Foeniculum vulgare , beter bekend als venkel, is een smaakvolle medicinale plant.

Venkelplanten zijn groen en wit, met veerachtige bladeren en gele bloemen.

Zowel de knapperige bol als de zaden van de venkelplant hebben een milde, zoetzure smaak. Toch is de smaak van de zaden sterker door hun krachtige etherische oliën.

Naast de vele culinaire toepassingen bieden venkel en zijn zaden een breed scala aan gezondheidsvoordelen en kunnen ze antioxiderende, ontstekingsremmende en antibacteriële effecten hebben.

Spotify Premium account

18 maanden reclamevrij luisteren

Nu voor slechts €14,99 

NAAR DEAL >>>

Hier zijn 10 voordelen van venkel en venkelzaad, gebaseerd op wetenschap.

1. Zeer voedzaam

Zowel de venkel als de zaden zitten vol met voedingsstoffen. Hier is de voedingswaarde voor 87 gram rauwe venkelbol en 1 eetlepel (6 gram) gedroogde venkelzaden( 1 ):

Verse venkelknol Gedroogde venkelzaden

calorieën
2720
Vezels3 gram2 gram
Vitamine C 17% van de ADH 2 % van de ADH
Calcium 4% van de ADH 7% van de ADH
Ijzer 4% van de ADH 6% van de ADH
Magnesium 4% van de ADH 6 % van de ADH
Kalium 10 % van de ADH 3% van de ADH
Mangaan 8 % van de ADH 19 % van de ADH

Zoals je kunt zien, zijn zowel venkelbol als venkelzaden arm zijn aan calorieën, maar leveren ze veel belangrijke voedingsstoffen.

Verse venkelbol zit vol met vitamine C, een in water oplosbare vitamine die essentieel is voor de gezondheid van het immuunsysteem, weefselherstel en collageen synthese( 2 ).

Vitamine C fungeert ook als een krachtige antioxidant in uw lichaam, die bescherming biedt tegen cellulaire schade veroorzaakt door onstabiele moleculen die vrije radicalen worden genoemd( 3 ).

Zowel de bol als de zaden zijn voorzien van het mineraal mangaan, wat belangrijk is voor de activering van het enzym, de stofwisseling, de bescherming van de cellen, de ontwikkeling van de botten, de bloedsuikerregeling en de wondgenezing( 4 ).

Naast mangaan bevatten venkel en de zaden ervan andere mineralen die van vitaal belang zijn voor de gezondheid van de botten, waaronder kalium, magnesium en calcium( 5 ).

Kortom: Venkel en venkelzaden leveren belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamine C, calcium, magnesium, kalium en mangaan.

2. Bevat krachtige plantaardige stoffen

Misschien wel de meest indrukwekkende voordelen van venkel en venkelzaden komen van de antioxidanten en krachtige plantaardige stoffen die ze bevatten.

De etherische olie van de plant blijkt meer dan 87 vluchtige verbindingen te bevatten, waaronder de polyfenol antioxidanten rosmarinezuur, chlorogeenzuur, quercetine en apigenine.( 6 ).

Polyfenol antioxidanten zijn krachtige ontstekingsremmers die krachtige effecten hebben op uw gezondheid.

Studies tonen aan dat mensen die diëten volgen die rijk zijn aan deze antioxidanten een lager risico hebben op chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, obesitas, kanker, neurologische aandoeningen en diabetes type 2.( 7 ).

Bovendien zijn er meer dan 28 verbindingen geïdentificeerd in venkelzaden, waaronder anethol, fenchone, methylcavicol en limoneen.

Dier- en reageerbuisstudies merken op dat de organische verbinding anethol heeft anti-kanker, antimicrobiële, antivirale en ontstekingsremmende eigenschappen ( 8 ).

Tot slot helpt het plantenextract limoneen vrije radicalen te bestrijden en het is aangetoond dat het de cellen beschermt tegen schade veroorzaakt door bepaalde chronische ziekten, waaronder kanker( 9 , 10 ).

Kortom: Alle delen van de venkelplant zijn rijk aan krachtige antioxidanten zoals chlorogeenzuur, limoneen en quercetine – die allemaal de gezondheid ten goede kunnen komen.

3. Venkelzaad kan de eetlust onderdrukken

Venkelzaden kunnen niet alleen diepte en smaak toevoegen aan uw recepten, maar ook helpen om de eetlust te beteugelen.

Een studie bij 9 gezonde vrouwen toonde aan dat degenen die 250 ml thee dronken met 2 gram venkelzaadjes voor de lunch aanzienlijk minder honger hadden en minder calorieën verbruikten tijdens de maaltijd dan degenen die een placebo thee dronken( 11 ) .

