vitamine b12 injecties

Vitamine B12 injecties: goed of slecht?

Vitamine supplementen zijn erg populair. Mensen geloven vaak dat ze zullen fungeren als een vangnet en helpen om te zorgen voor een adequate opname van voedingsstoffen.

Suppletie van vitamine B12 komt veel voor, omdat vitamine B12 deficiëntie (tekort)wereldwijd voorkomt.

Sterker nog, veel mensen krijgen regelmatig injecties met vitamine B12.

Er wordt beweerd dat ze helpen met energieniveaus, hersenfunctie en gewichtsverlies, om er maar een paar te noemen.

Dit artikel bespreekt B12-injecties en of het iets is wat je moet overwegen.

Wat is vitamine B12 en wat doet het?

Vitamine B12 is een in water oplosbare vitamine, ook bekend als cobalamine.

Het speelt een vitale rol in de hersenfunctie en de productie van DNA en rode bloedcellen.

Chemisch gezien kan vitamine B12 in verschillende vormen voorkomen, maar ze bevatten allemaal het mineraal kobalt.

De vitamine kan lang in de lever worden opgeslagen, dus het kan een paar jaar duren voordat een tekort zich heeft ontwikkeld (1).

Kortom: Vitamine B12 is een in water oplosbare vitamine die een belangrijke rol speelt in de hersenfunctie en de productie van rode bloedcellen.

Veel mensen hebben een tekort

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine B12 is 6 microgram per dag.

Een tekort komt veel voor, vooral bij mensen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgen.

Sterker nog, er wordt gedacht dat tot 90% van de mensen die deze dieet volgen een tekort hebben (23).

Dit komt omdat B12 alleen van nature in dierlijke voedingsmiddelen aanwezig is.

Vegetariërs en veganisten zijn echter niet de enigen die een tekort hebben. Zelfs sommige vleeseters absorberen het niet zo goed (45).

In tegenstelling tot andere vitaminen, is de absorptie van vitamine B12 afhankelijk van een eiwit in uw maag, de zogenaamde intrinsieke factor.

Intrinsieke factor bindt zich aan vitamine B12, zodat je het in het bloed kunt opnemen. Mensen die niet genoeg intrinsieke factoren produceren kan er een tekort ontstaan.

Een tekort komt vooral voor bij oudere mensen, omdat het vermogen om vitamine B12 te absorberen kan afnemen met de leeftijd

Andere mensen met een risico op een tekort omvatten diegenen die een darmoperatie hebben ondergaan, inclusief een operatie voor gewichtsverlies. Degenen met ziekten die de darmen beïnvloeden, zoals de ziekte van Crohn of coeliakie lopen ook risico (12131415).

Kortom: Mensen met het grootste risico op vitamine B12-tekort zijn veganisten en vegetariërs, die weinig of geen B12 uit het dieet halen. Een tekort kan ook worden veroorzaakt door slechte absorptie.

Vitamine B12 injecties zijn zeer effectief

Een onbehandeld vitamine B12-tekort kan leiden tot neurologische problemen of pernicieuze anemie, die optreedt wanneer uw lichaam niet genoeg B12 heeft om de hoeveelheid rode bloedcellen te produceren die het nodig heeft (16).

Vitamine B12 injecties zijn de meest gebruikelijke manier om een ​​tekort te voorkomen of te behandelen. De injecties worden voorgeschreven door een arts en intramusculair of in de spier toegediend.

Injecties worden meestal gegeven als hydroxocobalamine of cyanocobalamine. Deze zijn zeer effectief bij het verhogen van de bloedspiegels van B12 en het voorkomen / omkeren van een tekort.

Kortom: Als u een tekort aan vitamine B12 heeft, zijn de injecties zeer effectief bij het verhogen van uw bloedspiegels.

Potentiële gezondheidsvoordelen

Gezien de vitale rollen die vitamine B12 in uw lichaam speelt, kan een tekort ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben.

In feite zijn lage bloedspiegels van de vitamine in verband gebracht met verschillende gezondheidsproblemen.

Hersenfunctie

Lage niveaus van vitamine B12 zijn in verband gebracht met een afname van de hersenfunctie.

Twee recente reviews hebben aangetoond dat er mogelijk een verband bestaat tussen lage bloedwaarden en de ontwikkeling van dementie (1718).

De resultaten zijn echter gemengd en behandeling met vitamine B12 was niet effectief bij het verbeteren van de hersenfunctie bij mensen met een normale hersenfunctie(192021).

Depressie

Er is gesuggereerd dat er een verband kan zijn tussen lage vitamine B12-spiegels en depressie.

Uit één review bleek echter dat de behandeling van depressie met vitamine B12 de ernst van de symptomen niet verminderde.

Desalniettemin werd gesuggereerd dat het op lange termijn innemen van de vitamine kon helpen terugval naar depressie te voorkomen (22).

Momenteel ontbreekt het aan kwalitatief onderzoek op dit gebied. Studies van hogere kwaliteit zijn nodig om uit te zoeken of er een verband bestaat tussen vitamine B12 en depressie (23).

