voedingsmiddelen glutenvrij dieet

54 Voedingsmiddelen die u kunt eten op een glutenvrij dieet

54 Voedingsmiddelen die u kunt eten op een glutenvrij dieet

Gluten is een eiwit dat voorkomt in bepaalde granen, zoals tarwe, rogge en gerst.

Het helpt het voedsel zijn vorm te behouden door het verstrekken van elasticiteit en vocht. Het laat ook brood rijzen en biedt een taaie textuur (1).

Hoewel gluten veilig is voor de meeste mensen, moeten mensen met aandoeningen zoals coeliakie of glutengevoeligheid dit vermijden om nadelige gezondheidseffecten te voorkomen (2).

Veel voedingsmiddelen zijn gemaakt met gluten bevattende ingrediënten, dus het is belangrijk dat degenen die het niet kunnen consumeren, de ingrediëntenlabels goed controleren.

Hier is een lijst van 54 glutenvrije levensmiddelen.

1-11. Volkoren

Een beperkt aantal volkoren producten bevatten gluten, terwijl de rest van nature glutenvrij is.

Het is belangrijk om de etiketten van het voedsel te controleren bij het kopen van volkoren granen. Zelfs glutenvrije volkoren granen kunnen worden verontreinigd met gluten, vooral als ze worden verwerkt in dezelfde faciliteit als gluten bevattende voedingsmiddelen (3).

Haver wordt bijvoorbeeld vaak verwerkt in faciliteiten die ook tarwe verwerken, wat kan leiden tot kruisbesmetting. Om deze reden moet u zeker weten dat de haver die u koopt, glutenvrij is verklaard (4).

Glutenvrije volkoren granen

  1. quinoa
  2. bruine rijst
  3. Wilde rijst
  4. Boekweit
  5. Sorghum
  6. Tapioca
  7. Gierst
  8. Amarant
  9. Teff
  10. Arrowroot
  11. Haver

Granen te vermijden

  • Tarwe, alle variëteiten (volkoren, tarwe bessen, Graham, bulgur, farro, zetmeel, durum, kamut, spelt, etc.)
  • Rogge
  • Gerst
  • triticale

Deze gluten bevattende granen worden vaak gebruikt voor het maken van producten zoals brood, crackers, pasta, ontbijtgranen, gebak en snacks.

12-26. Fruit en groenten

Alle verse groenten en fruit zijn van nature glutenvrij. Sommige verwerkte groenten en fruit kunnen echter gluten bevatten, soms toegevoegd voor smaakstoffen of als verdikkingsmiddel (3).

Gluten bevattende ingrediënten die aan verwerkte groenten en fruit kunnen worden toegevoegd, omvatten gehydrolyseerd tarwe-eiwit, gemodificeerd voedingszetmeel, mout en maltodextrine.

Groenten en fruit om te eten

Hoewel de onderstaande lijst is niet volledig, het biedt een aantal voorbeelden van verse groenten en fruit die u kunt genieten op een glutenvrij dieet.

  1. Citrusvruchten, met inbegrip van sinaasappelen en grapefruit
  2. bananen
  3. Appels
  4. Bessen
  5. perziken
  6. peren
  7. Kruisbloemige groenten, waaronder bloemkool en broccoli
  8. Bladgroenten, zoals spinazie, boerenkool en snijbiet
  9. Zetmeelrijke groenten, zoals aardappelen, maïs en squash
  10. paprika
  11. champignons
  12. uien
  13. Wortels
  14. radijs
  15. Groene bonen

Groenten en fruit om te controleren

  • Ingeblikte groenten en fruit: Kan worden ingeblikt met sauzen die gluten bevatten. Groenten en fruit ingeblikt met water of natuurlijke sappen zijn waarschijnlijk glutenvrij.
  • Bevroren fruit en groenten: Soms bevatten toegevoegde aroma’s en sauzen die gluten bevatten. Gewone bevroren variëteiten zijn meestal glutenvrij.
  • Gedroogde vruchten en groenten: Kan ook gluten bevatten ingrediënten. Plain, ongezoete, gedroogde vruchten en groenten hebben de neiging om te worden glutenvrij.
  • Pre-gehakte groenten en fruit: Kan kruisbesmet zijn met gluten, afhankelijk van waar ze zijn klaargemaakt.

