Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

7 “Toxinen” in levensmiddelen waar we bezorgt over moeten zijn

1548 Views

7 “Toxinen” in levensmiddelen waar we bezorgt over moeten zijn

Je hebt misschien gehoord beweringen dat een aantal levensmiddelen of bestanddelen “giftig” kunnen zijn.

Gelukkig worden de meeste van deze claims niet ondersteund door de wetenschap.

Er zijn echter een paar die schadelijk zijn, vooral wanneer het in grote hoeveelheden aanwezig is.

Hier is een lijst van 7 “toxinen” in levensmiddelen waar we daadwerkelijk zorgen over moeten maken.

1. Geraffineerde plantaardige oliën en zaden

Geraffineerde groente- en plantaardige oliën zijn onder andere maïs, zonnebloem, saffloer, sojabonen en katoenzaad olie.

Jaren geleden werden mensen aangespoord om verzadigde vetten te vervangen door plantaardige oliën om het cholesterolgehalte te verlagen en helpen bij het voorkomen van hart-en vaatziekten.

Echter suggereert een heleboel bewijs dat deze oliën eigenlijk schadelijk zijn wanneer verbruikt in overmaat(1).

Plantaardige oliën zijn zeer geraffineerde producten met geen essentiële voedingsstoffen. In dat opzicht zijn het ‘lege’ calorieën.

Ze zijn hoog in meervoudig onverzadigde omega-6 vetten en bevatten meerdere dubbele bindingen, die gevoelig zijn voor beschadiging en worden ranzig wanneer blootgesteld aan licht of lucht.

Deze oliën zijn bijzonder hoog in omega-6 linolzuur. Terwijl je maar een beetje linolzuur nodig hebt, vandaag de dag de meeste mensen eten veel meer dan dat ze nodig hebben.

Aan de andere kant, consumeren de meeste mensen niet voldoende omega-3 vetzuren om een goed evenwicht tussen deze vetten te handhaven.

In feite wordt er geschat dat de gemiddelde persoon eet tot 16 maal meer omega-6 vetten als omega-3 vetten, hoewel de ideale verhouding is: 1: 1 en 3: 1(2).

Een hoge inname van linolzuur kan de ontsteking verhogen, waardoor het de endotheelcellen kan beschadigen en het verhogen van risico op hart-en vaatziekten(3, 4, 5).

Daarnaast suggereren dierlijke studies dat het kan bevorderen en van het verspreiden van borstkanker en bij andere weefsels, met inbegrip van de longen(6, 7).

In studies bleek dat vrouwen met de hoogste inname van omega-6 vetten en laagste inname van omega-3 vetten hadden 87-92% hoger risico op borstkanker dan met evenwichtiger inname(8, 9).

Bovendien koken met plantaardige oliën is nog slechter dan het gebruik bij kamertemperatuur. Als ze verwarmd worden, laat ze schadelijke stoffen vrij die het risico op hart-en vaatziekten, kanker en ontstekingsziekten verder kan toenemen(10, 11).

Hoewel het bewijsmateriaal op plantaardige olie verdeeld is, een groot aantal studies suggereren dat ze schadelijk zijn.

Kortom: Bewerkte groenten en plantaardige oliën bevatten omega-6 vetten. De meeste mensen eten al teveel van deze vetten, die kunnen leiden tot verschillende gezondheidsproblemen.

2. BPA

Aluminium Kunnen

Bisfenol-A (BPA) is een chemische stof in plastic verpakkingen deze komen voor bij veel alledaagse levensmiddelen en dranken.

De belangrijkste voedselbronnen zijn gebotteld water , verpakte levensmiddelen en ingeblikte items, zoals vis, kip , bonen en groenten.

Studies hebben aangetoond dat BPA  uit deze verpakkingen in voedsel of dranken terecht kunnen komen(12).

Onderzoekers rapporteerden dat voedselbronnen grote bijdrage aan BPA niveaus in het lichaam leveren, wat kan worden bepaald door BPA in de urine(13).

Een studie wees uit dat BPA bij 63 van de 105 monsters in levensmiddelen zitten, waaronder verse kalkoen en ingeblikte zuigelingenvoeding(14).

BPA wordt het oestrogeen nabootsen door binding aan de receptor dat normaal is bedoeld voor het hormoon. Dit kan de normale functie verstoren(12).

