Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Vette lever: Wat het is, en hoe omkeerbaar

1620 Views

Vette lever: Wat het is, en hoe omkeerbaar

Vette lever ziekte, ook wel leververvetting genoemd komt steeds vaker voor in vele delen van de wereld, het treft ongeveer 25 procent van de mensen wereldwijd(1).

Het is gekoppeld aan zwaarlijvigheid, diabetes type 2 en andere aandoeningen gekenmerkt door insulineresistentie.

Wat meer, als leververvetting niet wordt aangepakt, kan het de voortgang zijn naar meer ernstige leverziektes en andere gezondheidsproblemen.

leververvetting of vette lever

Wat is een vette lever?

Vette lever of leververvetting ontstaat wanneer er te veel vet zich opbouwt in de levercellen. Hoewel het normaal is dat er kleine hoeveelheid vet in deze cellen zit, de lever wordt beschouwd als vette lever als er meer dan 5% daarvan vet is(2).

Terwijl het drinken van teveel alcohol kan leiden tot vette lever, in veel gevallen speelt dat geen rol.

Een aantal vette lever condities vallen onder de brede categorie van niet-alcoholische leverziekte (NAFLD), de meest voorkomende leverziekte bij volwassenen en kinderen in westerse landen(2, 3).

Niet-alcoholische leververvetting (NAFL) is de eerste, omkeerbare fase van een leveraandoening. Helaas wordt het niet vaak gediagnosticeerd. Na verloop van tijd kan NAFL leiden tot een meer ernstige leveraandoening die bekend staat als niet-alcoholische steatohepatitis of NASH.

NASH impliceert grotere opstapeling van vet en ontstekingen die de levercellen beschadigt. Dit kan leiden tot fibrose of littekenweefsel, zoals levercellen herhaaldelijk worden verwond en sterven dan af.

Helaas is het moeilijk te voorspellen of leververvetting voortgezet wordt door NASH, waardoor het risico verhoogt naar levercirrose en leverkanker (ernstige littekens die de leverfunctie schaadt)(4, 5).

NAFLD is ook gekoppeld aan een verhoogd risico op andere ziekten, waaronder hartziekte, diabetes en nierziekten(6, 7, 8).

Kortom: Vette lever ontstaat wanneer te veel vet zich ophoopt in de lever.Leververvetting is omkeerbaar in een vroeg stadium, maar veroorzaakt soms gevorderde leverziekte.

Wat zijn de oorzaken van een vette lever?

Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen of veroorzaken aan de ontwikkeling van leververvetting:

  • Obesitas: Obesitas houdt low-grade ontsteking die de lever vetopslag kunnen bevorderen. Er wordt geschat dat 30-90% van de obese volwassenen NAFLD, en het komt steeds meer voor bij kinderen als gevolg van de kindertijd obesitas-epidemie (2, 3, 9, 10).
  • Overtollig buikvet: Mensen met een normaal gewicht kunnen ook leververvetting ontwikkelen wanneer ze teveel “viscerale obesitas,” wat betekent dat ze te veel vet in de buik meedragen(11).
  • Insulineresistentie: Insulineresistentie en hoge insuline niveaus hebben aangetoond dat Levervetweefsel opslag bij mensen met diabetes type 2 en het metabool syndroom(12, 13).
  • Hoge inname van geraffineerde koolhydraten: Frequent inname van geraffineerde koolhydraten bevordert lever vetopslag, vooral wanneer grote hoeveelheden worden geconsumeerd door overgewicht of insuline-resistente individuen
  • (14, 15).
  • Suikerhoudende drank consumptie: Suiker gezoete dranken zoals frisdrank en energiedranken zijn rijk aan fructose, waarvan is aangetoond dat het lever vetophopingen bij kinderen en volwassenen veroorzaakt(16, 17).
  • Gestoorde darmgezondheid: Recent onderzoek suggereert dat het hebben van een onbalans in darmbacteriën, problemen met darm barrièrefunctie ( “lekkende darm”) of andere darmgezondheid kwesties kunnen bijdragen aan NAFLD ontwikkeling(18, 19).

