vlierbessen

Vlierbessen: voordelen en gevaren

De vlierbes is één van de meest gebruikte medicinale struiken ter wereld.

Traditioneel gebruikten inheemse Amerikanen het om infecties te behandelen. De oude Egyptenaren gebruikten het om hun huid te verbeteren en brandwonden te genezen. Het wordt nog steeds gebruikt in volksgeneeskunde in vele delen van Europa.

Tegenwoordig gebruikt men vlierbes meestal als een supplement voor de behandeling van verkoudheids- en griepsymptomen.

De onbewerkte bessen, schors en bladeren van de struik staan ​​echter ook bekend als giftig en veroorzaken maagproblemen.

Dit artikel gaat nader in op vlierbessen, het bewijsmateriaal dat de gezondheidsclaims ondersteunt en de gevaren die gepaard gaan met het eten ervan.

Wat zijn vlierbessen?

Vlierbes verwijst naar verschillende variëteiten van de Sambucus boom , een bloeiende plant behorende tot de familie Adoxaceae.

Het meest voorkomende soort is Sambucus nigra , ook bekend als de Europese vlierbes of zwarte vlier. Deze struik komt oorspronkelijk uit Europa maar ook in veel andere delen van de wereld op grote schaal geteeld(1, 2).

S. nigra groeit tot 9 meter lang en heeft groep van kleine witte of roomkleurige bloemen bekend als vlierbloesems. De bessen zijn te vinden in kleine zwarte of blauwzwarte trossen(1).

De bessen zijn vrij scherp van smaak en dienen eerst gekookt te worden voordat men ze kan eten. De bloemen hebben een delicate muskaat aroma en kunnen rauw of gekookt worden gegeten(1).

Andere variëteiten zijn de Amerikaanse vlierbes, dwerg vlierbes, blauwe vlierbes, danewort, roodvruchtige vlierbes en antelope brush(1).

Verschillende delen van de vlierbes struik zijn in de loop van de geschiedenis gebruikt voor medicinale en culinaire doeleinden(2).

Historisch gezien zijn de bloemen en bladeren gebruikt voor pijnverlichting, zwelling, ontsteking, om de productie van urine en zweten te stimuleren. De schors werd gebruikt als diureticum, laxeermiddel en om braken op te wekken(1).

In de volksgeneeskunde worden de gedroogde bessen of het sap gebruikt om griep, infecties, ischias, hoofdpijn, kiespijn, hartpijn en zenuwpijn, evenals een laxeermiddel en diureticum te behandelen.(2).

Bovendien kunnen de bessen worden gekookt en gebruikt om sap, jam, chutneys, taarten en vlierbessenwijn te maken. De bloemen worden vaak gekookt met suiker om een ​​zoete siroop te maken of in thee te doen. Ze kunnen ook vers worden gegeten in salades (1).

Kortom: Vlierbes verwijst naar verschillende soorten van de Sambucus-boom, die trossen witte bloemen en zwarte of blauwzwarte bessen heeft. De meest voorkomende soort is Sambucus nigra, ook bekend als Europese vlier.

Gezondheidsvoordelen van vlierbessen

Er zijn veel gerapporteerde voordelen van vlierbessen. Ze zijn niet alleen voedzaam, maar ze kunnen ook verkoudheids- en griepsymptomen bestrijden, de gezondheid van het hart ondersteunen en ontstekingen en infecties bestrijden, naast andere voordelen.

Hoog in voedingsstoffen

Vlierbessen zijn caloriearme en boordevol antioxidanten.

Een 100 gram verse bessen bevatten 73 calorieën, 18,4 gram koolhydraten en minder dan 1 gram vet en eiwitten(3).

Bovendien hebben ze veel voedingsvoordelen. Vlierbessen zijn:

  • Rijk aan vitamine C: Er zijn 6-35 mg vitamine C per 100 gram fruit, wat goed is voor maximaal 60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(34).
  • Rijk aan voedingsvezels: Vlierbessen bevatten 7 gram vezel per 100 gram verse bessen, meer dan een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(4).
  • Een goede bron van fenolzuren: Deze verbindingen zijn krachtige antioxidanten die kunnen helpen schade door oxidatieve stress in het lichaam te verminderen(45).
  • Een goede bron van flavonolen: Vlierbessen bevatten de antioxidanten flavonolen quercetine, kaempferol en isorhamnetine. De bloemen bevatten tot 10 keer meer flavonolen dan de bessen (4).
  • Rijk aan anthocyanen: Deze verbindingen geven de vrucht zijn karakteristieke donkere zwart-paarse kleur en zijn een sterke antioxidant met ontstekingsremmende effecten(46).

