De meest gegeten groente ter wereld. Zoveel er gegeten worden, zo weinig weten wij ervan. Dat ze geel, rood of roze zijn. En dat Mc Donalds er ringen van roostert. Dat is alles wat we van uien kunnen zeggen.

Uien zijn groenten die groeien als ondergrondse bollen aan de basis van planten die wetenschappelijk bekend staan ​​als Allium cepa.

Ook wel boluien genoemd, worden ze wereldwijd geteeld en zijn ze nauw verwant aan bieslook, knoflook , lente-uitjes, bosui, sjalotten en prei.

Uien kunnen verschillende gezondheidsvoordelen hebben, voornamelijk vanwege hun hoge gehalte aan antioxidanten en zwavelhoudende verbindingen.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Ze hebben antioxiderende en ontstekingsremmende effecten en zijn in verband gebracht met een verlaagd risico op kanker, lagere bloedsuikerspiegels en een verbeterde gezondheid van de botten.

Veelal gebruikt als smaakstof of bijgerecht, uien zijn een belangrijk ingredient in vele keukens. Ze kunnen worden gebakken, gekookt, gegrild, , geroosterd, gefrituurd, als poeder of rauw worden gegeten.

Er zijn talloze manieren om van uien te genieten. Ze kunnen worden gebakken, gekookt, gegrild, geroosterd, als poeder of rauw gegeten in salades.

Uien kunnen variëren in grootte, vorm en kleur, maar de meest voorkomende soorten zijn wit, geel en rood.

Uien variëren in grootte, vorm en kleur, maar de meest voorkomende soorten zijn wit, geel en rood. De smaak varieert van mild en zoet tot scherp en pittig, afhankelijk van de variëteit en het seizoen.

Uien kunnen ook worden geconsumeerd wanneer ze onvolgroeid zijn, voordat de bol de volledige grootte bereikt. Ze worden dan bosuitjes genoemd.

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over uien.

Voedingsfeiten

Rauwe uien bevatten heel weinig calorieën, met slechts 40 calorieën per 100 gram.

Vers gewicht bevatten ze 89% water, 9% koolhydraten en 1,7% vezels, met kleine hoeveelheden eiwit en vet.

De onderstaande tabel bevat informatie over alle belangrijke voedingsstoffen in uien (1).

Voedingswaarde uien – per 100 gram

Hoeveelheid
Calorieën40
Water89%
Eiwit1,1 g
Koolhydraten9,3 g
Suiker4,2 g
Vezels1,7 g
Vet0,1 g
Verzadigd0,04 g
Enkelvoudig onverzadigde0,01 g
Meervoudig onverzadigde0,02 g
Omega 30 g
Omega-60,01 g
Transvet~

Koolhydraten

Koolhydraten vormen ongeveer 9-10% van zowel rauwe als gekookte uien.

Ze bestaan ​​meestal uit eenvoudige suikers, zoals glucose, fructose en sucrose, evenals vezels.

Een portie uien van 100 gram bevat 9,3 gram koolhydraten en 1,7 gram vezels,  dus het totale gehalte aan verteerbare koolhydraten is 7,6 gram.

Vezels

Uien zijn een goede bron van vezels, die goed is voor 0,9-2,6% van het versgewicht, afhankelijk van het soort ui.

Ze zijn erg rijk aan gezonde oplosbare vezels, fructanen genaamd. In feite behoren uien tot de belangrijkste voedingsbronnen van fructanen(2, 3).

Fructanen zijn zogenaamde prebiotische vezels, die de nuttige bacteriën in uw darm voeden.

Dit leidt tot de vorming van vetzuren met korte ketens (SCFA’s), zoals butyraat, die de gezondheid van de dikke darm kunnen verbeteren, ontstekingen kunnen verminderen en het risico op darmkanker kunnen verlagen(4, 5, 6).

Fructanen worden echter beschouwd als FODMAP’s , die bij gevoelige personen onaangename spijsverteringssymptomen kunnen veroorzaken, zoals mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS)(7, 8, 9).

Kortom: Uien bestaan ​​voornamelijk uit water, koolhydraten en vezels. De belangrijkste vezels, fructanen, kunnen de vriendelijke bacteriën in je darm voeden, hoewel ze spijsverteringsproblemen bij sommige mensen kunnen veroorzaken.

