vasthouden van vocht

6 Eenvoudige manieren om vasthouden van vocht te verminderen

Het vasthouden van vocht treedt op wanneer overtollige vloeistoffen zich opstapelen in het lichaam.

Het is ook bekend als vochtretentie of oedeem.

Het vasthouden van vocht vindt plaats in de bloedsomloop of in weefsels en holtes. Het kan zwelling in de handen, voeten, enkels en benen veroorzaken.

Er zijn verschillende redenen waarom dit gebeurt, waarvan er vele niet ernstig zijn.

Sommige vrouwen ervaren vochtrenentie tijdens de zwangerschap of vóór hun maandelijkse menstruatie.

Mensen die fysiek inactief zijn, zoals bedlegerig of zittend op lange vluchten, kunnen ook worden getroffen.

Het vasthouden van vocht kan echter ook een symptoom zijn van een ernstige medische aandoening zoals nierziekte of hartfalen. Als u plotseling of veel vocht vasthoudt, zoek dan onmiddellijk medische hulp.

Maar in gevallen waar de zwelling mild is en er geen onderliggende gezondheidsoorzaken ter grondslag ligt, kunt u mogelijk het vasthouden van vocht verminderen met een paar eenvoudige trucs.
Hier zijn zes manieren om het vasthouden van vocht te verminderen

1.Minder zout eten

Zout is gemaakt van natrium en chloride.

Natrium bindt zich aan water in het lichaam en helpt de balans van vloeistoffen binnen en buiten de cellen te handhaven.

Als u vaak maaltijden eet die veel zout bevatten, zoals veel bewerkte voedingsmiddelen, kan uw lichaam mogelijk water vasthouden. In feite zijn deze voedingsmiddelen de grootste voedingsbron van natrium.

Het meest voorkomende advies voor het verminderen van het vasthouden van vocht is het verminderen van de natriuminname. Het bewijs hiervoor is echter verdeeld.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een verhoogde natriuminname leidt tot een verhoogd vasthouden van vocht in het lichaam (1234).

Aan de andere kant bleek in één onderzoek bij gezonde mannen niet hetzelfde effect te veroorzaken, dus de resultaten kunnen van het individu afhangen (5).

Kortom: Natrium kan zich binden aan water in het lichaam, en het verminderen van uw zoutinname kan het vasthouden van water helpen verminderen.

2. Verhoog uw magnesiuminname

Magnesium is een zeer belangrijk mineraal.

In feite is het betrokken bij meer dan 300 enzymatische reacties die het lichaam in stand houden.

Bovendien kan het verhogen van uw magnesiuminname helpen om het vasthouden van vocht te verminderen.

Eén studie toonde aan dat 200 mg magnesium per dag het vasthouden van vocht verminderde bij vrouwen met premenstruele symptomen (PMS)(6).

Andere onderzoeken bij vrouwen met PMS hebben vergelijkbare resultaten gemeld(78).

Goede bronnen van magnesium zijn noten, onbewerkte granen, pure chocolade en groene bladgroenten. Het is ook beschikbaar als een supplement.

Kortom: Van magnesium is aangetoond dat het effectief is in het verminderen van het vasthouden van vocht, tenminste voor vrouwen met premenstruele symptomen.

3. Verhoog de inname van vitamine B6

Vitamine B6 is een groep van verschillende verwante vitamines.

Ze zijn belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen en dienen vele andere functies in het lichaam.

Het is aangetoond dat vitamine B6 het vasthouden van vocht vermindert bij vrouwen met premenstrueel syndroom(8).

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B6 zijn bananen, aardappelen, walnoten en vlees.

Kortom: Vitamine B6 kan het vasthouden van vocht helpen verminderen, vooral bij vrouwen met premenstrueel syndroom.

4. Eet meer kaliumrijke voedingsmiddelen

Kalium is een mineraal dat verschillende belangrijke functies dient.

Het helpt bijvoorbeeld om de elektrische signalen te verzenden die het lichaam draaiend houden. Het kan ook de gezondheid van het hart ten goede komen(9).

Kalium lijkt op twee manieren te helpen om het vasthouden van vocht te verminderen door het natriumgehalte te verlagen en de urineproductie te verhogen(10).

Bananen, avocado’s en tomaten zijn voorbeelden van voedingsmiddelen met veel kalium.

Voor een langere lijst, bekijk 15 voedingsmiddelen die meer kalium bevatten dan een banaan.