De aanbevolen dagelijkse limiet van BPA is 50 mcg / kg lichaamsgewicht. Echter, 40 onafhankelijke studies zagen negatieve effecten bij een niveaus onder deze limiet bij dieren(15).

Wat meer, terwijl alle 11-industrie gefinancierde studies bleek dat BPA had geen effect, meer dan 100 onafhankelijke studies hebben aangetoond dat het schadelijk kan zijn(15).

Studies bij drachtige dieren hebben aangetoond dat blootstelling aan BPA leidt tot problemen met de reproductie en verhoogt het toekomstige risico op borstkanker en prostaatkanker bij een foetus(16, 17, 18, 19).

Sommige observationele studies zouden ook hebben ontdekt dat hoge niveaus BPA geassocieerd is met onvruchtbaarheid, insulineresistentie, diabetes type 2 en obesitas(20, 21, 22, 23).

Resultaten van het onderzoek suggereren dat er een verband is tussen hoge BPA niveaus en polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS). PCOS is een aandoening van insuline resistentie gekenmerkt door verhoogde niveaus van androgenen zoals testosteron.

Onderzoek heeft ook BPA in verband gebracht met de veranderde schildklier hormoonproductie en functie. Dit wordt toegeschreven aan de chemische binding aan schildklierhormoon receptoren, die lijkt op de interactie met de oestrogeen receptoren (25, 26).

U kunt uw BPA blootstelling verminderen door te zoeken naar BPA-vrije flessen en verpakkingen, evenals door het eten van onbewerkte levensmiddelen.

In een studie, families die verpakte levensmiddelen vervangen door verse levensmiddelen voor 3 dagen werd gemiddeld een 66% lagere niveaus van BPA in de urine gevonden(27).

Kortom: BPA is een chemische stof aangetroffen in plastic en ingeblikt artikelen. Dit kan het risico op onvruchtbaarheid, insulineresistentie en vaatziekten verhogen.

3. Transvetten

Chocolade Cupcake met het berijpen

Transvetten zijn de meest ongezonde vetten die je kunt eten.

Ze zijn gemaakt door hydrogenering (verharing) van onverzadigde oliën om deze om te zetten in vaste vetten.

Het lichaam herkent en verwerkt transvetten op dezelfde manier als het natuurlijk voorkomende vetten.

Niet verrassend dat het eten van ze kan leiden tot een aantal ernstige gezondheidsproblemen(28).

Dier en observationele studies hebben herhaaldelijk aangetoond dat de consumptie van transvetten veroorzaakt ontsteking en negatieve effecten op de gezondheid van het hart(29, 30, 31).

Onderzoekers die naar de gegevens van 730 vrouwen keken bleek dat ontstekingsfactoren waren het hoogst bij wie de transvetten aten, waaronder 73% hogere CRP , een sterke risicofactor voor hartziekte(31).

Gecontroleerde studies bij mensen hebben bevestigd dat transvetten leiden tot ontsteking, die diep negatieve effecten op de gezondheid van het hart heeft. Dit omvat verminderd vermogen om bloedvaten te verwijden om het bloed goed laten circuleren(32, 33, 34, 35).

In een studie naar de effecten van verschillende vetten bij gezonde mannen, alleen trans vetten vergroot de marker genaamd e-selectin, die wordt geactiveerd door andere ontekingsmarkers en veroorzaakt schade aan de epitheelcellen van uw bloedvaten(35).

 

Naast hartziekte, chronische ontsteking is de oorzaak van vele andere ernstige aandoeningen zoals insulineresistentie,  diabetes type 2 en obesitas(36, 37, 38, 39).

Het beschikbare bewijs ondersteunt om transvetten zo veel mogelijk te vermijden en het consumeren van gezondere vetten in plaats daarvan.

Kortom: Talrijke studies hebben geconstateerd dat transvetten het risico van hart-en vaatziekten en de kans op ontstekingen verhoogd.

4. Polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s)

Rood vlees is een rijke bron van eiwitten , ijzer en een aantal andere belangrijke voedingsstoffen.

Het kan echter giftige bijproducten bevatten genaamd polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) door bepaalde bereidingswijzen.

Wanneer vlees wordt gegrild of bij hoge temperaturen gerookt, druipt vet op de hete kookplaat, die vluchtige PAK’s produceert en die kunnen in het vlees sijpelen.Onvolledige verbranding van houtskool kan ook PAK vormen(40).

