voedsel toxinen bezorgt

7 “Toxinen” in voedingsmiddelen waar we bezorgt over moeten zijn

Je hebt misschien wel beweringen gehoord dat sommige veelvoorkomende voedingsmiddelen of ingrediënten ‘toxisch’ zijn.

Gelukkig worden de meeste van deze claims niet door de wetenschap ondersteund.

Er zijn er echter enkele die schadelijk kunnen zijn, vooral als ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd.

Hier is een lijst van 7 “toxinen” in voedingsmiddelen waar we daadwerkelijk zorgen over moeten maken.

1. Geraffineerde groente- en plantaardige oliën

Geraffineerde groente- en plantaardige oliën omvatten maïs, zonnebloem, saffloer, sojabonen en katoenzaadolie.

Jaren geleden werden mensen aangespoord om verzadigde vetten te vervangen door plantaardige oliën om hun cholesterolgehalte te verlagen en hartaandoeningen te helpen voorkomen.

Er zijn echter veel aanwijzingen dat deze oliën daadwerkelijk schade toebrengen als ze te veel worden verbruikt(1).

Plantaardige oliën zijn zeer geraffineerde producten zonder essentiële voedingsstoffen. In dat opzicht zijn het “lege” calorieën.

Ze bevatten veel meervoudig onverzadigde omega-6-vetten, die meerdere dubbele bindingen bevatten die gevoelig zijn voor beschadiging en worden ranzig bij blootstelling aan licht of lucht.

Deze oliën zijn bijzonder rijk aan omega-6 linolzuur. Hoewel je linolzuur nodig hebt, eten de meeste mensen tegenwoordig veel meer dan ze nodig hebben.

Aan de andere kant nemen de meeste mensen niet genoeg op omega-3 vetzuren om een ​​goede balans tussen deze vetten te behouden.

Naar schatting eet de gemiddelde persoon tot 16 keer zoveel omega-6-vetten als omega-3-vetten, hoewel de ideale verhouding kan liggen tussen 1: 1 en 3: 1(2).

Hoge inname van linolzuur kan de ontsteking doen toenemen, wat de endotheelcellen aan de aderen kan beschadigen en het risico op hartaandoeningen kan verhogen(3, 4, 5).

Bovendien suggereren dierstudies dat het de verspreiding van kanker van borstcellen naar andere weefsels, inclusief de longen (6, 7).

Observationele studies wezen uit dat vrouwen met de hoogste innamen van omega-6-vetten en de laagste inname van omega-3-vetten een 87-92% groter risico op borstkanker hadden dan vrouwen met meer gebalanceerde innames(8, 9).

Bovendien is koken met plantaardige oliën nog erger dan bij kamertemperatuur. Wanneer ze worden verwarmd, geven ze schadelijke stoffen vrij die het risico op hartaandoeningen, kanker en ontstekingsziekten verder kunnen vergroten(10, 11).

Hoewel het bewijsmateriaal over plantaardige olie verdeeld is, suggereren veel gecontroleerde onderzoeken dat ze schadelijk zijn.

Kortom: Geraffineerde plantaardige groenten en zaadoliën bevatten omega-6-vetten. De meeste mensen eten al te veel van deze vetten, wat kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen.

2. BPA

Bisfenol-A (BPA) is een chemische stof die wordt aangetroffen in plastic verpakkingen deze komen voor bij veel alledaagse levensmiddelen en dranken.

De belangrijkste voedselbronnen zijn flessenwater, verpakt voedsel en conserven, zoals vis, kip, bonen en groenten.

Studies hebben aangetoond dat BPA  uit deze verpakkingen in voedsel of dranken terecht kunnen komen(12).

Onderzoekers hebben gemeld dat voedselbronnen de grootste bijdrage leveren aan de BPA-niveaus in het lichaam, wat kan worden bepaald door het meten van BPA in urine(13).

Een studie vond BPA in 63 van 105 monsters van voedselmiddelen te zitten, waaronder verse kalkoen en ingeblikte zuigelingenvoeding (14).

Aangenomen wordt dat BPA oestrogeen nabootst door te binden aan de receptor plaatsen die bedoeld zijn voor het hormoon. Dit kan de normale werking verstoren(12).

De aanbevolen dagelijkse limiet van BPA is 50 mcg / kg lichaamsgewicht. 40 onafhankelijke onderzoeken hebben echter gemeld dat bij dieren onder de limiet negatieve effecten zijn opgetreden(15).

