vitamine c

7 Indrukwekkende vitamine C voordelen voor je lichaam

7 Indrukwekkende vitamine C voordelen voor je lichaam

Vitamine C is een essentiële vitamine, wat betekent dat het niet door het lichaam kan worden aangemaakt. Niettemin heeft het vele rollen in uw lichaam en is het gekoppeld aan indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Het is oplosbaar in water en te vinden in veel soorten fruit en groenten, waaronder sinaasappels, aardbeien, kiwi’s, paprika’s, broccoli, boerenkool en spinazie.

De aanbevolen dagelijkse inname van vitamine C is 75 mg voor vrouwen en 90 mg voor mannen ( 1 ).

Hoewel het vaak aangeraden om uw vitamine C inname van voedsel te krijgen, veel mensen wenden tot supplementen om aan hun behoeften te voldoen.

Hier zijn 7 wetenschappelijk bewezen voordelen van het nemen van een vitamine C supplement.

1. Sterk antioxidant dat het risico op chronische ziekten kan verminderen

Vitamine C is een krachtige antioxidant die de natuurlijke afweer van uw lichaam kunnen versterken (2 ).

Antioxidanten zijn moleculen die het immuunsysteem stimuleren. Ze doen dat door de cellen te beschermen tegen schadelijke moleculen, de zogenaamde vrije radicalen.

Wanneer vrije radicalen zich ophopen, kunnen ze een toestand bevorderen die bekend staat als oxidatieve stress, die is gekoppeld aan veel chronische ziekten( 3 ).

Studies tonen aan dat het consumeren van meer vitamine C uw bloed antioxidanten niveaus tot 30% kan verhogen. Dit helpt de natuurlijke afweer van het lichaam tegen ontstekingen ( 4 , 5 ).

Kortom: Vitamine C is een sterk antioxidant die je bloed antioxidanten niveaus kan verhogen. Dit kan helpen het risico op chronische ziekten zoals hartaandoeningen te verminderen.

2. Kan helpen bij het bestrijden van hoge bloeddruk

Ongeveer een derde van de Nederlandse volwassenen heeft een hoge bloeddruk ( 6 ).

Hoge bloeddruk brengt u een verhoogd risico op hart-en vaatziekten, de belangrijkste doodsoorzaak wereldwijd ( 7 ).

Studies hebben aangetoond dat vitamine C de bloeddruk kan verlagen bij mensen met en zonder hoge bloeddruk.

Een dierstudie toonde aan dat het nemen van een vitamine C-supplement de bloedvaten van het hart deed ontspannen wat de bloeddruk deed dalen( 8 ).

Bovendien bleek uit een analyse van 29 menselijke studies dat het nemen van een vitamine C-supplement de systolische bloeddruk (bovenste waarde) bij gezonde volwassenen gemiddeld met 3,84 mmHg en diastolische bloeddruk (lagere waarde) met 1,48 mmHg verlaagde.

Bij volwassenen met een bestaande hoge bloeddruk verlaagde vitamine C-supplementen de systolische bloeddruk met 4,85 mmHg en de diastolische bloeddruk met gemiddeld 1,67 mmHg ( 9 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is het niet duidelijk of de effecten op de bloeddruk op lange termijn zijn. Bovendien zouden mensen met hoge bloeddruk niet alleen op vitamine C moeten vertrouwen voor behandeling.

Kortom: Vitamine C-supplementen blijken de bloeddruk te verlagen bij zowel gezonde volwassenen als volwassenen met een bestaande hoge bloeddruk.

3. Bestrijdt hartziekte risicofactoren, potentieel verlaging hartaandoeningen risico

Hart-en vaatziekten is de belangrijkste doodsoorzaak ter wereld ( 7 ).

Veel factoren verhogen het risico op hartaandoeningen, waaronder hoge bloeddruk, hoge niveaus van ‘slecht’ LDL-cholesterol, lage niveaus van ‘goed’ HDL-cholesterol en triglyceriden.

Vitamine C kan helpen deze risicofactoren te verminderen, wat het risico op hart- en vaatziekten kan verminderen.

Een analyse van negen onderzoeken met een gecombineerd aantal van 293.172 deelnemers wees uit dat na 10 jaar mensen die ten minste 700 mg vitamine C per dag namen een 25% lager risico op hartaandoeningen hadden dan degenen die geen vitamine C-supplement innamen( 10 ).

Interessant is dat uit een andere analyse van 15 studies bleek dat vitamine C alleen wordt geconsumeerd met voedsel, niet met supplementen, in verband werd gebracht met een lager risico op hartaandoeningen.

Maar wetenschappers waren echter onzeker of mensen die vitamine C-rijk voedingsmiddelen consumeerden ook een gezondere levensstijl volgden dan mensen die een supplement namen. Het blijft dus onduidelijk of de verschillen te wijten waren aan vitamine C of andere aspecten van het dieet( 11 ).

