Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Waarom zijn vloeibare suikers zo slecht

1439 Views

Waarom zijn vloeibare suikers zo slecht

Toegevoegde suiker is ongezond wanneer gegeten in overmaat.

Vloeibare suiker kan evenwel bijzonder schadelijk zijn.

Onderzoek toont aan dat het krijgen van suiker in vloeibare vorm is veel erger dan het krijgen in vaste vorm.

Dit is de reden waarom veel suikerhoudende dranken zoals frisdrank één van de ergste dingen die jij, je lichaam kan geven.

Wat zijn “vloeibare suikers”?

Vloeibare suiker is de suiker die u verbruikt in vloeibare vorm, zoals van gezoete frisdranken.

De suiker in dranken zijn vaak sterk geconcentreerd en gemakkelijk te consumeren in grote hoeveelheden zonder een gevoel van volheid.

Enkele voorbeelden van deze dranken zijn vrij duidelijk, zoals frisdranken en fruitpunch. Echter, veel andere dranken zijn ook rijk aan suiker.

Bijvoorbeeld, hoewel vruchtensap meestal wordt beschouwd als een gezondere optie, zelfs soorten zonder toegevoegde suiker kan net zo hoog in suiker en calorieën zijn als gezoete dranken – soms zelfs hoger.

Wat meer, een hoge inname van vruchtensap kan dezelfde gezondheidsproblemen geven als met suiker gezoete dranken(1).

Hier zijn de calorieën en suikers per 355 ml van een aantal populaire drankjes met veel suiker:

  • Frisdranken: 148 calorieën en 34 gram suiker(2).
  • Gezoete ijsthee: 143 calorieën en 34 gram suiker(3).
  • Ongezoet sinaasappelsap: 175 calorieën en 32 gram suiker(4).
  • Ongezoete druivensap: 226 calorieën en 54 gram suiker(5).
  • Fruitpunch: 175 calorieën en 42 gram suiker(6).
  • Limonade: 148 calorieën en 37 gram suiker(7).
  • Sportdrank: 118 calorieën en 23 gram suiker(8).

Kortom: Gezoete dranken, met inbegrip van ongezoet vruchtensap, zijn hoog in suiker calorieën. Teveel consumeren van vloeibare suiker en calorieën zal uw risico op gezondheidsproblemen verhogen.

Vloeibare suiker heeft een ander effect dan suiker uit vast voedsel

Coke en ijsblokjes in een glas

Een groot probleem met vloeibare suiker is dat je hersenen niet op dezelfde manier registreren als de calorieën van vast voedsel.

Studies tonen aan dat het drinken van calorieën niet dezelfde volheid signalen opwekt dan als ze je ze zo op eet. Als gevolg hiervan, hoef je het niet te compenseren door minder te eten van andere voedingsmiddelen(910).

In een studie, mensen die 450 calorieën aten in de vorm van jelly beans gingen later minder eten.

Toen ze 450 calorieën van een frisdrank dronken, aten ze veel meer calorieën later op de dag(9).

Vaste en vloeibare vormen van fruit beïnvloeden de honger niveaus ook anders.

Mensen in een ander onderzoek aten een hele appel, appelmoes of appelsap op zes verschillende dagen. Of geconsumeerd als een maaltijd of als snack, appelsap werd aangetoond dat het minst verzadigde, terwijl hele vruchten de eetlust een voldaan gevoel gaf(10).

Kortom: Onderzoek toont aan dat je lichaam vloeibare suiker niet op dezelfde wijze registreert als suiker in vaste vorm. Dit kan grotere eetlust en calorie-inname veroorzaken.

Het drinken van suikerhoudende dranken verhoogt de calorie-inname en leidt tot gewichtstoename

Glas jus d'orange met een meetlint

Vaak nuttigen van de meeste soorten suiker kan buitensporig calorie-inname en gewichtstoename bevorderen.

Dit kan zijn omdat ze een hoog gehalte aan fructose bevatten die schadelijk zijn wanneer het in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd.

Bijvoorbeeld tafelsuiker bevat 50% glucose en 50% fructose, terwijl glucose-fructosestroop bevat ongeveer 45% glucose en 55% fructose.

Onderzoek toont aan dat beide hebben invloed op de eetlust als de calorieopname op dezelfde manier(11).

Een recent onderzoeker wees uit dat op alle fructose-bevattende suikers – inclusief honing, agavesiroop en vruchtensap – hebben hetzelfde potentieel voor het veroorzaken van gewichtstoename(12).

Wat meer, een aantal studies linken overtollige fructose tot gewichtstoename. Een hoge inname lijkt de opslag van buikvet en rond de organen in de buikholte, welke het risico op ziekte verhoogt(13141516).

Frisdranken en andere zoete dranken maken het gemakkelijk om grote hoeveelheden suiker en fructose te drinken in een zeer korte periode van tijd. Zoals hierboven vermeld worden deze calorieën niet voldoende gecompenseerd later op de dag(15).

Echter, zelfs wanneer de calorie-inname wordt gecontroleerd, een hoge inname van vloeibare suikers kan leiden tot een toename van lichaamsvet(16).

