Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Vers versus bevroren fruit en groenten

1680 Views

Vers versus bevroren groenten en fruit – Welke zijn gezonder?

Verse groenten en fruit zijn een van de gezondste voedingsmiddelen die je kunt eten.

Ze zitten vol vitaminen, mineralen en antioxidanten, die allemaal gezondheid kunnen verbeteren.

Het eten van meer groenten en fruit kan zelfs helpen beschermen tegen hart-en vaatziekten(1).

Verse producten zijn mogelijk niet altijd beschikbaar, en bevroren producten zijn een handig alternatief.

Toch kan hun voedingswaarde verschillen.

Dit artikel vergelijkt de voedingswaarde van verse en diepgevroren groenten en fruit.

Oogst, verwerking en transport

De meeste groenten en fruit die u koopt worden met de hand geoogst, een kleinere hoeveelheid machinaal.

Maar wat is het verschil tussen verse en diepgevroren producten.

Verse groenten en fruit

De meeste verse groenten en fruit worden geplukt voordat ze rijp zijn. Hierdoor hebben ze geen tijd om volledig te kunnen rijpen tijdens het transport.

Het geeft hen ook minder tijd om een volledig assortiment van vitaminen, mineralen en natuurlijke antioxidanten te ontwikkelen.

In de VS, kunnen groenten en fruit van 3 dagen tot enkele weken op transport zijn voor aankomst in een distributiecentrum.

Sommige producten, zoals appels en peren , kan tot 12 maanden worden bewaard onder gecontroleerde omstandigheden alvorens te worden verkocht.

Tijdens het transport worden verse producten in het algemeen opgeslagen in een gekoelde, gecontroleerde atmosfeer en behandeld met chemicaliën om te voorkomen dat ze bederven.

Zodra ze de supermarkt bereiken, kunnen groenten en fruit een extra 1-3 dagen opgeslagen worden in het magazijn. Ze worden vervolgens bij mensen thuis voor maximaal 7 dagen bewaard alvorens ze worden opgegeten.

Kortom: Vers fruit en groenten worden vaak geplukt voordat ze volledig gerijpt zijn. Transport en opslag kan variëren van 3 dagen en maximaal 12 maanden voor bepaalde soorten producten.

Bevroren groenten en fruit

Groenten en fruit die worden bevroren zijn over het algemeen geplukt bij rijpheid, wanneer ze het meest voedzaam zijn.

Na de oogst worden de groenten vaak gewassen, geblancheerd, gesneden, ingevroren en verpakt binnen een paar uur.

Vruchten worden meestal niet geblancheerd, omdat dit sterk de textuur kan beïnvloeden.

In plaats daarvan kunnen ze worden behandeld met ascorbinezuur (een vorm van vitamine C) of toegevoegde suiker om bederven te voorkomen.

Gewoonlijk worden geen chemicaliën toegevoegd vóór het invriezen.

Kortom: Bevroren groenten en fruit zijn over het algemeen geplukt bij rijpheid. Zij worden vaak gewassen, geblancheerd, ingevroren en verpakt binnen enkele uren na de oogst.

Sommige vitaminen gaan verloren tijdens de verwerking van bevroren producten

Fruit en groenten

In het algemeen, het bevriezen helpt bij het behouden van voedingswaarde van groenten en fruit.

Echter, sommige voedingsstoffen beginnen af te breken wanneer ingevroren bij producten die worden opgeslagen voor meer dan een jaar (2).

Bepaalde voedingsstoffen gaan ook verloren tijdens het blancheer proces. In feite, treedt het grootste verlies van voedingsstoffen op dat moment.

Blancheren vindt plaats vóór het invriezen, en omvat het plaatsen van de producten in kokend water gedurende korte tijd – meestal een paar minuten.

Dit doodt schadelijke bacteriën en voorkomt het verlies van smaak, kleur en textuur.Toch resulteert het ook in het verlies van in water oplosbare voedingsstoffen zoals vitamine B en vitamine C.

Dit geldt echter niet voor diepgevroren fruit, die niet worden geblancheerd.

De mate van verlies van voedingsstoffen varieert, afhankelijk van het soort en de duur van het blancheren. In het algemeen verlies je tussen de 10-80%, gemiddeld(3, 4).

Een studie wees uit dat het blancheren verminderd water oplosbare antioxidantwerking in erwten met 30%, en in spinazie met 50%. Desalniettemin niveaus die constant zijn gebleven tijdens de opslag bij -20 °C (5)

Dat gezegd zijnde, wat onderzoek ook suggereert is dat diepvriesproducten zijn antioxidantwerking behoud, ondanks het verlies van de in water oplosbare vitamines(6, 7).

