Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Uien: Voedingsfeiten en gezondheidseffecten

2160 Views

Uien: Voedingsfeiten en gezondheidseffecten

De meest gegeten groente ter wereld. Zoveel er gegeten worden, zo weinig weten wij ervan. Dat ze geel zijn, of rood of roze. En dat McDonalds er ringen van roostert. Dat is alles wat we van uien kunnen zeggen. Het goedkoopste wereldvoedsel en het lekkerste wat armeluis zich kunnen dromen. Gebakken uien.

Uien hebben meerdere gezondheidsvoordelen, voornamelijk vanwege hun hoge gehalte aan antioxidanten en zwavelhoudende verbindingen.

Ze hebben een anti-oxidant en ontstekingsremmende effecten, en zijn gekoppeld aan een verminderd risico op kanker, lagere bloedsuikerspiegel en een betere gezondheid van de botten.

Uien worden vaak gebruikt als een aroma of bijgerecht, en zijn een belangrijk voedselgewas in de Indiase keuken.

Er zijn talloze manieren om van uien te genieten. Ze kunnen worden gebakken, gekookt, gegrild, geroosterd, gemalen of worden rauw gegeten in salades.

Uien kunnen variëren in grootte, vorm en kleur, maar de meest voorkomende soorten zijn wit, geel en rood.

De smaak kan variëren van mild tot zoet en van scherp tot pittig, afhankelijk van de variëteit en het seizoen.

Uien kan ook worden geconsumeerd als ze nog onvolgroeid zijn, voordat de ui de volledige grootte bereikt. Vervolgens worden ze sjalotten genoemd, lente-uitjes of zomer uien.

Voedingsfeiten

Uien zijn zeer laag in calorieën, met slechts 40 calorieën per 100 gram.

Vers gewicht, bevatten ze 89% water, 9% koolhydraten en 1,7% vezels, met kleine hoeveelheden eiwit en vet.

De onderstaande tabel bevat informatie over alle belangrijke voedingsstoffen in uien (1).

Voedingswaarde Uien – per 100 gram

Hoeveelheid
Calorieën40
Water89%
Eiwit1,1 g
Koolhydraten9,3 g
Suiker4,2 g
Vezels1,7 g
Vet0,1 g
Verzadigd0,04 g
Enkelvoudig onverzadigde0,01 g
Meervoudig onverzadigde0,02 g
Omega 30 g
Omega-60,01 g
Transvet~

Koolhydraten

Uien bevatten ongeveer 9-10% Koolhydraten  zowel rauw als gekookte uien.

Ze bestaan voornamelijk uit eenvoudige suikers zoals glucose, fructose en sucrose, en vezels.

Een 100 gram portie ui bevat 9,3 gram koolhydraten en 1,7 gram vezels, zodat het totale verteerbare koolhydraten is 7,6 gram.

Vezels

Uien zijn een goede bron van vezels, die goed is voor 0,9-2,6% van het versgewicht, afhankelijk van het soort ui.

Ze zijn zeer rijk aan gezonde oplosbare vezels genaamd fructanen. In feite, uien behoren tot de belangrijkste voedingsbronnen van fructanen (2, 3).

Fructanen zijn zogenaamde prebiotische vezels. Met andere woorden de gunstige bacteriën in de darm kunnen het gebruiken als brandstof.

Dit leidt tot de vorming van korte-keten vetzuren, bijvoorbeeld butyraat, welke dubbelpunt gezondheid kan verbeteren, vermindert ontstekingen en het risico op darmkanker(4, 5, 6).

Echter zijn fructanen ook bekend FODMAPs (vergistbare oligo-, di-, mono- en polyolen), die sommige mensen niet kunnen verteren.

FODMAPs veroorzaken onaangename spijsverteringssymptomen bij gevoelige personen, zoals personen die lijden aan prikkelbare darmsyndroom (7, 8, 9).

Kortom: Uien bestaan voornamelijk uit water, koolhydraten en vezels. De belangrijkste vezels daarin genaamd fructanen, kan de vriendelijke bacteriën voeden in de darm, maar kan ook leiden tot spijsverteringsproblemen bij sommige mensen.

Vitaminen en mineralen

Ui

Uien bevatten behoorlijke hoeveelheden van verschillende vitaminen en mineralen.