Bovendien ontdekten alle 11 door de industrie gefinancierde onderzoeken dat BPA geen effect had, maar meer dan 100 onafhankelijke onderzoeken hebben aangetoond dat het schadelijk is(15).

Studies met drachtige dieren hebben aangetoond dat BPA-blootstelling leidt tot problemen met de voortplanting en het toekomstige risico op borst- en prostaatkanker verhoogt bij een zich ontwikkelende foetus(16, 17, 18, 19).

Sommige observationele studies hebben ook aangetoond dat hoge BPA-niveaus geassocieerd zijn met onvruchtbaarheid, insulineresistentie, diabetes type 2 en obesitas(20, 21, 22, 23).

Resultaten van een onderzoek suggereren een verband tussen hoge BPA-niveaus en polycysteus ovariumsyndroom (PCOS). PCOS is een aandoening van insulineresistentie die wordt gekenmerkt door verhoogde niveaus van androgenen, zoalstestosteron.

Onderzoek heeft ook hoge BPA-niveaus gekoppeld aan een gewijzigde productie en functie van schildklierhormoon. Dit wordt toegeschreven aan de chemische binding aan schildklierhormoonreceptoren, die vergelijkbaar is met de interactie ervan met oestrogeenreceptoren(25, 26).

U kunt uw BPA-blootstelling verminderen door BPA-vrije flessen en verpakkingen, maar ook door het eten van veelal onbewerkt voedsel.

In één studie ervoeren families die verpakt voedsel gedurende drie dagen verving met vers voedsel gemiddeld een vermindering van het BPA-gehalte in hun urine met 66%(27).

Kortom: BPA is een chemische stof die vaak wordt aangetroffen in plastic en ingeblikte artikelen. Het kan het risico op onvruchtbaarheid, insulineresistentie en ziekte verhogen.

3. Transvetten

Transvetten zijn de ongezondste vetten die je kunt eten.

Ze worden gemaakt door waterstof in onverzadigde oliën te pompen om er vaste vetten van te maken.

Je lichaam herkent of verwerkt transvetten niet op dezelfde manier als natuurlijke vetten.

Het is niet verrassend dat het eten ervan kan leiden tot een aantal ernstige gezondheidsproblemen(28).

Dierlijke en observationele studies hebben herhaaldelijk aangetoond dat transvet consumptie veroorzaakt ontstekingen en negatieve effecten op de gezondheid van het hart(29, 30, 31).

Onderzoekers die naar gegevens van 730 vrouwen keken, ontdekten dat ontstekingsmarkers het hoogst waren bij diegenen die de meeste transvetten aten, waaronder 73% hogere niveaus van CRP, wat een sterke risicofactor is voor hartaandoeningen(31).

Gecontroleerde studies bij mensen hebben bevestigd dat transvetten leiden tot ontsteking, wat een diepgaand negatief effect heeft op de gezondheid van het hart. Dit omvat verminderd vermogen van slagaders om het bloed op de juiste wijze te verwijden en te houden(32, 33, 34, 35).

In één onderzoek naar de effecten van verschillende vetten bij gezonde mannen, verhoogden alleen transvetten een marker bekend als e-selectine, die wordt geactiveerd door andere ontstekingsmarkers en schade aan de cellen veroorzaakt die uw bloedvaten bekleden(35).

 

Naast hartziekten is chronische ontsteking de oorzaak van vele andere ernstige aandoeningen, zoals insulineresistentie, diabetes type 2 en obesitas(36, 37, 38, 39).

Het beschikbare bewijsmateriaal ondersteunt het zoveel mogelijk vermijden van transvetten en het gebruik van gezondere vetten.

Kortom: Talrijke studies hebben geconstateerd dat transvetten en het risico op hartaandoeningen en andere aandoeningen verhogen.

4. Polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s)

Rood vlees is een rijke bron van eiwitten , ijzer en een aantal andere belangrijke voedingsstoffen.

Het kan echter tijdens bepaalde kookmethodes toxische bijproducten, polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), afgeven.

Wanneer vlees wordt gegrild of gerookt bij hoge temperaturen, druppelt vet op hete kookoppervlakken, wat vluchtige PAK’s produceert die in het vlees kunnen sijpelen.Onvolledige verbranding van houtskool kan ook PAK’s veroorzaken(40).

Onderzoekers hebben ontdekt dat PAK’s toxisch zijn en kanker kunnen veroorzaken(41, 42).

