Foeniculum vulgare , beter bekend als venkel, is een smaakvolle medicinale plant.

Venkelplanten zijn groen en wit, met gevederde bladeren en gele bloemen.

Zowel de bol en de zaden van de venkelplant hebben een milde, zoethoutachtige smaak. Toch is de smaak van de zaden krachtiger vanwege hun krachtige etherische oliën.

Afgezien van zijn vele culinaire toepassingen, bieden venkel en zijn zaden een breed scala aan gezondheidsvoordelen en kunnen antioxiderende, ontstekingsremmende en antibacteriële effecten verschaffen.

Hier zijn 10 voordelen van venkel en venkelzaad, gebaseerd op wetenschap.

1. Zeer voedzaam

Venkel en zijn zaden zitten boordevol voedingsstoffen. Hier is het voedingsprofiel voor 87 gram rauwe venkelknol en 1 eetlepel (6 gram) gedroogde venkelzaden ( 1 ):

Verse venkelknol Gedroogde venkelzaden

calorieën
2720
Vezels3 gram2 gram
Vitamine C 17% van de ADH 2 % van de ADH
Calcium 4% van de ADH 7% van de ADH
Ijzer 4% van de ADH 6% van de ADH
Magnesium 4% van de ADH 6 % van de ADH
Kalium 10 % van de ADH 3% van de ADH
Mangaan 8 % van de ADH 19 % van de ADH

Zoals u kunt zien, bevat venkelknol en venkelzaad weinig calorieën maar bieden ze veel belangrijke voedingsstoffen.

Verse venkelknol zit vol met vitamine C, een in water oplosbare vitamine die cruciaal is voor de gezondheid van het immuunsysteem, weefselherstel en collageensynthese ( 2 ).

Vitamine C werkt ook als een krachtige antioxidant in je lichaam en beschermt tegen cellulaire schade veroorzaakt door onstabiele moleculen, de zogenaamde vrije radicalen ( 3 ).

Zowel de knol als de zaden zitten vol met het mineraal mangaan , wat belangrijk is voor enzymactivatie, metabolisme, cellulaire bescherming, botontwikkeling, bloedsuikerregulatie en wondgenezing ( 4 ).

Afgezien van mangaan bevatten venkel en zijn zaden andere mineralen die van vitaal belang zijn voor de gezondheid van botten, waaronder kalium, magnesium en calcium ( 5 ).

Kortom: Venkel- en venkelzaden leveren belangrijke voedingsstoffen op, zoals vitamine C, calcium, magnesium, kalium en mangaan.

2. Bevat krachtige plantaardige stoffen

Misschien zijn de meest indrukwekkende voordelen van venkel- en venkelzaad afkomstig van de antioxidanten en krachtige plantaardige stoffen die ze bevatten.

Van etherische olie van de plant is aangetoond dat deze meer dan 87 vluchtige verbindingen bevat, waaronder de polyfenol-antioxidanten, rosmarinezuur, chlorogeenzuur, quercetine en apigenine ( 6 ).

Polyfenol-antioxidanten zijn krachtige ontstekingsremmende middelen die krachtige effecten hebben op uw gezondheid.

Studies tonen aan dat mensen die een dieet volgen dat rijk is aan deze antioxidanten , een lager risico hebben op chronische aandoeningen waaronder hartaandoeningen, obesitas, kanker, neurologische aandoeningen en diabetes type 2 ( 7 ).

Bovendien zijn meer dan 28 verbindingen geïdentificeerd in venkelzaden, waaronder anethol, fenchone, methylchavicol en limoneen.

Dier- en reageerbuisstudies merken op dat de organische verbinding anethol heeft antikanker, antimicrobiële, antivirale en ontstekingsremmende eigenschappen ( 8 ).

Tot slot helpt het plantenextract limoneen om vrije radicalen te bestrijden en is aangetoond dat het de cellen beschermt tegen schade veroorzaakt door bepaalde chronische ziekten, waaronder kanker ( 9 , 10 ).

Kortom: Alle delen van de venkelplant zijn rijk aan krachtige antioxidanten zoals chlorogeenzuur, limoneen en quercetine – die allemaal de gezondheid ten goede kunnen komen.

3. Venkelzaad kan de eetlust onderdrukken

Venkelzaden voegen niet alleen diepte en smaak toe aan je recepten, maar helpen ook de eetlust te beteugelen .

Een onderzoek bij 9 gezonde vrouwen toonde aan dat degenen die voor de lunch 250 ml thee met 2 gram venkelzaad dronken, zich significant minder hongerig voelden en minder calorieën consumeerden tijdens de maaltijd dan degenen die een placebo thee dronken ( 11 ) .

