Perziken en abrikozen zijn twee populaire steenvruchten.

Hoewel ze vergelijkbaar zijn in kleur en vorm, hebben ze hun eigen unieke kenmerken.

Dit artikel vergelijkt de overeenkomsten en verschillen tussen perziken en abrikozen.

Abrikozen zijn een stuk kleiner

Hoewel beide vruchten donzig en geeloranje van kleur zijn, zijn abrikozen merkbaar kleiner dan perziken.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Eén abrikoos (35 gram) is ongeveer 1/4 van de grootte van een kleine perzik (130 gram) ( 1 , 2 ).

Deze vrucht heeft ook minder calorieën , met slechts 17 calorieën per vrucht vergeleken met 50 in een kleine perzik ( 1 , 2 ).

Door het kleinere formaat van de abrikozen vinden de meeste mensen het leuk om er een paar in één keer te eten.

Beide zijn steenvruchten, wat betekent dat ze een pit bevatten. Abrikozenpitten zijn gladder en kleiner dan die van perziken(3).

Kortom: Abrikozen zijn 1/4 zo groot als een kleine perzik en veel minder calorieën. Mensen kunnen meerdere abrikozen in één keer eten – terwijl ze misschien vasthouden aan slechts een perzik.

Verschillende soorten

Perziken en abrikozen behoren tot dezelfde familie, Rosaceae, ook bekend als de rozenfamilie. Ook appels, peren en amandelen behoren tot deze groep.

Hoewel nauw verwant, komen perziken en abrikozen niet uit dezelfde gebieden.

De wetenschappelijke naam voor de perzik, Prunus persica, geeft aan dat de perzik in overvloed aanwezig is in Perzië – het huidige Iran – ondanks het feit dat hij afkomstig is uit Azië(4,3).

Ondertussen worden abrikozen ( Prunus armeniaca ) ook Armeense pruimen genoemd, omdat bekend is dat ze in deze regio van oudsher zijn gegroeid (56).

Omdat deze vruchten van dezelfde familie komen, bevatten ze vergelijkbare voedingsstoffen, waaronder kalium , vitamine C en bèta-caroteen.

Perziken leveren echter grotere hoeveelheden van deze voedingsstoffen in een enkele portie vanwege hun grotere omvang( 1 , 2 ).

Kortom: Perziken en abrikozen behoren tot de rozenfamilie maar zijn verschillende soorten. Ze bieden beide een hoog gehalte aan kalium, vitamine C en bètacaroteen.

Perziken smaken zoeter

Het meest opvallende verschil tussen abrikozen en perziken is hun smaak.

Perziken hebben een hoger suikergehalte dan abrikozen, waardoor ze een zoetere smaak hebben. Een kleine perzik (130 gram) bevat 11 gram suiker, terwijl 1 abrikoos (35 gram) slechts 3 gram bevat ( 1 , 2 ).

Abrikozen daarentegen zijn meer zuurder vanwege hun gehalte aan appelzuur, een stof die de zuurgraad bevordert (789).

Bovendien hebben perziken een hoger watergehalte , waardoor ze bij elke hap hun karakteristieke sappigheid krijgen (7).

Kortom: Perziken hebben een hogere suiker- en waterinhoud dan abrikozen, waardoor ze zoeter smaken.

Culinair gebruik

Perziken en abrikozen worden veel gebruikt in hoofdgerechten, desserts en jam. Ze kunnen vers, in blik of gedroogd worden gegeten.

Beide vruchten zijn meestal beschikbaar in de zomer en zijn goedkoop.

Ondanks hun verschillen in smaak kunnen ze vaak in recepten voor elkaar worden verwisseld.

Houd er rekening mee dat als u perziken met abrikozen vervangt, u mogelijk iets meer vloeistof en suiker aan uw gerecht moet toevoegen. Mogelijk moet u ook meer abrikozen aan uw recept toevoegen om rekening te houden met hun kleinere formaat.

Zorg ervoor dat je de schil van elk fruit voorzichtig wast om overtollig vuil, pesticiden en bacteriën te verwijderen. Om dit te doen, laat u het fruit onder koud water lopen en wrijft u zachtjes met uw handen over de huid. Vermijd het gebruik van een groenteborstel, omdat dit de huid zal beschadigen.

Verwijder ten slotte de pit voor het eten.

Kortom: Perziken en abrikozen zijn tijdens de zomermaanden verkrijgbaar. Ze kunnen meestal worden verwisseld voor elkaar in recepten.

Tot slot

Abrikozen en perziken zijn steenvruchten die dezelfde kleur en vorm hebben, maar verschillen in grootte en smaak.

Perziken zijn zoeter en sappiger, terwijl abrikozen een lichtzure smaak hebben.

Welke je ook kiest, beide zijn uitstekende bronnen van veel voedingsstoffen en kunnen worden opgenomen in veel gerechten, desserts en jam.

Al met al zijn beide zomervruchten de moeite waard om toe te voegen aan uw voeding voor een gezonde uitbarsting van zoetheid.