Home » Overige » 9 Tekenen en symptomen van vitamine B6 tekort
vitamine b6

9 Tekenen en symptomen van vitamine B6 tekort

Vitamine B6, ook bekend als pyridoxine, is één van de acht vitamines in de vitamine B-complex groep. Hoewel het pas in 1932 werd ontdekt, leren wetenschappers er nog steeds nieuwe dingen over.

De meeste mensen krijgen genoeg B6 in hun voeding,  maar als je tekort aan andere vitaminen van het B-complex zoals foliumzuur en B12, heb je meer kans op een tekort aan vitamine B6 (1 ).

Vitamine B6 tekort komt vaker voor bij mensen met een lever, nieren, maag-of auto-immuunziektes, evenals rokers, zwaarlijvige mensen, alcoholisten en zwangere vrouwen ( 2 , 34 ).

In uw lichaam is B6 betrokken bij meer dan 150 enzymreacties. Deze helpen uw lichaam de eiwitten, koolhydraten en vet die u eet te verwerken. B6 is ook nauw verbonden met de functies van uw zenuw- en immuunsysteem (356).

Meer recent is gebleken dat B6 antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Dit betekent dat het een rol kan spelen bij het voorkomen van chronische aandoeningen zoals hartaandoeningen en kanker5 , 7 , 8 ).

Hier zijn 9 tekenen en symptomen van vitamine B6 tekort.

1. Huiduitslag

Vitamine B6 tekort kan één van de oorzaken zijn van een rode, jeukende uitslag genoemd seborroïsch eczeem.

De uitslag kan verschijnen op je hoofdhuid, gezicht, nek en borst. Het staat bekend om zijn olieachtige uiterlijk en kan zwellingen of witte vlekken veroorzaken (9).

Eén reden dat B6 tekort kan leiden tot huiduitslag is dat de vitamine helpt bij het synthetiseren van collageen, wat nodig is voor een gezonde huid. In dergelijke gevallen kan het consumeren van B6 de uitslag snel laten verdwijnen(1011).

Sommige mensen met seborroïsch eczeem kunnen hogere eisen stellen aan B6. Een B6 gezichtscrème heeft sommige mensen geholpen symptomen van seborroïsch eczeem te verbeteren (12).

Kortom: Een jeukende, olieachtige en schilferende uitslag is een veel voorkomend teken van B6 tekort. Over het algemeen voldoende B6 consumeren helpt om de huiduitslag snel te laten verdwijnen in geval van een tekort.

2. Gebarsten en pijnlijke lippen

Cheilose gekenmerkt door pijnlijke, rode en gezwollen lippen met gebarsten mondhoeken, kan het gevolg zijn van vitamine B6 tekort. Gebarsten gebieden kunnen bloeden en geïnfecteerd raken.

Naast het feit dat het erg pijnlijk is, kunnen gebarsten en pijnlijke lippen als eten en praten moeilijk maken.

Het corrigeren van B6 tekort met voedingsmiddelen dat rijk is aan de vitamine of een supplement kan deze symptomen doen verdwijnen.

Met name tekorten aan riboflavine, foliumzuur, ijzer en andere voedingsstoffen kunnen deze aandoening ook veroorzaken, evenals zonnig, droog of winderig weer en andere externe factoren (1314).

Kortom: Zere lippen met scheuren in de mondhoeken kunnen een teken zijn van een tekort aan B6. Als dat het geval is, kan het krijgen van voldoende B6 door voedingsmiddelen of een supplement je lippen genezen.

3. Pijnlijke en glanzende tong

Als u een vitamine B6 tekort heeft, kan uw tong opgezwollen, pijnlijk, glad, ontstoken of rood zijn. Dit wordt glossitis genoemd.

Het glanzende, gladde oppervlak van de tong is te wijten aan het verlies van papillen. Dat zijn de bultjes op je tong. Glossitis kan problemen veroorzaken bij kauwen, slikken en praten.

Het aanvullen met vitamine B6 behandelt glossitis, op voorwaarde dat een tekort de enige oorzaak is.

Tekorten aan andere voedingsstoffen, waaronder foliumzuur en B12, kunnen ook in deze toestand resulteren. Er kan dan voldoende van al deze vitamines nodig zijn om glossitis op te ruimen (15).

Kortom: Een gezwollen, ontstoken, glanzend ogende tong is een teken van vitamine B6 tekort. Ook tekorten van andere voedingsstoffen, met name foliumzuur en B12 kunnen bijdragen aan deze aandoening.

4. Stemmingswisselingen

Tekortkomingen in B6 kunnen van invloed zijn op uw humeur, soms kunnen ze bijdragen aan depressie, angstgevoelens, prikkelbaarheid en meer pijngevoel (16).

Dat komt omdat B6 betrokken is bij het maken van verschillende neurotransmitters, zoals serotonine en gamma-aminoboterzuur (GABA). Zowel serotonine als GABA helpen bij het beheersen van angst, depressie en pijngevoelens.

De rol van B6 bij het bestrijden van dergelijke stemmingsproblemen zijn in verschillende omstandigheden getest.