Een andere analyse van 13 studies keek naar de impact van het nemen van ten minste 500 mg / dag vitamine C op risicofactoren voor hartziekten, zoals bloedcholesterol- en triglycerideniveaus.

De analyse wees uit dat het nemen van een vitamine C-supplement het ‘slechte’ LDL-cholesterol significant verlaagde met ongeveer 7,9 mg / dl en bloedtriglyceriden met 20,1 mg / dl.( 12).

Kortom, het lijkt erop dat dagelijks inname of consumptie van ten minste 500 mg vitamine C het risico op hartaandoeningen kan verminderen. Als u echter al een vitamine C-rijk dieet gebruikt, dan kunnen supplementen geen extra voordelen voor de gezondheid van uw hart opleveren.

Kortom: Vitamine C-supplementen zijn gekoppeld aan een verminderd risico op hartaandoeningen. Deze supplementen kunnen de risicofactoren voor hartaandoeningen verlagen, waaronder ‘slecht’ LDL-cholesterol en triglyceriden in het bloed.

4. Kan bloedzuurstofniveaus verlagen en helpen aanvallen van jicht te voorkomen

Jicht is een type artritis dat bij ongeveer 4% van de Nedrelandse volwassenen voorkomt( 13 ).

Het is ongelooflijk pijnlijk en gaat gepaard met een ontsteking van de gewrichten, vooral die van de grote tenen. Mensen met jicht ervaren zwelling en plotselinge ernstige aanvallen van pijn( 14).

Jichtklachten verschijnen als er te veel urinezuur in het bloed zit. Urinezuur is een afvalproduct dat door het lichaam wordt geproduceerd. Op hoge niveaus kan het kristalliseren en zich in de gewrichten afzetten.

Interessant is dat verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat vitamine C kan helpen urinezuur in het bloed te verminderen en als gevolg daarvan beschermt het tegen aanvallen van jicht.

Bijvoorbeeld, een studie van 1.387 mannen bleek dat mensen die de meeste vitamine C gebruikten hadden significant lagere bloedspiegels van urinezuur dan degenen die het minst gebruikten( 15 ).

Een andere studie volgde 46,994 gezonde mannen over 20 jaar om te zien of vitamine C-inname was gekoppeld aan het ontwikkelen van jicht. Interessant is dat mensen die een vitamine C-supplement slikten een 44% lager jicht risico hadden ( 16 ).

Bovendien bleek uit een analyse van 13 klinische studies dat het innemen van een vitamine C-supplement gedurende 30 dagen de hoeveelheid urinezuur in het bloed aanzienlijk verlaagde, vergeleken met een placebo( 17 ).

Hoewel er een sterk verband lijkt te bestaan ​​tussen de inname van vitamine C en het urinezuur gehalte, zijn er meer onderzoeken nodig naar de invloed van vitamine C op jicht.

Kortom: Vitamine C-rijke voedingsmiddelen en supplementen zijn in verband gebracht met verlaagde urinezuur waarden in het bloed en een lager risico op jicht.

5. Helpt bij het voorkomen ijzertekorten door het verbeteren van ijzerabsorptie

IJzer is een belangrijke voedingsstof die verschillende functies in het lichaam heeft. Het is essentieel voor het maken van rode bloedcellen en het transporteren van zuurstof door het lichaam.

Interessant is dat vitamine C-supplementen de opname van ijzer uit de voeding kunnen helpen verbeteren. Vitamine C helpt bij het omzetten van ijzer dat slecht wordt geabsorbeerd, zoals op planten gebaseerde ijzerbronnen, tot een vorm die gemakkelijker te absorberen is( 18 ).

Dit is vooral handig voor mensen met een vleesvrij dieet, omdat vlees een belangrijke bron van ijzer is.

Het consumeren van 100 mg vitamine C kan zelfs de ijzerabsorptie met 67% verbeteren.( 19 ).

Als gevolg daarvan kan vitamine C het risico op bloedarmoede verminderen bij mensen die vatbaar zijn voor ijzertekort.

In één onderzoek kregen 65 kinderen met lichte bloedarmoede met ijzertekort een vitamine C-supplement. Onderzoekers ontdekten dat het supplement alleen hielp om hun bloedarmoede onder controle te houden( 20 ).

Als u last heeft van een laag ijzergehalte niveaus, dan kan het consumeren van meer vitamine C-rijke voedingsmiddelen of het nemen van een vitamine C supplement helpen bij het verbeteren van uw ijzergehalte in het bloed.

Kortom: Vitamine C kan de absorptie van ijzer dat slecht wordt geabsorbeerd verbeteren, zoals ijzer uit vleesvrije bronnen. Het kan ook het risico op ijzertekort verminderen.

6. Verhoogt de immuniteit door de functie witte bloedcellen beter te laten werken

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen vitamine C-supplementen gebruiken, is het verbeteren van hun immuniteit.

Vitamine C is betrokken bij vele delen van het immuunsysteem.

