Mijn Gezondheid

over gezonde voeding

img
Home / Overige / Visceraal vet: Wat is het en hoe zich te ontdoen

Visceraal vet: Wat is het en hoe zich te ontdoen

75 Views

Visceraal vet

Het is gezond om wat lichaamsvet te hebben, maar zo blijkt, al het vet is niet gelijk aan elkaar. Visceraal vet, ook wel “buikvet genoemd” is een soort vet dat wordt opgeslagen in de buikholte dicht bij verschillende vitale organen, zoals de lever, maag en darmen. Het kan zich ook opbouwen in de slagaders. Visceraal vet wordt soms aangeduid als “actief vet”, omdat het actief het risico van ernstige gezondheidsproblemen kan verhogen.

Als je wat buikvet hebt dat is niet per se visceraal vet. Buikvet kan ook onderhuids vet zijn, opgeslagen net onder de huid; U kunt dit vet makkelijker zien, net als wat we zien op onze armen en benen. Visceraal vet is eigenlijk binnen de buikholte en niet gemakkelijk zichtbaar.

Hoe wordt visceraal vet beoordeeld en gemeten?

De enige manier om definitief de diagnose van visceraal vet te krijgen is met een CT- of MRI-scan. Echter, deze zijn duur en een tijdrovende procedure.

In plaats daarvan worden algemene richtlijnen meestal gebruikt om uw visceraal vet en de risico’s op je lichaam te evalueren. Men zegt bijvoorbeeld dat ongeveer 10 procent van al het lichaamsvet is visceraal vet . Als u uw totale lichaamsvet berekent en neem dan 10 procent van het, kunt u de hoeveelheid visceraal vet te schatten.

Een makkelijke manier om te vertellen of je gevaar loopt, is door het meten van uw taille omvang. Als je een vrouw met een tailleomvang van 80 cm of meer, of een man met een tailleomvang van 94 cm of meer, heb je meer kans op gezondheidsproblemen van visceraal vet.

Visceraal vet wordt vaak beoordeeld op een schaal van 1-59 wanneer gediagnosticeerd met lichaamsvet analyzers of MRI-scans. Gezonde niveaus van visceraal vet blijft onder de 13  . Als uw classificatie tussen 13-59, dan zijn er onmiddellijke veranderingen in levensstijl nodig.

Complicaties van visceraal vet

Visceraal vet kan onmiddellijk beginnen met het veroorzaken van gezondheidsproblemen, met inbegrip van het verhogen van de insulineresistentie, zelfs als je nog nooit diabetes of pre-diabetes hebt gehad. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit kan zijn omdat een retinol-bindend eiwit wordt uitgescheiden door dit soort van vet, die insulineresistentie verhoogt. Visceraal vet kan ook de bloeddruk snel te verhogen.

Belangrijker nog, het dragen van overtollig visceraal vet verhoogt het risico voor het ontwikkelen van een aantal zeer ernstige langdurige, levensbedreigende medische aandoeningen. Deze omvatten:

  • hartaanvallen en hart-en vaatziekten
  • type 2 diabetes
  • beroerte
  • borstkanker
  • darmkanker
  • ziekte van Alzheimer

Hoe zich te ontdoen van visceraal vet

Het maakt niet uit hoeveel visceraal vet we hebben, het is een goed idee om het verder te verminderen. Gelukkig is visceraal vet is zeer ontvankelijk voor lichaamsbeweging, voeding, en veranderingen in levensstijl. Met elke pond dat je verliest, verlies je wat visceraal vet.

Je moet aan lichaamsbeweging doen gedurende ten minste 30 minuten per dag indien mogelijk. Zorg ervoor dat u voldoende cardio-oefeningen zowel krachttraining doet. Cardio omvat aërobe oefening, zoals roeien, fietsen of hardlopen, en zal sneller vet verbranden. Krachttraining aan de andere kant zal langzaam meer calorieën verbranden in de tijd als je spieren sterker en meer energie verbruiken. Idealiter zal je 30 minuten cardio vijf dagen per week en krachttraining minstens drie keer per week moeten doen.

Het stresshormoon cortisol kan de opslag van visceraal vet verhogen, dus het verminderen van de stress in je leven zal het gemakkelijker maken om het te verliezen. mediteren, diepe ademhaling en stress management tactiek.

Het is ook essentieel om een gezonde, goed uitgebalanceerd dieet te volgen. Elimineer bewerkte, suikerrijke, vetrijke voedingsmiddelen uit je dieet, en meer magere eiwitten, groenten en complexe koolhydraten zoals zoete aardappelen, bonen en linzen.

Gebruik vetarme bereidingswijzen, zoals grillen, koken of bakken, in plaats van te frituren. Wanneer u gebruik maakt van oliën, ga voor een gezondere optie zoals olijfolie in plaats van boter, zonnebloemolie of arachideolie.

Wanneer van belang om hulp te vragen

Als uw taille-omvang 80 cm of meer bij een vrouw of 94 cm of meer bij een man, moet u een afspraak maken met uw arts om te zien en het bespreken van de gezondheidsrisico’s en om veranderingen in levensstijl te maken.

Uw arts kan controleren op gezondheidsrisico’s in verband met een hoge incidentie van viscerale vet met testen of een ECG scans, en ze kunnen u verwijzen naar een voedingsdeskundige.

Kort samengevat

Visceraal vet is niet zichtbaar, dus we weten niet altijd dat het er is, waardoor het veel gevaarlijker is.Gelukkig is het te voorkomen. Door het handhaven van een gezonde, actieve, lage stress levensstijl, we kunnen voorkomen dat viscerale vet zich opbouwt in overmaat in onze buikholte.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text