De rol van B6 bij het bestrijden van dergelijke stemmingsproblemen waren bijvoorbeeld getest in ongeveer de helft van de mensen met autisme, supplementen met B6 helpt gedragsproblemen te verminderen, mogelijk omdat het helpt bij het produceren van neurotransmitters (17) .

Onderzoek suggereert ook dat het dagelijks nemen van 50-80 mg B6 supplementen kan helpen met symptomen van premenstrueel syndroom (PMS), zoals humeurigheid, prikkelbaarheid, angstgevoelens en depressie (1819).

Een mogelijke reden dat B6 kan helpen met PMS is omdat het helpt bij het maken van serotonine, dat je humeur verhoogt. Wetenschappers doen meer onderzoek om erachter te komen of vrouwen die PMS ervaren, mogelijk vitamine- en mineraal tekort hebben (192021).

Kortom: Stemmingswisselingen zoals prikkelbaarheid, angstgevoelens en depressies kunnen voorkomen wanneer je te weinig B6 hebt. Dat komt omdat B6 nodig is om zenuwen boodschappers te maken die je humeur helpen beheersen.

5. Verzwakte immuunfunctie

Een goed werkend immuunsysteem is de sleutel tot het voorkomen van infecties, ontstekingen en verschillende soorten kanker. Tekorten aan voedingsstoffen, waaronder B6 kunnen het immuunsysteem verstoren.

Meer specifiek kan een tekort aan vitamine B6 leiden tot een verminderde productie van antilichamen die nodig zijn om infecties te bestrijden (22).

Een tekort aan B6 kan ook de productie van witte bloedcellen door uw lichaam, waaronder T-cellen, verminderen. Deze cellen reguleren de immuunfunctie en helpen hem op de juiste manier te reageren.

Bovendien helpt B6 uw lichaam om een ​​eiwit te maken dat interleukine-2 wordt genoemd en dat de acties van witte bloedcellen helpt leiden (23).

Mensen met auto-immuunziekten (waarbij het immuunsysteem zich tegen zichzelf keert) kunnen meer schade aanrichten aan B6, waardoor de behoefte aan vitamine toeneemt(2).

Kortom: Als u niet genoeg vitamine B6 krijgt, kan uw lichaam geen antilichamen, witte bloedcellen en andere immuunfactoren maken die het nodig heeft om ziektekiemen te bestrijden en ziekten af ​​te weren.

6. Vermoeidheid en lage energie

Een vitamine B6 tekort kan je ongewoon moe en sloom laten voelen.

Een belangrijke reden is de rol van vitamine B6 bij het maken van hemoglobine. Dat is het eiwit in je rode bloedcellen dat helpt zuurstof door je lichaam te transporteren.

Als uw cellen niet genoeg zuurstof krijgen als gevolg van te weinig hemoglobine, wordt dit bloedarmoede genoemd. Dat kan je moe en zwak voelen.

Er zijn selecte gevallen geweest van B6-gerelateerde bloedarmoede waarbij het nemen van de inactieve pyridoxinehydrochloride (HCl) vorm van de vitamine niet hielp. Een supplement van de meest actieve vorm van B6, pyridoxal 5′-fosfaat (PLP), loste de bloedarmoede echter op(16).

Je kunt beide vormen van B6 kopen als supplement, maar pyridoxine HCl komt vaker voor en kost over het algemeen minder dan PLP.

Naast vermoeid te zijn van bloedarmoede, kan B6 tekort ook potentieel bijdragen aan vermoeidheid vanwege zijn rol bij het maken van het slaapbevorderende hormoon melatonine(2425).

Kortom: Vitamine B6 is nodig om rode bloedcellen te maken die zuurstof door je lichaam transporteren en je helpen je energiek te voelen.

7. Tintelingen en pijn in handen en voeten

Een tekort aan B6 kan zenuwbeschadiging veroorzaken, ook wel perifere neuropathie genoemd.

Symptomen zijn onder meer brandende, schietende en tintelende pijn in uw armen, benen, handen en voeten. Sommigen beschrijven het als een gevoel van “spelden en naalden”.

De zenuwbeschadiging kan ook leiden tot onhandigheid, evenwichtsproblemen en moeilijk lopen (26).

Bovendien kan het voortdurend nemen van te veel van de inactieve vorm van B6 (pyridoxine HCl) uit supplementen ook neuropathie veroorzaken. Dit kan gebeuren als gevolg van grote hoeveelheden inactieve B6 kan concurreren door het blokkeren van de actieve PLP vorm van B6 in het lichaam ( 27 ).

Zenuwaandoeningen van B6 tekort zijn reversibel met voldoende B6 inname. Aan de andere kant kunnen zenuwproblemen met B6 toxiciteit moeilijker te behandelen zijn.

Kortom: Brandende, schietende en tintelende pijn in uw armen, benen, handen en voeten kunnen worden veroorzaakt door zenuwbeschadiging door B6 tekort of overdosis.

8. Epileptische aanvallen

Epileptische aanvallen gebeuren om verschillende redenen, waaronder B6 tekort.

Zonder voldoende B6, maak je niet voldoende hoeveelheden van de kalmerende neurotransmitter GABA, zodat je hersenen over gestimuleerd kunnen raken.

