img

Vlees: Goed of slecht?

1522 Views

Vlees: Goed of slecht?

Vlees is een zeer omstreden voedingsmiddel.

Aan de ene kant is het een hoofdbestanddeel in vele diëten en is een goede bron van eiwitten en belangrijke voedingsstoffen.

Aan de andere kant, geloven sommige mensen dat het ongezond, onethisch en onnodig is.

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op de voordelen voor de gezondheid en de mogelijke risico’s van het eten van vlees.

Wat is het vlees?

Vlees is vlees van dieren dat mensen bereiden en consumeren als voedingsmiddel.

In Nederland en vele andere landen, de term wordt vooral gerefereerd aan spierweefsel. Het wordt meestal geconsumeerd als biefstuk, karbonades, ribben, gebraden of in gemalen vorm, zoals hamburger en gehakt.

In het verleden werden slachtafval zoals lever, nieren, hersenen en darmen vaak in de meeste culturen gegeten. Echter, de meeste westerse diëten sluiten dit uit.

Toch slachtafval blijft populair in sommige delen van de wereld, met name onder de traditionele samenlevingen. Veel lekkernijen zijn ook gebaseerd op organen.

Foie gras is gemaakt van eend of ganzenlever. Zwezerik is de thymus en pancreas.En menudo is een soep gemaakt van darmen.

Vandaag de dag, het meeste vlees wereldwijd is afkomstig van door mensen gehouden dieren gefokt op boerderijen, voornamelijk grote industriële complexen vaak honderden dieren tegelijk.

In sommige traditionele culturen blijven jachtdieren het enige middel voor het verkrijgen van vlees.

Kortom: Vlees verwijst naar de spieren of de organen van een dier geconsumeerd als voedsel. In de meeste delen van de wereld, komt het van dieren die op grote industriële bedrijven leven.

Verschillende soorten

Vleessoorten worden ingedeeld naar hun dierlijke bron en hoe ze worden bereid.

Rood vlees

Snijd Stukken van rood vlees

Deze zijn afkomstig van zoogdieren en bevat meer ijzer-rijk eiwit myoglobine in zijn weefsel dan wit vlees. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Rundvlees.
  • Varkensvlees.
  • Lams.
  • Kalfsvlees.
  • Geit.
  • Wild, zoals herten.

Wit vlees

Raw Turkije Breast

Dit is meestal lichter van kleur dan rood vlees en afkomstig van vogels en kleine wild. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Kip.
  • Kalkoen.
  • Eend.
  • Gans.
  • Wilde vogels, zoals kwartels en fazanten.
  • Konijn.

Bewerkt vlees

Gesneden Salami

Bewerkt vlees is gewijzigd door middel van zouten, roken, drogen of andere processen te behouden of te versterken van de smaak. Voorbeelden zijn:

  • Hotdogs.
  • Worst.
  • Spek.
  • Vleeswaren, zoals Gegrilde ham, salami en rosbief.
  • Rund.

Kortom: Het vlees komt uit een verscheidenheid van verschillende dieren en is geclassificeerd als rood of wit, afhankelijk van de bron.Verwerkte producten zijn gemodificeerd met additieven om de smaak te verbeteren.

Voedingsstoffen in vlees

Mager vlees wordt beschouwd als een uitstekende eiwitbron. Het bevat ongeveer 25-30% eiwitten in gewicht na het koken/bakken.

Een 100 g portie gekookte kip bevat ongeveer 31 gram eiwit. Dezelfde hoeveelheid mager rundvlees bevat ongeveer 27 gram(12).

Dierlijke eiwitten zijn complete eiwitten, wat betekent dat het alle 9 essentiële aminozuren biedt.

Een 100 gram portie mager rundvlees levert(2):

  • Calorieën: 205.
  • Eiwit: Ongeveer 27 gram.
  • Riboflavine: 11% van de ADH.
  • Niacine: 19% van de ADH.
  • Vitamine B6: 16% van de ADH.
  • Vitamine B12: 19% van de ADH.
  • Niacine: 63% van de ADH.
  • Fosfor: 24% van de ADH.
  • Zink: 50% van de ADH.
  • Selenium: 28% van de ADH.

De voedingsprofielen van andere spiervlees zijn vergelijkbaar, maar ze bevatten minder zink. Interessant is dat is varkensvlees vooral hoog is in de vitamine thiamine is, met 63% van de ADH per 100 gram(3).

