vlierbessen

Vlierbessen: voordelen en gevaren

Vlierbessen: voordelen en gevaren

Vlierbes is één van de meest gebruikte medicinale planten ter wereld.

Traditioneel gebruikten inheemse Amerikanen het om infecties te behandelen, terwijl de oude Egyptenaren het gebruikten om hun teint te verbeteren en brandwonden te genezen. Het is nog steeds verzameld en gebruikt in volksgeneeskunde in vele delen van Europa.

Tegenwoordig wordt vlierbes meestal gebruikt als een supplement voor de behandeling van verkoudheids- en griepsymptomen.

De onbewerkte bessen, schors en bladeren van de plant staan ​​echter ook bekend als giftig en veroorzaken maagproblemen.

Dit artikel gaat nader in op vlierbessen, het bewijsmateriaal dat de gezondheidsclaims ondersteunt en de gevaren die gepaard gaan met het eten ervan.

Wat zijn vlierbessen?

Vlierbes verwijst naar verschillende variëteiten van de Sambucusboom , een bloeiende plant behorend tot de Adoxaceae familie.

Het meest voorkomende soort is Sambucus nigra , ook bekend als de Europese vlierbessen of zwarte vlier. Deze boom komt oorspronkelijk uit Europa, maar wordt ook in veel andere delen van de wereld op grote schaal gekweekt(1, 2).

S. nigra groeit tot 9 meter lang en heeft clusters van kleine witte of roomkleurige bloemen bekend als vlierbloesems. De bessen worden aangetroffen als kleine zwarte of blauwzwarte trossen(1).

De bessen zijn vrij scherp van smaak en moeten gekookt worden om gegeten te kunnen worden. De bloemen hebben een delicate muskaat-aroma en kunnen rauw of gekookt worden gegeten(1).

Andere variëteiten zijn de Amerikaanse vlierbes, dwerg vlierbes, blauwe vlierbes, danewort, roodvruchtige vlierbes en antelope brush(1).

Verschillende delen van de vlierbesboom zijn in de loop van de geschiedenis gebruikt voor medicinale en culinaire doeleinden(2).

Historisch gezien zijn de bloemen en bladeren gebruikt voor pijnverlichting, zwelling, ontsteking, om de productie van urine te stimuleren en zweten te veroorzaken. De schors werd gebruikt als een diureticum, laxeermiddel en om braken op te wekken (1).

In de volksgeneeskunde worden de gedroogde bessen of het sap gebruikt voor de behandeling van griep, infecties, ischias, hoofdpijn, kiespijn, hartpijn en zenuwpijn, evenals een laxeermiddel en diureticum(2).

Bovendien kunnen de bessen worden gekookt en worden gebruikt om sap, jam, chutneys, taarten en vlierbessenwijn te maken. De bloemen worden vaak gekookt met suiker om een ​​zoete siroop te maken of in thee te doen. Ze kunnen ook vers worden gegeten in salades (1).

Kortom: Vlierbes verwijst naar verschillende soorten van de Sambucus boom, die clusters van witte bloemen en zwarte of blauwzwarte bessen heeft. De meest voorkomende soort is Sambucus nigra, ook bekend als Europese vlier of zwarte vlier.

Gezondheidsvoordelen van vlierbessen

Er zijn veel gerapporteerde voordelen van vlierbessen. Ze zijn niet alleen voedzaam maar ze kunnen ook verkoudheids- en griepsymptomen bestrijden, de gezondheid van het hart ondersteunen en ontstekingen en infecties bestrijden naast andere voordelen.

Hoog in voedingsstoffen

Vlierbessen zijn een caloriearme voeding boordevol antioxidanten.

Een 100 gram verse bessen bevatten 73 calorieën, 18,4 gram koolhydraten en minder dan 1 gram vet en eiwitten(3).

Bovendien hebben ze veel voedingsvoordelen. Vlierbessen zijn:

  • Rijk aan vitamine C: er zijn 6-35 mg vitamine C per 100 gram fruit, wat goed is voor maximaal 60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(34).
  • Rijk aan voedingsvezels: vlierbessen bevatten 7 gram vezel per 100 gram verse bessen, meer dan een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(4).
  • Een goede bron van fenolzuren: deze verbindingen zijn krachtige antioxidanten die kunnen helpen schade door oxidatieve stress in het lichaam te verminderen(45).
  • Een goede bron van flavonolen: vlierbessen bevat de antioxidant flavonolen quercetine, kaempferol en isorhamnetine. De bloemen bevatten tot 10 keer meer flavonolen dan de bessen (4).
  • Rijk aan anthocyanen: deze verbindingen geven de vrucht zijn karakteristieke donkere zwart-paarse kleur en zijn een sterke antioxidant met ontstekingsremmende effecten (46).