Kortom: Oorzaken van NAFLD zijn obesitas, insulineresistentie, overmatige inname van geraffineerde koolhydraten en suiker, evenals verminderde darmgezondheid.

Symptomen van vette lever

Er zijn verscheidene tekenen en symptomen van leververvetting, hoewel niet al deze aanwezig hoeven te zijn. In feite kan je niet eens beseffen dat je leververvetting hebt.

  • Vermoeidheid en zwakte
  • Lichte pijn of volheid rechts of midden in de buikstreek
  • Verhoogde niveaus van leverenzymen, waaronder AST en ALT
  • Verhoging van het insulinegehalte
  • Verhoogde triglyceriden

Als leververvetting ontwikkelt tot NASH, kunnen de volgende symptomen optreden:

  • Verlies van eetlust
  • Misselijkheid en overgeven
  • Matige tot ernstige buikpijn
  • Gele verkleuring van de ogen en de huid

Het is belangrijk dat uw arts regelmatig de standaardonderzoeken en voor bloedonderzoeken wordt gediagnosticeerd voor vroegtijdige vette lever, zodat het nog te behandelen valt.

Kortom: Vette lever kan subtiele symptomen geven en wordt vaak ontdekt door bloedonderzoek. NASH impliceert gewoonlijk meer uitgesproken symptomen, zoals buikpijn en gevoel van onwel.

Dieet strategieën voor het ontdoen van vette lever

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om zich te ontdoen van vervetting van de lever, met inbegrip van het verliezen van gewicht en bezuinigen op koolhydraten.

Wat meer, kunnen bepaalde voedingsmiddelen helpen dat je lever vet verliest.

Afvallen en vermijden van overeten als overgewicht of obesitas hebt.

Gewichtsverlies is één van de beste manieren om leververvetting te keren als je overgewicht of obesitas hebt.

In feite, gewichtsverlies heeft aangetoond dat het verlies van lever vet bij volwassenen met NAFLD, ongeacht of het verlies van het gewicht werd bereikt door de dieetbehoeften wijzigingen alleen of in combinatie door lichaamsbeweging te bevorderen(20, 21, 22, 23, 24).

In een drie maanden studie bij volwassenen met overgewicht, verminderen van calorie-inname met 500 calorieën per dag tot een gemiddeld verlies van 8 % lichaamsgewicht, en een significante daling van leververvetting score(21).

Bovendien lijkt het erop dat de verbeteringen in de lever vet en insuline gevoeligheid kunnen blijven bestaan, zelfs als deel van het gewicht weer herwonnen was(25).

Bezuinigen op koolhydraten, vooral geraffineerde koolhydraten

Het lijkt misschien alsof de meest logische manier is om leververvetting aan te pakken zou zijn om te bezuinigen op vet in de voeding te verminderen.

Maar onderzoekers rapporteren slechts ongeveer 16% van de lever vet komt van NAFLD voedingsvet. Veeleer meeste lever vet is afkomstig van vetzuren in het bloed, en ongeveer 26% van de lever vet wordt gevormd in een proces dat novo lipogenese (DNL) wordt genoemd(26).

Tijdens DNL, worden overtollige koolhydraten omgezet in vet. Het tempo waarin DNL toe treedt met hoge inname van fructose-rijke voedingsmiddelen en dranken(27).

In één studie bij obese volwassenen die een dieet met veel calorieën en geraffineerde koolhydraten consumeerden gedurende drie weken, een stijging van gemiddeld 27% aan leververvetting hoewel hun gewicht slechts met 2% toenam(15).

Studies hebben aangetoond dat de consumptie van voeding laag in geraffineerde koolhydraten kan helpen NAFLD om te keren. Deze omvatten koolhydraatarm, mediterraan en lage glycemische index diëten (28, 29, 30, 31, 32, 33, 34).