De belangrijkste daarvan zijn hieronder opgesomd:

  • Vitamine C: Een antioxidant vitamine die nodig is voor immuunfunctie voor huid en haren(10, 11, 12).
  • Foliumzuur (B9): Een in water oplosbare B-vitamine die essentieel is voor celgroei en stofwisseling, en is vooral belangrijk voor zwangere vrouwen(13).
  • Vitamine B6: Gevonden in de meeste voedingsmiddelen, deze vitamine is betrokken bij de vorming van rode bloedcellen.
  • Kalium: Dit essentieel mineraal kan de bloeddruk verlagende effecten hebben, en is belangrijk voor de gezondheid van het hart(14, 15).

Kortom: Uien bevatten behoorlijke hoeveelheden vitamine C, foliumzuur, vitamine B6 en kalium.

Andere plantaardige stoffen

De gezondheidsvoordelen van uien worden toegeschreven aan de antioxidanten en zwavelhoudende verbindingen(3).

Uien behoren ook tot de belangrijkste voedingsbronnen van flavonoïden in veel landen, in het bijzonder de gunstige stof quercetine genaamd(16, 17, 18).

De meest voorkomende plantaardige stoffen in uien zijn hieronder opgesomd:

  • Anthocyanen: Alleen in rode of paarse uien, anthocyanen zijn krachtige antioxidanten en pigmenten die uien hun roodachtige kleur geven.
  • Quercetine: Een anti-oxidant flavonoïden die de bloeddruk kan verlagen en het verbeteren van hartgezondheid(19, 20).
  • Zwavelverbindingen: Voornamelijk sulfiden en polysulfiden, die misschien beschermende effecten tegen kanker bevatten(21, 22, 23).
  • Thiosulfinaten: Zwavelhoudende verbindingen die de groei van schadelijke micro-organismen kan remmen en de vorming van bloedstolsels voorkomen(24, 25).

Rode en gele uien zijn rijker aan antioxidanten dan andere soorten. In feite kunnen gele uien bijna 11 keer meer antioxidanten bevatten dan witte uien(26).

Bakken van uien kan aanzienlijk sommige antioxidanten verminderen(27).

Kortom: Uien zijn rijk aan plantaardige stoffen en antioxidanten, vooral quercetine en zwavelhoudende verbinding. Gekleurde variëteiten (geel en rood) bevatten meer antioxidanten dan witte.

Gezondheidsvoordelen van uien

Uien bleken sterke antioxiderede eigenschappen te bevatten, ontstekingsremmend en onderdrukt de groei van schadelijke micro-organismen(3, 28, 29, 30, 31).

Anti micro-organismen

Er zijn veel micro-organismen in het milieu, maar ook in ons lichaam. Sommigen van hen kan schade veroorzaken.

Uien en etherische oliën kan de groei van schadelijke micro-organismen, zoals bacteriën en gisten onderdrukken (32, 33).

Bloedsuikerspiegel

Diabetes is een veel voorkomende ziekte, voornamelijk gekenmerkt door een hoge bloedsuikerspiegel.

Dierproeven hebben aangetoond dat uien de bloedsuikerspiegel kan verlagen(34, 35, 36).

Dit is ook aangetoond bij de mens. Een studie bij diabetici bleek dat 100 gram uien per dag leidde tot een significante daling in de bloedsuikerspiegel(37).

Uien kan gunstig zijn in de beheersing van zowel type 1 en 2 diabetes, maar meer onderzoek is nodig(38, 39).

Gezondheid botten

Osteoporose (“poreuze” botten) is een algemeen gezondheidsprobleem, vooral bij vrouwen in de menopauze. Een gezonde voeding is een van de belangrijkste preventieve maatregelen(40, 41).

Dierproeven hebben aangetoond dat uien hebben beschermende effecten tegen botafbraak, en kan zelfs botmassa verhogen(42, 43, 44).

Een studies bij vrouwen ouder dan 50 jaar bleek dat regelmatige consumptie van uien is verbonden met een verhoogde botdichtheid(45).

Een andere studie toonde ook aan dat de inname van geselecteerd fruit, kruiden en groenten, waaronder uien, kan botverlies bij vrouwen in de menopauze verminderen (46).