27-32. Eiwitten

Veel voedingsmiddelen bevatten eiwitten, waaronder bronnen op basis van dieren en planten. De meeste zijn van nature glutenvrij (3).

Echter gluten bevattende ingrediënten zoals sojasaus, meel en moutazijn worden vaak gebruikt als vulstoffen of smaakstoffen. Ze kunnen worden toegevoegd aan sauzen, wrijvingen en marinades die vaak gepaard gaan met eiwitvoedsel.

Glutenvrije eiwitten

  1. Peulvruchten (bonen, linzen, erwten, pinda’s)
  2. Noten en zaden
  3. Rood vlees (vers rund, varken, lam, bizons)
  4. Pluimvee (verse kip, kalkoen)
  5. Seafood (verse vis, schelpdieren, schaaldieren)
  6. Traditionele sojaproducten (tofu, tempeh, edamame, etc.)

Eiwitten om te controleren

  • Vleeswaren, zoals hotdogs, pepperoni, worst, salami en bacon
  • Vleesvervangers, zoals vegetarische hamburgers
  • Lunch vlees of vleeswaren
  • gemalen vlees
  • Eiwitten die zijn gecombineerd met sauzen of kruiderijen
  • Kant-en-klare eiwitten, zoals die in de magnetron maaltijden

Eiwitten te vermijden

  • Elk vlees, gevogelte of vis dat is gepaneerd
  • Eiwitten die worden gecombineerd met sojasaus op basis van tarwe
  • Seitan

33-39. Zuivelproducten

De meeste zuivelproducten zijn van nature glutenvrij. De soorten die gearomatiseerd zijn en additieven bevatten, moeten echter altijd worden gecontroleerd op gluten (3).

Enkele veel voorkomende gluten bevattende ingrediënten die kunnen worden toegevoegd aan zuivelproducten omvatten verdikkingsmiddelen, mout en gemodificeerd voedselzetmeel.

Glutenvrije zuivelproducten

  1. Melk
  2. Boter en ghee
  3. Kaas
  4. Room
  5. Kwark
  6. Zure room
  7. Yoghurt

Zuivelproducten om te controleren

  • Op smaak gebrachte melk en yoghurt
  • Verwerkte kaasproducten, zoals kaassausen en smeersels
  • Ijs, dat soms wordt gemengd met additieven die gluten bevatten

Zuivelproducten te vermijden

  • Gemoute melkdranken

40-44. Vetten en oliën

Vetten en oliën zijn van nature glutenvrij. In sommige gevallen kunnen additieven die gluten bevatten worden gemengd met vetten en oliën voor smaak en verdikking.

Glutenvrije vetten en oliën

  1. Boter en ghee
  2. Olijven en olijfolie
  3. Avocado’s en avocado-olie
  4. Kokosnootolie
  5. Plantaardige en plantaardige oliën, zoals sesamolie, koolzaadolie en zonnebloemolie

Vetten en oliën om te controleren

  • kooksprays
  • Olie met toegevoegde aroma’s of kruiden

45-51. Dranken

Er zijn verschillende soorten glutenvrije dranken waar u van kunt genieten.

Sommige dranken worden echter gemengd met additieven die gluten bevatten als ingrediënt. Sommige alcoholische dranken zijn bovendien gemaakt van mout, gerst en andere gluten bevattende granen en moeten worden vermeden op een glutenvrij dieet (5).

Glutenvrije dranken

  1. Water
  2. 100% vruchtensap
  3. Koffie
  4. Thee
  5. Sommige alcoholische dranken, inclusief wijn, sterke appelwijn en bier gemaakt van glutenvrije granen, zoals boekweit of sorghum
  6. Sportdranken, frisdrank en energiedranken
  7. Limonade

Houd er rekening mee dat hoewel deze dranken glutenvrij zijn, de meeste van hen het best met mate geconsumeerd kunnen worden vanwege hun toegevoegde suiker en alcohol gehalte.

