Home » Overige » Vitamine A: Gezondheidsvoordelen, Tekort, Toxiciteit en meer
vitamine a

Vitamine A: Gezondheidsvoordelen, Tekort, Toxiciteit en meer

Vitamine A is een in vet oplosbare voedingsstof die een vitale rol speelt in uw lichaam.

Het bestaat van nature in het voedsel dat je eet en kan ook worden geconsumeerd door supplementen.

Dit artikel bespreekt vitamine A, inclusief de voordelen ervan, voedselbronnen, evenals effecten van een tekort en toxiciteit.

Wat is vitamine A?

Hoewel vitamine A vaak als een enkelvoudige voedingsstof wordt beschouwd, is het echt de naam voor een groep van in vet oplosbare verbindingen, waaronder retinol, retinale en retinylacetaat (1).

Er zijn twee vormen van vitamine A in voedsel.

Voorgevormde vitamine A – retinol en retinylacetaat – komen uitsluitend voor in dierlijke producten, zoals zuivel, lever en vis, terwijl provitamine A carotenoïden overvloedig aanwezig zijn in plantaardig voedsel zoals fruit, groenten en oliën (2).

Om ze te gebruiken, zal je lichaam beide vormen van vitamine A omzetten in retina en retinezuur, de actieve vormen van deze vitamine.

Omdat vitamine A vetoplosbaar is, wordt het in lichaamsweefsel bewaard voor later gebruik.

Het meeste van de vitamine A in uw lichaam wordt in de lever bewaard in de vorm van retinylacetaat(3).

Deze esters worden vervolgens afgebroken tot all-trans-retinol, dat zich bindt aan retinol bindend eiwit (RBP). Het komt dan in je bloedbaan waar je lichaam het zal gebruiken(4).

Kortom: Vitamine A is de verzamelnaam voor een groep van in vetoplosbare verbindingen die worden aangetroffen in zowel dierlijke als plantaardige voedingsmiddelen.

Functies in je lichaam

Vitamine A is essentieel voor uw gezondheid en ondersteunt de celgroei, immuunfunctie, foetale ontwikkeling en gezichtsvermogen.

Misschien is één van de bekendste functies van vitamine A zijn rol in gezichtsvermogen en gezondheid van het oog.

Retinal, de actieve vorm van vitamine A, combineert met het eiwit opsine en vormt rodopsine, een molecuul dat nodig is voor kleurzicht en zicht bij weinig licht(5).

Het helpt ook het hoornvlies te beschermen en te behouden – de buitenste laag van uw oog – en de conjunctiva – een dun membraan dat het oppervlak van uw oog en de binnenkant van uw oogleden bedekt (6).

Bovendien helpt vitamine A de oppervlakteweefsels zoals uw huid, darmen, longen, blaas en binnenoor te handhaven.

Het ondersteunt de immuunfunctie door de groei en distributie van T-cellen te ondersteunen, een soort witte bloedcellen die uw lichaam beschermt tegen infecties(7).

Bovendien ondersteunt vitamine A gezonde huidcellen, mannelijke en vrouwelijke voortplanting en ontwikkeling van de foetus(8).

Kortom: Vitamine A is nodig voor de gezondheid van het oog, gezichtsvermogen, immuunfunctie, celgroei, voortplanting en foetale ontwikkeling.

Gezondheidsvoordelen

Vitamine A is een belangrijke voedingsstof die de gezondheid op vele manieren ten goede komt.

Krachtig antioxidant

Provitamine A carotenoïden zoals beta-caroteen, alfa-caroteen en beta-cryptoxanthine zijn voorlopers van vitamine A en hebben antioxiderende eigenschappen.

Carotenoïden bestrijden vrije radicalen – zeer reactieve moleculen die uw lichaam kunnen schaden door oxidatieve stress te veroorzaken(9).

Oxidatieve stress is in verband gebracht met verschillende chronische ziekten zoals diabetes, kanker, hartziekten en cognitieve achteruitgang (10).

Voedingen rijk aan carotenoïden zijn geassocieerd met een lager risico op veel van deze aandoeningen, zoals hartaandoeningen, longkanker en diabetes (111213).

Essentieel voor de gezondheid van het oog en voorkomt maculaire degeneratie

Zoals hierboven vermeld, is vitamine A essentieel voor het gezichtsvermogen en de gezondheid van het oog.

Adequate inname van vitamine A helpt beschermen tegen bepaalde oogziekten, zoals leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD).

Studies tonen aan dat hogere bloedwaarden van bèta-caroteen, alfa-caroteen en beta-cryptoxanthine uw risico op AMD tot 25% kunnen verminderen(14).

