Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Vers versus diepgevroren fruit en groenten – Welke zijn gezonder?

1761 Views

Vers versus diepgevroren fruit en groenten – Welke zijn gezonder?

Verse groenten en fruit zijn een van de gezondste voedingsmiddelen die je kunt eten.

Ze zitten vol met vitamines, mineralen en antioxidanten, die allemaal de gezondheid kunnen verbeteren.

Meer fruit en groenten eten kan zelfs helpen beschermen tegen hartziekten(1).

Verse producten zijn mogelijk niet altijd beschikbaar en ingevroren variëteiten zijn een handig alternatief.

Hun voedingswaarde kan echter verschillen.

Dit artikel vergelijkt de voedingswaarde van verse en diepgevroren groenten en fruit.

Oogst, verwerking en transport

Meeste van de groenten en fruit die u koopt, worden met de hand geoogst, waarbij een kleinere hoeveelheid wordt geoogst door machines.

Wat er daarna gebeurt, varieert tussen verse en bevroren producten.

Verse groenten en fruit

De meeste verse groenten en fruit worden geplukt voordat ze rijp zijn. Hierdoor kunnen ze tijdens het transport volledig rijpen.

Het geeft hen ook minder tijd om een ​​volledig assortiment vitamines, mineralen en natuurlijke antioxidanten te ontwikkelen

In de VS, kunnen groenten en fruit van 3 dagen tot enkele weken op transport zijn voordat ze in een distributiecentrum aankomen.

Sommige producten, zoals appels en peren , kunnen tot 12 maanden worden bewaard onder gecontroleerde omstandigheden alvorens te worden verkocht.

Tijdens het transport worden verse producten in het algemeen opgeslagen in een gekoelde, gecontroleerde atmosfeer en behandeld met chemicaliën om bederf te voorkomen.

Zodra ze de supermarkt bereiken, kunnen groenten en fruit een extra 1-3 dagen opgeslagen worden in het magazijn. Ze worden vervolgens maximaal zeven dagen in de huizen van mensen bewaard voordat ze worden gegeten.

Kortom: Vers fruit en groenten worden vaak geplukt voordat ze volledig rijp zijn.Transport en opslag kunnen bij sommige soorten producten 3 tot 12 maanden duren.

Bevroren groenten en fruit

Groenten en fruit die worden ingevroren, worden over het algemeen geplukt bij de hoogste rijpheid, wanneer ze het meest voedzaam zijn.

Eenmaal geoogst worden de groenten vaak gewassen, geblancheerd, gesneden, ingevroren en binnen een paar uur verpakt.

Vruchten worden meestal niet geblancheerd, omdat dit sterk de textuur kan beïnvloeden.

In plaats daarvan kunnen ze worden behandeld met ascorbinezuur (een vorm van vitamine C) of met suiker om te voorkomen dat het gaat bederven.

Gewoonlijk worden er geen chemicaliën toegevoegd vóór het invriezen.

Kortom: Bevroren fruit en groenten worden over het algemeen geplukt bij maximale rijpheid. Ze worden vaak gewassen, geblancheerd, bevroren en verpakt binnen een paar uur na de oogst.

Sommige vitaminen gaan verloren tijdens de verwerking van bevroren producten

Over het algemeen houdt invriezen het voedingsgehalte van fruit en groenten in stand.

Sommige voedingsstoffen beginnen echter af te breken wanneer bevroren producten langer dan een jaar worden bewaard (2).

Bepaalde voedingsstoffen gaan ook verloren tijdens het blancheerproces. In feite gebeurt het grootste verlies van voedingsstoffen op dat moment.

Blancheren vindt plaats vóór het invriezen en houdt in dat de producten korte tijd in kokend water worden geplaatst – meestal een paar minuten.

Dit doodt alle schadelijke bacteriën en voorkomt het verlies van smaak, kleur en textuur. Toch resulteert het ook in het verlies van in water oplosbare voedingsstoffen, zoals B-vitaminen en vitamine C.

Dit is echter niet van toepassing op bevroren fruit, die niet worden geblancheerd.

De mate van verlies van voedingsstoffen varieert, afhankelijk van het soort groente en de duur van het blancheren. In het algemeen verlies je tussen de 10-80%, gemiddeld(3, 4).

Eén onderzoek toonde aan dat het bleken van de in water oplosbare antioxidantactiviteit in erwten met 30% en in spinazie met 50% blancheert. Niettemin bleven de niveaus constant gedurende opslag bij  -20 ° C (5)

Dat gezegd hebbende, suggereert enig onderzoek ook dat bevroren producten hun antioxiderende activiteit kunnen behouden ondanks het verlies van in water oplosbare vitaminen(6, 7).

