Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Wat is het verschil tussen een vegetariër en een veganist?

1507 Views

Wat is het verschil tussen een vegetariër en een veganist?

Vegetarische diëten zijn er naar verluidt al sinds 700 voor Christus.

Verschillende typen bestaan er en individuen kunnen ze voor een verscheidenheid van redenen gebruiken, met inbegrip voor de gezondheid, de ethiek, milieu en de godsdienst.

Veganistische diëten zijn meer recent.

Dit artikel werpt een blik op de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee diëten.

Het bespreekt ook hoe ze invloed hebben op uw gezondheid en het milieu.

Wat is een vegetarisch dieet?

Volgens de Vegetarian Society , een vegetariër is iemand die geen vlees, gevogelte, wild, vis, schaaldieren of bijproducten van geslachten dieren eten.

Vegetarische diëten bevatten verschillende niveaus van fruit, groenten, granen, peulvruchten, noten en zaden. De opname van zuivelproducten en eieren zijn afhankelijk van het soort dieet die je volgt.

De meest voorkomende vormen van vegetariër zijn onder andere:

  • Lacto-ovo vegetariër: Vegetariër die al het dierlijk vlees vermijd, maar wel zuivel en eiproducten geconsumeerd.
  • Lacto vegetariër:De lacto vegetariër is een variant op de lacto-ovo vegetariër. Het verschil is dat de lacto vegetariër ook geen eieren eet.
  • Ovo vegetariër: Vegetariër die geen dierlijke producten eten met uitzondering van eieren.
  • Veganisten: Vegetariër die alle dieren en dierlijke producten vermijden.

Degenen die geen vlees of gevogelte eet maar wel vissen worden pescatarians genoemd , terwijl parttime vegetariër vaak aangeduid worden als Flexitarians .

Hoewel soms beschouwd wordt als vegetariër, eet pescatarian en flexitarian dierlijke vlees. Dus vallen ze technisch niet onder de definitie van vegetarisme.

Kortom: Vegetariers dieet sluit vlees, gevogelte, wild, vis en schaaldieren uit. Bepaalde soorten vegetariërs sluiten ook eieren, zuivel en andere dierlijke bijproducten uit.

Wat is een veganistisch dieet?

Een veganistisch dieet kan worden gezien als de meest strikte vorm van veganisme.

Veganisme wordt momenteel bepaald door de Vegan Society als een manier van leven dat pogingen doet om alle vormen van uitbuiting van dieren en wreedheid zo veel mogelijk uit te sluiten.

Dit geldt ook voor de exploitatie van voedsel voor andere doeleinden.

Daarom een veganistisch dieet sluit niet alleen dierlijk vlees uit, maar ook zuivel, eieren en dierlijke ingrediënten. Deze omvatten gelatine, honing , karmijn, luteïne, pepsine, schellak, albumine, wei, caseïne en sommige vormen van vitamine D3.

Vegetariërs en veganisten vermijden vaak het eten van dierlijke producten om soortgelijke redenen. Het grootste verschil is de mate waarop zij dierlijke producten aanvaardbaar achten.

Bijvoorbeeld, kunnen vegetariërs en veganisten het uitsluiten van vlees in hun voeding voor gezondheid of milieu-overwegingen.

Echter, veganisten kiezen er ook voor om alle dierlijke bijproducten te vermijden, omdat ze geloven dat dit het grootste impact heeft op hun gezondheid en het milieu.

Op het gebied van ethiek, vegetariër zijn gekant tegen het doden van dieren voor voedsel, maar aanvaardbaar om dierlijke bijproducten zoals melk en eieren te consumeren, zolang de dieren in passende omstandigheden worden gehouden.

Aan de andere kant, veganisten geloven dat dieren recht hebben om vrij te zijn van menselijk gebruik, zij het voor voedsel, kleding, wetenschap of entertainment.

Zo proberen ze alle dierlijke bijproducten, ongeacht de omstandigheden waarin de dieren worden gefokt of gehuisvest uit te sluiten.

De wens om alle vormen van uitbuiting van dieren te voorkomen is de reden waarom veganisten kiezen om af te zien van zuivel en eieren – producten die voor veel vegetariërs geen probleem zijn om te consumeren.

Kortom: Vegetariërs en veganisten verschillen in hun opvattingen met betrekking tot het gebruik van dieren door de mens. Dit is waarom sommige vegetariërs dierlijke producten kunnen consumeren, terwijl veganisten dat niet doen.

Voeding overwegingen voor vegetarische en veganistische diëten

Vegetarisch boodschappen in een bruine papieren zak

Onderzoek toont aan vegetarische en veganistische diëten hebben de neiging lager te zijn in verzadigd vet en cholesterol.

Zij hebben ook de neiging om grote hoeveelheden vitaminen, mineralen, vezels en gezonde plantaardige stoffen te bevatten(1).