PAK’s zijn in veel observationele studies gekoppeld aan een verhoogd risico op borst- en prostaatkanker, hoewel genen ook een rol spelen(43, 44, 45, 46, 47).

Bovendien hebben onderzoekers gemeld dat hoge inname van PAK’s uit gegrild vlees het risico op nierkanker kan verhogen. Nogmaals, dit lijkt deels afhankelijk te zijn van genetica, maar ook van aanvullende risicofactoren, zoals roken(48, 49).

De sterkste associatie lijkt te zijn tussen gegrild vlees en kankers van het spijsverteringskanaal, met name darmkanker(50, 51).

Het is belangrijk op te merken dat deze verbinding met darmkanker alleen is waargenomen bij rood vlees, zoals rundvlees , varkensvlees , lamsvlees en kalfsvlees. Pluimvee, zoals kip, lijkt een neutraal of beschermend effect te hebben op het risico op darmkanker(52, 53, 54).

Eén studie toonde aan dat wanneer calcium werd toegevoegd aan diëten met veel vlees, de markers van kankerverwekkende stoffen afnamen in zowel dierlijke als menselijke ontlasting(55).

Hoewel het het beste is om andere bereidingsmethoden te gebruiken, kunt u PAK’s met maximaal 41-89% verminderen bij het grillen door het minimaliseren van rook en het snel verwijderen van druppels(42).

Kortom: Bij het grillen of roken van rood vlees worden PAK’s geproduceerd, die zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op verschillende kankers, met name darmkanker.

5. Coumarine in cassia kaneel

Kaneel kan meerdere voordelen voor de gezondheid bieden, waaronder een lagere bloedsuikerspiegel en verlaagd cholesterolgehalte bij mensen met diabetes type 2(56).

Kaneel bevat echter ook een verbinding die coumarine wordt genoemd, die giftig is wanneer het teveel wordt geconsumeerd.

Twee van de meest voorkomende vormen van kaneel zijn Cassie en Ceylon .

Ceylon kaneel komt uit de binnenste schors van een boom in Sri Lanka bekend als Cinnamomum zeylanicum . Het wordt soms “echte kaneel” genoemd.

Cassia-kaneel komt van de schors van een boom die bekend staat als Cinnamomum-kassie die groeit in China. Het is minder duur dan Ceylon kaneel en is goed voor ongeveer 90% van de kaneel die in de VS en Europa wordt ingevoerd(57).

Cassia kaneel bevat veel hogere niveaus van coumarine, wat gepaard gaat met een verhoogd risico op kanker en leverbeschadiging bij hoge doses(57, 58).

De veiligheidslimiet voor coumarine in  voedingsmiddelen is 2 mg / kg(59).

Uit één onderzoek bleek echter dat kaneel en graanproducten een gemiddelde van 9 mg / kg voedsel bevatten, en één type kaneelkoekjes die maar liefst 88 mg / kg bevatten (59).

Bovendien is het onmogelijk om te weten hoeveel coumarine in een bepaalde hoeveelheid kaneel zit, zonder het te testen.

Duitse onderzoekers die 47 verschillende cassia kaneelpoeders analyseerden, ontdekten dat het gehalte aan coumarine dramatisch varieerde tussen de monsters(60).

De toelaatbare dagelijkse inname (TDI) van coumarine is vastgesteld op 1 mg / kg lichaamsgewicht en was gebaseerd op onderzoeken bij dieren naar levertoxiciteit.

Studies met coumarine bij de mens hebben echter aangetoond dat bepaalde mensen mogelijk kwetsbaar zijn voor leverschade bij nog lagere doseringen(58).

Hoewel Ceylon-kaneel veel minder coumarine bevat dan cassia-kaneel en royaal kan worden geconsumeerd, is het niet zo algemeen verkrijgbaar. Het merendeel van de kaneel in supermarkten is de variëteit met veel coumarine Cassia.

Dat gezegd hebbende, kunnen de meeste mensen veilig tot 2 gram (0,5-1 theelepel) kaneel uit de Cassie per dag consumeren. In feite hebben verschillende studies drie keer zoveel gebruikt zonder gerapporteerde negatieve effecten (61).

Kortom: Cassia-kaneel bevat coumarine, wat het risico op leverschade of kanker kan vergroten als het teveel wordt gebruikt.

6. Toegevoegde suiker

Suiker en glucose-fructosestroop worden vaak aangeduid als “lege calorieën.”Echter, de de schadelijke effecten van suiker gaan veel verder dan dat.

