vervetting lever

Vette lever: Wat het is, en hoe omkeerbaar

Vette lever ziekte, ook wel leververvetting genoemd komt steeds vaker voor in vele delen van de wereld, het treft ongeveer 25 procent van de mensen wereldwijd(1).

Het is gekoppeld aan obesitas, diabetes type 2 en andere aandoeningen die worden gekenmerkt door insulineresistentie.

Bovendien als leververvetting niet wordt aangepakt, kan het de voortgang zijn naar meer ernstige leverziektes en andere gezondheidsproblemen.

leververvetting of vette lever

Wat is een vette lever?

Er treedt leververvetting op als te veel vet wordt opgebouwd in levercellen. Hoewel het normaal is om een ​​kleine hoeveelheid vet in deze cellen te hebben, wordt de lever als vet beschouwd als meer dan 5% ervan vet is (2).

Hoewel teveel drinken alcohol kan leiden tot vervetting van de lever, speelt het in veel gevallen geen rol.

Een aantal leververvettingstoestanden valt onder de brede categorie niet-alcoholische leverziekte (NAFLD), de meest voorkomende leverziekte bij volwassenen en kinderen in westerse landen (23).

Non-alcoholische leververvetting (NAFL) is de eerste, omkeerbare fase van leverziekte. Helaas gaat het vaak niet gediagnosticeerd. Na verloop van tijd kan NAFL leiden tot een ernstigere leveraandoening die bekend staat als niet-alcoholische steatohepatitis of NASH.

NASH omvat grotere vetophopingen en ontstekingen die de levercellen beschadigen. Dit kan leiden tot fibrose of littekenweefsel, omdat levercellen herhaaldelijk worden gewond en afsterven.

Helaas is het moeilijk te voorspellen of leververvetting voortgezet wordt door NASH, waardoor het risico verhoogt naar levercirrose en leverkanker (ernstige littekens die de leverfunctie schaadt)(4, 5).

NAFLD houdt ook verband met een verhoogd risico op andere ziekten, waaronder hartaandoeningen, diabetes en nieraandoeningen (678).

Kortom: Vette lever ontstaat wanneer te veel vet zich ophoopt in de lever.Vette lever is in een vroeg stadium omkeerbaar, maar gaat soms over in een gevorderde leverziekte.

Wat veroorzaakt leververvetting?

Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen of veroorzaken aan de ontwikkeling van leververvetting:

  • Obesitas: Obesitas heeft betrekking op een lichte ontsteking die de opslag van levermateriaal kan bevorderen. Geschat wordt dat 30-90% van de volwassenen met obesitas NAFLD hebben en dat het aantal kinderen toeneemt als gevolg van de obesitas-epidemie bij kinderen (23910).
  • Overtollig buikvet: Mensen met een normaal gewicht kunnen ook leververvetting ontwikkelen wanneer ze teveel “viscerale obesitas,” wat betekent dat ze te veel vet in de buik meedragen(11).
  • Insulineresistentie: Er is aangetoond dat insulineweerstand en hoge insulineniveaus de opslag van levervet verhogen bij mensen met diabetes type 2 en metabool syndroom (1213).
  • Hoge inname van geraffineerde koolhydraten: frequente inname van geraffineerde koolhydraten bevordert de opslag van levermateriaal, vooral wanneer grote hoeveelheden worden geconsumeerd door personen met overgewicht of insuline-resistentie (1415).
  • Suikerhoudende drankconsumptie: met suiker gezoete dranken zoals frisdrank en energiedranken bevatten veel fructose, waarvan is aangetoond dat het de accumulatie van levermassa stimuleert bij kinderen en volwassenen(16, 17).
  • Verminderde darmgezondheid: recent onderzoek wijst uit dat een onbalans in de darmbacteriën, problemen met de darmbarrière (“leaky gut”) of andere darmgezondheidsproblemen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van NAFLD (1819).

Kortom: Oorzaken van NAFLD zijn obesitas, insulineresistentie, overmatige inname van geraffineerde koolhydraten en suiker en een verminderde darmgezondheid.

