vitamine d bijwerkingen

6 Bijwerkingen van teveel vitamine D

Vitamine D is uiterst belangrijk voor een goede gezondheid.

Als hormoon speelt het verschillende rollen om de cellen van je lichaam gezond te houden en te laten functioneren zoals ze zouden moeten.

De meeste mensen krijgen niet genoeg vitamine D, zodat supplementen dan nodig zijn.

Het is echter ook mogelijk – hoewel zeldzaam – dat deze vitamine zich ophoopt en giftige niveaus in het lichaam bereikt.

Dit artikel bespreekt zes mogelijke bijwerkingen van het krijgen van overmatige hoeveelheden van deze belangrijke vitamine.

Deficiëntie en toxiciteit

Vitamine D is betrokken bij calciumabsorptie, immuunfunctie en beschermt de gezondheid van botten, spieren en het hart. Het komt van nature voor in voedsel en kan ook door uw lichaam worden aangemaakt als uw huid wordt blootgesteld aan zonlicht.

Maar afgezien van vette vis zijn er weinig voedingsmiddelen rijk aan vitamine D. Bovendien krijgen de meeste mensen onvoldoende blootstelling aan de zon om voldoende vitamine D te produceren.

Daarom is tekort (deficiëntie) heel gewoon. Naar schatting krijgen wereldwijd ongeveer 1 miljard mensen geen genoeg van deze vitamine (1).

Supplementen komen vaak voor en zowel vitamine D2 als vitamine D3 kunnen in supplementvorm worden ingenomen. Vitamine D3 wordt geproduceerd als reactie op blootstelling aan de zon en wordt aangetroffen in dierlijke producten, terwijl vitamine D2 voorkomt in planten.

Het is gebleken dat vitamine D3 de bloedspiegels significant meer verhoogt dan D2. Studies hebben aangetoond dat elke extra 100 IU vitamine D3 die u per dag gebruikt uw vitamine D-spiegel in het bloed met gemiddeld 1 ng / ml (2,5 nmol / l) verhoogt(2, 3).

Het nemen van extreem hoge doses vitamine D3 gedurende lange tijd kan echter leiden tot overmatige opbouw in het lichaam.

D-intoxicatie met vitamine D vindt plaats wanneer de bloedspiegel boven 150 ng / ml (375 nmol / l) komt. Omdat de vitamine wordt opgeslagen in lichaamsvet en langzaam in de bloedbaan wordt vrijgegeven, kunnen de effecten van toxiciteit enkele maanden aanhouden nadat u bent gestopt met het nemen van supplementen(4).

Belangrijk is dat toxiciteit niet gebruikelijk is en bijna uitsluitend voorkomt bij mensen die langdurig, hoog gedoseerde supplementen gebruiken zonder de bloedspiegels te controleren.

Het is ook mogelijk om per ongeluk teveel vitamine D in te nemen. Dit kan door supplementen te nemen die veel hogere hoeveelheden bevatten dan op het etiket staan ​​vermeld.

Daarentegen kunt u geen gevaarlijk hoge bloedwaarden bereiken door alleen voeding en blootstelling aan de zon..

Hieronder staan ​​de 6 belangrijkste bijwerkingen van een teveel aan vitamine D.

1. Verhoogde bloedspiegels

Het bereiken van voldoende vitamine D-gehalte in uw bloed kan de immuniteit helpen verhogen en u beschermen tegen ziekten zoals osteoporose en kanker(5).

Er is echter geen universele overeenstemming over het optimale bereik voor deze niveaus.

Hoewel een vitamine D-spiegel van 30 ng / ml (75 nmol / l) doorgaans als voldoende wordt beschouwd, organisaties raden aan dat niveaus van 40-80 ng / ml (100-200 nmol / l), en alles meer dan 100 ng / ml (250 nmol / l) schadelijk kan zijn(6, 7).

Ondanks het feit dat steeds meer mensen vitamine D-supplementen nemen. Blijft het zeldzaam om iemand te vinden met zeer hoge bloedspiegels van deze vitamine.

In een recente studie werd gekeken naar gegevens van meer dan 20.000 mensen over een periode van 10 jaar. Het bleek dat slechts 37 mensen niveaus boven 100 ng / ml (250 nmol / l) hadden. Slechts één persoon had de ware toxiciteit bij 364 ng / ml (899 nmol / l)(8).