Osteoporose

Osteoporose is een ziekte waarbij het verlies van botmassa resulteert in zwakkere botten en een verhoogd risico op botbreuken.

Interessant is dat lage bloedspiegels van vitamine B12 zijn gekoppeld aan een verminderde botmassa (24).

Daarom is gesuggereerd dat het nemen van vitamine B12 uw risico op osteoporose kan verminderen. Studies hebben echter gemengde resultaten opgeleverd (252627).

Leeftijdsgebonden maculaire degeneratie

Leeftijdsgebonden maculaire degeneratie is een aandoening die ervoor zorgt dat je geleidelijk het centrale zicht verliest, meestal in beide ogen.

Bij mensen van 50 jaar en ouder wordt een adequate vitamine B12-consumptie belangrijk geacht voor het behoud van een goed gezichtsvermogen en bescherming tegen maculaire degeneratie.

In één grote studie ontvingen 5.200 vrouwen dagelijks 1.000 mcg vitamine B12, evenals andere B-vitaminen en foliumzuur(28).

En 7 jaar later vond de studie een 35% lager risico op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie bij de vrouwen die de supplementen innamen.

Hoewel de vermindering van het risico niet alleen aan vitamine B12 kan worden toegeschreven, suggereert het wel dat het belangrijk kan zijn om genoeg te krijgen.

Andere claims

Onlangs zijn vitamine B12-injecties en -infusies populair geworden bij gezonde mensen die geen tekort lijken te hebben.

Voorstanders van deze aanpak beweren dat regelmatige injecties het energieniveau kunnen verhogen en kunnen helpen bij gewichtsverlies en humeur.

Er is echter weinig tot geen bewijs om deze beweringen te ondersteunen.

Kortom: Ervoor zorgen dat u voldoende vitamine B12 heeft, is belangrijk voor de hersenfunctie en de geestelijke, bot- en ooggezondheid. Injecties zijn waarschijnlijk nutteloos als u geen tekort heeft.

Veiligheid en bijwerkingen

Vitamine B12-injecties worden over het algemeen als zeer veilig beschouwd. Ze hebben geen grote bijwerkingen.

In zeer zeldzame gevallen kunnen sommige mensen last hebben van bijwerkingen veroorzaakt door allergische reacties of gevoeligheid (2930).

Als u bijwerkingen ervaart, neem dan contact op met uw arts.

Kortom: Vitamine B12-injecties zijn zeer veilig. In zeldzame gevallen kunnen de injecties allergische reacties veroorzaken.

Andere manieren om vitamine B12 te krijgen

Vitamine B12 wordt aangetroffen in dierlijk voedsel, evenals in sommige verrijkte voedingsmiddelen waaraan B12 is toegevoegd.

Verrijkte voedingsmiddelen verschillen van land tot land, maar vaak zijn het melk alternatieven of ontbijtgranen.

Sommige bijzonder goede bronnen van vitamine B12 omvatten:

  • Lever: 1/3 kopje (75 g) levert 881% van de ADH.
  • Rundernier: 1/3 kopje (75 g) levert 311% van de ADH.
  • Forel: 1/3 kopje (75 g) levert 61% van de ADH.
  • Zalm in blik: 1/3 kopje (75 g) levert 61% van de ADH.
  • Rundergehakt: 1/3 kopje (75 g) levert 40% van de ADH.
  • Eieren: 2 grote eieren zorgen voor 25% van de ADH.
  • Melk: 1 kop (250 ml) levert 20% van de ADH.
  • Kip: 1/3 kopje (75 g) geeft 3% van de ADH.

Het kan voor sommige mensen moeilijk zijn om aan hun vitamine B12-vereisten te voldoen. Dit geldt met name voor degenen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgen.

In deze situaties wordt het meestal aanbevolen om uw dieet aan te vullen met een B12-injectie of een oraal supplement.

Gelukkig zijn er steeds meer aanwijzingen dat orale B12-supplementen net zo goed zijn als injecties voor het verhogen van de bloedspiegel bij de meeste mensen (31323334).

Vegetariërs en veganisten worden meestal geadviseerd om ten minste 10 mcg per dag te nemen, of ten minste 2.000 mcg eenmaal per week.

Kortom: Veel dierlijke voedingsmiddelen bevat veel vitamine B12. Het is ook aangetoond dat orale supplementen effectief zijn bij het verhogen van de bloedspiegels.

Heeft u vitamine B12 injecties nodig?

Als u een uitgebalanceerd dieet eet met voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B12, is het onwaarschijnlijk dat u extra B12 moet gebruiken.

Voor de meeste mensen bieden voedingsbronnen alles wat nodig is.

Mensen met een risico op een tekort zullen waarschijnlijk supplementen moeten nemen.

In deze gevallen kunnen orale supplementen voor veel mensen even effectief zijn als injecties.

Als u zich zorgen maakt of uw vitamine B12-inname toereikend is, praat dan met een arts of diëtist over uw mogelijkheden.