Wat meer, zowel diëten bevatten een hoog gehalte aan voedzame voedingsmiddelen . Deze kunnen onder meer fruit, groenten, volkoren granen, noten, zaden en sojaproducten zijn(1).

Anderzijds, slechte vegetarische en veganistische diëten kan leiden tot lage inname van bepaalde voedingsstoffen, in het bijzonder ijzer, calcium, zink en vitamine D(1, 2).

Beide diëten hebben ook de neiging om beperkte hoeveelheden vitamine B12 en lange-keten omega-3 vetzuren te bevatten, hoewel de niveaus van deze voedingsstoffen in het algemeen lager bij veganisten dan bij vegetariërs zijn(1).

Kortom: Vegetariërs en veganisten verbruiken over het algemeen een vergelijkbaar niveau van de meeste voedingsstoffen. Echter, slecht geplande dieet kan leiden tot een lage inname van verschillende voedingsstoffen.

Welke is gezonder?

Volgens een rapport van de Academie voor Voeding en Diëtetiek en een aantal wetenschappelijke tijdschriften, zowel vegetarische en veganistische diëten zijn geschikt voor alle stadia van het leven, zolang het dieet goed is uitgebalanceerd (gepland)(1, 2, 3, 4).

Een onvoldoende opname van voedingsstoffen zoals omega-3 vetzuren, calcium, en vitaminen D en B12 kan negatieve invloed hebben op verschillende aspecten van de gezondheid, met inbegrip van geestelijke en lichamelijke gezondheid(5, 6, 7, 8).

Zowel vegetariërs en veganisten kunnen een lagere inname van deze voedingsstoffen hebben. Studies tonen aan dat vegetariërs vaak iets meer calcium en vitamine B12 dan veganisten consumeren(9, 10).

Toch moeten beide vegetariërs en veganisten speciale aandacht besteden aan voeding strategieën bedoeld om de opname van voedingsstoffen uit plantaardig voedsel te verhogen(2).

Het kan ook noodzakelijk zijn om verrijkte voedingsmiddelen en supplementen te consumeren, vooral voedingsmiddelen zoals ijzer, calcium, omega-3 en vitamine D en B12(1, 11).

Vegetariërs en veganisten moeten sterk overwegen om hun dagelijkse inname van voedingsstoffen te analyseren, om hun bloed nutriëntengehalte te meten en dienovereenkomstig supplementen te nemen.

De weinige studies die rechtstreeks vegetarische en veganistisch dieet vergelijken melden dat veganisten een iets lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2, hart-en vaatziekten en verschillende vormen van kanker dan vegetariërs(12, 13, 14, 15).

Bovendien, veganisten hebben de neiging een lagere body mass index (BMI) te hebben dan vegetariërs en lijken minder gewichtstoename als ze ouder worden(12, 16).

Conclusie: Een veganist dieet is beter dan een vegetarisch dieet voor het regelen van het gewicht en het risico van bepaalde ziekten. Echter, als niet goed gepland, een veganistisch dieet heeft ook meer kans op tekorten aan voedingsstoffen te veroorzaken.

Veganisme is meer dan wat je eet

Pink Cruelty Gratis Logo

Hoewel vegetariërs en veganisten kunnen ervoor kiezen om dierlijke producten te voorkomen voor soortgelijke doeleinden, deze keuze strekt zich vaak buiten dieet voor veganisten.

In feite wordt veganisme vaak beschouwd als een levensstijl die sterk verankerd is in de dierenrechten.

Om deze reden, veel veganisten voorkomen ook de aankoop van kleding met zijde, wol, leer of suède.

Wat meer, veel veganisten boycot bedrijven die met dieren testen en kopen alleen cosmetica die vrij zijn van dierlijke bijproducten.

Ethische veganisten hebben ook de neiging om circussen, dierentuinen, rodeo’s, paardenrennen en andere activiteiten met betrekking tot het gebruik van dieren voor entertainment te vermijden.

Ten slotte, veel milieuactivisten nemen een veganistisch dieet voor haar verminderde impact op hulpbronnen van de aarde en de voordelen die het heeft tegen de klimaatverandering(17, 18, 19).

Kortom: Voor velen, veganisme is meer dan alleen een dieet. Dit verklaart waarom veel veganisten weigeren om geld te besteden aan kleding, beauty producten of entertainment.

Tot Slot

Vegetariërs en veganisten vermijden de consumptie van dierlijke producten om soortgelijke redenen, maar doen dat in verschillende mate.

Er bestaan verschillende soorten vegetariërs, en veganisten zijn de strengste uiteinde van het vegetarische spectrum.

Beide soorten voeding kan veilig worden beschouwd voor alle stadia van het leven, maar veganistisch dieet kan zelfs extra voordelen voor de gezondheid bieden.

Echter, het is belangrijk voor zowel vegetariërs en veganisten om hun dieet plan goed in de gaten te houden om gezondheidsproblemen op de lange termijn te voorkomen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text