Ten eerste stimuleert vitamine C de aanmaak van witte bloedcellen, bekend als lymfocyten en fagocyten, die het lichaam helpen beschermen tegen infecties( 21 ).

Ten tweede helpt vitamine C deze witte bloedcellen effectiever te laten functioneren terwijl ze worden beschermd tegen schade door potentieel schadelijke moleculen, zoals vrije radicalen.

Ten derde is vitamine C een essentieel onderdeel van het afweersysteem van de huid. Het wordt actief naar de huid getransporteerd, waar het als een antioxidant kan dienen en de barrières van de huid kan versterken ( 22 ).

Studies hebben ook aangetoond dat het nemen van vitamine C de wondgenezingstijd kan verkorten(23 , 24 ).

Bovendien zijn lage vitamine C-waarden gekoppeld aan slechte gezondheidsresultaten.

Mensen die bijvoorbeeld longontsteking hebben, hebben meestal een lager vitamine C-gehalte en vitamine C-supplementen blijken de hersteltijd te verkorten.( 25 , 26 ).

Kortom: Vitamine C kan de immuniteit te stimuleren door te helpen witte bloedcellen meer effectief te functioneren, het versterken van uw huid afweersysteem en het helpen van wonden sneller genezen.

 7. Beschermt uw geheugen als u ouder wordt

Dementie is een brede term die gebruikt wordt om de symptomen van een slechte denken en het geheugen te beschrijven.

Het treft meer dan 35 miljoen mensen wereldwijd en treedt meestal op bij oudere volwassenen( 27 ).

Studies suggereren dat oxidatieve stress en ontsteking in de buurt van de hersenen, ruggengraat en zenuwen (in het algemeen bekend als het centrale zenuwstelsel) het risico op dementie kunnen verhogen( 28 ).

Vitamine C is een sterk antioxidant. Lage niveaus van deze vitamine zijn in verband gebracht met een verminderd vermogen om te denken en te onthouden( 29 , 30 ).

Bovendien hebben verscheidene studies aangetoond dat mensen met dementie lagere niveaus van vitamine C kan hebben in het bloed ( 31 , 32 ).

Bovendien is aangetoond dat hoge inname van vitamine C uit voedingsmiddelen of supplementen een beschermend effect heeft op denken en geheugen met de leeftijd ( 33 , 34 , 35 ).

Vitamine C-supplementen kunnen helpen tegen aandoeningen zoals dementie als je niet genoeg vitamine C uit het dieet haalt. Er zijn echter meer op mensen gebaseerde studies nodig om de impact van vitamine C-supplementen op de gezondheid van het zenuwstelsel te begrijpen( 36 ).

Kortom: Lage vitamine C-spiegels zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op geheugen- en denkstoornissen zoals dementie, terwijl een hoge inname van vitamine C uit voedingsmiddelen en supplementen een beschermend effect heeft.

Onbewezen beweringen over Vitamine C

Hoewel vitamine C veel wetenschappelijk bewezen voordelen heeft, heeft het ook veel ongegronde claims die worden ondersteund door zwak bewijs of helemaal geen bewijs.

Hier zijn een aantal onbewezen beweringen over vitamine C:

  • Voorkomt verkoudheid: Hoewel vitamine C de ernst van verkoudheid en de hersteltijd met 8% bij volwassenen en 14% bij kinderen lijkt te verminderen, kan het ze niet voorkomen ( 37 ).
  • Vermindert het risico op kanker: Een handvol studies hebben de inname van vitamine C gekoppeld aan een lager risico op verschillende vormen van kanker. De meeste van deze studies hebben echter aangetoond dat vitamine C het risico op het ontwikkelen van kanker niet beïnvloedt( 38 ).
  • Beschermt tegen oogziekten: Vitamine C is gekoppeld aan een verminderd risico op oogziekten zoals cataract en leeftijdsgebonden maculaire degeneratie. Vitamine C-supplementen hebben echter geen effect of kunnen zelfs schade veroorzaken(39 , 40 , 41 ).
  • Kan de behandeling van lood toxiciteit: Hoewel mensen met loodtoxiciteit een laag vitamine C-gehalte lijken te hebben, zijn er geen sterke aanwijzingen uit studies bij mensen die aantonen dat vitamine C loodtoxiciteit kan behandelen( 42 ).

Kortom: Hoewel vitamine C vele bewezen voordelen heeft, is niet aangetoond dat het de verkoudheid voorkomt, het risico op kanker vermindert, beschermt tegen oogziekten of loodtoxiciteit behandelt.

Tot slot

Vitamine C is een in water oplosbare vitamine die worden verkregen uit de voeding of supplementen.

Hoewel vitamine C vele bewezen voordelen heeft, is niet aangetoond dat het de verkoudheid voorkomt, het risico op kanker vermindert, beschermt tegen oogziekten of loodtoxiciteit behandelt.

Over het algemeen zijn vitamine C-supplementen een geweldige en eenvoudige manier om uw vitamine C-inname te verhogen als u moeite heeft om genoeg te krijgen van uw dieet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.