Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

6 bijwerkingen van teveel vitamine D

1453 Views

6 bijwerkingen van teveel vitamine D

Vitamine D is van groot belang voor een goede gezondheid.

Als hormoon speelt het verschillende rollen in het gezond houden van de cellen in uw lichaam en het laten functioneren zoals het hoort.

De meeste mensen krijgen niet genoeg vitamine D, zodat supplementen dan nodig zijn.

Echter, het is ook mogelijk – hoewel zelden – als er teveel van deze vitamine wordt opgebouwd (opgehoopt) bereikt het een toxische concentraties in het lichaam.

Dit artikel bespreekt zes mogelijke bijwerkingen van het krijgen van grote hoeveelheden van deze belangrijke vitamine.

Deficiëntie en toxiciteit

Vitamine D is betrokken bij calcium absorptie, het immuunsysteem en bot-, spier- en hart gezondheid te beschermen. Het komt van nature in voeding voor en kan ook worden geproduceerd door het lichaam wanneer de huid wordt blootgesteld aan zonlicht.

Maar afgezien van vette vis, zijn er maar weinig voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D . Wat nog belangrijker is dat de meeste mensen zich te weinig blootstellen aan de zon om voldoende vitamine D te produceren.

Hierdoor komt deficiëntie veel voor. In feite, wordt geschat dat ongeveer 1 miljard mensen in de wereld niet genoeg van deze vitamine krijgt (1).

Supplementen worden dan in het algemeen genomen, en zowel vitamine D2 en vitamine D3 kan worden genomen in aanvullende vormen. Vitamine D3 wordt geproduceerd in reactie op blootstelling aan de zon en in dierlijke producten, terwijl vitamine D2 voorkomt in planten.

Vitamine D3 zo is gebleken dathet aanzienlijk de bloedspiegels verhoogd meer dan D2. Studies hebben aangetoond dat elke extra 100 IE vitamine D3 die je verbruikt per dag uw bloedspiegels van vitamine D met 1 ng/ml (2,5 nmol/l), gemiddeld zal verhogen(2, 3).

Echter, het nemen van zeer hoge doses vitamine D3 voor langere tijd kan leiden tot overmatige ophoping in het lichaam.

Vitamine D intoxicatie treedt op wanneer bloedspiegels boven 150 ng/ml (375 nmol/l stijgen). Omdat de vitamine is opgeslagen in het lichaamsvet en langzaam in de bloedbaan wordt gebracht, kunnen de effecten van toxiciteit voor enkele maanden duren nadat u bent gestopt met het nemen van supplementen(4).

Belangrijker toxiciteit is niet gebruikelijk en komt bijna uitsluitend voor bij mensen die langdurig hoge dosis supplementen zonder het controleren van de bloedspiegel.

Het is ook mogelijk om per ongeluk te veel vitamine D te consumeren door het nemen van supplementen die veel hogere hoeveelheden bevatten dan op het etiket staat ​​vermeld.

U kunt daarentegen gevaarlijke hoge bloedspiegels door voeding en zon blootstelling alleen niet bereiken.

Hieronder staan ​​de 6 belangrijkste bijwerkingen van een teveel aan vitamine D.

1. Verhoogde bloedspiegels

Oil Capsules

Het bereiken van een adequaat niveau van vitamine D in het bloed kan helpen immuniteit te verhogen en u beschermen tegen ziekten zoals osteoporose en kanker(5).

Echter, er is geen algemene overeenstemming over de optimale bereik voor deze niveaus.

Hoewel vitamine D niveau van 30 ng / ml (75 nmol / l) doorgaans voldoende wordt geacht, organisaties raden aan dat niveaus van 40-80 ng / ml (100-200 nmol / l), en alles meer dan 100 ng / ml (250 nmol / l) schadelijk kan zijn(6, 7).

Ondanks het feit dat nu meer mensen vitamine D-supplementen nemen, het is zeldzaam om iemand te vinden met een zeer hoge bloedspiegels van deze vitamine.

Een recente studie is gekeken naar de gegevens van meer dan 20.000 mensen over een periode van 10 jaar. Het bleek dat slechts 37 mensen hadden niveaus boven 100 ng / ml (250 nmol / l). Slechts één persoon had ware toxiciteit bij 364 ng / ml (899 nmol / l)(8).

