voordelen druiven

Top 12 gezondheidsvoordelen van het eten van druiven

Druiven worden al duizenden jaren gecultiveerd en zijn vereerd door verschillende oude beschavingen voor hun gebruik bij het maken van wijn.

Er zijn veel soorten druiven, waaronder groen, rood, zwart, geel en roze. Ze groeien in trossen en komen in pit en pitloze variëteiten voor.

Druiven worden gekweekt in gematigde klimaten over de hele wereld, inclusief Zuid-Europa, Afrika, Australië en Noord- en Zuid-Amerika.

Druiven bieden een schat aan gezondheidsvoordelen vanwege hun hoge gehalte aan voedingsstoffen en antioxidanten.

Hier zijn de top 12 gezondheidsvoordelen van het eten van druiven.

1. Vol met voedingsstoffen, vooral vitamine C en K

Druiven bevatten veel verschillende belangrijke voedingsstoffen.

Een 151 gram rode of groene druiven bevat de volgende voedingsstoffen(1):

Calorieën: 104
Koolhydraten: 27,3 gram
Eiwit: 1,1 gram
Vet: 0,2 gram
Vezel: 1,4 gram
Vitamine C: 27% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH)
Vitamine K: 28% van de ADH
Thiamine: 7% van de ADH
Riboflavine: 6% van de ADH
Vitamine B6: 6% van de ADH
Kalium: 8% van de ADH
Koper: 10% van de ADH
Mangaan: 5% van de ADH
Een 151 gram druiven bevat meer dan een kwart van de ADH voor vitamine K, een in vet oplosbare vitamine die van vitaal belang is voor de bloedstolling en gezonde botten(2).

Ze zijn ook een goede bron van vitamine C, een essentiële voedingsstof en krachtige antioxidant die nodig is voor de gezondheid van het bindweefsel(3).

Kortom: Druiven bevatten veel belangrijke vitaminen en mineralen, waaronder meer dan een kwart van de ADH voor vitamine C en K.

2. Hoge antioxidant inhoud kan chronische ziekten voorkomen

Antioxidanten zijn verbindingen die bijvoorbeeld in planten worden aangetroffen. Ze helpen de schade aan uw cellen te herstellen die wordt veroorzaakt door vrije radicalen. Dit zijn schadelijke moleculen die oxidatieve stress veroorzaken.

Oxidatieve stress is in verband gebracht met verschillende chronische ziekten, waaronder diabetes, kanker en hartaandoeningen(4).

Druiven zijn rijk aan een aantal krachtige antioxidanten. In feite zijn meer dan 1.600 nuttige plantverbindingen geïdentificeerd in deze vrucht(56).

De hoogste concentratie aan antioxidanten wordt aangetroffen in de schil en pitten. Om deze reden is het meeste onderzoek naar druiven gedaan met zaad- of schil extracten(7).

Rode druiven bevatten hogere aantallen antioxidanten vanwege de anthocyanen die ze hun kleur geven(5).

De antioxidanten in druiven blijven aanwezig, zelfs na de gisting, daarom is rode wijn ook hoog in deze verbindingen(8).

Eén van de antioxidanten in deze vrucht is resveratrol, dat is geclassificeerd als een polyfenol.

Er zijn talrijke studies uitgevoerd naar de voordelen ervan, die aantonen dat resveratrol beschermt tegen hartziekten, bloedglucose verlaagt en beschermt tegen de ontwikkeling van kanker(9).

Druiven bevatten ook vitamine C, bèta-caroteen, quercetine, luteïne, lycopeen en ellaginezuur, dat ook krachtige antioxidanten zijn(6).

Kortom: Druiven bevatten veel antioxidanten, heilzame plantaardige stoffen die kunnen beschermen tegen chronische gezondheidsproblemen, zoals diabetes, kanker en hartaandoeningen.

3. Plantaardige stoffen kunnen beschermen tegen bepaalde soorten kanker

Druiven bevatten hoge niveaus van heilzame plantaardige stoffen, die kunnen helpen beschermen tegen bepaalde soorten kanker(6).

Resveratrol, een van de verbindingen in deze vrucht, is goed bestudeerd in termen van kankerpreventie en -behandeling.

Het is aangetoond dat het beschermt tegen kanker door ontsteking te verminderen, als een antioxidant werkt en de groei en verspreiding van kankercellen in het lichaam blokkeert(10).

De unieke combinatie van plantaardige stoffen in druiven kan echter verantwoordelijk zijn voor hun anti-kanker voordelen. Naast resveratrol bevatten druiven ook quercetine, anthocyanen en catechinen – die allemaal gunstige effecten tegen kanker kunnen hebben(11).

Van druivenextracten is aangetoond dat ze de groei en verspreiding van menselijke dikke darm kankercellen blokkeren in reageerbuisstudies(1213).

Bovendien toonde één studie bij 30 mensen ouder dan 50 jaar aan dat het eten van 1 pond (450 gram) druiven per dag gedurende twee weken de markers van het risico op darmkanker verlaagde(14).

Studies hebben ook aangetoond dat druivenextracten de groei en verspreiding van borstkankercellen blokkeren, zowel in laboratorium- als bij muizen(151617).

Hoewel studies over druiven en kanker bij mensen beperkt zijn, is een voeding met veel antioxidantrijke voedingsmiddelen zoals druiven, gekoppeld aan een lager risico op kanker(18).

