Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Vitamine B12 injecties: goed of slecht?

1547 Views

Vitamine B12 injecties: goed of slecht?

Vitamine supplementen zijn erg populair.

Mensen geloven vaak dat ze fungeren als een vangnet en helpen om te zorgen voor voldoende inname van voedingsstoffen.

Aanvullen van vitamine B12 is komt veel voor, omdat vitamine B12 deficiëntie (tekort)wereldwijd voorkomt.

In feite veel mensen krijgen regelmatig injecties met vitamine B12.

Deze wordt beweerd om te helpen met energie, de hersenfunctie en gewichtsverlies, om een paar te noemen.

Dit artikel bespreekt B12-injecties en of het iets is wat je moet overwegen.

Wat is vitamine B12 en wat doet het?

Vitamine B12 is een in water oplosbare vitamine, ook bekend als cobalamine.

Het speelt een essentiële rol in de hersenfunctie en de productie van DNA en rode bloedcellen.

Chemisch kan vitamine B12 bestaan in verschillende vormen, maar ze bevatten het mineraal kobalt.

De vitamine kan lang worden opgeslagen in de lever, dus het kan enkele jaren duren voordat er een deficiëntie zich ontwikkelt.

Kortom: Vitamine B12 is een in water oplosbare vitamine die een belangrijke rol speelt in hersenfunctie en rode bloedcellen.

Veel mensen hebben een tekort

Vitamine B12 Oral Supplement

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine B12 is 6 microgram per dag.

Deficiëntie komt veel voor, vooral bij mensen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgen.

In feite, er wordt geschat dat tot 90% van mensen van deze diëten een tekort hebben.

Dit komt omdat B12 alleen van nature in dierlijke voedingsmiddelen aanwezig is.

Echter, veganisten en vegetariërs zijn niet de enigen die een tekort hebben. Zelfs sommige vleeseters absorberen het niet zo goed.

In tegenstelling tot andere vitaminen, de opname van vitamine B12 hangt af van een eiwit geproduceerd in de maag, zogenaamde intrinsieke factor.

Intrinsieke factor bindt aan vitamine B12, zodat je het kunt opnemen in het bloed. Mensen die niet voldoende intrinsic factor produceren kan er een tekort ontstaan.

Deficiëntie komt vooral voor bij ouderen, omdat het absorberen van vitamine B12 met de leeftijd kan afnemen.

Andere risicopersonen van deficiëntie zijn degenen die problemen hebben met de darmen, zoals de ziekte van Crohn of coeliakie.

Kortom: Die het grootste risico op een vitamine B12-tekort hebben zijn veganisten en vegetariërs, die weinig tot geen B12 uit de voeding krijgen. Deficiëntie kan ook veroorzaakt worden door slechte absorptie.

Vitamine B12 injecties zijn zeer effectief

Een onbehandeld vitamine B12-deficiëntie kan leiden tot neurologische problemen of pernicieuze anemie , die optreedt wanneer het lichaam onvoldoende B12 om de hoeveelheid rode bloedcellen die het moet produceren niet beschikt.

Vitamine B12 injecties zijn de meest gebruikelijke manier om te voorkomen of behandelen van een deficiëntie. Deze injecties worden voorgeschreven door een arts en intramusculair gegeven, of in de spier.

Injecties worden meestal gegeven als hydroxocobalamine en cyanocobalamine. Deze zijn zeer effectief in het verhogen van bloedniveaus van B12 en het voorkomen / of omkeren van een tekort.

Kortom: Als u een tekort aan vitamine B12 heeft, dan zijn de injecties zeer effectief in het verhogen van uw bloed.

Potentiële voordelen van de gezondheid

Gezien de cruciale rol die vitamine B12 speelt in je lichaam, kan een tekort ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben.

In feite lage bloedspiegels van vitamine B12 zijn gekoppeld aan verschillende gezondheidsproblemen.

Hersenfunctie

Lage niveaus van vitamine B12 zijn gekoppeld aan een afname van de hersenfunctie.

Twee recente studies bleek dat er een verband is tussen een lage bloedspiegels en de ontwikkeling van dementie.

Toch waren de resultaten verdeeld en een behandeling met vitamine B12 injecties waren niet effectief bij het verbeteren van hersenfunctie bij mensen met een normale hersenfunctie.

Depressie

Er is gesuggereerd dat er een verband is tussen lage vitamine B12-spiegels en depressie.

Echter, een evaluatie bleek dat de behandeling van depressie met vitamine B12 niet de ernst van de symptomen verminderen.

Niettemin, er werd gesuggereerd dat het nemen van de vitamine B12 op de lange termijn kan helpen voorkomen van een depressie.

Momenteel is er een gebrek aan kwaliteitsonderzoeken op dit gebied. Hogere kwaliteit studies zijn nodig om erachter te komen of er een verband bestaat tussen vitamine B12 en een depressie.