Anethool, een belangrijk bestanddeel van etherische venkelolie, kan aan de basis liggen van de eetlustonderdrukkende eigenschappen van de plant.

Uit een andere studie bleek bij 47 vrouwen dat degenen die 12 weken lang dagelijks 300 mg venkel-extract kregen in een kleine hoeveelheid, vergeleken met een placebogroep. De 47 vrouwen ervoerde geen verminderde eetlust ( 12 ).

Onderzoek op dit gebied is tegenstrijdig en er zijn meer studies nodig om de potentiële eetlustonderdrukkende eigenschappen van venkel volledig te begrijpen.

Kortom: Venkelzaden kunnen effectief zijn in het verminderen van de eetlust, maar de huidige studieresultaten zijn tegenstrijdig en er is meer onderzoek nodig.

4. Kan de gezondheid van het hart ten goede komen

Het eten van venkel en de zaden ervan kan op een aantal manieren de gezondheid van het hart ten goede komen, omdat ze vol zitten met vezels – een voedingsstof waarvan is aangetoond dat ze bepaalde risicofactoren voor hartaandoeningen zoals een hoog cholesterolgehalte verminderen.

Een portie van 87 gram rauwe venkelbol bevat 3 gram vezels – 11% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).

Vezelrijke diëten zijn gekoppeld aan een verminderd risico op hart- en vaatziekten. Een overzicht van 22 studies geassocieerd een grotere inname van voedingsvezels met een lager risico op hart-en vaatziekten. Met elke extra 7 gram vezels per dag extra, werd het risico op hart-en vaatziekten verminderd met 9%( 13 ).

Venkel en zijn zaden bevatten ook voedingsstoffen zoals magnesium, kalium en calcium, die een belangrijke rol spelen bij het gezond houden van je hart( 14 ).

Bijvoorbeeld, kan het opnemen van rijke bronnen van kalium in uw voeding helpen hoge bloeddruk te verlagen, een risicofactor voor hart-en vaatziekten( 15 ).

Kortom: Venkel en zijn zaden zitten vol met vezels, kalium, magnesium en calcium – die alle essentieel zijn voor de gezondheid van het hart.

5. Heeft kankerbestrijdende eigenschappen

Het brede scala aan krachtige plantaardige stoffen in venkel kan helpen beschermen tegen chronische ziekten, waaronder bepaalde kankers.

Zo is bijvoorbeeld gebleken dat anethool – één van de belangrijkste actieve stoffen in venkelzaden – kankerbestrijdende eigenschappen heeft.

Een onderzoek toonde aan dat anethol de celgroei en geïnduceerde apoptose, dat geprogrammeerde cellulaire dood is, effectief onderdrukt in menselijke borstkankercellen( 16 ).

Een ander onderzoek met reageerbuisjes merkte op dat venkelextract de verspreiding van menselijke borstkankercellen tegenhield en de dood van de kankercel veroorzaakte.( 17 ).

Dierstudies hebben ook aangetoond dat extract uit de zaden bescherming kan bieden tegen borst- en leverkanker( 18 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, zijn menselijke studies nodig voordat venkel of het extract ervan kan worden aanbevolen als een alternatieve behandeling voor kanker.

Kortom: Uit reageerbuis- en dierstudies is gebleken dat venkel kankerbestrijdende eigenschappen kan hebben. Het is echter niet zeker of dezelfde effecten bij de mens zullen optreden.

6. Mogelijk voordelen bij vrouwen die borstvoeding geven

Venkel heeft aantoonbaar galactogene eigenschappen, wat betekent dat het helpt om de melkafscheiding te verhogen. Onderzoek suggereert dat specifieke stoffen die in anethol worden gevonden, zoals dianethol en foto-anethol, verantwoordelijk zijn voor de galactogene effecten van de plant. ( 6).

Kleine studies vonden een toename van parameters zoals melkvolume, melkvetgehalte en gewichtstoename bij kinderen met venkelbehandeling.

In één onderzoek kregen vrouwen die borstvoeding gaven thee met 7,5 gram venkelzaadpoeder en 3 gram zwarte thee bevatten , of 3 gram zwarte thee alleen, driemaal per dag gedurende vier weken.

Na vier weken hadden de baby’s van wie de moeders de venkelthee dronken, een grotere toename van de voedingsfrequentie, het aantal natte luiers, de frequentie van ontlasting, gewichtstoename en een iets grotere toename van de hoofdomtrek dan de baby’s in de controlegroep ( 19 ).