In één geval had een vrouw een niveau van 476 ng/ml (1,171 nmol/l) na het nemen van een supplement dat gaf haar 186,900 IU vitamine D3 per dag gedurende twee maanden(9).

Dit was maar liefst 47 keer de algemeen aanbevolen veilige bovengrens van 4000 IU per dag.

De vrouw werd in het ziekenhuis opgenomen nadat ze vermoeidheid, vergeetachtigheid, misselijkheid, braken, onduidelijke spraak en andere symptomen vervaarden (9).

Hoewel alleen extreem hoge doses toxiciteit zo snel kan veroorzaken, zelfs sterke voorstanders van deze supplementen raden een maximum van 10.000 IE per dag aan (3).

Samenvatting: Vitamine D niveaus hoger dan 100 ng / ml (250 nmol / l) worden beschouwd als potentieel schadelijk. Toxiciteit symptomen zijn gemeld bij extreem hoge bloedspiegels als gevolg van megadoses.

2. Verhoogde calciumgehalte in het bloed

Vitamine D helpt uw ​​lichaam calcium te absorberen uit het voedsel dat je eet. In feite is dit één van de belangrijkste rollen.

Echter, als vitamine D-inname overdreven is, bloed calcium kan oplopen tot niveaus die veroorzaken symptomen die niet alleen vervelend zijn maar ook gevaarlijk.

Symptomen van hypercalciëmie of hoge calciumgehalte in het bloed, zijn onder meer:

  • Spijsverteringsgevaar, zoals braken, misselijkheid en maagpijn
  • Vermoeidheid, duizeligheid en verwarring
  • overmatige dorst
  • Frequent urineren

Het normale bereik van calcium in het bloed is 8,5-10,2 mg / dl (2,1-2,5 mmol / l).

In één geval werd een oudere man met dementie die 50.000 IE kregen vitamine D per dag kreeg gedurende zes maanden en herhaaldelijk in het ziekenhuis werd opgenomen met symptomen die verband houden met een hoog calciumgehalte(10).

In een ander geval namen twee mannen ten onrechte gelabeld vitamine D-supplementen, wat leidt tot bloed calciumgehalte van 13,2-15 mg / dl (3,3-3,7 mmol / l). Wat het belangrijkste is het duurde een jaar om hun niveau te normaliseren nadat ze gestopt waren met het nemen van deze supplementen(11).

Samenvatting: Teveel vitamine D kan leiden tot overmatige opname van calcium, die verschillende potentieel gevaarlijke symptomen kunnen veroorzaken.

3. Misselijkheid, braken en slechte eetlust

Jonge Vrouw Met Pijn van de Maag

Veel bijwerkingen van te veel vitamine D zijn door overmatig calcium in het bloed.

Deze omvatten misselijkheid , braken en slechte eetlust.

Echter, deze symptomen treden op bij iedereen met verhoogde calciumspiegels.

Een studie volgde 10 mensen die overmatig calciumgehalte had ontwikkeld nadat ze een hoge dosis vitamine D hadden genomen om gebrek te verhelpen.

Vier hadden last van misselijkheid en braken en drie hadden een verlies van eetlust(12).

Soortgelijke reacties op vitamine D megadoses zijn gemeld in andere studies. Een vrouw had last van misselijkheid en gewichtsverlies na inname van een supplement van haar natuurgeneeskundige die bleek 78 keer meer vitamine D te bevatten dan vermeld op het etiket(13, 14).

Belangrijker is dat deze symptomen opgetreden in reactie op de zeer hoge doses vitamine D3, die hebben geleid tot calciumgehalte groter is dan 12 mg/dl (3.0 mmol/l).

Samenvatting: Hoge dosis vitamine D blijkt te leiden tot misselijkheid, braken en gebrek aan eetlust sommige veroorzaken als gevolg van hoge calciumniveau in het bloed.

4. Maagpijn, constipatie of diarree

Maagpijn, constipatie en diarree komen veel voor bij spijsvertering klachten die vaak gerelateerd zijn aan voedsel intolerantie of prikkelbare darm syndroom.