Onderzoekers vonden dat PAK zijn giftig en kanker kunnen veroorzaken(41, 42).

PAK’s zijn verbonden met een verhoogd risico op borst- en prostaatkanker in vele observatieonderzoeken, maar genen spelen ook een rol (43, 44, 45, 46, 47).

Daarnaast hebben onderzoekers gerapporteerd dat een hoge inname van PAK’s uit gegrild vlees het risico op nierkanker kan verhogen. Opnieuw lijkt dit mede afhankelijk van genetica te zijn, evenals extra risicofactoren, zoals roken(48, 49).

De sterkste associatie lijkt tussen gegrild vlees en kanker van het spijsverteringskanaal, in het bijzonder darmkanker(50, 51).

Het is belangrijk op te merken dat dit verband met darmkanker is alleen te zien bij rood vlees, zoals rundvlees , varkensvlees , lamsvlees en kalfsvlees. Gevogelte, zoals kip, blijken ofwel een neutrale of beschermend effect bij het risico op darmkanker te hebben(52, 53, 54).

Één studie wees uit dat wanneer calcium toevoegde aan diëten die veel gerookte vlees bevatten, markers van kanker-veroorzakende verbindingen daalden in zowel menselijke als dierlijke ontlasting(55).

Hoewel het best is om andere methoden van het koken te gebruiken, kunt u PAK’s verminderen met maar liefst 41-89% bij het grillen door het minimaliseren van de rook en het snel verwijderen voordat het gaat druipen(42).

Conclusie: Het roosteren en roken van rood vlees produceert PAK’s, die zijn verbonden met een verhoogd risico op verschillende kankers, in het bijzonder darmkanker.

5. Cumarine in cassia kaneel

Kaneelpoeder

Kaneel kan meerdere voordelen voor de gezondheid bieden, waaronder een lagere bloedsuikerspiegel en lagere cholesterol bij mensen met  diabetes type 2(56).

Echter, kaneel bevat ook een stof genaamd cumarine , die giftig is wanneer het wordt gebruikt in overmaat.

Twee van de meest voorkomende vormen van kaneel zijn Cassie en Ceylon .

Ceylon kaneel is afkomstig van de bast van een boom in Sri Lanka bekend als Cinnamomum zeylanicum . Het wordt soms aangeduid als “echte kaneel.”

Cassia kaneel is afkomstig uit de bast van een boom genaamd Cinnamomum cassia die groeit in China. Het is minder duur dan Ceylon kaneel en vertegenwoordigt ongeveer 90% van de kaneel in de Verenigde Staten en Europa(57).

Cassia kaneel bevat veel hogere niveaus van cumarine, die gekoppeld zijn aan een verhoogd risico op kanker en leverschade bij hoge doses(57, 58).

De limiet veiligheid van cumarine in levensmiddelen is 2 mg / kg(59).

Echter bleek één onderzoek dat kaneel in gebakken producten en granen die een gemiddelde van 9 mg/kg in voedsel bevatten, en één soort kaneel koekje die een maar liefst 40 88 mg/kg bevatten (59).

Wat meer, is het onmogelijk om te weten hoeveel cumarine er eigenlijk in een bepaalde hoeveelheid kaneel zit zonder het te testen.

Duitse onderzoekers die 47 verschillende cassia kaneel poeder analyseerde bleek dat cumarine inhoud sterk varieerde tussen de monsters (60).

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van cumarine is vastgesteld op 1 mg / kg van het lichaamsgewicht en was gebaseerd op dierlijke studies van de toxiciteit in de lever.

Echter onderzoeken over cumarine bij de mens is gebleken dat bepaalde mensen mogelijk kwetsbaar zijn voor leverschade bij nog lagere doseringen(58).

Terwijl Ceylon kaneel bevat veel minder cumarine dan cassia kaneel en kan onbeperkt worden geconsumeerd, is het niet zo op grote schaal beschikbaar. Het merendeel van het kaneel in de supermarkten is coumarine-rijk cassie.

Dat gezegd zijnde, de meeste mensen kunnen het veilig verbruiken tot 2 gram (0,5-1 theelepel) van cassia kaneel per dag. In feite, hebben verschillende studies drie keer deze hoeveelheid gebruikt zonder gerapporteerde negatieve effecten(61).

Conclusie: Cassia kaneel bevat cumarine, die het risico op leverschade of kanker kan toenemen als wordt geconsumeerd in overmaat.