Andere studies hebben aangetoond dat venkel de melkafscheiding en serumprolactine concentraties kan verhogen. Prolactine is een hormoon dat het lichaam signaleert om moedermelk te produceren. ( 20 )

Andere studies vonden echter geen effect op de melkafscheiding of gewichtstoename bij kinderen. Negatieve bijwerkingen, zoals een slechte gewichtstoename en moeite met voeden, zijn ook gemeld bij zuigelingen van wie de moeder venkelhoudende lactatiethee dronk( 21 , 22 , 23).

Om deze redenen moeten vrouwen die borstvoeding geven hun arts raadplegen alvorens venkel te gebruiken om de melkproductie te stimuleren.

Kortom: Sommige studies suggereren dat venkel de melkafscheiding en de gewichtstoename bij zuigelingen die borstvoeding geven kan verhogen, maar andere studies hebben geen voordeel aangetoond.

7-10. Andere mogelijke voordelen

Afgezien van de bovengenoemde voordelen kunnen venkel en zijn zaden een positieve invloed hebben op uw gezondheid op de volgende manieren:

  1. Kan antibacteriële eigenschappen hebben. Studies tonen aan dat venkel extract effectief de groei van potentieel schadelijke bacteriën, zoals Escherichia coli, Staphylococcus aureus en Candida albicans remt( 24 ).
  2. Kan ontsteking verminderen. De krachtige antioxidanten in venkel, zoals vitamine C en quercetine, kunnen helpen de ontsteking en het niveau van de ontstekingsmarkers te verlagen( 25 ).
  3. Kan de geestelijke gezondheid ten goede komen. Dierstudies hebben aangetoond dat venkelextract geheugen gerelateerde veroudering kan verminderen ( 26 ).
  4. Kan menopauze klachten verlichten . Een overzicht van 10 studies merkte op dat venkel opvliegers, vaginale jeuk, droogheid, pijn tijdens seks, seksuele functie, seksuele bevrediging en slaapstoornissen bij vrouwen in de menopauze kan verlichten ( 27 ).

Het is belangrijk op te merken dat veel van deze studies gebruik maakten van geconcentreerde doses van de plant, en het is onduidelijk of het eten van kleine hoeveelheden venkel of zijn zaden dezelfde voordelen zou bieden.

Kortom: Venkel heeft antibacteriële eigenschappen en kan de geestelijke gezondheid verbeteren, de symptomen van de menopauze verlichten en ontstekingen verminderen. Toch is het onduidelijk of de hoeveelheden venkel of de zaden die vaak worden geconsumeerd dezelfde effecten zouden hebben.

Voorzorg

Hoewel venkel en de zaden ervan waarschijnlijk veilig zijn wanneer ze met mate worden gegeten, zijn er enkele veiligheidsrisico’s verbonden aan meer geconcentreerde bronnen van venkel, zoals extracten en supplementen.

Venkel heeft bijvoorbeeld sterke oestrogene eigenschappen, wat betekent dat het op dezelfde manier werkt als het hormoon oestrogeen. Hoewel dit kan nuttig zijn voor het verlichten van de symptomen van de menopauze, kan het onveilig zijn voor zwangere vrouwen.

Vanwege de oestrogeenachtige activiteit is er bezorgdheid over de potentiële teratogeniteit van de plant – het potentieel om de groei en ontwikkeling van de foetus te verstoren.

Een studie die de teratogeniteit van venkel extracten etherische olie evalueerde, toonde aan dat hoge doses toxische effecten op foetale cellen kunnen hebben.( 28 ).

Hoewel het eten van venkel en de zaden ervan waarschijnlijk veilig is, moeten zwangere vrouwen vermijden om supplementen te nemen of de essentiële olie van deze plant in te nemen.

Venkel kan ook interageren met bepaalde medicijnen, met inbegrip van oestrogeenpillen en bepaalde kankermedicijnen, dus raadpleeg altijd je zorgverlener voordat je hoge doses van supplementen, etherische oliën of extracten te nemen( 29 ).

Kortom: Hoewel het eten van venkel en de zaden ervan waarschijnlijk veilig is, kan het consumeren van hogere doses in supplementvorm reageren met bepaalde medicijnen en is het onveilig voor zwangere vrouwen.

Tot slot

Zowel de smaakvolle, knapperige bol als de aromatische zaden van de venkelplant zijn zeer voedzaam en kunnen een overvloed aan indrukwekkende gezondheidsvoordelen bieden.

Door ze toe te voegen aan je voeding kan je de gezondheid van je hart verbeteren, ontstekingen verminderen, de eetlust onderdrukken en zelfs een anti-kanker effect hebben.

Om de voordelen van venkel en de zaden te plukken, probeer dan de rauwe venkelbol in je salades te verwerken of gebruik de zaden om soepen, bouillons, bakkerijproducten en visgerechten op smaak te brengen.