Kortom: Blancheren esulteert in een verlies van antioxidanten, B-vitamines en vitamine C. De nutriëntenniveaus blijven echter redelijk stabiel na bevriezing.

Voedingsstoffen in zowel verse als bevroren producten nemen af tijdens opslag.

Kort na de oogst beginnen vers fruit en groenten vocht te verliezen, hebben een groter risico op bederf en een afname van de voedingswaarde.

In een studie bleek een afname in voedingsstoffen na 3 dagen van koeling, toen de waarden daalden tot niveaus onder die van bevroren variëteiten. Dit komt het meest voor bij zacht fruit(8).

De vitamine C in verse groenten begint onmiddellijk na de oogst af te nemen en blijft dit doen tijdens de opslag(2, 5, 9).

Zo verliezen groene erwten tot 51% van de vitamine C tijdens de eerste 24-48 uren na de oogst(9).

En groenten die gekoeld of op kamertemperatuur werden bewaard, verminderde de antioxidantactiviteit(5).

Hoewel vitamine C tijdens de opslag gemakkelijk verloren kan gaan, kunnen antioxidanten zoals carotenoïden en fenolische middelen juist toenemen.

Dit is mogelijk te wijten aan voortdurende rijping en wordt gezien bij sommige vruchten (8, 10).

Kortom: Bepaalde vitamines en antioxidanten beginnen onmiddellijk na de oogst te dalen. Daarom is het het beste om zo snel mogelijk vers fruit en groenten te eten.

Vers versus diepgevroren: wat is voedzamer?

Resultaten van onderzoeken die het voedingsgehalte van bevroren en verse producten hebben vergeleken, variëren enigszins.

Dit komt doordat sommige studies gebruiken vers geoogste producten, die de effecten van de opslag en het transporttijd niet meetelt, terwijl anderen gebruik maken van producten uit supermarkten.

Bovendien kunnen verschillen in verwerkings- en meetmethoden de resultaten beïnvloeden.

In het algemeen wijzen de gegevens echter erop dat bevriezing de voedingswaarde kan behouden en dat de voedingswaarde van verse en ingevroren producten vergelijkbaar zijn(2, 7, 11).

Wanneer studies inderdaad afname van voedingsstoffen melden in sommige bevroren producten, zijn ze over het algemeen klein(3, 8, 12).

Verder zijn de gehaltes aan vitamine A, carotenoïden, vitamine E, mineralen en vezels vergelijkbaar in verse en ingevroren producten. Ze worden meestal niet beïnvloed door blancheren(11).

Studies die supermarktproducten vergeleken met bevroren variëteiten – zoals erwten, groene bonen, wortelen , spinazie en broccoli – bleek de antioxidantwerking en voedingsstoffen inhoud vergelijkbaar met elkaar waren(5, 13).

Kortom: Bevroren producten zijn qua voedingswaarde vergelijkbaar met verse producten. Wanneer voedingsstoffen worden verlaagd in bevroren producten, zijn ze over het algemeen klein.

Bevroren producten kunnen meer vitamine C bevatten

Diepvriesproducten kunnen hogere gehalten aan bepaalde voedingsstoffen bevatten.

Dit komt het meest voor in onderzoeken die bevroren producten vergelijken met verse variëteiten die een paar dagen thuis zijn opgeslagen.

Zo kunnen diepgevroren erwten of spinazie meer vitamine C bevatten dan verse erwten of spinazie uit de supermarkt die enkele dagen thuis zijn opgeslagen(13).

Voor sommige fruitsoorten resulteerde vriesdrogen in een hoger vitamine C-gehalte in vergelijking met verse variëteiten (14).

Bovendien suggereert één studie dat de processen die worden ondernomen om verse producten te bevriezen de beschikbaarheid van vezels kunnen vergroten door het meer oplosbaar te maken.

Kortom: Bevroren groenten en fruit bevatten mogelijk meer vitamine C dan producten die enkele dagen thuis zijn opgeslagen.

Tot slot

Vers geplukte groenten en fruit rechtstreeks van de boerderij of uw eigen tuin zijn van de hoogste kwaliteit.

Als u echter in de supermarkt winkelt, is bevroren fruit misschien gelijk aan of in sommige gevallen zelfs voedzamer dan verse soorten.

Bevroren groenten en fruit zijn een gemakkelijk en kosteneffectief alternatief voor verse opties.

Het beste is om een mix van verse en bevroren producten te kiezen om te zorgen dat u het meest profiteert van al deze voedingsstoffen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 + twee =

It is main inner container footer text