Osteoporose

Osteoporose is een ziekte waarbij het verlies van botmassa resulteert in zwakkere botten en een verhoogd risico op botbreuken.

Interessant is dat lage bloedspiegels van vitamine B12 in verband wordt gebracht met verlaagde botmassa.

Daarom wordt er gesuggereerd dat het nemen van vitamine B12 het risico op osteoporose kan verminderen. Echter, de resultaten van studies zijn verdeeld.

Leeftijdsgebonden maculaire degeneratie

Leeftijdsgebonden maculaire degeneratie is een aandoening die ervoor zorgt dat je geleidelijk centrale visie verliest, meestal in beide ogen.

Bij mensen van 50 jaar en ouder, is voldoende consumptie van vitamine B12 belangrijk voor het behoud van een goede visie en bescherming tegen macula-degeneratie.

In een grote studie, 5200 vrouwen kregen 1000 microgram vitamine B12 per dag, en andere kregen B-vitaminen en foliumzuur.

En 7 jaar later, in de studie bleek 35% lager risico op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie onder de vrouwen die de supplementen namen.

Deze lagere risico kan niet worden toegeschreven aan vitamine B12 alleen, zij suggereert dat het van belang kan zijn.

Andere claims

Onlangs zijn vitamine B12-injecties en infusies populair geworden bij gezonde mensen die geen deficiëntie hebben.

Voorstanders van deze aanpak beweren dat regelmatige injecties kan het energieniveau stimuleren en helpen met gewichtsverlies en stemming.

Echter, er is weinig tot geen bewijs om deze beweringen te ondersteunen.

Kortom: Ervoor zorgen dat je genoeg vitamine B12 krijgt is het belangrijk voor de hersenfunctie en mentaal, bot en gezondheid van het oog. Injecties zijn waarschijnlijk nutteloos als je niet een tekort aan hebt.

Veiligheid en bijwerkingen

Vitamine B12-injecties zijn in het algemeen zeer veilig. Ze hebben geen ernstige bijwerkingen.

Echter, in zeer zeldzame gevallen kan het bij sommige mensen bijwerkingen veroorzaken door allergische reacties of overgevoeligheid.

Als u bijwerkingen ervaart, stop er dan mee en bespreek het met uw arts.

Kortom: Vitamine B12-injecties zijn zeer veilig. In zeldzame gevallen kunnen injecties allergische reacties veroorzaken.

Andere manieren om vitamine B12

Plaat met gekookte lever

Vitamine B12 komt uit dierlijk voedsel, evenals sommige verrijkte levensmiddelen waar B12 aan toegevoegd is.

Verrijkte voedingsmiddelen verschillen van land tot land, maar vaak zijn het melk alternatieven of ontbijtgranen.

Sommige bijzonder goede bronnen van vitamine B12 omvatten:

  • Lever: 1/3 kopje (75 g) levert 881% van de ADH.
  • Rundvlees nier: 1/3 kopje (75 g) levert 311% van de ADH.
  • Forel: 1/3 kopje (75 g) levert 61% van de ADH.
  • Zalm in blik: 1/3 kopje (75 g) levert 61% van de ADH.
  • Rundergehakt: 1/3 kopje (75 g) levert 40% van de ADH.
  • Eieren: 2 grote eieren zorgen voor 25% van de ADH.
  • Melk: 1 kop (250 ml) levert 20% van de RDI.
  • Kip: 1/3 kopje (75 g) geeft 3% van de RDI.

Het kan moeilijk zijn voor sommige mensen om aan hun vitamine B12 te voldoen. Dit geldt met name voor die een vegetarisch of veganist dieet volgen.

In deze situaties wordt het meestal aanbevolen om uw dieet met ofwel een B12 injectie of met supplementen aan te vullen.

Gelukkig zijn er steeds meer aanwijzingen dat orale B12 supplementen zijn net zo goed als injecties, zelfs bij mensen die problemen met de absorptie hebben.

Vegetariërs en veganisten worden gewoonlijk aangeraden om tenminste 10 mcg per dag te nemen, of ten minste 2000 microgram eenmaal per week.

Kortom: Veel dierlijke voedingsmiddelen zijn rijk aan vitamine B12.Orale supplementen bleken ook effectief te zijn bij het verhogen van bloedniveaus.

Heb je vitamine B12 injecties nodig?

Als je een evenwichtig voeding eet dat bestaat uit voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B12, dan is het onwaarschijnlijk dat je extra B12 nodig hebt.

Voor de meeste mensen, voedingsbronnen bieden alles wat nodig is.

Echter, mensen die een risico lopen op een tekort hebben waarschijnlijk supplementen nodig.

In deze gevallen kan orale supplementen even effectief zijn als injecties voor de meeste mensen.

Als u twijfelt of zorgen maakt over de vraag of uw vitamine B12-inname voldoende is, bespreek dit dan met uw arts of diëtist.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text