Overige

Kan vasten griep of verkoudheid bestrijden?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Je hebt misschien het gezegde weleens gehoord: “Voed een verkoudheid, verhonger koorts.” De zin verwijst naar eten als je verkouden bent, en vasten als je koorts hebt.

Sommigen beweren dat het vermijden van voedsel tijdens een infectie helpt je lichaam te genezen.

Anderen zeggen dat eten je lichaam de brandstof geeft die het nodig heeft om snel te herstellen.

Dit artikel onderzoekt of vasten voordelen heeft tegen griep of verkoudheid.

Wat is vasten?

Vasten wordt gedefinieerd als de onthouding van voedsel, dranken of beide gedurende een bepaalde periode.

Er zijn verschillende soorten vasten, waarvan de meest voorkomende:

  • Volledig vasten: Impliceert niet eten of drinken, meestal voor een korte periode.
  • Water vasten: inname van water mag , maar niets anders.
  • Sapvasten: Ook bekend als sapreiniging of sap ontgiften ,en meestal gaat het om de exclusieve inname van fruit- en groentesappen.
  • Intermitterend vasten: Dit eetpatroon wordt afgewisseld met periodes van eten en vasten, die maximaal 24 uur kunnen duren.

Kortom: Er zijn verschillende manieren om te vasten en elk heeft zijn eigen manier om de inname van voedsel en dranken te beperken.

Hoe beïnvloedt vasten uw immuunsysteem?

Vasten dwingt je lichaam om te vertrouwen op zijn energiereserves om een ​​normale functie te behouden.

De eerste keuze van uw lichaam is glucose, dat meestal wordt aangetroffen als glycogeen in uw lever en spieren.

Zodra uw glycogeen is uitgeput, die over het algemeen optreedt na 24-48 uur, begint je lichaam met behulp van spier- eiwitten en vetten voor energie(1).

Het gebruik van grote hoeveelheden vet als brandstofbron produceert bijproducten, ketonen genaamd, die uw lichaam en hersenen als een energiebron kunnen gebruiken(1).

Interessant is dat een specifiek keton – beta-hydroxybutyraat (BHB) – het immuunsysteem ten goede kwam.

In feite hebben onderzoekers vastgesteld dat het blootstellen van menselijke immuuncellen aan BHB in hoeveelheden die je verwacht te vinden in het lichaam na 2 dagen vasten, resulteerde in een verminderde ontstekingsreactie(2).

Bovendien heeft recent onderzoek naar muizen en mensen aangetoond dat vasten gedurende 48-72 uur ook het recyclen van beschadigde immuuncellen kan bevorderen, waardoor gezonde regeneratie mogelijk wordt (3).

Het is belangrijk om te vermelden dat de exacte manieren waarop vasten het immuunsysteem beïnvloedt nog niet volledig worden begrepen. Meer studies zijn nodig.

Kortom: Korte periodes van vasten kunnen een gezonde immuunfunctie ondersteunen door de recycling van immuuncellen te bevorderen en de ontstekingsreactie te beperken.

Waarom vasten je kan helpen herstellen van verkoudheden of griep

Verkoudheid en griepachtige symptomen kunnen worden veroorzaakt door virussen of bacteriën.

Voor alle duidelijkheid, verkoudheid en griep infecties worden in eerste instantie veroorzaakt door virussen, in het bijzonder het rhinovirus en influenza virus.

Als u echter wordt geïnfecteerd met deze virussen, verlaagt u uw verdediging tegen bacteriën, waardoor uw kansen op het gelijktijdig ontwikkelen van een bacteriële infectie toenemen, waarvan de symptomen vaak vergelijkbaar zijn met die van uw eerste.

Interessant is dat er onderzoek is om het idee te ondersteunen dat het gebrek aan eetlust dat je vaak voelt tijdens de eerste paar dagen van een ziekte, de natuurlijke aanpassing van je lichaam is aan het bestrijden van de infectie(4).

Hieronder staan ​​drie hypothesen die proberen uit te leggen waarom dit waar kan zijn.

  1. Vanuit een evolutionair perspectief elimineert gebrek aan honger de noodzaak om voedsel te vinden. Dit bespaart energie, vermindert warmteverlies en stelt het lichaam in staat om zich volledig te richten op het bestrijden van de infectie (5).
  2. Als u zich onthoudt van eten, beperkt u de toevoer van voedingsstoffen, zoals ijzer en zink, die het infecterende agens nodig heeft om te groeien en zich te verspreiden (6).
  3. Het gebrek aan eetlust dat vaak gepaard gaat met een infectie, is een manier om uw lichaam aan te moedigen geïnfecteerde cellen te verwijderen via een proces dat bekend staat als celapoptose (7).

Interessant is dat de resultaten van een kleine studie suggereren dat het type infectie kan bepalen of eten voordelig is of niet (8).

Deze studie suggereerde dat vasten het beste genezing van bacteriële infecties bevordert, terwijl het eten van voedsel een betere manier is om virale infecties te bestrijden (8).

Een eerder experiment bij muizen met bacteriële infecties ondersteunt dit. Muizen die gedwongen werden gevoerd, hadden minder kans om te overleven in vergelijking met muizen die toegestaan ​​waren om te eten volgens hun eetlust (9).

Alle studies tot dusver lijken overeen te komen dat de gunstige effecten van vasten beperkt zijn tot de acute fase van infectie – meestal tot enkele dagen.

Er zijn momenteel echter geen studies bij mensen die onderzoeken of vasten of eten enig effect heeft op verkoudheid of griep in de echte wereld.

Kortom: Veel hypothesen proberen uit te leggen hoe vasten kan helpen om genezing te bevorderen, maar er is meer onderzoek nodig om de effecten bij mensen te bevestigen.