In één geval had een vrouw een niveau van 476 ng / ml (1.171 nmol / l) na het nemen van een supplement dat haar 186.900 IU vitamine D3 per dag gaf gedurende twee maanden(9).

Dit was maar liefst 47 keer de algemeen aanbevolen veilige bovengrens van 4000 IU per dag.

De vrouw werd opgenomen in het ziekenhuis nadat ze last had van vermoeidheid, vergeetachtigheid, misselijkheid, braken, onduidelijke spraak en andere symptomen(9).

Hoewel alleen extreem hoge doses toxiciteit zo snel kunnen veroorzaken, bevelen zelfs sterke voorstanders van deze supplementen een bovenlimiet van 10.000 IU per dag aan (3).

Kortom: Vitamine D-waarden van meer dan 100 ng / ml (250 nmol / l) worden als mogelijk schadelijk beschouwd. Toxiciteit symptomen zijn gemeld bij extreem hoge bloedspiegels als gevolg van megadoses.

2. Verhoogde calciumgehalte in het bloed

Vitamine D helpt je lichaam om calcium te absorberen van het voedsel dat je eet. In feite is dit één van zijn belangrijkste rollen.

Als de vitamine D-inname echter te hoog is, kan het calciumgehalte in het bloed niveaus bereiken die symptomen veroorzaken die niet alleen onaangenaam, maar ook gevaarlijk zijn.

Symptomen van hypercalciëmie, of hoge bloedcalciumspiegels, zijn:

  • Spijsverteringsgevaar, zoals braken, misselijkheid en maagpijn
  • Vermoeidheid, duizeligheid en verwarring
  • Extreme dorst
  • Frequent urineren

Het normale bereik van calcium in het bloed is 8,5-10,2 mg / dl (2,1-2,5 mmol / l).

In één geval werd een oudere man met dementie die gedurende zes maanden dagelijks 50.000 IU vitamine D ontving herhaaldelijk opgenomen in het ziekenhuis met symptomen die verband hielden met hoge calciumgehalten (10).

In een ander geval namen twee mannen verkeerd gemerkte vitamine D-supplementen. Dat leidde tot bloedcalciumspiegels van 13,2-15 mg / dl (3,3-3,7 mmol / l). Bovendien duurde het een jaar voordat hun niveaus waren genormaliseerd nadat ze waren gestopt met het nemen van de supplementen(11).

Kortom: Het innemen van teveel vitamine D kan leiden tot overmatige opname van calcium. Dat kan verschillende mogelijk gevaarlijke symptomen veroorzaken.

3. Misselijkheid, braken en slechte eetlust

Veel bijwerkingen van teveel vitamine D zijn gerelateerd aan overmatig calcium in het bloed.

Deze omvatten misselijkheid , braken en slechte eetlust.

Deze symptomen komen echter niet voor bij iedereen met een verhoogd calciumgehalte.

Eén studie volgde 10 mensen die excessieve calciumgehaltes hadden ontwikkeld nadat ze een hoge dosis vitamine D hadden ingenomen om een ​​tekort te corrigeren.

Vier ervaren misselijkheid en braken en drie hadden een gebrek aan eetlust(12).

Vergelijkbare reacties op vitamine D-megadoses zijn gerapporteerd in andere onderzoeken. Een vrouw had misselijkheid en gewichtsverlies na het nemen van een supplement van haar natuurgeneeskundige die 78 keer meer vitamine D bleek te bevatten dan vermeld op het etiket(13, 14).

Belangrijk is dat deze symptomen optraden als reactie op extreem hoge doses vitamine D3. Dat leidde tot calciumwaarden van meer dan 12 mg / dl (3,0 mmol / l).

Kortom: Hoog gedoseerde vitamine D-therapie heeft voor sommigen misselijkheid, braken en gebrek aan eetlust veroorzaakt door hoge calciumspiegels in het bloed.

4. Maagpijn, constipatie of diarree

Maagpijn, constipatie en diarree zijn veelvoorkomende digestieve klachten die vaak verband houden met voedselintoleranties of het prikkelbare darm syndroom.

Ze kunnen echter ook een teken zijn van verhoogde calciumwaarden veroorzaakt door vitamine D-intoxicatie(15).

Deze symptomen kunnen optreden bij diegenen die hoge doses vitamine D krijgen om een ​​tekort te corrigeren. Net als bij andere symptomen lijkt de respons geïndividualiseerd, zelfs wanneer de vitamine D-bloedwaarden op vergelijkbare wijze verhoogd zijn.