Vitamines en mineralen

Uien bevatten behoorlijke hoeveelheden van verschillende vitamines en mineralen, waaronder:

  • Vitamine C: Een antioxidant, deze vitamine is nodig voor de immuunfunctie en het onderhoud van huid en haar(10, 11, 12).
  • Foliumzuur (B9): Een in water oplosbare B-vitamine, foliumzuur is essentieel voor celgroei en metabolisme en is vooral belangrijk voor zwangere vrouwen(13).
  • Vitamine B6: Gevonden in de meeste voedingsmiddelen is deze vitamine betrokken bij de vorming van rode bloedcellen.
  • Kalium: Dit essentieel mineraal kan bloeddrukverlagende effecten hebben en is belangrijk voor de gezondheid van het hart(14, 15).

Kortom: Uien bevatten behoorlijke hoeveelheden vitamine C, foliumzuur, vitamine B6 en kalium, die een aantal voordelen bieden.

Andere plantaardige stoffen

De gezondheidsvoordelen van uien toegeschreven aan hun antioxidanten en zwavelhoudende verbindingen(3).

In veel landen behoren uien ook tot de belangrijkste voedingsbronnen van flavonoïden, met name een verbinding die quercetine wordt genoemd (16, 17, 18).

De meest voorkomende plantaardige stoffen in uien staan ​​hieronder:

  • Anthocyanen: Alleen te vinden in rode of paarse uien, anthocyanen zijn krachtige antioxidanten en pigmenten die deze uien hun roodachtige kleur geven.
  • Quercetine: Een antioxidant flavonoïde, quercetine, kan de bloeddruk verlagen en de gezondheid van het hart verbeteren(19, 20).
  • Zwavelverbindingen: Voornamelijk sulfiden en polysulfiden, die beschermende effecten kunnen hebben tegen kanker(21, 22, 23).
  • Thiosulfinaten: Deze zwavelhoudende verbindingen kunnen de groei van schadelijke micro-organismen remmen en de vorming van bloedstolsels voorkomen(24, 25).

Rode en gele uien zijn rijker aan antioxidanten dan andere soorten. In feite kunnen gele uien bijna 11 keer meer antioxidanten bevatten dan witte uien(26).

Bakken van uien kan sommige antioxidanten aanzienlijk verminderen(27).

Kortom: Uien zijn rijk aan plantaardige stoffen en antioxidanten, met name quercetine en zwavelhoudende verbindingen. Gekleurde variëteiten (geel en rood) bevatten meer antioxidanten dan witte.

Gezondheidsvoordelen van uien

Van uien is aangetoond dat ze sterke antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen hebben(3, 28, 29, 30, 31).

Bloedsuikerspiegel

Diabetes type 2 is een veel voorkomende ziekte, voornamelijk gekenmerkt door een hoge bloedsuikerspiegel.

Dierstudies hebben aangetoond dat uien de bloedsuikerspiegel kan verlagen(34, 35, 36).

Dezelfde resultaten zijn bij de mens aangetoond. Een onderzoek bij mensen met diabetes type 2 toonde aan dat het eten van 100 gram rauwe uien per dag leidde tot een significante verlaging van de bloedsuikerspiegel(37).

Rauwe uien kunnen nuttig zijn bij de beheersing van diabetes type 1 en diabetes 2, maar er is meer onderzoek nodig (38, 39).

Gezondheid van het bot

Osteoporose is een veel voorkomend gezondheidsprobleem, vooral bij postmenopauzale vrouwen. Een gezonde voeding is één van de belangrijkste preventieve maatregelen (40, 41).

Dierstudies hebben aangetoond dat uien beschermende effecten hebben tegen botafbraak en mogelijk zelfs de botmassa verhogen(42, 43, 44).

Een groot observationeel onderzoek bij vrouwen ouder dan 50 jaar vond dat regelmatige uien consumptie verband houdt met een verhoogde botdichtheid(45).

Verder onderzoek wijst uit dat de inname van geselecteerde vruchten, kruiden en groenten, waaronder uien het botverlies bij vrouwen na de menopauze kan verminderen (46).