De precieze voedingssamenstelling van vlierbessen hangt af van de variëteit aan planten, de rijpheid van de bessen en de milieu- en klimatologische omstandigheden. Daarom kunnen porties variëren in hun voedingswaarde(47).

Kortom: Vlierbessen zijn caloriearm en boordevol vitamine C, voedingsvezels en antioxidanten in de vorm van fenolzuren, flavonolen en anthocyanen. De bloemen zijn bijzonder rijk aan flavonolen.

Kan de symptomen van verkoudheid en griep verbeteren

Zwarte vlierbessen extracten en bloem aftreksel hebben aangetoond dat ze de ernst en lengte van influenza verminderen(8).

Commerciële bereidingen van vlierbessen voor de behandeling van verkoudheden zijn er in verschillende vormen waaronder vloeistoffen, capsules en zuigtabletten.

Een studie van 60 mensen met influenza wees uit dat degenen die vier keer per dag 15 ml vlierbessensiroop namen, twee tot vier dagen symptoomverbetering vertoonden, terwijl de controlegroep zeven tot acht dagen duurde om te verbeteren.(9).

Een andere studie van 64 personen wees uit dat het innemen van 175 mg vlierextract zuigtabletten gedurende twee dagen resulteerde in een significante verbetering van griepverschijnselen, waaronder koorts, hoofdpijn, spierpijn en verstopte neus(10).

Bovendien bleek uit een onderzoek onder 312 luchtreizigers die driemaal daags 300 mg vlierbessen extracten innamen, dat degenen die ziek werden een kortere ziekteduur en minder ernstige symptomen ervoeren.(11).

Verdere grootschalige onderzoeken zijn vereist om deze resultaten te bevestigen en te bepalen of vlierbessen ook een rol kunnen spelen bij het voorkomen van influenza (8).

Houd er rekening mee dat het merendeel van het onderzoek alleen is uitgevoerd op commerciële producten en dat er weinig informatie is over de veiligheid of werkzaamheid van zelfgemaakte oplossingen (8).

Kortom: Van vlierbessenextract is vastgesteld dat het de lengte en ernst van symptomen veroorzaakt door het influenzavirus vermindert. Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, zijn verdere grootschalige studies bij mensen nodig.

Rijk aan antioxidanten

Tijdens normale metabolisme kunnen reactieve moleculen vrijkomen die zich in het lichaam kunnen ophopen. Dit kan oxidatieve stress veroorzaken en leiden tot de ontwikkeling van ziekten zoals diabetes type 2 en kanker(121314).

Antioxidanten zijn natuurlijke bestanddelen van voedingsmiddelen. Waaronder sommige vitamines, fenolzuren en flavonoïden, die in staat zijn om deze reactieve moleculen te verwijderen. Onderzoek wijst uit dat voedingsmiddelen met veel antioxidanten kunnen bijdragen aan het voorkomen van chronische ziekten (51215).

De bloemen, vruchten en bladeren van de vlierbes zijn uitstekende bronnen van antioxidanten. Anthocyanen die in de bessen zijn te vinden hebben bijvoorbeeld 3,5 maal de antioxiderende werking van vitamine E(4151617).

Een studie waarbij 15 verschillende soorten bessen werden vergeleken en een andere studie waarbij soorten wijn werden vergeleken, bleek dat vlierbes een van de meest effectieve antioxidanten is(1819).

Bovendien bleek uit één studie dat de antioxidantstatus bij mensen één uur na het drinken van 400 ml vlierbessap verbeterde. Een andere studie bij ratten wees uit dat vlierbessenextract de ontsteking en oxidatieve weefselbeschadiging verminderde(2021).