Ze kunnen echter ook een teken zijn van een verhoogde calciumspiegels veroorzaakt door vitamine D intoxicatie(15).

Deze symptomen kunnen optreden bij degenen die hoge doses vitamine D gebrek hebben en deze proberen te verhelpen. Net als bij andere symptomen, lijkt de reactie te worden geïndividualiseerd, zelfs als de bloedspiegels van vitamine D ook zijn verhoogd.

Bij één geval een jongen ontwikkelde maagpijn en constipatie na het nemen van ten onrechte gelabeld vitamine D-supplementen, terwijl zijn broer verhoogde bloedwaarden zonder andere symptomen ervarende (16).

In een ander geval, een 18-maanden oude kind kreeg 50.000 IE vitamine D3 gedurende drie maanden ervarende diarree, buikpijn en andere symptomen. Deze symptomen verdwenen na het kind gestopt was met het nemen van de supplementen(17).

Samenvatting: buikpijn, constipatie of diarree kan het gevolg zijn van grote doses vitamine D die leiden tot verhoogde calciumconcentraties in het bloed.

5. Botverlies

Kleine gele Vitamine Fles

Omdat vitamine D een belangrijke rol in calcium absorptie en bot metabolisme speelt, is het genoeg krijgen essentieel voor het behoud van sterke botten.

Echter, te veel vitamine D is ook schadelijk voor de gezondheid van het bot.

Hoewel veel symptomen van overmatige vitamine D worden toegeschreven aan hoge bloeddruk calciumgehalte, sommige onderzoekers suggereren dat Megadosissen kunnen leiden tot lage niveaus van vitamine K2 in het bloed(18).

Een van de belangrijkste functies van vitamine K2 is om calcium in de botten en uit het bloed te behouden. Men denkt dat zeer hoge niveaus vitamine D vitamine K2 activiteit kunnen verminderen (18, 19).

Om jezelf te beschermen tegen botverlies, voorkomen van overmatige vitamine D-supplementen en neem een ​​vitamine K2 supplement. U kunt ook voedingsmiddelen consumeren die rijk zijn aan vitamine K2, zoals gras gevoede zuivel en vlees.

Samenvatting: Hoewel vitamine D vereist is voor calcium absorptie , kan hoge niveaus botverlies door te interfereren met de activiteit van vitamine K2.

6. Nierfalen

Overmatige inname van vitamine D resulteert vaak in nierschade.

Er was een man in het ziekenhuis voor nierfalen, verhoogde calciumgehalte in het bloed en andere symptomen die zich heeft voorgedaan nadat hij vitamine D injecties ontving die door zijn arts was voorgeschreven(20).

De meeste studies hebben matige tot ernstige nierschade bij mensen die vitamine D toxiciteit ontwikkelen(9, 12, 13, 14, 16, 17, 21).

In één studie van 62 mensen kregen buitensporig hoge dosis vitamine D injecties, elke persoon ervarende nierfalen — of ze hadden gezonde nieren of bestaande nierziekte(21).

Nierfalen is behandeld met orale en intraveneuze hydratatie en medicatie.

Samenvatting: Teveel vitamine D kan leiden tot nierschade bij mensen met gezonde nieren, alsmede bij patiënten met vastgestelde nierziekte.

Tot Slot

Vitamine D is zeer belangrijk voor de algehele gezondheid. Zelfs als je een gezond dieet volgt kun je supplementen nodig hebben om tot een optimale bloedspiegels te komen.

Het is echter ook mogelijk om te veel van het goede te krijgen.

Zorg ervoor dat hoge doses vitamine D te voorkomen. In het algemeen 4.000 IE of minder per dag is veilig zolang beschouwd als uw bloedwaarden worden gecontroleerd.

Bovendien, zorg ervoor dat je supplementen van gerenommeerde fabrikanten koopt om het risico van toevallige overdosis te verminderen als gevolg van onjuiste etikettering.

Als u al vitamine D-supplementen neemt en last heeft van in dit artikel genoemde symptomen raadpleeg dan een arts zo spoedig mogelijk.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text