In een studie leververvetting en insulineresistentie verminderde significant wanneer mensen mediterraan dieet consumeerden dan wanneer ze een vetarm, koolhydraat rijk dieet consumeerden, hoewel gewichtsverlies was gelijk aan beide diëten(33)

Zowel mediterraan als een zeer koolhydraatarm dieet heeft aangetoond dat het lever vet op zichzelf te verminderen, een onderzoek dat ze combineerden toonde zeer indrukwekkende resultaten(31).

Opnemen van voedsel dat het verlies van lever vet bevordert

Naast bezuinigen op koolhydraten en het vermijden van overmaat aan calorieën, zijn er bepaalde voedingsmiddelen en dranken die voordelig kunnen zijn voor een vette lever:

  • Enkelvoudig onverzadigde vetten: Uit onderzoek blijkt dat het eten van voedingsmiddelen rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren zoals olijfolie, avocado’s en noten kunnen lever vetverlies bevorderen(35, 36).
  • Wei- eiwit: wei-eiwit heeft aangetoond dat het lever vet kan verminderen tot 20% bij obese vrouwen. Bovendien kan het helpen het leverenzymen en andere voordelen bij mensen met een meer gevorderde leverziekte(37, 38).
  • Groene thee: Een studie wees uit dat de antioxidanten in groene thee genaamd catechine hielpen lever vet en ontsteking bij mensen met NAFLD te verminderen(39).
  • Oplosbare vezels: Sommige onderzoeken suggereren dat de consumptie van 10-14 gram oplosbare vezels per dag kan helpen verminderen van lever vet, leverenzymen en de gevoeligheid voor insuline verhogen (40, 41).

Kortom: Het verliezen van gewicht, het vermijden van te veel eten, met inbegrip van bepaalde voedingsmiddelen in uw voeding en bezuinigen op suiker en koolhydraten kan helpen verminderen van lever vet.

Bewegen kan helpen lever vet te verminderen

Lichamelijke activiteit kan een effectieve manier zijn om lever vet te verminderen.

Studies hebben aangetoond dat bewegen of uithoudingsvermogen oefeningen of weerstandstraining die meerdere malen per week worden beoefend aanzienlijk de hoeveelheid vet opgeslagen in de cellen van de lever kan verminderen, ongeacht of er gewichtsverlies optreedt(42, 43, 44).

In een vier weken durende studie bij 18 obese volwassenen met NAFLD die gedurende 30-60 minuten vijf dagen per week lichamelijke activiteit deden kende een daling van 10% in lever vet, ook al is hun lichaamsgewicht stabiel gebleven(44).

Hoge intensiteit interval training (HIIT) is ook gunstig gebleken voor het verminderen van lever vet(45, 46).

In een studie bij 28 mensen met diabetes type 2, uitvoerende HIIT gedurende 12 weken leidde tot een indrukwekkende 39% vermindering van lever vet(46).

Zelfs lager-intensiteitsoefening kan echter effectief zijn in het verminderen van lever vet. Volgens een grote Italiaanse studie blijkt hoeveel je beweeg het belangrijkste te zijn(47).

Omdat regelmatig bewegen of trainen belangrijk is voor het verminderen van lever vet, het kiezen van iets wat je wilt doen en het kunnen volhouden voor langere tijd is zeer belangrijk.

Kortom: Lichamelijke activiteit, krachttraining of hoge of lage intensiteit interval training kan helpen verminderen van lever vet. het blijven volhouden op regelmatige basis is de sleutel tot succes.

Supplementen die vette lever kunnen verbeteren

Resultaten van diverse onderzoeken blijkt dat bepaalde vitaminen, kruiden en andere supplementen kunnen helpen verminderen van leververvetting en het risico op leverziekte progressie te verminderen.

In de meeste gevallen, deskundigen zeggen dat verder onderzoek nodig is om dit te bevestigen.

Daarnaast is het belangrijk om met uw arts te spreken voordat u supplementen neemt, vooral als u ook nog andere medicijnen gebruikt.

Mariadistel

Mariadistel of silymarine, is een kruid bekend om zijn lever-bescherming effecten (48).

