VASTEN VERKOUDHEID EN GRIEP BESTRIJDEN

Kan vasten griep of verkoudheid bestrijden?

Kan vasten griep of verkoudheid bestrijden?

Je hebt misschien het gezegde gehoord: “Voed een verkoudheid, verhonger koorts.” De zin verwijst naar eten als je verkouden bent, en vasten als je koorts hebt.

Sommigen beweren dat het vermijden van voedsel tijdens een infectie helpt je lichaam te genezen.

Anderen zeggen dat eten je lichaam de brandstof geeft die het nodig heeft om snel te herstellen.

Dit artikel onderzoekt of vasten voordelen heeft tegen griep of verkoudheid.

Wat is vasten?

Vasten wordt gedefinieerd als de onthouding van voedsel, dranken of beide gedurende een bepaalde periode.

Er zijn verschillende soorten vasten, waarvan de meest voorkomende:

  • Volledig vasten: Impliceert niet eten of drinken, meestal voor een korte periode.
  • Water vasten: inname van water mag , maar niets anders.
  • Sapvasten: Ook bekend als sapreiniging of sap ontgiften ,en meestal gaat het om de exclusieve inname van fruit- en groentesappen.
  • Intermitterend vasten: Dit eetpatroon wordt afgewisseld met periodes van eten en vasten, die maximaal 24 uur kunnen duren.

Kortom: Er zijn verschillende manieren om te vasten en elk heeft zijn eigen manier om de inname van voedsel en dranken te beperken.

Hoe beïnvloedt vasten uw immuunsysteem?

Vasten dwingt je lichaam om te vertrouwen op zijn energiereserves om een ​​normale functie te behouden.

De eerste keuze van uw lichaam is glucose, dat meestal wordt aangetroffen als glycogeen in uw lever en spieren.

Zodra uw glycogeen is opgebruikt, wat over het algemeen na 24-48 uur gebeurt, begint uw lichaam spierweefsel, eiwit en vet voor energie te gebruiken(1).

Het gebruik van grote hoeveelheden vet als brandstofbron produceert bijproducten, ketonen genaamd, die uw lichaam en hersenen als een energiebron kunnen gebruiken (1).

Interessant is dat een specifiek keton – beta-hydroxybutyraat (BHB) – het immuunsysteem ten goede kwam.

In feite hebben onderzoekers van de Yale School of Medicine vastgesteld dat het blootstellen van menselijke immuuncellen aan BHB in hoeveelheden die je verwacht te vinden in het lichaam na 2 dagen vasten, resulteerde in een verminderde ontstekingsreactie(2).

Bovendien heeft recent onderzoek naar muizen en mensen aangetoond dat vasten gedurende 48-72 uur ook de recycling van beschadigde afweercellen kan bevorderen, waardoor gezonde regeneratie mogelijk wordt ( 3 ).

Het is belangrijk om te vermelden dat de exacte manieren waarop vasten het immuunsysteem beïnvloedt nog niet volledig worden begrepen. Meer studies zijn nodig.

Kortom: Korte periodes van vasten kunnen een gezonde immuunfunctie ondersteunen door de recycling van immuuncellen te bevorderen en de ontstekingsreactie te beperken.

Waarom vasten je kan helpen herstellen van verkoudheden of griep

Verkoudheid en griep-achtige symptomen kunnen worden veroorzaakt door virussen of bacteriën.

Voor alle duidelijkheid, verkoudheid en griep infecties worden aanvankelijk veroorzaakt door virussen, met name het rhinovirus en het influenzavirus.

Als u echter wordt geïnfecteerd met deze virussen, verlaagt u uw verdediging tegen bacteriën, waardoor uw kansen op het gelijktijdig ontwikkelen van een bacteriële infectie toenemen, waarvan de symptomen vaak vergelijkbaar zijn met die van uw eerste.