De precieze voedingssamenstelling van vlierbessen is afhankelijk van de variëteit aan planten, de rijpheid van de bessen en de milieu- en klimatologische omstandigheden. Daarom kunnen porties variëren in hun voedingswaarde(47).

Kortom: Vlierbessen zijn een caloriearm en boordevol vitamine C, voedingsvezels en antioxidanten in de vorm van fenolzuren, flavonolen en anthocyanen. De bloemen zijn bijzonder rijk aan flavonolen.

Kan de symptomen van verkoudheid en griep verbeteren

Zwarte vlierbessen extracten en bloem infusies hebben aangetoond dat ze de ernst en lengte van influenza verminderen(8).

Commerciële bereidingen van vlierbessen voor de behandeling van verkoudheden zijn er in verschillende vormen, waaronder vloeistoffen, capsules en zuigtabletten.

Een studie van 60 mensen met influenza wees uit dat degenen die vier keer per dag 15 ml vlierbessensiroop namen vertoonde symptoom verbetering in twee tot vier dagen, terwijl de controlegroep zeven tot acht dagen duurde voordat er verbeteringen waren(9).

Een andere studie van 64 personen wees uit dat het innemen van 175 mg vlierextract zuigtabletten gedurende twee dagen resulteerde in een significante verbetering van griepverschijnselen, waaronder koorts, hoofdpijn, spierpijn en verstopte neus, na slechts 24 uur(10).

Bovendien bleek uit een onderzoek van 312 luchtreizigers die driemaal daags 300 mg vlierbessenextract dronken, mensen die ziek werden een kortere ziekteduur en minder ernstige symptomen ervoeren(11).

Verdere grootschalige onderzoeken zijn vereist om deze resultaten te bevestigen en te bepalen of vlierbessen ook een rol kunnen spelen bij het voorkomen van influenza (8).

Houd er rekening mee dat het merendeel van het onderzoek alleen is uitgevoerd op commerciële producten en dat er weinig informatie is over de veiligheid of werkzaamheid van zelfgemaakte oplossingen (8).

Kortom: Vlierbessenextract bleek de lengte en ernst van symptomen veroorzaakt door het influenza virus te verminderen. Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, zijn verdere grootschalige studies bij mensen nodig.

Hoog in antioxidanten

Tijdens het normale stofwisseling kunnen reactieve moleculen vrijkomen die zich in het lichaam kunnen ophopen. Dit kan oxidatieve stress veroorzaken en leiden tot de ontwikkeling van ziekten zoals diabetes type 2 en kanker(121314).

Antioxidanten zijn natuurlijke bestanddelen van voedingsmiddelen, waaronder sommige vitamines, fenolzuren en flavonoïden, die in staat zijn om deze reactieve moleculen te verwijderen. Onderzoek wijst uit dat diëten met veel antioxidanten kunnen bijdragen aan het voorkomen van chronische ziekten (51215).

De bloemen, vruchten en bladeren van de vlierbes zijn uitstekende bronnen van antioxidanten. Zo bevatten anthocyanen in de bessen 3,5 maal de hoeveelheid antioxidanten van vitamine E (4151617).

Een studie waarin 15 verschillende soorten bessen werden vergeleken en een andere studie waarbij soorten wijn werden vergeleken, bleek dat vlierbes een van de meest effectieve antioxidanten is (1819).

Bovendien bleek uit één studie dat de antioxidantstatus bij mensen één uur na het drinken van 400 ml vlierbessap verbeterde. Een andere studie bij ratten wees uit dat vlierbessenextract de ontsteking en oxidatieve weefselbeschadiging verminderde (2021).

Hoewel vlierbessen veelbelovende resultaten in het lab hebben getoond, is onderzoek bij mens en dier nog steeds beperkt. Over het algemeen heeft het eten ervan slechts een klein effect op de antioxidantstatus(17).