Bij één geval een jongen ontwikkelde een jongen maagpijn en obstipatie na het gebruik van verkeerd gemerkte vitamine D-supplementen, terwijl zijn broer verhoogde bloedspiegels had zonder andere symptomen(16).

In een ander geval ervoer een kind van 18 maanden dat gedurende drie maanden 50.000 IU vitamine D3 kreeg, diarree, maagpijn en andere symptomen. Deze symptomen zijn opgelost nadat het kind is gestopt met het gebruik van de supplementen(17).

Kortom: Maagpijn, obstipatie of diarree kunnen het gevolg zijn van grote doses vitamine D die leiden tot verhoogde calciumspiegels in het bloed.

5. Botverlies

Omdat vitamine D een belangrijke rol speelt bij de calciumabsorptie en het botmetabolisme. Het voldoende krijgen is cruciaal voor het behoud van sterke botten.

Teveel vitamine D kan echter ook schadelijk zijn voor de gezondheid van de botten.

Hoewel veel symptomen van overmatige vitamine D worden toegeschreven aan hoge calciumwaarden in het bloed, suggereren sommige onderzoekers dat megadoses tot een laag niveau kunnen leiden vitamine K2 in het bloed (18).

Eén van de belangrijkste functies van vitamine K2 is om calcium in de botten en uit het bloed te houden. Er wordt aangenomen dat zeer hoge vitamine D-niveaus vitamine K2-activiteit kunnen verminderen(18, 19).

Om uzelf te beschermen tegen botverlies, vermijd het nemen van overmatige vitamine D-supplementen en neem een ​​vitamine K2-supplement. Je kunt ook voedingsmiddelen consumeren die rijk zijn aan vitamine K2, zoals grasgevoerde zuivel en vlees.

Kortom: Hoewel vitamine D nodig is voor calciumabsorptie, kunnen hoge niveaus botverlies veroorzaken door de vitamine K2-activiteit te verstoren.

6. Nierfalen

Overmatige vitamine D-inname resulteert vaak in nierbeschadiging.

In een onderzoek werd een man in het ziekenhuis opgenomen wegens nierfalen, verhoogde bloedcalciumspiegels en andere symptomen die optraden nadat hij vitamine D-injecties kreeg voorgeschreven door zijn arts(20).

De meeste onderzoeken hebben zelfs gematigd tot ernstig nierschade gemeld bij mensen die vitamine D-toxiciteit ontwikkelen(9, 12, 13, 14, 16, 17, 21).

In één onderzoek onder 62 mensen die te hooggedoseerde vitamine D-injecties kregen, ervoer elke persoon nierfalen – of ze nu gezonde nieren of een bestaande nierziekte hadden(21).

Nierfalen wordt behandeld met orale of intraveneuze hydratatie en medicatie.

Kortom: Teveel vitamine D kan leiden tot nierbeschadiging bij mensen met gezonde nieren, evenals bij mensen met een vastgestelde nieraandoening.

Tot slot

Vitamine D is uiterst belangrijk voor de algehele gezondheid. Zelfs als u een gezond voedingspatroon volgt, heeft u mogelijk supplementen nodig om optimale bloedniveaus te behalen.

Het is echter ook mogelijk om teveel van het goede te krijgen.

Zorg ervoor dat u overmatige hoeveelheden vitamine D vermijdt. Over het algemeen wordt 4000 IE of minder per dag als veilig beschouwd zolang uw bloedwaarden worden gecontroleerd.

Zorg er daarnaast voor dat u supplementen van gerenommeerde fabrikanten koopt om het risico van onbedoelde overdosis als gevolg van onjuiste etikettering te verminderen.

Als u vitamine D-supplementen gebruikt en een van de symptomen ervaart die in dit artikel worden vermeld, moet u zo snel mogelijk een arts raadplegen.

One Comment

  1. Annick Boons

    Hallo,

    Mijn zus neemt momenteel 3 dosissen vit D per dag 25000 IE. Als zij dit niet doet, dan heeft zij geen spierkracht en kan zij totaal niet functioneren…. In haar bloed zijn de waarden van vit D momenteel 160. Zij is al naar zeer veel artsen en specialisten geweest maar niemand kan of wil haar helpen.
    Kan iemand ons advies geven aub?

    Alvast bedankt!
    Annick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.