Anethol, een belangrijk bestanddeel van venkel etherische olie, kan achter de eetlustremmende eigenschappen van de plant zitten.

Uit een andere studie bleek bij 47 vrouwen dat degenen die 12 weken lang dagelijks 300 mg venkel-extract kregen in een kleine hoeveelheid, vergeleken met een placebogroep. De 47 vrouwen ervoerde geen verminderde eetlust ( 12 ).

Onderzoek op dit gebied is tegenstrijdig en er zijn meer studies nodig om de potentiële eetlust onderdrukkende eigenschappen van venkel volledig te begrijpen.

Kortom: Venkelzaden kunnen effectief zijn in het verminderen van de eetlust, maar de huidige studie resultaten zijn tegenstrijdig en er is meer onderzoek nodig.

4. Kan de gezondheid van het hart ten goede komen

Het eten van venkel en zijn zaden kan op verschillende manieren baat hebben bij de gezondheid van het hart , omdat ze vol zitten met vezels – een voedingsmiddel waarvan is aangetoond dat het bepaalde risicofactoren voor hartziekten zoals een hoog cholesterolgehalte vermindert.

Een portie van 87 gram rauwe venkelbol bevat 3 gram vezels – 11% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).

Voedingen met veel vezels zijn in verband gebracht met een verminderd risico op hartziekten. Een review van 22 studies bracht een grotere voedingsvezelintensiteit met zich mee met een lager risico op hartaandoeningen. Met elke extra 7 gram vezel per dag werd het risico op hartziekten met 9% verlaagd ( 13 ).

Venkel en zijn zaden bevatten ook voedingsstoffen zoals magnesium, kalium en calcium, die een belangrijke rol spelen bij het gezond houden van je hart ( 14 ).

Het opnemen van rijke bronnen van kalium in uw voeding kan bijvoorbeeld helpen de hoge bloeddruk te verlagen, een risicofactor voor hartziekten ( 15 ).

Kortom: Venkel en zijn zaden zitten boordevol vezels, kalium, magnesium en calcium – die allemaal essentieel zijn voor de gezondheid van het hart.

5. Heeft kankerbestrijdende eigenschappen

Het brede scala aan krachtige plantaardige stoffen in venkel kan helpen beschermen tegen chronische ziekten, waaronder bepaalde kankers.

Anethol, één van de belangrijkste actieve stoffen in venkelzaden, heeft bijvoorbeeld kankerbestrijdende eigenschappen .

Een onderzoek toonde aan dat anethol de celgroei en geïnduceerde apoptose, dat geprogrammeerde cellulaire dood is, effectief onderdrukt in menselijke borstkankercellen ( 16 ).

Een ander onderzoek met reageerbuisjes merkte op dat venkelextract de verspreiding van menselijke borstkankercellen en geïnduceerde celdood door kanker stopte ( 17 ).

Dierproeven hebben ook aangetoond dat extract van de zaden kan beschermen tegen borst- en leverkanker ( 18 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, zijn menselijke studies nodig voordat venkel of het extract daarvan kan worden aanbevolen als een alternatieve behandeling voor kanker.

Kortom: Uit reageerbuis- en dierstudies is gebleken dat venkel antikanker eigenschappen heeft. Het is echter onzeker of dezelfde effecten bij mensen zouden worden gezien.

6. Mogelijk voordelen bij vrouwen die borstvoeding geven

Van venkel is aangetoond dat het galactogene eigenschappen heeft, wat betekent dat het de melkafscheiding helpt verhogen. Onderzoek wijst uit dat specifieke stoffen in anethol, zoals dianethol en photoanethol, verantwoordelijk zijn voor de galactogene effecten van de plant ( 6).

Kleine studies vonden een toename van parameters zoals melkvolume, melkvetgehalte en gewichtstoename bij zuigelingen met venkelbehandeling.

In één onderzoek kregen vrouwen die borstvoeding gaven thee met 7,5 gram venkelzaadpoeder en 3 gram zwarte thee bevatten , of 3 gram zwarte thee alleen, driemaal per dag gedurende vier weken.

Na vier weken hadden de baby’s van wie de moeders de venkelthee dronken, een grotere toename van de voedingsfrequentie, het aantal natte luiers, de frequentie van ontlasting, gewichtstoename en een iets grotere toename van de hoofdomtrek dan de baby’s in de controlegroep ( 19 ).