Kortom: Kalium kan het vasthouden van vocht verminderen door de productie van urine te verhogen en de hoeveelheid natrium in uw lichaam te verlagen.

5. Probeer paardenbloem te nemen

Paardenbloem (Taraxacum officinale) is een kruid dat al heel lang als een natuurlijk diureticum (vochtafdrijvers) in de volksgeneeskunde wordt gebruikt(11).

Natuurlijke diuretica kunnen het vasthouden van vocht helpen verminderen door je vaker te laten plassen.

In één onderzoek namen 17 vrijwilligers drie doses paardenbloemblad extract gedurende een periode van 24 uur.

Ze controleerden hun vochtopname en -output gedurende de volgende dagen en rapporteerden een significante toename in de hoeveelheid geproduceerde urine(12).

Hoewel dit een kleine studie zonder controlegroep was, wijzen de resultaten erop dat paardenbloem-extract een effectief diureticum kan zijn.

Bovendien suggereren studies dat paardenbloem vele andere potentiële voordelen kan bieden.

Kortom: Paardenbloem kan het vasthouden van vocht helpen verminderen, vooral wanneer het wordt geconsumeerd als een bladextract.

6. Vermijden van geraffineerde koolhydraten

Het eten van geraffineerde koolhydraten leidt tot snelle pieken in de bloedsuikerspiegel en insulineniveaus.

Hoge insulineniveaus zorgen ervoor dat uw lichaam meer natrium vasthoudt door de reabsorptie van natrium in de nieren te verhogen(1314).

Dit leidt tot meer vochtvolume in uw lichaam.

Voorbeelden van geraffineerde koolhydraten zijn verwerkte suikers en granen, zoals tafelsuiker en witte bloem.

Kortom: Het eten van geraffineerde koolhydraten kan het insulinegehalte in je lichaam verhogen, wat op zijn beurt de reabsorptie van natrium in de nieren verhoogt, wat leidt tot een hoger vloeistofvolume.

Andere manieren om vasthouden van vocht te verminderen

Het verminderen van het vasthouden van vocht is iets dat niet veel is onderzocht.

Er zijn echter een paar andere potentieel effectieve manieren om het vasthouden van vocht te verminderen.

Houd er rekening mee dat sommige hiervan alleen worden ondersteund door anekdotisch bewijsmateriaal, niet door studies.

  • Bewegen: Eenvoudig lopen en een beetje bewegen kan effectief zijn in het verminderen van vochtophoping in sommige gebieden, zoals de onderste ledematen. Je voeten oprichten kan ook helpen.
  • Drink meer water: Sommigen geloven dat een toenemende waterinname paradoxaal het vasthouden van vocht kan verminderen(15).
  • Paardenstaart: Een studie vond dat het paardenstaartkruid diuretische effecten heeft (16).
  • Peterselie: Dit kruid heeft een reputatie als diureticum in de volksgeneeskunde(17).
  • Hibiscus: Roselle, een soort hibiscus, is in de volksgeneeskunde gebruikt als een diureticum. Een recent onderzoek ondersteunt dit ook(18).
  • Knoflook: Bekend om zijn effect voor gewone verkoudheid, is knoflook in het verleden gebruikt als een diureticum(1920).
  • Venkel: Deze plant kan ook diuretische effecten hebben(21).
  • Corn silk: Dit kruid wordt traditioneel gebruikt voor de behandeling bij het vasthouden van vocht in sommige delen van de wereld(22).
  • Brandnetel: Dit is een andere folk remedie die wordt gebruikt om het vasthouden van vocht te verminderen(23).
  • Cranberrysap: Er wordt beweerd dat cranberrysap diuretische effecten kan hebben.

Kortom: Sommige andere voedingsmiddelen en methoden kunnen het vasthouden van vocht helpen verminderen, maar de effecten ervan zijn nog niet uitgebreid bestudeerd.

Tot slot

Sommige eenvoudige veranderingen in de voeding kunnen het vasthouden van vocht helpen verminderen.

Om te beginnen kun je proberen minder zout te eten, bijvoorbeeld door minder verwerkt voedsel te eten.

Je kunt ook voedingsmiddelen consumeren die rijk zijn aan magnesium, kalium en vitamine B6.

Het nemen van een paardenbloem of het vermijden van geraffineerde koolhydraten kan ook goed werken.

Als echter vocht blijft vasthouden of veel problemen in uw leven veroorzaakt, is het beste om een arts te raadplegen.