Bovendien kan de verwerking van vlierbessen, zoals extractie, verwarming of sap, hun antioxidantactiviteit verminderen (4).

Producten als siropen, sappen, thee en jam kunnen daarom minder voordelen hebben in vergelijking met sommige resultaten in laboratoriumstudies(16).

Kortom: Vlierbessen vruchten, bladeren en bloemen zijn sterke antioxidanten.Hun beschermende effecten bij de mens lijken echter zwak. Bovendien kan de verwerking van de bessen en bloemen hun antioxidantactiviteit verminderen.

Kan goed zijn voor de gezondheid van het hart

Vlierbes kan positieve effecten hebben op sommige markers van de gezondheid van hart en bloedvaten.

Studies hebben aangetoond dat vlierbessap het vetgehalte in het bloed en het cholesterolgehalte kan verlagen. Daarnaast is gebleken dat een dieet met veel flavonoïden zoals anthocyanen het risico op hartaandoeningen vermindert(1722).

Een studie van 34 personen die driemaal daags 400 mg vlierbesextract (gelijk aan 4 ml sap) gedurende twee weken toegediend kregen, bleek een lichte verlaging van het cholesterolgehalte, hoewel de resultaten niet statistisch significant waren (23).

Een andere studie bij muizen met een hoog cholesterolgehalte vond dat een dieet met inbegrip van zwarte vlierbessen de hoeveelheid cholesterol in de lever en aorta maar niet in het bloed verminderde (24).

Verdere studies hebben aangetoond dat ratten gevoed met voedingsmiddelen die polyfenolen bevatten die uit vlierbes zijn geëxtraheerd, verlaagde bloeddruk hadden en minder vatbaar waren voor orgaanschade veroorzaakt door hoge bloeddruk(2526).

Bovendien kunnen vlierbessen de niveaus van urinezuur in het bloed verlagen. Verhoogd urinezuur is gekoppeld aan verhoogde bloeddruk en negatieve effecten op de gezondheid van het hart(427).

Bovendien kunnen vlierbessen de insulinesecretie verhogen en bloedsuikerspiegels verbeteren. Aangezien diabetes type 2 een belangrijke risicofactor is voor hart- en vaatziekten, is bloedsuikerspiegel belangrijk om deze aandoeningen te voorkomen (48).

Uit een onderzoek bleek dat vlierbloesems het enzym α-glucosidase remmen, wat kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen. Onderzoek bij diabetische ratten die vlierbessen kregen toonde ook verbeterde bloedglucosecontrole (41528)

Ondanks deze veelbelovende resultaten is een directe verlaging van hartaanvallen of andere symptomen van hartaandoeningen nog niet aangetoond en zijn verdere studies bij de mens nodig.

Kortom:Vlierbes heeft enkele voordelen voor de gezondheid van het hart, zoals het verlagen van cholesterol, urinezuur en bloedsuikerspiegel. Er is echter verder onderzoek nodig om aan te tonen of deze effecten significant zijn bij de mens.

Andere gezondheidsvoordelen

Er zijn veel andere gerapporteerde voordelen van vlierbessen, maar de meeste hiervan hebben beperkt wetenschappelijk bewijs:

  • Helpt bij de bestrijding van kanker : zowel Europese als Amerikaanse ouderen bleken enige kankerremmende eigenschappen te hebben in reageerbuisstudies (5829).
  • Bestrijdt schadelijke bacteriën: van vlierbes is gebleken dat het de groei van bacteriën zoals Helicobacter pylori remt en kunnen de symptomen van sinusitis en bronchitis verbeteren(8).
  • Kan het immuunsysteem ondersteunen : bij ratten bleek dat vlierbessen polyfenolen de immuunafweer ondersteunen door het aantal witte bloedcellen te verhogen(30).
  • Bescherming tegen UV-straling: een huidproduct met vlierbesextract bleek een zonbeschermingsfactor (SPF) te hebben van 9.88 (31).
  • Frequentie plassen verhogen : Er is vastgesteld dat vlierbloesembloemen de frequentie van urineren en de hoeveelheid zoutuitscheiding bij ratten verhogen (32).
  • Kan enige antidepressieve eigenschappen hebben : In een studie werd vastgesteld dat muizen 544 mg vlierbessenextract per pond (1200 mg per kg) kregen met verbeterde prestatie- en stemmingsmarkeringen (33).