Kanker preventie

Kanker is een veel voorkomende ziekte, gekenmerkt door ongecontroleerde groei van cellen in het lichaam. Het is een van ‘s werelds grootste doodsoorzaken.

Het meer consumeren van uien is in verband gebracht met verminderd risico op verschillende soorten kanker, zoals maag-, borst-, darm- en prostaatkanker(47, 48, 49, 50, 51, 52).

Kortom: Uien hebben anti-oxidant en ontstekingsremmende effecten. Zij kunnen helpen bij het bestrijden van infecties, lagere bloedsuikerspiegel, het verbeteren van botgezondheid en het risico op verschillende vormen van kanker verminderen.

Bijwerkingen en individuele zorgen

Het eten van uien kan leiden tot een slechte adem en een onaangename lichaamsgeur.

Er zijn ook een aantal andere zorgen over uien, waardoor ze ongeschikt zijn voor sommige mensen.

Ui intolerantie en alergie

Allergie voor uien is relatief zeldzaam, maar intolerantie voor rauwe ui is vrij bekend.

Symptomen van ui intolerantie en spijsvertering symptomen, zoals maagklachten, brandend maagzuur en gasvorming(53).

Sommige mensen kunnen allergische reacties krijgen na het aanraken van uien, ongeacht of ze allergisch zijn voor uien, of dat zij ze eten (54)

FODMAPs

Uien bevatten FODMAPs, die korte-keten koolhydraten die veel mensen niet kunnen verteren(9, 55, 56).

Ze kunnen onplezierige spijsvertering symptomen veroorzaken, zoals opzwellen, gas, krampen en diarree.

Oog en mond irritatie

De meest voorkomende probleem met de voorbereiding van en het snijden van uien is irritatie aan de ogen en traan productie.

Dit gebeurt wanneer de ui wordt gesneden. Dit zorgt ervoor dat de cellen van de ui een gas genaamd traanfactor activeert(57).

Het gas activeert neuronen in de ogen die een stekende gevoel geven, gevolgd door tranen om deze te spoelen veroorzaakt door het irriterende gas.

Uien snijden onder water of onder stromend water kan ook voorkomen dat het gas kan oplossen in de lucht.

De traanfactor is ook verantwoordelijk voor het brandend gevoel in de mond bij uien die rauw worden gegeten(58).

Dit brandend gevoel wordt verminderd of geëlimineerd door het te bakken.

Gevaar voor huisdieren

Hoewel ui een gezonde bestanddeel van de voeding voor de mens is, kunnen zij dodelijk voor sommige dieren zijn, zoals honden, katten, paarden en apen(59).

De belangrijkste boosdoeners zijn verbindingen genaamd sulfoxiden en sulfiden, die een ziekte genaamd Heinz body bloedarmoede kan induceren.

Heinz body bloedarmoede wordt gekenmerkt door schade aan de rode bloedcellen wat leidt tot anemie(60).

Zorg ervoor dat uw huisdier niet voed met uien, ook als je iets gemaakt hebt dat vol met uien zit dit niet te geven aan je huisdieren.

Kortom: Uien zijn nadelige voor de spijsvertering bij sommige mensen, en een rauwe ui kan de oog en mond irritatie veroorzaken. Uien kunnen giftig voor sommige dieren zijn.

Overzicht

Hetzelfde als vele andere voedingsmiddelen, uien zowel “goede” en “slechte” aspecten.

Ze zijn rijk aan antioxidanten en zwavel bevattende verbindingen, waarvan sommige een aantal gunstige effecten voor de gezondheid heeft.

Hoewel meer onderzoek nodig is, zijn uien in verband gebracht met een betere gezondheid van de botten, lagere bloedsuikerspiegel en een verminderde risico op kanker.

Anderzijds kunnen problemen geven bij sommige mensen, vooral spijsverteringsproblemen veroorzaken bij degenen die intolerant zijn voor FODMAPs.

Dat alles gezegd zijnde, uien worden meestal geconsumeerd in kleine hoeveelheden. Hun belangrijkste doel is het versterken van smaak in de voeding.

Voor personen die uien tolereren kunnen ze een waardevol onderdeel van een gezonde voeding zijn.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

1 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 2 =

It is main inner container footer text