Epileptische aanvallen kunnen symptomen veroorzaken zoals spierspasmen, rollende ogen en schokkerige armen of benen. Soms mensen hebben snel, oncontroleerbaar bewegingen (convulsies) of verliezen ze het bewustzijn.

Een tekort aan B6 staat bekend als epileptische aanvallen bij pasgeborenen. De eerste gevallen waren geconstateerd in de jaren 1950 toen baby’s werden gevoed met zuigelingen voeding met onvoldoende vitamine B6 ( 26 ).

Meer recent zijn convulsies als gevolg van B6 tekort gemeld bij volwassenen. Deze gevallen werden het vaakst aangetroffen tijdens zwangerschap, alcoholisme, medicamenteuze interacties of leverziekte (628).

Het corrigeren van B6 tekort is zeer succesvol gebleken in het behandelen van gerelateerde aanvallen.

Kortom: Epileptische aanvallen zijn een ongewoon maar mogelijk gevolg van een tekort aan B6. Dit is veel vaker te zien bij zuigelingen maar komt ook voor bij volwassenen.

9. Hoge homocysteïne

Homocysteïne is een bijproduct dat wordt aangemaakt tijdens de eiwitvertering.

Een vitamine B6 tekort, evenals foliumzuur en B12, kan resulteren in een abnormaal hoge bloedspiegel van homocysteïne, omdat deze vitamines B nodig zijn om homocysteïne te verwerken (29).

Verhoogde homocysteïnegehalte zijn in verband gebracht met verschillende gezondheidskwesties, met name hartaandoeningen en beroertes, evenals de ziekte van Alzheimer. Wanneer homocysteïne verhoogd is, kan het bloedvaten en zenuwen beschadigen (30313233).

Gelukkig kan uw homocysteïnegehalte worden gecontroleerd met een eenvoudige bloedtest. In het algemeen kan verhoogd homocysteïnegehalte worden verlaagd door B6-, B12- en foliumzuur supplementen te nemen.

Houd er rekening mee dat andere factoren, zoals uw eetgewoonten en fysieke activiteit, ook typisch zijn bij ziekten die verband houden met hoge homocysteïne..

Kortom: Een tekort aan B6, evenals foliumzuur en B12, kan een hoog homocysteïne gehalte veroorzaken, waardoor bloedvaten en zenuwen kunnen worden beschadigd en het risico op ziekte kan toenemen.

Voedingsmiddelen rijk aan vitamine B6

Je lichaam kan niet veel vitamine B6 opslaan. Om een ​​tekort te voorkomen, moet u het regelmatig consumeren.

Dit is niet moeilijk om te doen, omdat B6 algemeen in veel dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen zijn te vinden. Bovendien vaak toegevoegd aan verrijkte voedingsmiddelen zoals ontbijtgranen en voedingsrepen.

De aanbevolen aanbevolen hoeveelheid (ADH) voor vitamine B6 voor niet-zwangere volwassenen is 1,7 mg (34).

Hier volgen enkele van de topproducten die van nature vitamine B6 leveren(35):

Etenportie grootte% ADH
kalkoenfilet, geroosterde85 g40%
Varkenslende, geroosterde85 g33%
Heilbot, gekookte85 g32%
Entrecote, geroosterd85 g29%
kipfilet, gekookt85 g26%
In het wild gevangen zalm, gekookt85 g24%
BanaanMiddelgrote (118 g)22%
Gebakken aardappel met de schilKleine (138 g)21%
geroosterde pistaches28 g19%
Zoete rode paprika, rauw92 g16%
pruimen33 g14%
Bevroren spruitjes, gekookte78 g13%
Zonnebloempitten, geroosterde28 g11%
Avocado68 g11%
Linzen, gekookte99 g10%

Met name de vormen van B6 in dierlijke bronnen en verrijkte voedingsmiddelen en supplementen worden over het algemeen beter opgenomen dan de vorm die in plantaardige voedingsmiddelen zijn te vinden.

Als u alleen plantaardige voedingsmiddelen eet, heeft u mogelijk meer vitamine B6 nodig om dit verschil te compenseren (36).

Kortom: Als u regelmatig verschillende soorten vlees, gevogelte, vis, groenten, fruit, noten, zaden en peulvruchten eet, kunt u gemakkelijk aan uw vitamine B6 behoeften voldoen.

Tot slot

Mogelijke tekenen en symptomen van vitamine B6 tekort zijn huiduitslag, gebarsten liphoeken, een glanzende tong, stemmingswisselingen, verminderde immuunfunctie, vermoeidheid, zenuwpijn, epileptische aanvallen en verhoogde homocysteïnegehalte.

Als u bezorgd bent over een mogelijk tekort aan vitamine B6. Overleg dan met uw arts om de beste manier van behandelen te bepalen.

Gelukkig is een B6 tekort gemakkelijk te vermijden zolang je gezonde eetgewoonten hebt die een verscheidenheid aan fruit, groenten, noten, vlees en vis omvatten.

In sommige gevallen kan een vitamine B6 supplement ook worden geadviseerd.