Symptomen van leververvetting

Er zijn verschillende tekenen en symptomen van leververvetting, hoewel niet alle van deze aanwezig kunnen zijn.

In feite beseft u misschien niet eens dat u leververvetting heeft.

  • Vermoeidheid en zwakte
  • Verhoogde niveaus van leverenzymen, waaronder AST en ALT
  • Lichte pijn of volheid rechts of midden in de buikstreek
  • Verhoogde insulineniveaus
  • Verhoogde triglycerideniveaus

Als leververvetting ontwikkelt tot NASH, kunnen de volgende symptomen optreden:

  • Verlies van eetlust
  • Misselijkheid en overgeven
  • Matige tot ernstige buikpijn
  • Gele verkleuring van de ogen en de huid

Het is belangrijk om uw arts regelmatig te raadplegen voor standaardonderzoeken en bloedtesten die de leververvetting kunnen diagnosticeren in het vroege, omkeerbare stadium.

Kortom: Vette lever kan subtiele symptomen geven en wordt vaak ontdekt door bloedonderzoek. NASH impliceert gewoonlijk meer uitgesproken symptomen, zoals buikpijn en gevoel van onwel.

Dieet strategieën voor het ontdoen van vette lever

Er zijn verschillende dingen die u kunt doen om van leververvetting af te komen, waaronder afvallen en koolhydraten verminderen.

Bovendien kunnen bepaalde voedingsmiddelen helpen dat je lever vet verliest.

Afvallen en vermijden van overeten als u overgewicht of obesitas hebt.

Gewichtsverlies is een van de beste manieren om leververvetting tegen te gaan als u overgewicht of obesitas heeft.

Het is zelfs aangetoond dat gewichtsverlies het verlies van levervet bij volwassenen met NAFLD bevordert, ongeacht of het gewichtsverlies werd bereikt door veranderingen in het voedingspatroon alleen aan te brengen of in combinatie met een afslankchirurgie of -lichaamsbeweging(20, 21, 22, 23, 24).

In een studie van drie maanden voor volwassenen met overgewicht leidde een vermindering van de calorie-inname met 500 calorieën per dag tot gemiddeld 8% verlies van lichaamsgewicht en een significante afname van de vette lever score(21).

Bovendien lijkt het erop dat de verbeteringen in levervet en insulinegevoeligheid aanhouden, zelfs als een deel van het gewicht wordt teruggewonnen (25).

Vermindering van koolhydraten, met name geraffineerde koolhydraten

Het lijkt misschien alsof de meest logische manier om leververvetting aan te pakken, is om minder vet te eten.

Onderzoekers melden echter dat slechts ongeveer 16% van het levervet bij mensen met NAFLD afkomstig is van vet uit de voeding. Het meeste levervet is afkomstig van vetzuren in hun bloed en ongeveer 26% van het levervet wordt gevormd in een proces dat de novo lipogenese (DNL) wordt genoemd (26).

Tijdens DNL worden overtollige koolhydraten omgezet in vet. De snelheid waarmee DNL optreedt neemt toe bij hoge innames van fructose-rijke voedingsmiddelen en dranken (27).

In één onderzoek ondervonden obese volwassenen die gedurende drie weken een dieet met veel calorieën en geraffineerde koolhydraten consumeerden gemiddeld 27% meer levervet, hoewel hun gewicht slechts met 2% toenam.(15).

Studies hebben aangetoond dat het consumeren van diëten met weinig koolhydraten kan helpen NAFLD om te keren. Deze omvatten koolhydraatarme, mediterrane en laag-glycemische index diëten(28, 29, 30, 31, 32, 33, 34).

In één studie daalde het vetgehalte van de lever en de insulineresistentie aanzienlijk meer wanneer mensen een mediterraan dieet gebruikten dan wanneer ze een vetarm, koolhydraatrijk dieet gebruikten, hoewel het gewichtsverlies vergelijkbaar was in beide diëten(33)

Hoewel van zowel mediterraan als zeer koolhydraatarme diëten is aangetoond dat ze hun eigen levervet verlagen, bleek uit één studie die ze combineerde zeer indrukwekkende resultaten.(31).

