acne veroorzaakt

Top 7 voedingsmiddelen die acne kunnen veroorzaken

Acne is een veel voorkomende huidaandoening die bijna 10% van de wereldbevolking treft(1).

Veel factoren dragen bij tot de ontwikkeling van acne, waaronder talg en keratine productie, acne veroorzakende bacteriën, hormonen, geblokkeerde poriën en ontstekingen(2).

Het verband tussen voeding en acne is controversieel, maar recent onderzoek toont aan dat voeding een belangrijke rol kan spelen bij de ontwikkeling van acne(3).

Dit artikel zal 7 voedingsmiddelen bespreken die acne kunnen veroorzaken en bespreken waarom de kwaliteit van uw dieet belangrijk is.

1. Geraffineerde granen en suikers

Mensen met acne hebben de neiging om meer geraffineerde koolhydraten te consumeren dan mensen met weinig of geen acne(45).

Voedingsmiddelen rijk aan geraffineerde koolhydraten zijn onder meer:

  • Brood, crackers, ontbijtgranen of desserts gemaakt met witte bloem
  • Pasta gemaakt met witte bloem
  • Witte rijst en rijstnoedels
  • Frisdranken en andere suikerzoete dranken
  • Zoetstoffen zoals rietsuiker, ahornsiroop, honing of agave

Een studie wees uit dat mensen die vaak toegevoegde suikers gebruikten een 30% groter risico hadden om acne te ontwikkelen, terwijl degenen die regelmatig gebak en cake aten een 20% groter risico hadden(6).

Dit verhoogde risico kan worden verklaard door de effecten die geraffineerde koolhydraten hebben op de bloedsuikerspiegel en het insulineniveau.

Geraffineerde koolhydraten worden snel opgenomen in de bloedbaan, waardoor de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Wanneer bloedsuikerspiegel stijgt, stijgen ook de insulinespiegels om de bloedsuikerspiegel uit de bloedbaan en in uw cellen te helpen.

Hoge concentraties insuline zijn echter niet goed voor mensen met acne.

Insuline maakt androgene hormonen actiever en verhoogt de insuline-achtige groeifactor 1 (IGF-1). Dit draagt ​​bij aan de ontwikkeling van acne door huidcellen sneller te laten groeien en de talgproductie te stimuleren(789).

Aan de andere kant zijn lage glycemische diëten, die de bloedsuikerspiegel of insulinespiegels niet dramatisch verhogen, geassocieerd met verminderde acne-ernst(101112).

Hoewel het onderzoek over dit onderwerp veelbelovend is, is er meer nodig om verder te begrijpen hoe geraffineerde koolhydraten bijdragen aan acne.

Kortom: Het eten van veel geraffineerde koolhydraten kan de bloedsuikerspiegel en insulineniveaus verhogen en bijdragen aan de ontwikkeling van acne. Er is echter meer onderzoek nodig.

2. Zuivelproducten

Veel studies hebben een verband gevonden tussen melkproducten en acne-ernst bij tieners (13141516).

Twee studies stelden ook vast dat jonge volwassenen die regelmatig melk of ijs consumeerden, vier keer meer kans hadden op acne (1718).

De tot nu toe uitgevoerde onderzoeken waren echter niet van hoge kwaliteit.

Het onderzoek tot nu toe is vooral gericht op tieners en jonge volwassenen en heeft alleen een verband aangetoond tussen melk en acne, en geen oorzaak en gevolg relatie.

Het is nog niet duidelijk hoe melk kan bijdragen aan de vorming van acne, maar er zijn verschillende voorgestelde theorieën.

Van melk is bekend dat het het insulinegehalte verhoogt, onafhankelijk van de effecten op de bloedsuikerspiegel, die de ernst van acne kan verergeren(192021).

Koemelk bevat ook aminozuren die de lever stimuleren om meer IGF-1 te produceren, wat in verband is gebracht met de ontwikkeling van acne(222324).

Hoewel er gespeculeerd is waarom het drinken van melk acne kan verergeren, is het onduidelijk of zuivel een directe rol speelt. Meer onderzoek is nodig om te bepalen of er een specifieke hoeveelheid of type zuivel is die acne kan verergeren.

Kortom: Veel zuivelproducten die worden geconsumeerd hangen samen met een verhoogde ernst van acne, maar het is niet zeker of er een oorzaak-gevolg-relatie is.

3. Fastfood

Acne wordt sterk geassocieerd met het eten van een Westers dieet dat rijk is aan calorieën, vetten en geraffineerde koolhydraten (2526).

Fastfoodproducten, zoals hamburgers, nuggets, hotdogs, frites, frisdrank en milkshakes, zijn pijlers van een typisch Westers dieet en kunnen het risico op acne verhogen.

Een studie van meer dan 5.000 Chinese tieners en jonge volwassenen vond dat vetrijke diëten werden geassocieerd met een 43% verhoogd risico op het ontwikkelen van acne. Regelmatig eten van fastfood verhoogde het risico met 17% (27).

Een afzonderlijke studie van 2.300 Turkse mannen vond dat het vaak eten van burgers of worsten gekoppeld was aan een 24% verhoogd risico op het ontwikkelen van acne(6).

