vitamine c verkoudheid

Vitamine C bij verkoudheid – werkt het eigenlijk?

Vitamine C bij verkoudheid – werkt het eigenlijk?

De verkoudheid is de meest voorkomende infectieziekte bij de mens, en de gemiddelde persoon krijgt er meerdere keren per jaar een verkoudheid.

Interessant is dat vitamine C vaak wordt beweerd een effectieve behandeling te zijn.

Heeft vitamine C enig effect op de verkoudheid?

Rond 1970, Nobelprijswinnaar Linus Pauling populariseerde de theorie dat vitamine C helpt bij de behandeling van verkoudheid.

Hij publiceerde een boek over koude preventie met behulp van megadoses vitamine C, of ​​tot 18.000 mg per dag. Ter vergelijking: de ADH is 75 mg voor vrouwen en 90 mg voor mannen.

Destijds hadden geen betrouwbare studies aangetoond dat dit waar was.

Maar in de volgende paar decennia hebben meerdere gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken onderzocht of de vitamine enig effect had op de gewone verkoudheid.

De resultaten zijn vrij teleurstellend.

Een analyse van 29 studies met 11.306 deelnemers concludeerde dat suppletie met 200 mg of meer vitamine C het risico op verkoudheid niet verminderden( 1 ).

Regelmatige vitamine C-supplementen hadden echter verschillende voordelen, waaronder:

  • Verminderd de ernst verkoudheid : Ze verminderden de symptomen van verkoudheid, waardoor het minder ernstig werd.
  • Verminderde verkoudheidsduur : Supplementen verminderde gemiddelde hersteltijd met 8% bij volwassenen en 14% bij kinderen.

Een extra dosis van 1-2 gram was voldoende om de duur van de verkoudheid met gemiddeld 18% bij kinderen te verkorten( 1 ).

Andere studies bij volwassenen hebben 6-8 gram per dag gevonden om effectief te zijn ( 2).

Vitamine C lijkt nog sterker te werken bij mensen die onder intense fysieke stress staan. Bij marathonlopers en skiërs halveerde vitamine C de duur van de gewone verkoudheid ( 1 ).

Kortom: Hoewel vitamine C-supplementen geen effect hebben op het risico om verkouden te worden, lijken ze de ernst en duur ervan te verminderen.

Hoe vermindert vitamine C de ernst van verkoudheden?

Vitamine C is een antioxidant en noodzakelijk om collageen in de huid te produceren.

Collageen is het meest voorkomende eiwit in zoogdieren, waardoor de huid en verschillende weefsels taai maar flexibel blijven.

Een vitamine C-tekort leidt tot een aandoening die bekend staat als scheurbuik, wat vandaag niet echt een probleem is, omdat de meeste mensen genoeg vitamine C uit de voeding krijgen.

Het is echter minder bekend dat vitamine C ook sterk geconcentreerd is in immuuncellen en snel uitgeput raakt tijdens een infectie( 3 ).

In feite verzwakt een vitamine C-tekort aanzienlijk het immuunsysteem en verhoogt het het risico op infecties( 4 ).

Om deze reden is het een goed idee om voldoende vitamine C te krijgen tijdens een infectie.

Kortom: Vitamine C is essentieel voor het goed functioneren van immuuncellen. Het is uitgeput tijdens infecties, dus een vitamine C-tekort kan hun risico verhogen.

Andere voedingsstoffen en voedingsmiddelen die kunnen helpen

Er is geen remedie voor de verkoudheid.

Sommige voedingsmiddelen en voedingsstoffen kunnen het lichaam echter helpen herstellen. In het verleden hebben mensen verschillende voedingsmiddelen gebruikt om hun symptomen te verminderen.

Weinig van deze zijn wetenschappelijk bewezen te werken, maar sommige worden ondersteund door bewijs.

  • Flavonoïden : Dit zijn antioxidanten in groenten en fruit. Studies suggereren dat flavonoïden supplementen het risico op infecties in de longen, keel en neus kan verminderen met gemiddeld 33%( 5 ).
  • Knoflook : Dit veel gebruikte specerij bevat een aantal antimicrobiële verbindingen die kunnen helpen bij het bestrijden infecties van de luchtwegen( 6 ).

Kortom: Verschillende andere voedingsstoffen en voedingsmiddelen kunnen je helpen herstellen van een verkoudheid of zelfs het risico verminderen om er een te krijgen. Deze omvatten flavonoïden en knoflook.

Tot slot

Suppletie met vitamine C zal het risico op verkoudheid niet verminderen, maar het kan uw herstel versnellen en de ernst van uw symptomen verminderen.

Hoewel supplementen nodig kunnen zijn om de hoge inname van vitamine C te bereiken die nodig is om verkoudheid te verbeteren, moet je ervoor zorgen dat je niet overboord gaat.

Dat komt omdat een teveel aan vitamine C heeft een aantal nadelige bijwerkingen .

Om aan uw basisbehoeften aan voedingsstoffen te voldoen, is onbewerkte voedingsmiddelen over het algemeen een beter idee. Goede voorbeelden van gezonde voedingsmiddelen met veel vitamine C zijn sinaasappels, boerenkool en rode paprika.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.