Ad Clicks :Ad Views :
img

Voordelen van het eten van vette vis

1859 Views

Voordelen van het eten van vette vis.

Er zijn talrijke gezondheidsvoordelen geassocieerd met de consumptie van vette vis. Onderzoek wijst uit dat het risico op overlijden door hart-en vaatziekten vermindert, het verbetert de geestelijke vermogens, afweer tegen kanker, het voorkomen van een aan alcohol gerelateerde dementie, en een lager risico op reumatoïde artritis.

Vette vis is zeer rijk aan omega-3 meervoudig onverzadigde vetzuren. Terwijl witte vis bevat ook deze vetzuren, alleen deze zijn veel lager.

Naast het feit dat een super bron van omega-3-vetzuren is, vette vis bevat veel magere eiwitten.

De voldoende hoeveelheden van deze vetzuren in visolie is belangrijk voor goede gezondheid. In feite is het eten van vette vis tijdens de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding helpt de foetus goed te ontwikkelen – baby’s hebben omega-3-vetzuren nodig voor een goede ontwikkeling van het zenuwstelsel.

Gezondheidsvoordelen van vette vis

Mensen wordt aangeraden om een portie (140 gram) van vette vis per week te eten. Het advies is dat mensen minstens twee porties vis eten per week, waaronder een vette vis.

Het eten van een portie vette vis, zoals makreel of zalm, kan het risico op het ontwikkelen van reumatoïde artritis met 50% verminderen.

De voordelen voor de gezondheid van het eten van vette vis zijn onder andere:

Preventie van hart- en vaatziekten –  Vette vis oliën kunnen de schadelijke effecten van mentale stress op het hart tegengaan.

Verminderd risico op reumatoïde artritis –  Een wekelijkse portie vette vis kan het risico op reumatoïde artritis verminderen met meer dan 50% .

Bied bescherming tegen alcohol gerelateerde dementie – Een onderzoek toonde aan dat het eten van vette vis alcoholverslaafden kunnen beschermen tegen dementie . De studie toonde aan dat hersencellen blootgesteld aan een combinatie van visolie en alcohol hadden 95% minder neuro-inflammatie  en neuronale dood ten opzichte van hersencellen die alleen werden blootgesteld aan alcohol.

Preventie van huidkanker – Vette vis consumptie beschermt tegen vroege- en late stadium van huidkanker. Doordat de omega-3 vetzuren selectief de groei van maligne en premaligne cellen remmen bij doseringen die geen invloed hebben op de normale cellen.”

Stimuleren zuigeling zintuiglijke, cognitieve en motorische ontwikkeling – De consumptie van vette vis tijdens de laatste maanden van de zwangerschap kan positieve effecten hebben op zintuigen, cognitieve en motorische ontwikkeling van een kind hebben.

Gezichtsvermogen – DHA kunnen ouderen beschermen tegen verlies van gezichtsvermogen. DHA is een omega-3 vetzuren in vis. Wetenschappers van de Universiteit van Faculteit der Geneeskunde en Tandheelkunde die een verband zien tussen vette vis consumptie en een lager risico op verlies van het gezichtsvermogen bij oudere personen.

Verbeteren van het geheugen – Onderzoekers van de Universiteit van Pittsburgh een studie gepubliceerd, die suggereerde dat het eten van vette vis het geheugen kan verbeteren.

Wat is een vette vis?

Vette vis zijn soorten vis die grote hoeveelheden olie in hun weefsels en in hun buik-holte bevatten. Witvis bevat daarentegen alleen olie in hun lever- en veel minder van het dan vette vis.

Voorbeelden van vette vis zijn onder meer:

trout
Forel is een voorbeeld van een vette vis.

Al deze vissen, met uitzondering van tonijn, zijn rijk aan omega-3 vetzuren, ongeacht of zij ingeblikt, vers of bevroren zijn. Tonijn is alleen rijk aan omega-3 als het vers is – niet wanneer ingeblikt.

Is er een grens aan hoeveel vette vis ik kan eten?

Ondanks de aanzienlijke voordelen voor de gezondheid van het eten van vette vis, het eten van te veel kan slecht voor je zijn.

Als u zwanger bent of van plan om een baby te krijgen, moet u uw vette vis inname beperken tot twee porties per week. Andere mogen niet meer eten dan vier porties per week.

Het advies voor gekweekte zalm is hetzelfde als voor alle andere vette vis.

Waarom is het eten van te veel vette vis slecht?

Vette vis bevat verontreinigende stoffen PCB’s (polychloorbifenylen) en dioxinen genoemd. Deze verontreinigende stoffen hebben geen direct effect op de gezondheid, maar wel na langdurige blootstelling.

Dioxines zijn uiterst giftige verbindingen die persistent milieuverontreinigende stoffen zijn. De Wereld Gezondheid Organisatie zegt dat meer dan 90% van de menselijke blootstelling aan deze stoffen is door middel van vlees en zuivelproducten, vis en schaaldieren. Hoge blootstelling aan dioxine kan leiden tot huidafwijkingen, en aantasting van het immuunsysteem en de voortplantingsorganen.

Kan ik vette vis eten als ik zwanger ben of borstvoeding geeft?

Ja. U kunt en moet vette vis eten als je zwanger bent of borstvoeding geeft, want het is goed voor de gezondheid van uw kind.

Zwangere vrouwen met een geschiedenis van astma die regelmatig  vette vis consumeren hebben minder vaak kinderen met astma dan andere zwangere vrouwen.

Zorg ervoor dat je niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid van twee porties vette vis per week te eten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × twee =

It is main inner container footer text