In deze studie volgden 14 zwaarlijvige mannen met NAFLD een mediterraan ketogeen dieet. Na 12 weken ondervonden 13 van de mannen vermindering van levervet, waaronder drie die een volledige resolutie van leververvetting bereikten (31).

Omvat voedingsmiddelen die het verlies van levervet bevorderen

Naast het terugdringen van koolhydraten en het vermijden van overtollige calorie-inname, zijn er bepaalde voedingsmiddelen en dranken die gunstig kunnen zijn voor leververvetting:

  • Enkelvoudig onverzadigde vetten: Onderzoek wijst uit dat het eten van voedingsmiddelen met veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren zoals olijfolie, avocado’s en noten het vetverlies van lever kan bevorderen (3536).
  • Whey- eiwit: Van whey-eiwit is aangetoond dat het het vetgehalte van de lever tot 20% verlaagt bij vrouwen met overgewicht. Daarnaast kan het helpen de leverenzymspiegels te verlagen en andere voordelen te bieden aan mensen met meer geavanceerde leveraandoeningen (3738).
  • Groene thee: Een studie wees uit dat de antioxidanten in groene thee genaamd catechine hielpen lever vet en ontsteking bij mensen met NAFLD te verminderen(39).
  • Oplosbare vezels: Sommige onderzoeken wijzen erop dat het dagelijks consumeren van 10-14 gram oplosbare vezels kan helpen om het levervet te verminderen, de leverenzymspiegels te verlagen en de insulinegevoeligheid te verhogen (4041).

Kortom: Het verliezen van gewicht, het vermijden van te veel eten, inclusief bepaalde voedingsmiddelen in uw voeding en minder suiker en koolhydraten eten kan het vetgehalte in de lever helpen verminderen.

Oefening die kan helpen om vet in de lever te verminderen

Lichaamsbeweging kan een effectieve manier zijn om levervet te verminderen.

Studies hebben aangetoond dat het meerdere keren per week volhouden van duurtraining of weerstandstraining de hoeveelheid vet die in de levercellen wordt opgeslagen aanzienlijk kan verminderen, ongeacht of gewichtsverlies optreedt(42, 43, 44).

In een onderzoek van vier weken ervoeren 18 obese volwassenen met NAFLD die vijf dagen per week 30-60 minuten trainden, 10% minder levervet, hoewel hun lichaamsgewicht stabiel bleef (44).

Hoge intensiteit interval training (HIIT) is ook gunstig gebleken voor het verminderen van levervet (4546).

In een onderzoek onder 28 mensen met diabetes type 2 leidde het uitvoeren van HIIT gedurende 12 weken tot een indrukwekkende vermindering van 39% in levervet (46).

Zelfs oefeningen met een lagere intensiteit kunnen echter effectief zijn bij het richten van levervet. Volgens een groot Italiaans onderzoek, lijkt het erop dat je het belangrijkste oefent.

In die studie hadden 22 diabetici die gedurende 12 maanden tweemaal per week hadden gewerkt, vergelijkbare afnames in levervet en buikvet, ongeacht of hun inspanningsintensiteit als laag tot matig of matig werd beschouwd (47).

Omdat regelmatig sporten belangrijk is voor het verminderen van levervet, is het kiezen van iets dat je leuk vindt en waar je aan kunt blijven voldoen je beste strategie.

Kortom: Krachttraining of intervaltraining met hoge of lage intensiteit kan helpen het levervet te verminderen. Regelmatig trainen is essentieel.

Supplementen die de lever kunnen verbeteren

Resultaten van verschillende onderzoeken suggereren dat bepaalde vitamines, kruiden en andere supplementen kunnen helpen het levervet te verminderen en het risico op progressie van de leverziekte te verlagen.

In de meeste gevallen zeggen experts echter dat nader onderzoek nodig is om dit te bevestigen.

Daarnaast is het belangrijk om met uw arts te praten voordat u supplementen gebruikt, vooral als u medicijnen gebruikt.