Interessant is dat er onderzoek is om het idee te ondersteunen dat het gebrek aan eetlust dat je vaak voelt tijdens de eerste paar dagen van een ziekte, de natuurlijke aanpassing van je lichaam is aan het bestrijden van de infectie(4).

Hieronder staan ​​drie hypothesen die proberen uit te leggen waarom dit waar kan zijn.

  1. Vanuit een evolutionair perspectief elimineert gebrek aan honger de noodzaak om voedsel te vinden. Dit bespaart energie, vermindert warmteverlies en stelt het lichaam in staat om zich volledig te richten op het bestrijden van de infectie ( 5 ).
  2. Als u zich onthoudt van eten, beperkt u de toevoer van voedingsstoffen, zoals ijzer en zink, die het infecterende agens nodig heeft om te groeien en zich te verspreiden ( 6 ).
  3. Het gebrek aan eetlust dat vaak gepaard gaat met een infectie, is een manier om uw lichaam aan te moedigen geïnfecteerde cellen te verwijderen via een proces dat bekend staat als celapoptose( 7 ).

Interessant is dat de resultaten van een kleine studie suggereren dat het type infectie kan bepalen of eten voordelig is of niet (8).

Deze studie suggereerde dat vasten de genezing van bacteriële infecties het best kan bevorderen, terwijl het eten van voedsel een betere manier is om virale infecties te bestrijden(8).

Een eerder experiment bij muizen met bacteriële infecties ondersteunt dit. Muizen die gedwongen werden gevoerd, hadden minder kans om te overleven in vergelijking met muizen die toegestaan ​​waren om te eten volgens hun eetlust (9).

Alle studies tot dusver lijken overeen te komen dat de gunstige effecten van vasten beperkt zijn tot de acute fase van infectie – meestal tot enkele dagen.

Er zijn momenteel echter geen studies bij mensen die onderzoeken of vasten of eten enig effect heeft op verkoudheid of griep in de echte wereld.

Kortom: Veel hypothesen proberen uit te leggen hoe vasten kan helpen om genezing te bevorderen, maar er is meer onderzoek nodig om de effecten bij mensen te bevestigen.

Vasten en andere ziekten

Naast de potentiële voordelen tegen infecties, kan vasten ook helpen met de volgende medische aandoeningen:

  • Diabetes type 2: intermitterende vasten kan positieve effecten hebben op de insulineresistentie en bloedsuikerspiegel voor sommige personen(10, 11).
  • Oxidatieve stress: intermitterend vasten kan helpen voorkomen van ziekte door het beperken van oxidatieve stress en ontsteking(12, 13, 14).
  • Gezondheid van het hart: intermitterende vasten kan risicofactoren voor hartaandoeningen verminderen, zoals lichaamsgewicht, totaal cholesterol, bloeddruk en triglyceriden(15, 16).
  • Hersenengezondheid: Dier- en mensstudies suggereren dat vasten kan beschermen tegen neurodegeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer, Parkinson en de ziekte van Huntington ((17, 18, 19).
  • Kanker: Korte periodes van vasten kunnen kankerpatiënten beschermen tegen chemotherapiebeschadiging en de effectiviteit van de behandeling verhogen(20, 21, 22).

Merk op dat ook periodiek vasten heeft aangetoond gewichtsverlies te veroorzaken(10, 12, 15).

Dus, enkele van de hiervoor genoemde gezondheidsvoordelen kunnen te wijten zijn aan het gewichtsverlies veroorzaakt door vasten, in tegenstelling tot het vasten zelf (23).

Kortom: Direct of indirect vasten kan een positieve invloed hebben op verschillende medische aandoeningen.

Het eten van bepaalde voedingsmiddelen kan ook nuttig zijn

Tot nu toe zijn er slechts beperkte aanwijzingen dat vasten de verkoudheid of griep verbetert.

Aan de andere kant suggereren een aantal studies dat het eten van bepaalde voedingsmiddelen de symptomen van verkoudheid en griep kan verbeteren.