Sommige studies hebben aangetoond dat melkdistel, alleen of in combinatie met vitamine E, kan helpen verminderen insulineresistentie , ontstekingen en leverschade bij mensen met NAFLD (49, 50, 51, 52).

Een onderzoek van 90 dagen bij mensen met een vervetting van de lever, de groep die een silymarine-vitamine E supplement namen en volgde een caloriearm dieet ervaren tweemaal de verkleining van de lever als de groep die het dieet niet volgden, zonder het nemen van deze supplementen(52).

De doseringen distelolie extract gebruikt in deze studies waren 250-376 mg per dag.

Hoewel deskundigen van mening zijn dat mariadistel toont belofte voor gebruik bij NAFLD, ze zeiden dat er meer studies nodig zijn om de effectiviteit ervan te bevestigen voor zowel de korte als lange termijn gebruik(53).

Berberine

Berberine is een plantaardige stof die heeft aangetoond dat het aanzienlijk de bloedsuikerspiegel veerlaagd , insuline en cholesterol, en andere gezondheid markers(54).

Verschillende studies suggereren ook dat het mensen met vette lever daarvan kunnen profiteren (55, 56, 57).

In een 16 weken durende studie bij 184 mensen met NAFLD verlaagde hun calorie-inname en gingen gedurende ten minste 150 minuten per week sporten. Eén groep nam berberine, één nam een insuline-sensibiliserend geneesmiddel en de andere groep nam geen aanvulling of medicijnen(57).

Degenen die 500 mg berberine, drie keer per dag bij de maaltijden namen, werd een lagere  lever vet van 52% en sterkere verbetering van de insulinegevoeligheid en andere markers voor de gezondheid dan de andere groepen.

Onderzoekers zeggen dat ondanks deze bemoedigende resultaten, verdere studies nodig zijn om de effectiviteit van berberine voor NAFLD te bevestigen(58).

Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren zijn gecrediteerd met vele voordelen voor de gezondheid . De lange-keten omega-3 vetzuren EPA en DHA zijn te vinden in vette vis, zoals zalm, sardines, haring en makreel.

Verschillende studies hebben aangetoond dat het nemen van omega-3 vetzuren gezondheid van de lever bij volwassenen en kinderen met een vette lever kunnen verbeteren(59, 60, 61, 62, 63).

In een gecontroleerde studie bij 51 kinderen met overgewicht NAFLD, de groep die DHA nam vertoonden een lever vet verlaging van 53% , vergeleken met 22% in de placebogroep. De DHA groep verloor ook buikvet en vet rond het hart(60).

Bovendien, in een studie bij 40 volwassenen met vette lever, 50% van degenen die visolie namen naast het maken dieetveranderingen hadden verminderingen van vette lever, terwijl 33% een volledige verdwijning van leververvetting (63).

De doseringen van omega-3-vetzuren die in deze studies waren 500-1.000 mg per dag voor kinderen en 2-4 g per dag bij volwassenen.

Hoewel alle studies bovenstaande visolie gebruikte, kunt u dezelfde voordelen verkrijgen door het eten van vis rijk aan omega-3 vetten meerdere keren per week.

Belangrijk is dat deze studies tonen aan dat bepaalde supplementen blijken de effecten van veranderingen in levensstijl te verbeteren. Het nemen van hen zonder het volgen van een gezonde voeding en regelmatig sporten zal waarschijnlijk weinig effect hebben op leververvetting.

Kortom: Supplementen die kunnen helpen omkeren NAFLD omvatten mariadistel, berberine, resveratrol en omega-3 vetzuren. Ze zijn het meest effectief in combinatie met veranderingen in levensstijl.

Tot Slot

Vette lever kan leiden tot een aantal gezondheidsproblemen. Gelukkig kan het worden teruggedraaid als vroegtijdig wordt aangepakt.

Naar aanleiding van een gezonde voeding, het verhogen van de lichamelijke activiteit en misschien wel het nemen van supplementen kan overtollige lever vet verminderen en het risico van de progressie tot meer ernstige leverziekte.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text