Kortom: Blancheren resulteert in een verlies aan antioxidanten, B-vitamine en vitamine C. Echter, voedingsstoffen blijven vrij stabiel na het invriezen.

Voedingsstoffen in zowel verse als bevroren producten nemen af tijdens opslag.

Krat Van Sinaasappelen

Kort na het oogsten beginnen verse groenten en fruit vocht te verliezen, en hebben een grotere kans op verstoring en een afname van de voedingswaarde.

In een studie bleek een daling in voedingsstoffen na 3 dagen van koeling, waarden waren gedaald tot een niveau onder die van bevroren rassen. Dit komt het meest voor bij zacht fruit(8).

Vitamine C in groenten begint onmiddellijk af te nemen na de oogst en blijft dit doen tijdens opslag(2, 5, 9).

Zo verliezen groene erwten tot 51% van de vitamine C tijdens de eerste 24-48 uren na de oogst(9).

En groenten gekoeld of bij kamertemperatuur bewaard de antioxidantwerking neemt af(5).

Hoewel vitamine C tijdens opslag gemakkelijk verloren kan gaan, antioxidanten zoals carotenoïden en fenolen kan zelfs toenemen.

Dit is mogelijk vanwege voortdurende rijping en wordt gezien in sommige vruchten(8, 10).

Kortom: Bepaalde vitaminen en antioxidanten beginnen onmiddellijk af  te nemen na de oogst. Daarom is het het beste om verse groenten en fruit zo snel mogelijk te eten.

Vers versus bevroren: Welke is voedzamer?

De resultaten van studies die de voedingswaarde van verse en bevroren producten hebben vergeleken variëren enigszins.

Dit komt doordat sommige studies gebruiken vers geoogste producten, die de effecten van de opslag en het transport tijd niet meetelt, terwijl anderen gebruik maken van producten uit supermarkten.

Bovendien kunnen verschillen in de verwerking en meetmethoden resultaten beïnvloeden.

Echter in het algemeen, suggereert het bewijs dat met bevriezen de voedingswaarde kunnen worden behouden, en dat de voedingswaarde van verse en diepgevroren produceren vergelijkbaar zijn(2, 7, 11).

Bij sommige studies beweerde ze dat de voedingswaarde afnam in sommige diepvriesproducten(3, 8, 12).

Verder vitamine A, carotenoïden, vitamine E, mineralen en vezels zijn vergelijkbaar in verse en diepvriesproducten. Ze zijn over het algemeen niet aangetast door het blancheren(11).

Vergelijkende studies in supermarkt producten met bevroren producten – zoals erwten, groene bonen, wortelen , spinazie en broccoli – bleek de antioxidantwerking en voedingsstoffen inhoud vergelijkbaar met elkaar waren(5, 13).

Kortom: Bevroren producten is qua voedingswaarde vergelijkbaar met verse producten. Als er voedingsstof afname is vastgesteld in bevroren producten zijn ze over het algemeen klein.

Bevroren producten kunnen meer vitamine C bevatten

Bevroren erwten

Diepvriesproducten kunnen hogere concentraties van bepaalde voedingsstoffen bevatten.

Dit wordt het meest gezien in studies van bevroren producten vergeleken met verse producten die thuis zijn bewaard voor een paar dagen.

Zo kan bijvoorbeeld bevroren erwten of spinazie meer vitamine C bevatten dan de supermarkt gekocht verse erwten of spinazie die thuis zijn bewaard voor meerdere dagen(13).

Bij sommige vruchten, vriesdrogen verhoogde het gehalte aan vitamine C in vergelijking met verse soorten (14).

Kortom: Bevroren fruit en groenten kunnen hogere niveaus van vitamine C bevatten dan producten die thuis zijn bewaard voor meerdere dagen.

Kort samengevat

Vers geplukte groenten en fruit rechtstreeks van de boerderij of van uw eigen tuin zijn van de hoogste kwaliteit.

Als u bij de supermarkt boodschappen doet, kan bevroren producten echter gelijk zijn aan of in sommige gevallen zelfs voedzamer zijn dan verse producten.

Bevroren groenten en fruit zijn een gemakkelijk en kosteneffectief alternatief voor verse opties.

Het beste is om een mix van verse en bevroren producten te kiezen om te zorgen dat u het meest profiteert van al deze voedingsstoffen.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text