Kan het risico op kanker verlagen

Kanker is een veel voorkomende ziekte, gekenmerkt door ongecontroleerde celgroei. Het is één van ‘s werelds belangrijkste doodsoorzaken.

Observationele studies hebben een verband gelegd tussen verhoogde consumptie van uien en een verlaagd risico op verschillende soorten kanker, zoals die van de maag, de borst, de dikke darm en de prostaat (47, 48, 49, 50, 51, 52).

Kortom: Uien hebben antioxiderende en ontstekingsremmende effecten. Ze kunnen de bloedsuikerspiegel verlagen, de gezondheid van de botten verbeteren en het risico op verschillende vormen van kanker verlagen.

Nadelige effecten en individuele zorgen

Het eten van uien kan leiden tot slechte adem en een onaangename lichaamsgeur.

Verschillende andere nadelen kunnen deze groente ongeschikt maken voor sommige mensen.

Ui-intolerantie en allergie

Allergie voor uien is relatief zeldzaam, maar intolerantie voor rauwe uien komt vaak voor.

Symptomen van ui-intolerantie omvatten verteringsstoornissen, zoals maagklachten , brandend maagzuur en gas(53).

Sommige mensen ervaren allergische reacties van het aanraken van uien, ongeacht of ze allergisch zijn voor het eten ervan(54)

FODMAPs

Uien bevatten FODMAP’s, een categorie koolhydraten en vezels die veel mensen niet verdragen(9, 55, 56).

Ze kunnen onaangename spijsverteringsklachten veroorzaken, zoals een opgeblazen gevoel , gas, kramp en diarree.

Personen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS) zijn vaak intolerant voor FODMAP’s en willen uien misschien vermijden.

Oog- en mondirritatie

Het meest voorkomende probleem bij het bereiden en snijden van uien is oogirritatie en traanproductie.

Dit gebeurt wanneer de ui wordt gesneden. Dit zorgt ervoor dat de cellen van de uien een gas vrijmaken dat de traanverwekkende factor (LF) wordt genoemd(57).

Het gas activeert neuronen in je ogen die een prikkende sensatie veroorzaken, gevolgd door tranen die worden geproduceerd om de irriterende stof weg te spoelen.

Het intact laten van het worteluiteinde tijdens het snijden kan de irritatie verminderen, omdat de basis van de ui een hogere concentratie van deze stoffen bevat dan de bol.

Het snijden van uien onder stromend water kan ook voorkomen dat dit gas in de lucht oplost.

De traanverwekkende factor (LF) is ook verantwoordelijk voor het brandende gevoel in je mond wanneer uien rauw worden gegeten. Dit brandende gevoel wordt verminderd of geëlimineerd door te bakken(58).

Gevaarlijk voor huisdieren

Hoewel ui een gezond onderdeel zijn van menselijke voeding, kunnen ze dodelijk zijn voor sommige dieren, waaronder honden, katten, paarden en apen(59).

De belangrijkste boosdoeners zijn sulfoxiden en sulfiden die een ziekte kunnen veroorzaken die Heinz-lichaampjes worden genoemd.

Deze ziekte wordt gekenmerkt door schade aan de rode bloedcellen van dieren, wat leidt tot bloedarmoede(60).

Zorg ervoor dat u geen uien aan uw huisdier voedt en houd alles wat op smaak is gemaakt met uien buiten bereik als u een dier bij u thuis heeft.

Kortom: Uien kunnen bij sommige mensen ongunstige spijsverteringseffecten veroorzaken, en rauwe ui kan oog- en mondirritatie veroorzaken. Uien kunnen voor sommige dieren giftig zijn.

Tot slot

Uien zijn een knolgewas met een verscheidenheid aan voordelen.

Ze bevatten veel antioxidanten en zwavelhoudende verbindingen, waarvan sommige een aantal gunstige effecten kunnen hebben.

Hoewel meer onderzoek nodig is, zijn uien in verband gebracht met een verbeterde gezondheid van de botten, lagere bloedsuikerspiegels en een verminderd risico op kanker.

Aan de andere kant kunnen ze spijsverteringsproblemen veroorzaken bij sommige mensen.

Als u ervan geniet, kunnen uien een waardevol onderdeel zijn van een gezond voedingspatroon.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.