Vasten en andere ziekten

Naast de potentiële voordelen tegen infecties, kan vasten ook helpen met de volgende medische aandoeningen:

  • Diabetes type 2: Periodiek vasten kan voor sommige personen een positief effect hebben op de insulineresistentie en de bloedsuikerspiegel(1011).
  • Oxidatieve stress: Periodiek vasten kan ziektes helpen voorkomen door oxidatieve stress en ontsteking te beperken(12, 13, 14).
  • Gezondheid van het hart: Periodiek vasten kan risicofactoren voor hartaandoeningen zoals lichaamsgewicht, totale cholesterol, bloeddruk en triglyceriden verlagen(15, 16).
  • Hersenengezondheid: Dier- en mensstudies suggereren dat vasten kan beschermen tegen neurodegeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer, Parkinson en de ziekte van Huntington((17, 18, 19).
  • Kanker: Korte perioden van vasten kunnen kankerpatiënten beschermen tegen chemotherapiebeschadiging en de effectiviteit van de behandeling verhogen(20, 21, 22).

Merk op dat ook periodiek vasten heeft aangetoond gewichtsverlies kan bevorderen(10, 12, 15).

Sommige van de bovengenoemde gezondheidsvoordelen kunnen dus te wijten zijn aan het gewichtsverlies dat wordt veroorzaakt door vasten, in tegenstelling tot het vasten zelf (23).

Kortom: Volledig of intermitterend vasten kan een positieve invloed hebben op verschillende medische aandoeningen.

Het eten van bepaalde voedingsmiddelen kan ook nuttig zijn

Tot nu toe zijn er slechts beperkte aanwijzingen dat vasten de verkoudheid of griep verbetert.

Aan de andere kant suggereren een aantal studies dat het eten van bepaalde voedingsmiddelen de symptomen van verkoudheid en griep kan verbeteren.

Beste voedingsmiddelen om koude symptomen te bestrijden

Warme vloeistoffen, zoals soepen, leveren zowel calorieën als water. Ze hebben ook aangetoond dat ze ophoping/verstopping verminderen(24).

Sommige mensen melden dat het eten van zuivel verdikt slijm maakt, wat leidt tot verhoogde ophoping. Het bewijs hiervoor is echter strikt anekdotisch.

Aan de andere kant zorgt genoeg drinken ervoor dat het slijm vloeibaarder wordt, waardoor het gemakkelijker te verwijderen is. Dus zorg ervoor dat je goed gehydrateerd blijft.

Bovendien voedingsmiddelen hoog in vitamine C , zoals sinaasappels , mango,papaya , bessen en meloen, ook de ernst van de symptomen helpen verminderen (25).

Kortom: De beste voedingsmiddelen en vloeistoffen die u tijdens een verkoudheid kunt consumeren, zijn soepen, warme dranken en voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C.

Beste voedingsmiddelen om griepverschijnselen te bestrijden

Bij het proberen om maagklachten geassocieerd met de griep te verminderen, is het het beste om vast te houden aan  het eten van neutraal, gemakkelijk verteerbaar voedsel.

Voorbeelden hiervan zijn heldere soep bouillon of maaltijden die uitsluitend bestaan ​​uit fruit en zetmeel, zoals rijst of aardappelen .

Om maagklachten te verlichten, probeer weg te blijven van irriterende stoffen, zoals cafeïne, zure of gekruide gerechten. Overweeg ook het vermijden van extreem vet voedsel, dat langer duurt om te verteren.

Als je je misselijk voelt, probeer dan wat gember in je maaltijd te verwerken(26, 27).

Zorg er ten slotte voor dat je gehydrateerd blijft. Het toevoegen van een snuifje zout aan je vocht zal ook helpen bij het aanvullen van sommige van de elektrolyten verloren door zweet, braken of diarree.

Kortom: Neutraal en gemakkelijk verteerbaar voedsel is het beste als je griep hebt. Het drinken van veel vocht is belangrijk en het toevoegen van gember kan misselijkheid helpen verminderen.

Beste voedingsmiddelen om verkoudheid of griep te voorkomen

Verrassend is dat je spijsvertering meer dan 70% van je immuunsysteem uitmaakt(28).

Dit komt grotendeels door de grote hoeveelheden nuttige bacteriën die daar aanwezig zijn, die kunnen worden versterkt door probiotica te nemen .

Probiotica helpt voorkomen dat schadelijke bacteriën uw darmen overnemen of in uw bloedbaan terechtkomen, waardoor ze effectief worden beschermd tegen infecties.

Je kunt ze vinden in probiotische voedingsmiddelen , zoals yoghurt met levende culturen, kefir , zuurkool, kimchi, miso, tempeh en kombucha .

Om ervoor te zorgen dat deze nuttige bacteriën zich blijven vermenigvuldigen, moet u ook een dieet prefereren dat rijk is aan prebiotica , zoals bananen , knoflook , uien en paardebloem.

Knoflook bevat niet alleen een prebioticum, maar ook verbindingen die worden gebruikt om infecties te voorkomen en de afweer tegen verkoudheid en griep te stimuleren(29, 30, 31).

Zorg er ten slotte voor dat u veel voedingsmiddelen eet dat rijk is aan voedingsstoffen en onbewerkt is.

Kortom: Het van prebiotica, probiotica, knoflook en een algeheel gezond voedingspatroon kan helpen voorkomen dat je verkouden wordt of griep krijgt.

Moet je vasten wanneer je ziek bent?

Op basis van het huidige bewijs lijkt eten als je honger hebt een goed idee.

Toch is er geen reden om jezelf te dwingen om te eten als je geen honger hebt.

Ongeacht of je eet of niet, houd in gedachten dat het consumeren van voldoende vocht en voldoende rust krijgen de sleutel blijft.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.