Lever en andere organen zijn ook rijk aan vitamine A, vitamine B12, ijzer en selenium. Zij zijn ook een uitstekende bron van choline , een belangrijke voedingsstof voor de hersenen, spier en gezondheid van de lever(4).

Conclusie: Vlees is een uitstekende bron van eiwitten en verschillende vitaminen en mineralen, waaronder vitamine B12, niacine en selenium.

Bakmethodes en effecten op kankerverwekkende stoffen

Koken/bakken en het voorbereiden van vlees op een bepaalde manier kan een negatieve invloed hebben op uw gezondheid.

Als het wordt gegrild, gebarbecued of gerookt bij hoge temperaturen, wordt vet vrijgegeven en druipt  het op de hete kookplaat.

Dit produceert toxische verbindingen genaamd polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) die kunnen binnendringen en in het vlees sijpelen.

PAK’s zijn kankerverwekkend, wat betekent dat ze kanker kunnen veroorzaken. Echter, het minimaliseren van rook en snel weg vegen van braadvet kan PAH vorming verminderen tot 89%(567).

Heterocyclische aminen (HAS) worden gevormd wanneer vlees bij hoge temperaturen wordt verhit en vormt een donkere korst. HA niveaus bleken tijdens lange bak/kooktijden en langdurige afkoelen te stijgen na het bakken/koken(89).

Nitraten zijn toevoegingen in vleeswaren die vroeger als kankerverwekkend werden beschouwd, maar worden nu beschouwd als onschadelijk of zelfs heilzaam.

Echter, onderzoekers zijn het oneens over of soortgelijke additieven genaamd nitrieten (met een “i”) risico op kanker te verhogen(1011).

Kortom: Voedingsmiddelen bakken bij hoge temperaturen of voor langere tijd kan de productie van giftige bijproducten veroorzaken zoals kanker.

Vlees en kanker

Drie Stukken van het vlees op een tweeledige Fork

Veel mensen beweren dat het eten van vlees verhoogt het risico op kanker. Echter grotendeels afhankelijk van de soort eten en hoe het wordt gebakken.

Is rood vlees slecht?

Sommige observatiestudies verbinden een hoge inname van rood vlees toe aan verschillende soorten kanker, waaronder spijsverteringskanaal, prostaat, nier en borstkanker(1213141516171819).

Echter, in bijna elke studie, was het verband tussen kanker en het doorbakken van vlees, PAK’s in plaats van rood vlees zelf. Deze studies geven aan dat door gebakken vlees een zeer sterk effect gehad.

Van alle vormen van kanker, darmkanker heeft de sterkste associatie met rood vlees inname, tientallen studies melden een verband met rood vlees en kanker.

Naast een aantal onderzoeken die geen onderscheid maakt tussen bewerkt en vers vlees of bereidingswijze, verhoogd risico lijkt vooral op te treden bij hogere inname van bewerkt en doorbakken vlees(202122232425).

In een 2011-analyse van 25 studies, onderzoekers concludeerde dat er onvoldoende bewijs was om een duidelijk verband tussen rood vlees en darmkanker(22).

Andere factoren die van invloed kunnen zijn op het risico van kanker

Terwijl rood vlees bij hoge temperaturen gebakken het risico op kanker vergroot, heeft wit vlees dat niet. In feite in een studie bleek dat het verbruik van pluimvee was gekoppeld aan een verminderd risico op darmkanker, zelfs wanneer gebakken tot het punt van verkoling(202224).

Dierlijke en observationele studies suggereren dat naast toxische verbindingen tijdens het hoog-vuur bakken, Heemijzer gevonden is in rood vlees en speelt een rol in de ontwikkeling van de kanker in de dikke darm(2627).

Bovendien sommige onderzoekers geloven dat bewerkt vlees kan mogelijk leiden tot ontsteking in de dikke darm die het risico op kanker verhoogt(28).

In één studie, het toevoegen van calcium of vitamine E aan gezout vlees verlaagde toxische eindproducten in de ontlasting van mensen en ratten(29).

Het is belangrijk om te beseffen dat deze studies zijn observationele, ze kunnen alleen een relatie laten zien en kan niet worden bewezen dat rood of bewerkt vlees kanker veroorzaakt.

Echter, het lijkt zeker verstandig om uw consumptie van bewerkt vlees te beperken. Als u kiest om rood vlees te eten, gebruik dan bakmethodes die het verbranden vermijdt.