Beste voedingsmiddelen om koude symptomen te bestrijden

Warme vloeistoffen, zoals soepen, leveren zowel calorieën als water. Zij hebben ook aangetoond dat congestie(ophoping van vloeistof) te verminderen(24).

Sommige mensen melden dat het eten van zuivel verdikt slijm maakt, wat leidt tot verhoogde congestie. Het bewijs hiervoor is echter strikt anekdotisch.

Aan de andere kant zorgt genoeg drinken ervoor dat het slijm vloeibaarder wordt, waardoor het gemakkelijker te verwijderen is. Dus zorg ervoor dat je goed gehydrateerd blijft.

Bovendien voedingsmiddelen hoog in vitamine C , zoals sinaasappels , mango,papaya , bessen en meloen, kan ook helpen de ernst van de symptomen te verminderen(25).

Kortom: De beste voedingsmiddelen en vloeistoffen die u tijdens een verkoudheid kunt consumeren, zijn soepen, warme dranken en voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C.

Beste voedingsmiddelen om griepverschijnselen te bestrijden

Bij het proberen om maagklachten geassocieerd met de griep te verminderen, is het het beste om vast te houden aan  het eten van neutraal, gemakkelijk verteerbaar voedsel.

Voorbeelden hiervan zijn heldere soep bouillon of maaltijden die uitsluitend bestaan ​​uit fruit en zetmeel, zoals rijst of aardappelen .

Om maagklachten te verlichten, probeer weg te blijven van irriterende stoffen, zoals cafeïne, zure of gekruide gerechten.Overweeg ook het vermijden van extreem vet voedsel, dat langer duurt om te verteren.

Als je je misselijk voelt, probeer er dan wat bij te nemen gember in je dieet (26, 27).

Bovendien zorg ervoor om gehydrateerd te blijven. Een snufje zout toevoegen aan uw vloeistoffen zal ook helpen het aanvullen van elektrolyten die verloren gaan via zweet, braken of diarree.

Kortom: Neutraal en gemakkelijk verteerbaar voedsel is het beste als je griep hebt. Het drinken van veel vocht is belangrijk en het toevoegen van gember kan misselijkheid helpen verminderen.

Beste voedingsmiddelen om verkoudheid of griep te voorkomen

Verrassend is dat je spijsvertering meer dan 70% van je immuunsysteem uitmaakt(28).

Dit is grotendeels te wijten aan de grote hoeveelheden nuttige bacteriën die er wonen, die kunnen worden versterkt door te nemen probiotica .

Probiotica helpt voorkomen dat schadelijke bacteriën uw darmen overnemen of in uw bloedbaan terechtkomen, waardoor ze effectief worden beschermd tegen infecties.

Je kunt ze vinden in probiotische voedingsmiddelen , zoals yoghurt met levende culturen, kefir , zuurkool, kimchi, miso, tempeh en kombucha .

Om ervoor te zorgen dat deze nuttige bacteriën zich blijven vermenigvuldigen, moet u ook een dieet met veel voedingsstoffen gebruiken prebiotica , zoals bananen , knoflook en uien

Knoflook bevat niet alleen een prebioticum, maar ook verbindingen die worden gebruikt om infecties te voorkomen en verdedigingen te stimuleren tegen verkoudheid en griep(29, 30, 31).

Tot slot zorg ervoor dat u genoeg voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen. , en onbewerkte voedsel eet.

Kortom: Het van prebiotica, probiotica, knoflook en een algeheel gezond dieet kan helpen voorkomen dat je verkouden wordt of griep krijgt.

Moet je vasten wanneer je ziek bent?

Op basis van het huidige bewijs lijkt eten als je honger hebt een goed idee.

Toch is er geen reden om jezelf te dwingen om te eten als je geen honger hebt.

Ongeacht of u eet of niet, houd er rekening mee dat het nuttigen van voldoende vocht en voldoende rust nemen de sleutel blijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.