Deze risicoreductie is gekoppeld aan de bescherming van maculaire weefsels door carotenoïden door het verlagen van het niveau van oxidatieve stress.

Kan beschermen bieden tegen bepaalde kankers

Vanwege hun antioxiderende eigenschappen kunnen carotenoïdenrijke groenten en fruit beschermen tegen bepaalde soorten kanker.

Een studie bij meer dan 10.000 volwassenen bepaalde bijvoorbeeld dat rokers met de hoogste bloedwaarde van alfa-caroteen en beta-cryptoxanthine respectievelijk 46% en 61% minder kans hadden om te overlijden aan longkanker dan niet-rokers met de laagste inname van deze voedingsstoffen(15).

Bovendien reageerbuisstudies tonen aan dat retinoïden de groei van bepaalde kankercellen, zoals blaas-, borst- en eierstokkanker kunnen remmen(16).

Vitaal voor vruchtbaarheid en foetale ontwikkeling

Vitamine A is essentieel voor zowel mannelijke als vrouwelijke voortplanting. Dit omdat het een rol speelt bij de ontwikkeling van sperma en eieren.

Het is ook van cruciaal belang voor de gezondheid van de placenta, de ontwikkeling en het onderhoud van foetusweefsel en de groei van de foetus(8).

Daarom is vitamine A een onmisbaar onderdeel van de gezondheid van moeders en foetussen en van degenen die proberen zwanger te worden.

Een gezonder immuunsysteem

Vitamine A beïnvloedt de immuungezondheid door reacties te stimuleren die uw lichaam beschermen tegen ziekten en infecties.

Vitamine A is betrokken bij de aanmaak van bepaalde cellen, waaronder B- en T-cellen, die een centrale rol spelen in immuunresponsen die bescherming bieden tegen ziekten.

Een tekort aan deze voedingsstof leidt tot verhoogde niveaus van ontstekingsbevorderende moleculen die de respons en functie van het immuunsysteem verminderen(17).

Kortom: Vitamine A heeft een positieve invloed op de gezondheid door oxidatieve stress onder controle te houden, uw immuunsysteem te stimuleren en bescherming te bieden tegen bepaalde ziekten.

Tekort

Hoewel vitamine A tekort zeldzaam is in ontwikkelde landen zoals Nederland, is het gebruikelijk in ontwikkelingslanden. Dit omdat deze populaties mogelijk beperkte toegang hebben tot voedselbronnen van voorgevormde vitamine A en provitamine A-carotenoïden.

Vitamine A tekort kan leiden tot ernstige gezondheidscomplicaties.

Volgens de WHO is vitamine A tekort de belangrijkste oorzaak van vermijdbare blindheid bij kinderen over de hele wereld.

Vitamine A tekort verhoogt ook de ernst en het risico van overlijden aan infecties zoals mazelen en diarree(1819).

Bovendien verhoogt vitamine A tekort het risico op bloedarmoede en overlijden bij zwangere vrouwen en heeft het een negatieve invloed op de foetus door de groei en ontwikkeling te vertragen(20).

Minder ernstige symptomen van een tekort zijn huidproblemen zoals hyperkeratose en acne (2122).

Bepaalde groepen zoals premature baby’s, mensen met cystische fibrose en zwangere of vrouwen die borstvoeding geven in ontwikkelingslanden lopen meer risico op vitamine A tekort(23).

Kortom: Een tekort kan leiden tot blindheid, verhoogd infectierisico, zwangerschapscomplicaties en huidproblemen.

Voedselbronnen

Er zijn veel voedingsbronnen van zowel voorgevormde vitamine A als provitamine A carotenoïden.

Voorgevormde vitamine A wordt gemakkelijker opgenomen en gebruikt door uw lichaam dan plantaardige bronnen van provitamine A carotenoïden.

Het vermogen van uw lichaam om carotenoïden, zoals bèta-caroteen, effectief in actieve vitamine A om te zetten, hangt van veel factoren af waaronder genetica, voeding, algemene gezondheid en medicijnen(24).

Om deze reden moeten diegenen die op planten gebaseerde diëten volgen, met name veganisten, waakzaam zijn over het verkrijgen van voldoende voedsel dat rijk is aan carotenoïden.