Kortom: Observationele studies hebben aangetoond een verband tussen gebraden of bewerkt vlees er is een verhoogd risico op kanker, met name darmkanker.

Vlees en hart-en vaatziekten

Verscheidene grote observationele studies waarin de inname van vlees en hart-en vaatziekten hebben een verhoogd risico met bewerkte producten gevonden(30313233).

In 2010, onderzoekers voerden een enorme herziening van 20 studies met meer dan 1,2 miljoen mensen. Zij vonden dat de consumptie van bewerkte – maar geen rood – vlees bleek hart risico van de ziekte te verhogen met 42%(30).

Echter, deze studies bewijzen niet dat een hoge inname van bewerkt vlees hart-en vaatziekten veroorzaakt. Zij suggereren alleen maar dat er mogelijk een relatie is.

Sommige gecontroleerde studies hebben aangetoond dat regelmatige consumptie van vlees, met inbegrip van vetrijke soorten, heeft een neutraal of positief effect op hart-en vaatziekten risicofactoren (3435).

Conclusie: Bewerkt vlees is gekoppeld aan hartziekte bij sommige onderzoeken, terwijl gecontroleerde studies hebben aangetoond dat vlees neutraal of gunstig effect kunnen hebben.

Vlees en diabetes type 2

Verscheidene grote studies hebben ook aangetoond een associatie tussen bewerkt of rood vlees en diabetes type 2(30363738394041).

Een herziening van de drie studies bleek dat de consumptie van meer dan een halve portie van rood vlees het risico op het ontwikkelen van diabetes dagelijkse verhoogd binnen vier jaar met 30%, voor een deel gerelateerd aan gewichtstoename(37).

Echter, het is heel goed mogelijk dat de mensen die eindigde met diabetes hadden zich bezighouden met ongezond gedrag, zoals het nuttigen van te veel geraffineerde koolhydraten , het eten van te weinig groenten of gewoon teveel eten in het algemeen(42).

Kortom: Sommige observationele studies tonen een verband tussen rood en bewerkt vlees en het risico van diabetes vergroot. Dit kan echter ook afhangen van andere voedingsfactoren.

Vlees, gewichtsbeheersing en obesitas

Vork en Mes op Green Schalen

Een hoge inname van rood vlees en vleeswaren zijn gekoppeld aan obesitas in verscheidene observationele studies.

Dit omvat een overzicht van 39 studies met gegevens van meer dan 1,1 miljoen mensen(43).

De resultaten van individuele studies varieert sterk(43).

In een studie vonden onderzoekers dat al er een relatie tussen de consumptie van frequent rood vlees en obesitas was, mensen die het meest aten namen ook ongeveer 700 meer calorieën per dag dan degenen die minder aten(44).

Nogmaals, deze studies zijn observationele en houden geen rekening met andere soorten en hoeveelheden voedingsmiddelen geconsumeerd op een regelmatige basis.

En hoewel rood vlees is vaak verbonden met obesitas en gewichtstoename terwijl wit vlees niet, een gecontroleerde studie vond geen verschil in gewicht veranderingen bij mensen met overgewicht die zijn toegewezen aan het eten van rundvlees, varkensvlees of kip voor drie maanden (45).

Een andere studie bij mensen met prediabetes bleek dat gewichtsverlies en lichaam samenstelling verbeteringen soortgelijk waren op basis van dierlijke of plantaardige eiwit diëten(46).

Het nuttigen van vers, onbewerkte voedingsmiddelen lijkt te profiteren van gewichtsverlies, ongeacht of vlees wordt geconsumeerd of niet.

In één studie, 10 obese postmenopauzale vrouwen volgden onbeperkte paleo dieet met 30% van de calorieën als voornamelijk dierlijke eiwitten, zoals vlees. Na vijf weken, gewicht daalde met 4,5 kg en buikvet daalde met gemiddeld 8%(47).

Kortom: Terwijl sommige observationele studies rood en verwerkt vlees inname verbonden hebben met overgewicht, de totale calorie-inname is de sleutel. Gecontroleerde studies hebben aangetoond dat gewichtsverlies kan optreden ondanks de hoge vleesinname.