Hoewel vlierbessen veelbelovende resultaten in het lab hebben getoond, is onderzoek bij mens en dier nog steeds beperkt. Over het algemeen heeft het eten ervan slechts een klein effect op de antioxidantstatus(17).

Bovendien kan de verwerking van vlierbessen, zoals extractie, verwarming of sap, hun antioxidant activiteit verminderen(4).

Producten als siropen, sappen, thee en jam kunnen daarom minder voordelen hebben in vergelijking met sommige resultaten in laboratoriumstudies(16).

Kortom: Vlierbessen, bladeren en bloemen zijn sterke antioxidanten. Hun beschermende effecten bij de mens lijken echter zwak. Bovendien kan de verwerking van de bessen en bloemen hun antioxidant activiteit verminderen.

Goed voor de gezondheid van het hart

Vlierbessen kunnen positieve effecten hebben op sommige markers voor de gezondheid van hart en bloedvaten.

Studies hebben aangetoond dat vlierbessensap het vetgehalte in het bloed en het cholesterolgehalte kan verlagen. Daarnaast is gebleken dat een voeding met veel flavonoïden zoals anthocyanen het risico op hartaandoeningen kan verlagen(1722).

Een studie van 34 personen die driemaal daags 400 mg vlierbessenextract (gelijk aan 4 ml sap) gedurende twee weken kregen geen significante verlaging van het cholesterolgehalte(23).

In een ander onderzoek bij muizen met een hoog cholesterolgehalte bleek dat een voeding met zwarte vlierbessen de hoeveelheid cholesterol in de lever en de aorta, maar niet in het bloed verminderde. (24).

Verdere studies hebben aangetoond dat ratten die werden gevoerd met voedsel dat polyfenolen bevatten die uit vlierbes werden geëxtraheerd, verlagingen van de bloeddruk hadden en minder vatbaar waren voor orgaanschade veroorzaakt door hoge bloeddruk.(2526).

Bovendien kunnen vlierbessen het gehalte urinezuur in het bloed verlagen. Verhoogd urinezuur is gekoppeld aan verhoogde bloeddruk en negatieve effecten op de gezondheid van het hart(427).

Bovendien kunnen vlierbessen de insulinesecretie verhogen en bloedsuikerspiegels verbeteren. Aangezien diabetes type 2 een belangrijke risicofactor is voor hart- en vaatziekten. De bloedsuikerspiegel is belangrijk bij het voorkomen van deze aandoeningen(48).

Een studie wees uit dat vlierbloesem het enzym α-glucosidase remmen, wat kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen(41528)

Ondanks deze veelbelovende resultaten is een directe verlaging van hartaanvallen of andere symptomen van hartaandoeningen nog niet aangetoond en zijn verdere studies bij de mens nodig.

Kortom: Vlierbes heeft enkele voordelen voor de gezondheid van het hart, zoals het verlagen van cholesterol, urinezuur en bloedsuikerspiegel. Er is echter verder onderzoek nodig om aan te tonen of deze effecten significant zijn bij de mens.

Andere gezondheidsvoordelen

Er zijn veel andere gerapporteerde voordelen van vlierbessen, maar de meeste hiervan hebben beperkt wetenschappelijk bewijs:

  • Helpt bij de bestrijding van kanker : Zowel Europese als Amerikaanse ouderen bleken enige kankerremmende eigenschappen te hebben in reageerbuisstudies (5829).
  • Bestrijdt schadelijke bacteriën: Van vlierbessen is gebleken dat het de groei van bacteriën zoals Helicobacter pylori remt en kunnen de symptomen van sinusitis en bronchitis verbeteren(8).
  • Kan het immuunsysteem ondersteunen : Bij ratten bleek dat vlierbessen polyfenolen de immuunafweer ondersteunen door het aantal witte bloedcellen te verhogen(30).
  • Bescherming tegen UV-straling: Een huidproduct met vlierbessenextract bleek een zonbeschermingsfactor (SPF) te hebben van 9.88 (31).
  • Frequentie plassen verhogen : Vlierbloesems bleek de frequentie van urineren en de hoeveelheid zoutuitscheiding bij ratten te verhogen (32).
  • Enige antidepressieve eigenschappen: Een studie wees uit dat muizen die 544 mg vlierbessenextract per pond kregen (1200 mg per kg) verbeterde prestaties en stemmingsmarkers hadden (33).