Voedingsmiddelen die het hoogst zijn in voorgevormde vitamine A zijn:

  • Eidooiers
  • Runderlever
  • Leverworst
  • Boter
  • Levertraan
  • Kippenlever
  • Zalm
  • Cheddar kaas
  • Leverworst
  • Koningsmakreel

Forel
Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan provitamine A carotenoïden zoals bèta-caroteen omvatten (2526):

  • Zoete aardappelen
  • Pompoen
  • Wortels
  • Boerenkool
  • Spinazie
  • Kool
  • Snijbiet
  • Rode pepers
  • Peterselie
  • Pompoen

Kortom: Voorgevormde vitamine A bestaat in dierlijk voedsel zoals lever, zalm en eierdooiers. Terwijl provitamine A carotenoïden worden gevonden in plantaardig voedsel, waaronder zoete aardappelen, boerenkool en kool.

Toxiciteit en dosering aanbevelingen

Net zoals vitamine A tekort een negatieve invloed kan hebben op de gezondheid, kan teveel krijgen ook gevaarlijk zijn.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is respectievelijk 900 mcg en 700 mcg per dag voor mannen en vrouwen – die gemakkelijk te bereiken zijn door een voedingsplan met onbewerkte voedingsmiddelen te volgen(27).

Het is echter belangrijk om de toelaatbare bovengrens (UL) van 10.000 IE (3000 mcg) voor volwassenen niet te overschrijden om toxiciteit te voorkomen(27).

Hoewel het mogelijk is om overmatig voorgevormde vitamine A te consumeren via bronnen op basis van dieren zoals lever, is toxiciteit meestal gekoppeld aan overmatige inname van supplementen en behandeling met bepaalde medicijnen zoals Isotretinoïne(2829).

Omdat vitamine A in vetoplosbaar is, wordt het in je lichaam opgeslagen en kan het na verloop van tijd ongezonde niveaus bereiken.

Te veel van deze vitamine innemen kan leiden tot ernstige bijwerkingen en kan zelfs dodelijk zijn bij inname met extreem hoge doses.

Acute vitamine A toxiciteit treedt op gedurende een korte periode waarin een enkele, te hoge dosis vitamine A wordt verbruikt, terwijl chronische toxiciteit optreedt wanneer doses van meer dan 10 keer de ADH wordt ingenomen over een langere tijdsperiode(30).

De meest voorkomende bijwerkingen van chronische vitamine A toxiciteit – vaak aangeduid als hypervitaminose A – omvatten:

  • Gezichtsstoornissen
  • Gewrichts- en botpijn
  • Weinig trek
  • Misselijkheid en overgeven
  • Gevoeligheid zonlicht
  • Haaruitval
  • Hoofdpijn
  • Droge huid
  • Leverschade
  • Geelzucht
    Vertraagde groei
  • Verminderde eetlust
  • Verwarring
  • Jeukende huid

Hoewel minder vaak voorkomend dan chronische vitamine A toxiciteit, wordt acute vitamine A toxiciteit geassocieerd met ernstiger symptomen, waaronder leverschade, verhoogde schedeldruk en zelfs de dood (31).

Bovendien kan vitamine A toxiciteit de gezondheid van moeders en foetussen negatief beïnvloeden en tot aangeboren afwijkingen leiden(32).

Om toxiciteit te vermijden, blijf uit de buurt van hoog gedoseerde vitamine A supplementen.

De UL voor vitamine A is van toepassing op dierlijke voedingsbronnen met deze vitamine, evenals vitamine A supplementen.

Hoge inname van carotenoïden in de voeding is niet geassocieerd met toxiciteit, hoewel studies bèta-caroteen supplementen koppelen aan een verhoogd risico op longkanker en hartaandoeningen bij rokers(33).

Aangezien te veel schadelijk kan zijn, moet u uw arts raadplegen voordat u vitamine A supplementen inneemt.

Kortom: Vitamine A toxiciteit kan symptomen veroorzaken, zoals leverschade, gezichtsstoornissen, misselijkheid en zelfs de dood. Hoog gedoseerde vitamine A supplementen moeten worden vermeden, tenzij voorgeschreven door uw arts.

Tot slot

Vitamine A is een vetoplosbare voedingsstof die van vitaal belang is voor de immuunfunctie, ooggezondheid, voortplanting en ontwikkeling van de foetus.

Zowel tekort als overtollige inname kan ernstige bijwerkingen veroorzaken. Hoewel het cruciaal is om dagelijks de ADH van 700 – 900 mcg voor volwassenen te halen, mag de bovenste dagelijkse limiet van 3000 mcg niet worden overschreden.

Een gezond, uitgebalanceerde voedingsplan is een geweldige manier om uw lichaam te voorzien van een veilige hoeveelheid van deze essentiële voedingsstof.