Het is onduidelijk waarom het eten van fastfood het risico op acne kan verhogen, maar sommige onderzoekers stellen voor dat het de genexpressie kan beïnvloeden en de hormoonspiegels kan veranderen op een manier die de ontwikkeling van acne bevordert (282930).

Het is echter belangrijk op te merken dat het grootste deel van het onderzoek aan fastfood en acne hebben zelfgerapporteerde gegevens gebruikt. Dit soort onderzoek toont alleen patronen van voedingsgewoonten en acuut risico en bewijst niet dat fastfood acne veroorzaakt. Er is dus meer onderzoek nodig.

Kortom: Regelmatig eten van fastfood is gecorreleerd aan een verhoogd risico op het ontwikkelen van acne, maar het is niet duidelijk of het acne veroorzaakt.

4. Voedingsmiddelen rijk aan Omega-6 vetten

Diëten die grote hoeveelheden bevatten omega-6-vetzuren , zoals het typische westerse dieet, zijn in verband gebracht met verhoogde niveaus van ontsteking en acne(731).

Dit kan zijn omdat westerse diëten grote hoeveelheden maïs- en sojaolie bevatten, die rijk zijn aan omega-6-vetten, en weinig voedingsmiddelen die omega-3-vetten bevatten, zoals vis en walnoten(3233).

Deze onbalans van omega-6 en omega-3 vetzuren duwt het lichaam in een ontstekingstoestand, die de ernst van acne kan verergeren(34, 35).

Omgekeerd, supplementen met omega-3-vetzuren kunnen de ontstekingsniveaus verlagen en de ernst van de acne verminderen (36).

Hoewel de verbanden tussen omega-6-vetzuren en acne veelbelovend zijn, zijn er geen gerandomiseerde gecontroleerde studies over dit onderwerp geweest en is meer onderzoek nodig.

Kortom: Diëten rijk aan omega-6-vetzuren en weinig omega-3 vetzuren zijn pro-ontsteking en kunnen acne verergeren, hoewel er meer onderzoek nodig is.

5. Chocolade

Sinds de jaren 1920 is chocolade een verdenking op acne, maar tot nu toe is er geen consensus bereikt(37).

Verschillende informele enquêtes hebben het eten chocolade gekoppeld aan een verhoogd risico op het ontwikkelen van acne, maar dit is niet genoeg om te bewijzen dat chocolade acne veroorzaakt (3839).

Een meer recent onderzoek wees uit dat acne-gevoelige mannen die dagelijks 25 gram van de 99% pure chocolade consumeerden na slechts twee weken een verhoogd aantal acne laesies hadden(40).

Een andere studie toonde aan dat mannen die capsules van 100% cacaopoeder dagelijks kregen, na één week significant meer acne laesies hadden dan degenen die een placebo kregen(41).

Precies waarom chocolade de acne zou kunnen verhogen, is onduidelijk, hoewel een onderzoek aantoonde dat het eten van chocolade de reactiviteit van het immuunsysteem verhoogde voor acne-veroorzakende bacteriën, wat deze bevindingen kan verklaren (42).

Hoewel recent onderzoek een verband tussen chocolade consumptie en acne ondersteunt, blijft het onduidelijk of chocolade daadwerkelijk acne veroorzaakt.

Kortom: Nieuw onderzoek ondersteunt een verband tussen het eten van chocolade en het ontwikkelen van acne, maar de redenen en de kracht van de relatie blijven onduidelijk.

6. Whey-eiwit poeder

Whey-eiwit is een populair voedingssupplement(4344).

Het is een rijke bron van de aminozuren leucine en glutamine. Deze aminozuren zorgen ervoor dat de huidcellen groeien en sneller delen, wat kan bijdragen aan de vorming van acne(4546).

De aminozuren in whey-eiwit kunnen het lichaam ook stimuleren om hogere niveaus van insuline te produceren, wat in verband is gebracht met de ontwikkeling van acne  (474849).

Verschillende casestudy’s hebben een verband aangetoond tussen whey-eiwit consumptie en acne bij mannelijke atleten(505152).

Een andere studie vond een directe correlatie tussen de ernst van acne en het aantal dagen op supplementen met whey-eiwitten(53).

Deze studies ondersteunen een verband tussen whey-eiwit en acne, maar er is nog veel meer onderzoek nodig om te bepalen of whey-eiwit acne veroorzaakt.

Kortom: Een kleine hoeveelheid gegevens suggereert een verband tussen het nemen van whey-eiwitpoeder en het ontwikkelen van acne, maar er is meer onderzoek van hoge kwaliteit nodig.

7. Voedsel waarvoor u gevoelig bent

Er wordt geopperd dat acne bij de wortel een ontstekingsziekte is(5455).

Dit wordt ondersteund door het feit dat ontstekingsremmende geneesmiddelen, zoals corticosteroïden, effectieve behandelingen zijn voor ernstige acne en dat mensen met acne verhoogde niveaus van ontstekingsmoleculen in hun bloed hebben(565758).