Dranken om te controleren

  • Elke drank met toegevoegde smaakstoffen of mixen zoals ijskoffie.
  • Gedistilleerde dranken, zoals wodka, gin en whisky – zelfs wanneer op het label glutenvrij staat, zoals ze bekend zijn om een ​​reactie bij sommige mensen leiden
  • Pre-en-kant en klare smoothies

Dranken te vermijden

  • Bieren, uit gluten bevattende granen
  • Non-gedestilleerd likeuren
  • Andere mout dranken

52-54. Specerijen, sausen en kruiderijen

Specerijen, sauzen en kruiden bevatten vaak gluten maar worden vaak over het hoofd gezien.

Hoewel de meeste kruiden, sauzen en specerijen van nature glutenvrij zijn, worden er soms gluten bevattende ingrediënten aan toegevoegd als emulgatoren, stabilisatoren of smaakversterkers.

Sommige veel voorkomende gluten bevattende ingrediënten die aan specerijen, sauzen en specerijen worden toegevoegd, zijn gemodificeerd voedselzetmeel, maltodextrine, mout en tarwebloem.

Glutenvrije kruiden, sausen en specerijen

  1. tamari
  2. Coconut aminos
  3. Witte azijn, gedestilleerd azijn en appelazijn

Specerijen, sauzen en specerijen om te controleren

  • Ketchup en mosterd
  • Worcestershire saus
  • Tomatensaus
  • Augurken
  • Barbecuesaus
  • Mayonaise
  • Salade dressing
  • Pasta saus
  • droge kruiden
  • Salsa
  • Bouillonblokjes
  • Marinades
  • Jus
  • Rijstazijn

Specerijen, sauzen en specerijen te vermijden

  • Op basis van tarwe sojasaus en teriyaki saus
  • moutazijn

Ingrediënten om op te letten

Hier is een lijst van ingrediënten en additieven voor levensmiddelen die erop kunnen wijzen dat een item gluten bevat.

  • Gemodificeerd voedselzetmeel en maltodextrine (indien gemaakt van tarwe, wordt dit op het etiket vermeld).
  • Op mout gebaseerde ingrediënten, waaronder moutazijn, moutextract en moutsiroop
  • Gluten stabilisator
  • Soja of teriyaki saus
  • Tarwe ingrediënten, zoals tarwe-eiwit en tarwemeel
  • Emulgatoren (zal worden vermeld op het etiket)

Als u niet zeker weet of een product gluten bevat, is het een goed idee contact op te nemen met de fabrikant om dit te controleren.

Tot slot

Als u gluten vermijdt, zijn er genoeg voedingsmiddelen waaruit u kunt kiezen om een ​​uitgebalanceerd dieet te garanderen.

Veel gezonde voedingsmiddelen zijn van nature glutenvrij, inclusief fruit, groenten, vers vlees, vis en gevogelte, peulvruchten, bepaalde volkoren granen, zuivelproducten en oliën.

Tarwe, rogge en gerst zijn de belangrijkste voedingsmiddelen die moeten worden vermeden tijdens het volgen van een glutenvrij dieet. Gluten wordt ook vaak toegevoegd aan bewerkte voedingsmiddelen, zoals conserven en ingeblikte items.

Bovendien kunnen sommige granen, zoals haver, kruisbesmet zijn met gluten, afhankelijk van waar ze zijn verwerkt.

Succes met een glutenvrij dieet komt neer op het dubbel controleren van ingrediëntenlabels, omdat gluten vaak wordt toegevoegd aan voedingsmiddelen die u niet zou verwachten. Voedingsmiddelen die gluten bevatten, worden als zodanig geëtiketteerd.

Niettemin, als je je concentreert op het eten van voornamelijk vers, heel, glutenvrij voedsel en een minimale hoeveelheid verwerkt voedsel, heb je geen probleem na een glutenvrij dieet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.