Andere studies hebben aangetoond dat venkel de melksecretie en serum prolactineconcentraties kan verhogen. Prolactine is een hormoon dat het lichaam signaleert om moedermelk te produceren ( 20 )

Andere studies vonden echter geen effect op melkafscheiding of gewichtstoename bij baby’s. Negatieve bijwerkingen waaronder een slechte gewichtstoename en moeilijk eten zijn ook gemeld bij zuigelingen van wie de moeders lactaattheeën gebruikten die venkel bevatten ( 21 , 22 , 23).

Om deze redenen dienen vrouwen die borstvoeding geven hun arts te raadplegen alvorens venkel te gebruiken om de melkproductie te stimuleren.

Kortom: Sommige studies suggereren dat venkel de melkafscheiding en de gewichtstoename bij zuigelingen die borstvoeding krijgen kan verhogen, maar andere studies hebben geen voordeel aangetoond.

7-10. Andere mogelijke voordelen

Afgezien van de bovengenoemde voordelen, kunnen venkel en zijn zaden op de volgende manieren een positieve invloed hebben op uw gezondheid:

  1. Kan antibacteriële eigenschappen hebben. Studies tonen aan dat venkelextract effectief de groei van potentieel schadelijke bacteriën remt, zoals Escherichia coli , Staphylococcus aureus en Candida albicans ( 24 ).
  2. Kan ontsteking verminderen. De krachtige antioxidanten in venkel, zoals vitamine C en quercetine, kunnen ontstekingen en niveaus van ontstekingsmarkers helpen verminderen ( 25 ).
  3. Kan de geestelijke gezondheid ten goede komen. Dierstudies hebben aangetoond dat venkelextract geheugen gerelateerde veroudering kan verminderen ( 26 ).
  4. Kan menopauze klachten verlichten . Een review van 10 studies wees uit dat venkel opvliegers, vaginale jeuk, droogheid, pijn tijdens seks, seksuele functie, seksuele bevrediging en slaapstoornissen bij vrouwen in de menopauze kan verlichten ( 27 ).

Het is belangrijk op te merken dat veel van deze onderzoeken geconcentreerde doses van de plant gebruikten, en het is onduidelijk of het eten van kleine hoeveelheden venkel of zijn zaden dezelfde voordelen zou bieden.

Voorzorg

Hoewel venkel en zijn zaden waarschijnlijk veilig zijn wanneer ze met mate worden gegeten, zijn er enkele veiligheidsproblemen over meer geconcentreerde bronnen van venkel, waaronder extracten en supplementen.

Venkel heeft bijvoorbeeld sterke oestrogene eigenschappen, wat betekent dat het op dezelfde manier werkt als het hormoon oestrogeen. Hoewel dit nuttig kan zijn voor het verlichten van menopauze klachten , kan het onveilig zijn voor zwangere vrouwen.

Vanwege zijn oestrogeenachtige activiteit is er bezorgdheid over de potentiële teratogeniciteit van de plant – het potentieel om foetale groei en ontwikkeling te verstoren.

Een onderzoek dat de teratogeniciteit van venkel-etherische olie evalueerde, toonde aan dat hoge doses toxische effecten op foetale cellen kunnen hebben ( 28 ).

Hoewel het eten van venkel en zijn zaden waarschijnlijk veilig is, moeten zwangere vrouwen het nemen van supplementen of het innemen van de essentiële olie van deze plant vermijden.

Venkel kan ook een wisselwerking hebben met bepaalde medicijnen, waaronder oestrogeenpillen en bepaalde kanker medicatie , dus raadpleeg altijd uw arts voordat u hoge doses neemt van bijvoorbeeld supplementen, etherische oliën of extracten ( 29 ).

Kortom: Hoewel het eten van venkel en zijn zaden waarschijnlijk veilig is, kan het consumeren van hogere doses in supplementvorm reageren met bepaalde medicijnen en is het onveilig voor zwangere vrouwen.

Tot slot

Zowel de smaakvolle, knapperige knol en de aromatische zaden van de venkelplant zijn zeer voedzaam en kunnen een overvloed aan indrukwekkende gezondheidsvoordelen bieden.

Als u ze aan uw voeding toevoegt, kan dit de gezondheid van uw hart verbeteren, ontstekingen verminderen, de eetlust onderdrukken en zelfs antikankereffecten veroorzaken.

Om de voordelen van venkel en zijn zaden te plukken, probeert u rauwe venkelknol in uw salades op te nemen of de zaden te gebruiken om soepen, bouillon, gebakken producten en visgerechten te maken.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com