Suiker zit er hoog in fructose en overmatige fructose-inname is in verband gebracht met veel ernstige aandoeningen, waaronder obesitas, diabetes type 2, metabool syndroom en leververvetting(62, 63, 64, 65, 66, 67).

Overtollige suiker is ook gekoppeld aan borst- en darmkanker. Dit kan te wijten zijn aan het effect op bloedsuiker en insulineniveaus, waardoor de tumor kan groeien(68, 69).

Eén observationele studie van meer dan 35.000 vrouwen vond dat degenen met de hoogste suikerinnames een dubbele kans hadden om darmkanker te krijgen als degenen die diëten met minder suiker consumeerden(70).

Hoewel kleine hoeveelheden suiker voor de meeste mensen onschadelijk zijn, kunnen sommige mensen na een kleine hoeveelheid niet stoppen. Ze kunnen zelfs gedreven worden om suiker te consumeren op dezelfde manier waarop verslaafden gedwongen worden alcohol te drinken of drugs te gebruiken.

Sommige onderzoekers hebben dit toegeschreven aan het vermogen van suiker om dopamine af te geven, een neurotransmitter in de hersenen die beloningsroutes stimuleert(71, 72, 73).

Kortom: Een hoge inname van toegevoegde suikers kan het risico op verschillende ziekten verhogen, waaronder obesitas, hartziekten, diabetes type 2 en kanker.

7. Kwik in vis

De meeste soorten vis zijn zeer gezond .

Bepaalde soorten bevatten echter een hoog gehalte aan kwik, een bekend toxine.

De consumptie van zeevruchten levert de grootste bijdrage aan de accumulatie van kwik bij mensen.

Dit is het gevolg van het feit dat de chemische stof zich door de voedselketen in de zee baant(74).

Planten die groeien in met kwik vervuild water worden geconsumeerd door kleine vissen, die vervolgens worden geconsumeerd door grotere vissen. Na verloop van tijd hoopt kwik zich op in de lichamen van die grotere vissen, die uiteindelijk worden gegeten door mensen.

In de VS en Europa is het moeilijk om te bepalen hoeveel kwik mensen van vissen krijgen. Dit komt door het brede kwikgehalte van verschillende vissen(75).

Kwik is een neurotoxine, wat betekent dat het de hersenen en zenuwen kan beschadigen.Zwangere vrouwen lopen een bijzonder hoog risico, aangezien kwik het ontwikkelende brein en het zenuwstelsel van de foetus kan beïnvloeden(76, 77).

Een analyse uit 2014 wees uit dat in verschillende landen de kwikniveaus in het haar en bloed van vrouwen en kinderen significant hoger waren dan de Wereldgezondheidsorganisatie aanbeveelt, met name in kustgemeenschappen en in de buurt van mijnen(78).

Een andere studie wees uit dat de hoeveelheid kwik sterk varieerde tussen verschillende merken en soorten ingeblikte tonijn. Het bleek dat 55% van de monsters groter was dan de veiligheidslimiet van de EPA van 0,5 ppm (parts per million)(79).

ommige soorten vis, zoals koningsmakreel en zwaardvis, bevatten een extreem hoog kwikgehalte en moeten worden vermeden. Het eten van andere vissoorten wordt echter nog steeds geadviseerd omdat ze veel gezondheidsvoordelen hebben(80).

Om uw blootstelling aan kwik te beperken, kiest u zeevruchten uit de categorie “laagste kwik” op deze lijst . Gelukkig bevat de categorie met laag kwik de meeste vis die het hoogst is in omega-3 vetten, zoals zalm , haring, sardines en ansjovis.

De voordelen van het eten van deze omega-3 rijke vissen wegen veel zwaarder dan de negatieve effecten van kleine hoeveelheden kwik.

Kortom: Bepaalde vissen bevatten veel kwik. De gezondheidsvoordelen van het eten van kwikarme vissen wegen echter zwaarder dan de risico’s.

Tot slot

Veel claims over schadelijke effecten van voedsel “toxines” worden niet door de wetenschap ondersteund.

Er zijn er echter verschillende die schadelijk kunnen zijn, vooral in grote hoeveelheden.

Dat gezegd hebbende, het minimaliseren van uw blootstelling aan deze schadelijke chemicaliën en ingrediënten is ongelooflijk eenvoudig.

Beperk eenvoudigweg uw gebruik van deze producten en blijf bij onbewerkte, enkelvoudige voedingsmiddelen zoveel mogelijk.