Hoewel deze resultaten interessant zijn, is verder onderzoek bij mensen nodig om te bepalen of de effecten echt significant zijn.

Bovendien is het belangrijk op te merken dat er geen gestandaardiseerde methode is voor het meten van het aantal bioactieve componenten zoals anthocyanen in deze commerciële producten.

Eén studie toonde aan dat afhankelijk van de methode die wordt gebruikt om anthocyanen te meten, een supplement kon claimen dat het 762 mg / L bevatte, maar eigenlijk slechts 4 mg / L bevatte. Het bepalen van de effecten van momenteel beschikbare producten kan daarom moeilijk zijn (17).

Kortom: Vlierbessen worden in verband gebracht met vele aanvullende gezondheidsvoordelen, zoals het bestrijden van kanker en bacteriën, immuunondersteuning, UV-bescherming en diuretische effecten. Deze claims hebben echter beperkt bewijsmateriaal en verder onderzoek is nodig.

Gezondheidsrisico’s van vlierbessen

Hoewel vlierbessen een aantal veelbelovende potentiële voordelen heeft, zijn er ook enkele gevaren verbonden aan het gebruik ervan.

De schors, onrijpe bessen en zaden bevatten kleine hoeveelheden stoffen die bekend staan ​​als lectines , die maagproblemen kunnen veroorzaken als er te veel wordt gegeten (2).

Daarnaast bevat de vlierbes plantaardige stoffen die cyanogene glycosiden worden genoemd en onder bepaalde omstandigheden cyanide kan vrijkomen. Dit is een toxine dat ook voorkomt in abrikozenzaden en amandelen(134).

Er zijn 3 mg cyanide per 100 gram verse bessen en 3-17 mg per 100 gram verse bladeren. Dit is slechts 3% van de geschatte dodelijke dosis voor een persoon van 60 kg (235).

Commerciële bereidingen en gekookte bessen bevatten echter geen cyanide, dus er zijn geen meldingen van sterfgevallen door deze te eten. Symptomen van het eten van ongekookte bessen, bladeren, schors of wortels van de vlierbessen zijn misselijkheid, braken en diarree (2).

Er is één melding van acht mensen die ziek werden na het drinken van het sap van vers geplukte bessen, inclusief de bladeren en takken. Ze ondervonden misselijkheid, braken, zwakte, duizeligheid, gevoelloosheid en verdoving (36)

Gelukkig kunnen giftige stoffen in de bessen veilig worden verwijderd door te koken. De takken, schors of bladeren mogen echter niet worden gebruikt bij het koken of het maken van sap (2).

Als u de bloemen of bessen zelf wilt verzamelen, moet u ervoor zorgen dat u de plant correct hebt geïdentificeerd als Amerikaanse of Europese vlierbessen, omdat andere soorten vlierbessen mogelijk toxischer zijn. Zorg er ook voor dat u schors of bladeren verwijdert vóór gebruik.

Vlierbessen wordt niet aanbevolen voor kinderen en adolescenten jonger dan 18 jaar of zwangere of vrouwen die borstvoeding geven. Hoewel er geen ongunstige gebeurtenissen in deze groepen zijn gemeld, zijn er onvoldoende gegevens om te bevestigen dat deze veilig zijn (2).

Kortom: De ongekookte bessen, bladeren, schors en wortels van de vlierbes plant bevatten de chemicaliën lectine en cyanide, die misselijkheid, braken en diarree kunnen veroorzaken. Door de bessen en zaden te koken wordt de cyanide verwijderd.

Tot slot

Hoewel vlierbes geassocieerd is met veelbelovende gezondheidsvoordelen, is het meeste onderzoek alleen uitgevoerd in een laboratorium en niet uitgebreid getest bij mensen.

Daarom kunnen vlierbessen niet worden aanbevolen voor een bepaald gezondheidsvoordeel.

Redelijk bewijs ondersteunt het gebruik ervan om de lengte en ernst van griepsymptomen te verminderen. Ook kan het de gezondheid van het hart ondersteunen, de antioxidantstatus verbeteren en een verscheidenheid aan anti-kanker, anti-diabetes en ontstekingsremmende effecten hebben.

Bovendien zijn vlierbessen een smaakvolle toevoeging aan een gezond dieet en een goede bron van vitamine C, vezels en antioxidanten.

Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.