6. Toegevoegde suiker

Suikerklontjes

Suiker en glucose-fructosestroop worden vaak aangeduid als “lege calorieën.”

Echter, de schadelijke effecten van suiker gaan veel verder dan dat.

Suiker is rijk aan fructose en overmatige inname is verbonden met vele ernstige aandoeningen, waaronder obesitas, diabetes type 2, metabolisch syndroom en vette leverziekte(62, 63, 64, 65, 66, 67).

Overtollige suiker wordt ook gekoppeld aan borst- en darmkanker. Dit kan te wijten zijn aan het effect op bloedsuiker en insuline niveaus, die tumorgroei versneld (68, 69).

Een observationele studie bij meer dan 35.000 vrouwen bleek dat degenen met de hoogste inname van suiker hadden een verdubbeling op het risico van het ontwikkelen van darmkanker als degenen die minder suiker verbruikten(70).

Terwijl kleine hoeveelheden suiker onschadelijk voor de meeste mensen zijn, sommige individuen zijn niet in staat om te stoppen na een kleine hoeveelheiden. In feite, kunnen ze worden gedreven om suiker te consumeren op dezelfde manier dat verslaafden gedwongen zijn te drinken van alcohol of drugs.

Sommige onderzoekers hebben dit toegeschreven dat suiker het vermogen heeft van dopamine, een neurotransmitter in de hersenen dat beloningen stimuleert(71, 72, 73).

7. Kwik in vis

Canned Makreel

De meeste soorten vis zijn zeer gezond .

Bepaalde variëteiten bevatten veel kwik, een bekende toxine.

Seafood verbruik is de grootste bijdrage aan kwik accumulatie bij de mens.

Dit is een gevolg van de chemische werking die zijn weg omhoog vindt in de voedselketen van de zee(74).

Planten die groeien in kwik verontreinigde wateren worden gegeten door kleine vissen, die vervolgens door grotere vissen worden opgegeten. Kwik accumuleert in de lichamen van de grotere vissen, die uiteindelijk worden gegeten door mensen.

In de VS en Europa is het moeilijk te bepalen hoeveel kwik mensen krijgen van deze vissen. Dit is te wijten aan het brede kwikgehalte van verschillende vissen(75).

Kwik is een neurotoxine, wat betekent dat het de hersenen en zenuwen beschadigen. Zwangere vrouwen lopen een bijzonder hoog risico, omdat kwik invloed kan hebben op de foetus en de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel(76, 77).

Een 2014 analyse bleek dat in een aantal landen, de kwikconcentraties in het haar en bloed van vrouwen en kinderen waren aanzienlijk hoger dan de World Health Organization aanbeveelt, vooral in kustgemeenschappen en in de buurt van mijnen(78).

Een andere studie bleek dat de hoeveelheid kwik varieerde sterk tussen de verschillende merken en types van ingeblikte tonijn. Zij stelde vast dat 55% van de monsters waren boven de EPA’s 0,5 ppm (parts per million) veiligheid limiet(79).

Sommige vissen, zoals de koning makreel en zwaardvis, zijn extreem hoog in kwik en moet worden vermeden. Echter, het eten van andere soorten vis is voor ieder aan te raden omdat ze vele gezondheidsvoordelen bieden(80).

Om uw kwik blootstelling te beperken, kiest u vis uit de categorie “laagste kwik”. Gelukkig is de categorie low-kwik omvat de meeste de vissen met het hoogste in omega-3 vetten, zoals zalm , haring, sardines en ansjovis.

De voordelen van het eten van deze omega-3 rijke vis weegt ruimschoots op tegen de negatieve effecten van kleine hoeveelheden kwik.

Kortom: Bepaalde vissen bevatten hoge niveaus van kwik. Echter, de voordelen voor de gezondheid van het eten van low-kwik vissen wegen ruimschoots op tegen de risico’s.

Kort samengevat

Veel claims over de schadelijke effecten van voedsel “toxinen” worden niet ondersteund door de wetenschap.

Er zijn echter verscheidene die daadwerkelijk schadelijk kunnen zijn, vooral in grote hoeveelheden.

Dat gezegd zijnde, het minimaliseren van uw blootstelling aan deze schadelijke chemische stoffen en ingrediënten is ongelooflijk eenvoudig.

Gewoon het beperken van het gebruik van deze producten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een + 1 =

It is main inner container footer text