Mariadistel

Mariadistel of silymarine, is een kruid dat bekend staat om zijn leverbeschermende effecten (48).

Sommige studies hebben aangetoond dat mariadistel, alleen of in combinatie met vitamine E, insulineresistentie, ontsteking en leverschade bij mensen met NAFLD kan helpen verminderen(49, 50, 51, 52).

In een 90-daagse studie met mensen met een leververvetting ondervond de groep die een silymarine-vitamine E-supplement nam en een caloriearm dieet volgde tweemaal de afname in levergrootte als de groep die het dieet volgde zonder het supplement te nemen(52).

De doseringen van mariadistel extract gebruikt in deze studies waren 250-376 mg per dag.

Hoewel experts van mening zijn dat mariadistel veelbelovend lijkt voor gebruik in NAFLD, zijn ze van mening dat meer studies nodig zijn om de effectiviteit ervan voor zowel korte- als langetermijngebruik te bevestigen (53).

Berberine

Berberine is een plantensoort waarvan is aangetoond dat het de bloedsuikerspiegel, insuline- en cholesterolspiegels, en andere gezondheidskenmerken significant verlaagt

Verschillende onderzoeken suggereren ook dat mensen met leververvetting hiervan kunnen profiteren (555657).

In een onderzoek van 16 weken verminderden 184 mensen met NAFLD hun calorie-inname en trainden ze minstens 150 minuten per week. Eén groep nam berberine, één nam een ​​insuline-sensibiliserend medicijn en de andere groep nam geen supplement of medicatie (57).

Degenen die 500 mg berberine namen, driemaal per dag bij de maaltijd, ervoeren een vermindering van 52% in levervet en grotere verbeteringen in insulinegevoeligheid en andere gezondheidsmarkers dan de andere groepen.

Onderzoekers zeggen dat ondanks deze bemoedigende resultaten verdere studies nodig zijn om de effectiviteit van berberine voor NAFLD te bevestigen(58) .

Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren zijn gecrediteerd met vele gezondheidsvoordelen. De lange-keten omega-3 vetzuren EPA en DHA worden aangetroffen in vette vis, zoals zalm, sardines, haring en makreel.

Verschillende studies hebben aangetoond dat het nemen van omega-3 de levergezondheid bij volwassenen en kinderen met leververvetting kan verbeteren (5960616263).

In een gecontroleerde studie bij 51 kinderen met overgewicht en NAFLD had de groep die DHA innam een ​​vetverbranding van 53% in vergelijking met 22% in de placebogroep. De DHA-groep verloor ook meer buikvet en vet rond het hart (60).

Bovendien had 50% van degenen die visolie namen naast het maken van veranderingen in het voedingspatroon, bij een onderzoek van 40 volwassenen met leververvetting een vermindering van het levervet, terwijl 33% een volledige vetresolutie vertoonde lever (63).

De doseringen van omega-3-vetzuren die in deze onderzoeken werden gebruikt, waren 500-1.000 mg per dag bij kinderen en 2-4 gram per dag bij volwassenen.

Hoewel alle bovenstaande studies visolie gebruikten, kunt u dezelfde voordelen behalen door vis meerdere keren per week veel omega-3-vetten te consumeren.

Belangrijk is dat deze studies aantonen dat bepaalde supplementen de effecten van veranderingen in levensstijl lijken te verbeteren. Het nemen van hen zonder een gezond dieet te volgen en regelmatig te trainen heeft waarschijnlijk weinig effect op het levervet.

Kortom: Supplementen die kunnen helpen de NAFLD om te keren, zijn onder meer mariadistel, berberine en omega-3-vetzuren. Ze zijn het meest effectief in combinatie met veranderingen in levensstijl.

Tot slot

Vette lever kan tot een aantal gezondheidsproblemen leiden. Gelukkig kan het worden teruggedraaid als het in een vroeg stadium wordt geadresseerd.

Na een gezond dieet kan het verhogen van de lichaamsbeweging en misschien het nemen van supplementen het teveel aan levervet verminderen en het risico van de progressie naar een ernstiger leveraandoening verminderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.