aan uw maaltijd toe te voegen zonder uw bankrekening te hoeven aanspreken.

Op grote schaal verkrijgbaar bij gespecialiseerde markten en online retailers, zwarte truffels zijn één van de meest voorkomende soorten en beter betaalbaar dan andere soorten, zoals de witte variëteit.

Terwijl elke ons (28 gram) wordt geleverd met een behoorlijk prijskaartje, kost het maar een klein bedrag om je gerecht te transformeren.

Probeer salades, soepen of hoofdgerechten te beleggen met een paar krullen voor een smaakvolle, aroma-versierde garnering.

Als alternatief kunt u een beetje truffel mengen in olijfolie of boter op kamertemperatuur om te gebruiken in uw favoriete recepten voor een smakelijke twist.

De delicatesse werkt ook goed in sauzen, pasta’s, risotto’s en vlees- of visgerechten.

Kortom: Truffels kunnen in kleine hoeveelheden in verschillende recepten worden gebruikt voor een beetje extra smaak en aroma. Ze kunnen ook in boter of olijfolie worden gemengd en over gerechten worden besprenkeld.

Tot slot

Truffels zijn een soort smaakvolle schimmel die vaak in verschillende gerechten wordt gebruikt.

Naast hun uitgesproken smaak en aroma, zijn truffels ook zeer voedzaam, rijk aan antioxidanten en kunnen ze antibacteriële, anti-kanker en ontstekingsremmende eigenschappen bezitten.

Toch is het huidige onderzoek meestal beperkt tot reageerbuisstudies met behulp van geconcentreerde truffelextracten, dus het is onduidelijk hoe deze gunstige eigenschappen uw gezondheid kunnen beïnvloeden.

Dat gezegd hebbende, zorg ervoor dat je ze combineert met een reeks andere gezonde ingrediënten om hun potentiële voordelen te maximaliseren.