Conclusie: Verschillende studies hebben vloeibare suiker verbonden met gewichtstoename, wat kan worden veroorzaakt door de effecten van suiker en fructose op de eetlust en vetopslag.

Vloeibare suiker verhoogt bloedsuikerspiegel en insulineniveaus, terwijl het nadelige gevolgen heeft voor uw metabole gezondheid

Naast het bevorderen van gewichtstoename, kan vloeibare suiker calorieën leiden tot een verhoogde bloedsuikerspiegel en insulineresistentie .

Verschillende studies koppelen een hoog fructose inname aan een afname van de insulinegevoeligheid en een verhoogd risico op type 2 diabetes(171819).

Suikerhoudende dranken lijken dit risico verder te verhogen door het leveren van een grote hoeveelheid fructose in een korte tijd.

In een gedetailleerde analyse van 11 studies met inbegrip van meer dan 300.000 mensen, die 1-2 met suiker gezoete dranken per dag dronken hadden 26% meer kans op het ontwikkelen van het diabetes type 2 dan degenen die één of minder gezoete dranken per maand dronken(19).

In aanvulling op de insulineresistentie en diabetes, vaak wordt suikerhoudende drank consumptie in verband gebracht met nietalcoholische leververvetting.

Wanneer u meer fructose consumeert dan uw lever kan opslaan als glycogeen, wordt de extra fructose omgezet in vet. Een deel van dit vet wordt opgeslagen in de lever die ontsteking, insulineresistentie en vette leverziekte kan veroorzaken(2021).

Helaas, insulineresistentie en andere gezondheidsproblemen in verband met een hoge inname van vloeibare suikers beginnen vaak al in de kindertijd en adolescentie(2223).

Kortom: Het consumeren van vloeibare suiker calorieën kan leiden tot insulineresistentie, metabool syndroom, diabetes type 2 en vettig leverziekte.

Vloeibare suiker verhoogt uw risico op hart-en vaatziekten

Rood hart, Concept van de Gezondheid

Vloeibare suikers hebben ook negatieve effecten op de gezondheid van het hart.

Wanneer u veel fructose consumeert worden triglyceriden en andere vet moleculen vrijgegeven in de bloedbaan. Grote hoeveelheden van deze vetten in het bloed verhogen hartkwaal risico(13152425).

Wat meer, het betekent niet dat dit uitsluitend bij mensen die insuline resistent, obesitas of diabetes hebben.

Echter, vloeibare suikers zijn bijzonder schadelijk voor mensen die al insuline resistent of overgewicht hebben(25).

In de 10 weken durende studie die 25% van de calorieën als glucose-fructosestroop dronken, overgewicht en obesitas mensen ervaren een stijgingen van de kleine, compacte LDL deeltjes en geoxideerd cholesterol. Deze worden beschouwd als grote hart-en vaatziekten risicofactoren(26).

Kortom: Het consumeren van vloeibare suiker kan leiden tot ontstekingen, hoge bloeddruk triglyceriden en veranderingen in de LDL-deeltjes die het risico op hart-en vaatziekten verhoogd.

Hoeveel is teveel?

Suiker blokjes in een glas

Hoe meer suiker gezoete dranken u drinkt, hoe meer problemen je waarschijnlijk zal veroorzaken.

In een studie die tussen 0-25% van de calorieën uit suiker gezoete dranken bestond, die zich in de 25%-groep bevonden hadden een grotere toename in ziekte risicofactoren dan de 10%-groep(25).

Alleen de 0% groep ondervonden geen nadelige effecten(25).

In een andere studie bleek dat het consumeren van 6,5% van de calorieën in suiker gezoete dranken voor 3 weken, negatief de gezondheid beïnvloed en lichaamssamenstelling bij gezonde mannen(26).

Op een dieet van 2200 calorieën, zou dit ongeveer 143 calorieën zijn , of één glas frisdrank per dag.

De hoeveelheid vloeibare suiker dat zonder gezondheidsproblemen kan worden geconsumeerd verschilt van persoon tot persoon. Echter, het beperken van vruchtensap tot 59 ml per dag en het volledig vermijden van andere dranken met toegevoegde suikers is het beste.

Kortom: Een hoge inname van vloeibare suiker is slecht voor je gezondheid. Beperk uw vruchtensappen tot 59 ml per dag en vermijd dranken met toegevoegde suiker.

Wat te drinken in plaats daarvan

Gewoon water is de gezondste drank die je kunt drinken. Echter, afwisselend met gewoon water en drankjes die een beetje smaak bieden is realistischer voor veel mensen.

Hier zijn een paar gezonde alternatieven voor suiker gezoete dranken en vruchtensap:

  • Zonder of bruisend water met een schijfje citroen of limoen.
  • Ijsthee zwarte of groene thee met citroen.
  • Kruiden ijsthee.
  • Hete of ijskoffie met melk of room.

De meeste van deze dranken zijn heerlijk zonder enige toegevoegde zoetstof.

Echter, als je overstapt van suiker gezoete dranken, vindt u het misschien lekkerder om natuurlijke zoetstoffen te gebruiken .

Over het algemeen zijn er veel gezonde en lekkere alternatieven voor suikerhoudende dranken.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text