Hoewel deze resultaten interessant zijn, is verder onderzoek bij mensen nodig om te bepalen of de effecten echt significant zijn.

Bovendien is het belangrijk op te merken dat er geen gestandaardiseerde methode is voor het meten van het aantal bioactieve componenten zoals anthocyanen.

Het bepalen van de effecten van momenteel beschikbare producten kan daarom moeilijk zijn (17).

Kortom: Vlierbessen zijn in verband gebracht met vele gezondheidsvoordelen. Zoals het bestrijden van kanker en bacteriën, immuunondersteuning, UV-bescherming en diuretische effecten. Deze claims hebben echter beperkt bewijsmateriaal en verder onderzoek is nodig.

Gezondheidsrisico’s van vlierbessen

Hoewel vlierbessen een aantal veelbelovende potentiële voordelen heeft, zijn er ook enkele gevaren verbonden aan het gebruik ervan.

De schors, onrijpe bessen en zaden bevatten kleine hoeveelheden stoffen die bekend staan ​​als lectines , die maagproblemen kunnen veroorzaken als je er teveel van eet(2).

Daarnaast bevat de vlierbes plantaardige stoffen genaamd Cyanogene glycosiden en onder bepaalde omstandigheden cyanide kan vrijkomen. Dit is een toxine dat ook voorkomt in abrikozenpitten en amandelen(134).

Het bevat 3 mg cyanide per 100 gram verse bessen en 3-17 mg per 100 gram verse bladeren. Dit is slechts 3% van de geschatte dodelijke dosis voor een persoon van 60 kg (235).

Commerciële producten en gekookte bessen bevatten echter geen cyanide, dus er zijn geen meldingen van sterfgevallen door deze te eten. Symptomen van het eten van ongekookte bessen, bladeren, schors of wortels van de vlierbessen zijn misselijkheid, braken en diarree (2).

Er is één melding van acht mensen die ziek werden na het drinken van het sap van vers geplukte bessen. Ze ondervonden misselijkheid, braken, zwakte, duizeligheid, gevoelloosheid en verdoving (36)

Gelukkig zijn giftige stoffen in de bessen veilig te verwijderen door ze te koken. De takken, schors of bladeren mogen echter niet worden gebruikt bij het koken of het maken van sap (2).

Als u de bloemen of bessen zelf wilt verzamelen. Zorg ervoor dat u de plant correct hebt geïdentificeerd als Amerikaanse of Europese vlierbessen. Dit omdat andere soorten vlierbessen mogelijk giftiger zijn. Zorg er ook voor dat u schors of bladeren verwijdert vóór gebruik.

Vlierbessen worden niet aanbevolen voor kinderen en adolescenten jonger dan 18 jaar of zwangere of vrouwen die borstvoeding geven. Hoewel er geen ongunstige gebeurtenissen in deze groepen zijn gemeld, zijn er onvoldoende gegevens om te bevestigen dat het veilig is(2).

Kortom: De ongekookte bessen, bladeren, schors en wortels van de vlierbes struik bevatten de chemicaliën lectine en cyanide. Die misselijkheid, braken en diarree kunnen veroorzaken. Door de bessen en zaden te koken wordt de cyanide verwijderd.

Tot slot

Hoewel vlierbes geassocieerd is met veelbelovende gezondheidsvoordelen. Het meeste onderzoek is alleen uitgevoerd in een laboratorium en niet uitgebreid getest bij mensen.

Daarom kan vlierbessen niet worden aanbevolen voor een bepaald gezondheidsvoordeel.

Redelijk bewijs ondersteunt het gebruik ervan om de lengte en ernst van griepsymptomen te verminderen. Ook kan het de gezondheid van het hart ondersteunen, de antioxidantstatus verbeteren en een verscheidenheid aan anti-kanker, anti-diabetes en ontstekingsremmende effecten hebben.

Bovendien zijn vlierbessen een smaakvolle toevoeging aan een gezonde voedingspatroon en een goede bron van vitamine C, vezels en antioxidanten.