Eén manier waarop voedsel kan bijdragen aan ontstekingen is door voedselgevoeligheden, ook bekend als vertraagde overgevoeligheidsreacties(59).

Voedselgevoeligheden doen zich voor wanneer uw immuunsysteem voedsel ten onrechte als een bedreiging identificeert en een immuunaanval hierop uitvoert(60).

Dit resulteert in hoge niveaus van pro-ontstekingsmoleculen die door het lichaam circuleren, wat acne kan verergeren(61).

Aangezien er talloze voedingsmiddelen zijn waar je immuunsysteem op kan reageren, is de beste manier om je unieke triggers te achterhalen, door een eliminatie dieet te voltooien onder toezicht van een geregistreerde diëtist of voedingsspecialist.

Eliminatie diëten werken door tijdelijk het aantal voedingsmiddelen in uw dieet te beperken om triggers te elimineren en verlichting van de symptomen te bereiken, vervolgens systematisch voedingsmiddelen toe te voegen terwijl u uw symptomen volgt en patronen opzoekt.

Voedselgevoeligheid testen, zoals Mediator Release Testing (MRT), kan helpen bepalen welke voedingsmiddelen leiden tot immuun-gerelateerde ontsteking en bieden een duidelijker startpunt voor uw eliminatie dieet (62).

Hoewel er een verband lijkt te bestaan ​​tussen ontsteking en acne, hebben geen studies de specifieke rol van voedselgevoeligheden in de ontwikkeling ervan rechtstreeks onderzocht.

Dit blijft een veelbelovend onderzoeksgebied om beter te begrijpen hoe voedsel, het immuunsysteem en de ontsteking de ontwikkeling van acne beïnvloeden(63).

Kortom: Voedselgevoeligheidsreacties kunnen de hoeveelheid ontsteking in het lichaam verhogen, wat theoretisch acne kan verergeren. Tot nu toe zijn er echter geen studies over dit onderwerp uitgevoerd.

Wat te eten in plaats daarvan

Hoewel het hierboven besproken voedsel kan bijdragen aan de ontwikkeling van acne, zijn er andere voedingsmiddelen en voedingsstoffen die kunnen helpen uw huid schoon te houden.Deze omvatten:

  • Omega-3-vetzuren: Omega-3’s zijn ontstekingsremmend en regelmatige consumptie is gekoppeld aan een verminderd risico op het ontwikkelen van acne(646566).
  • probiotica: Probiotica bevorderen een gezond darm- en evenwichtig microbioom, dat verband houdt met een verminderde ontsteking en een lager risico op acné ontwikkeling (67686970).
  • Groene thee: groene thee bevat polyfenolen die geassocieerd zijn met een verminderde ontsteking en een verminderde talgproductie. Groene thee-extracten blijken de ernst van acne te verminderen wanneer ze op de huid worden aangebracht  (71727374).
  • Kurkuma: Kurkuma bevat het ontstekingsremmende polyfenol curcumine , dat kan helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel, het verbeteren van de insulinegevoeligheid en het remmen van de groei van acne-veroorzakende bacteriën, die acne kunnen verminderen(7576).
  • Vitamine A, D, E en zink: deze voedingsstoffen spelen een cruciale rol in de gezondheid van de huid en het immuunsysteem en bleken acne te voorkomen  (777879).
  • Paleolithische diëten: Paleo diëten zijn rijk aan mager vlees, fruit, groenten en noten en weinig granen, zuivel en peulvruchten. Ze zijn geassocieerd met een lagere bloedsuikerspiegel en insulineniveaus(80).
  • Diëten in mediterrane stijl: een Mediterraan dieet is rijk aan fruit, groenten, volkoren, peulvruchten, vis en olijfolie en laag in zuivel en verzadigde vetten. Het is ook in verband gebracht met verminderde acne-ernst(81).

Kortom: Het consumeren van een dieet dat rijk is aan omega-3-vetzuren, probiotica, groene thee, fruit en groenten, kan beschermend zijn tegen de ontwikkeling van acne. Vitaminen A, D en E, evenals zink, zijn ook in verband gebracht met het voorkomen van acne.

 Tot slot

Hoewel onderzoek bepaalde voedingsmiddelen heeft gekoppeld aan een verhoogd ontwikkelingsrisico acne , het is belangrijk om het grotere plaatje in gedachten te houden.

Algehele voedingspatronen zullen waarschijnlijk een grotere impact hebben op de gezondheid van de huid dan het eten – of niet eten – van een bepaald voedsel.

Het is waarschijnlijk niet nodig om alle voedingsmiddelen die met acne in verband zijn gebracht, volledig te vermijden, maar ze eerder in evenwicht te brengen met de andere voedingsstoffen die hierboven zijn besproken.

Het onderzoek naar voeding en acne is op dit moment niet sterk genoeg om specifieke voedingsaanbevelingen te doen, maar toekomstig onderzoek is veelbelovend.

In de tussentijd kan het nuttig zijn om een ​​logboek bij te houden om te zoeken naar patronen tussen het voedsel dat u eet en de gezondheid van uw huid.

U kunt ook werken met een geregistreerde diëtist voor meer persoonlijk advies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.