De voordelen van het eten van vlees

Het eten van vlees heeft een aantal voordelen voor de gezondheid:

  • Vermindert eetlust en verhogen stofwisseling:Vele studies hebben aangetoond dat eiwitrijke diëten die vlees bevatten stofwisseling verhogen, verminderen van honger en bevordering van de verzadiging(48495051).
  • Behoud van spiermassa: Dierlijke eiwitinname wordt consequent gekoppeld aan een verhoogd spiermassa. In een studie bij oudere vrouwen, eten van rundvlees spiermassa was toegenomen en verminderde ook markers van ontstekingen(5253545556).
  • Sterkere botten: Dierlijke eiwitten kunnen de botdichtheid en sterkte verbeteren. In één studie bij oudere vrouwen met de hoogste inname van dierlijk eiwit had een 69% verminderd risico op heupfracturen (5758).
  • Betere absorptie van ijzer: Vlees bevat heemijzer , die uw lichaam beter absorbeert dan non-heemijzer uit planten (596061).

Kortom : Vlees heeft voordelen voor de eetlust, de stofwisseling, absorptie van ijzer en de gezondheid van uw spieren en botten.

Ethische en ecologische perspectieven

Sommige mensen kiezen ervoor om geen vlees te eten, omdat ze niet geloven in het doden van dieren voor voedsel als er andere manieren zijn om  aan de voeding behoeften te voldoen.

Dit is een goed punt van mening dat moet worden gerespecteerd.

Anderen verzetten tegen dieren die worden opgevoed in grote, industriële complexen die soms ‘bio-industrie’ worden genoemd, dat is ook heel begrijpelijk.

Deze bedrijven zijn overvol en dieren hebben vaak niet voldoende lichaamsbeweging, zonlicht of ruimte om te bewegen. Om infectie te voorkomen, wordt vaak antibiotica gegeven aan deze dieren , wat kan leiden tot resistentie tegen antibiotica (6263).

Veel dieren krijgen steroïde hormonen zoals oestrogeen, progesteron en testosteron om de snelheid van de groei te stimuleren. Dit leidt tot meer gezondheid- en ethische bezwaren(64).

De milieu-effecten van veehouderijen hebben ook kritiek gekregen, met name de afval geproduceerd tijdens het slachten, evenals de hoge kosten van graan gebaseerde vleesproductie(63656667).

Gelukkig zijn er alternatieven. U kunt naar kleine boerderijen gaan die de dieren op humane wijze fokken, geen antibiotica of hormonen gebruiken en voeren hun dieren met natuurlijke voeding.

Hoe te maximaliseren van de voordelen en het minimaliseren van negatieve effecten

Kom van salade met kip

Hier is hoe u ervoor kan zorgen dat u vlees consumeert op een manier die het gezondste is voor u en de planeet:

  • Kies verse producten: Vers vlees zal altijd gezonder zijn voor je dan bewerkt vlees.
  • Probeer orgaanvlees eens keer: Voeg deze aan uw voeding toe om te profiteren van hun hoge gehalte aan voedingsstoffen.
  • Minimaliseer aangebakken vlees: Als je grill, barbecue of een andere hoge-temperatuur-methodes gebruikt, vermijd aangebakken of verkoolt vlees.
  • Consumeren onbewerkte, plantaardige voedingsmiddelen: Deze zijn rijk aan vezels, bevatten waardevolle antioxidanten en helpen dat uw voeding goed is uitgebalanceerd.
  • Kies biologisch vlees uit kleine landbouwbedrijven: Dit is milieuvriendelijker en beter vanuit een ethisch perspectief.
  • Select-gras rundvlees: Vee dat een natuurlijke voeding consumeert , het vlees is hoger in gezonde omega-3 vetzuren en antioxidanten(686970).

Kortom: Om de voordelen te maximaliseren en het minimaliseren van risico’s, kies vers vlees, vermijd verbrand vlees, inclusief plantaardig voedsel in uw dieet en kies voor biologische waar mogelijk.

Moet u vlees eten?

Onbewerkt en goed gebakken vlees heeft veel voedingsstoffen en kunnen sommige voordelen voor de gezondheid bieden. Als u geniet van het eten van vlees, dan is er geen dwingende gezondheids- of voedingswaarde reden om te stoppen.

Echter, als je geen goed gevoel hebt bij het eten van dieren, u kunt ook gezond blijven door het volgen van een evenwichtig vegetarisch dieet.

Uiteindelijk of je vlees wilt consumeren is een persoonlijke keuze dat anderen moeten respecteren.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text