Kortom: Druiven bevatten veel heilzame plantaardige stoffen zoals resveratrol, die kunnen beschermen tegen verschillende soorten kanker, waaronder darmkanker en borstkanker.

4. Gunstig voor hartgezondheid op verschillende indrukwekkende manieren

Er zijn verschillende redenen waarom het eten van druiven goed is voor je hart.

Kan helpen bij het verlagen van de bloeddruk

Een 151 gram druiven bevat 288 mg kalium, wat 6% van de ADH is(1).

Dit mineraal is noodzakelijk voor het handhaven van een gezond bloeddruk niveau.

Lage inname van kalium is in verband gebracht met verhoogde risico’s op hoge bloeddruk, hartaandoeningen en beroertes(19).

Een onderzoek bij 12.267 volwassenen toonde aan dat mensen die hogere kaliumgehalte hadden in verhouding tot natrium minder kans liepen om aan een hartziekten te sterven dan mensen die minder kalium consumeerden(20).

Kan helpen bij het verminderen van cholesterol

Verbindingen die in druiven worden aangetroffen kunnen helpen beschermen tegen te hoge cholesterolwaarden door de cholesterol absorptie te verminderen(21).

In één onderzoek bij 69 mensen met een hoog cholesterolgehalte werd aangetoond dat het eten van 500 gram rode druiven per dag gedurende acht weken het totale en ‘slechte’ LDL-cholesterol verlaagde. Witte druiven hadden niet hetzelfde effect(22).

Bovendien is aangetoond dat voedingen met veel resveratrol, zoals het mediterrane dieet, ook het cholesterolgehalte verlagen(23).

Kortom: Verbindingen in druiven en rode wijn kunnen beschermen tegen hartziekten. Druiven kunnen helpen de bloeddruk en het cholesterol te verlagen.

5. Kan de bloedsuikerspiegel verlagen en beschermen tegen diabetes

Druiven bevatten 23 gram suiker per 151 gram, waardoor je je misschien afvraagt ​​of ze een goede keuze zijn voor mensen met diabetes(1).

Ze hebben een lage glycemische index (GI) van 53, een maatstaf van hoe snel voedsel de bloedsuikerspiegel verhoogt.

Bovendien kunnen verbindingen die worden aangetroffen in druiven zelfs de bloedsuikerspiegel verlagen. In een onderzoek van 16 weken bij 38 mannen, ervoeren degenen die 20 gram druivenextract per dag gebruikten een verlaagde bloedsuikerspiegel, vergeleken met een controlegroep(24).

Bovendien is aangetoond dat resveratrol de insulinegevoeligheid verhoogt, wat het vermogen van uw lichaam om glucose te gebruiken en dus de bloedsuikerspiegel kan verlagen(25).

Resveratrol verhoogt ook het aantal glucose-receptoren op celmembranen, wat een gunstig effect kan hebben op de bloedsuikerspiegel(26).

Het beheren van uw bloedsuikerspiegel na verloop van tijd is een belangrijke factor bij het verminderen van uw risico op diabetes.

Kortom: Hoewel druiven veel suiker bevatten, hebben ze een lage glycemische index. Bovendien kunnen verbindingen in druiven beschermen tegen een hoge bloedsuikerspiegel.

 6. Bevatten verschillende verbindingen die de gezondheid van het oog ten goede komen

De planten chemicaliën die in druiven worden gevonden, kunnen beschermen tegen veel voorkomende oogziekten.

In één onderzoek vertoonden muizen die een dieet kregen dat was aangevuld met druiven minder tekenen van beschadiging van het netvlies en hadden ze een betere netvliesfunctie in vergelijking met muizen die de vrucht niet hadden gekregen(27).

In één reageerbuisstudie werd gevonden dat resveratrol retinale cellen in het menselijk oog beschermt tegen ultraviolet A-licht. Dit kan het risico verlagen op het ontwikkelen van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD), een veel voorkomende oogziekte(28).

Volgens een studie kan resveratrol ook helpen beschermen tegen glaucoom, cataract en diabetische oogziekte(29).

Bovendien bevatten druiven de antioxidanten luteïne en zeaxanthine. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat deze stoffen de ogen helpen beschermen tegen schade door blauw licht(30).

Kortom: Druiven bevatten verschillende verbindingen, zoals resveratrol, luteïne en zeaxanthine, die kunnen beschermen tegen veel voorkomende oogziekten, zoals leeftijdsgebonden maculaire degeneratie, cataracten en glaucoom.

7. Kan geheugen, aandacht en stemming verbeteren

Het eten van druiven kan de gezondheid van uw hersenen ten goede komen en uw geheugen stimuleren.

In een studie van 12 weken bij 111 gezonde oudere volwassenen verbeterden 250 mg druiven preparaat per dag aanzienlijk de scores op een cognitieve test die aandacht, geheugen en taal meet ten opzichte van de uitgangswaarden(31).

Een andere studie bij gezonde jonge volwassenen toonde aan dat het drinken van ongeveer 230 ml druivensap zowel de snelheid van geheugen gerelateerde vaardigheden als de gemoedstoestand verbeterde 20 minuten na consumptie (32).

Studies bij ratten hebben aangetoond dat resveratrol het leren, het geheugen en de gemoedstoestand verbeterde na 4 weken(33).

Bovendien vertoonden de hersenen van de ratten tekenen van verhoogde groei en bloedstroom(33).

Resveratrol kan ook helpen beschermen tegen de ziekte van Alzheimer, hoewel onderzoek bij de mens nodig is om dit te bevestigen(34).

Kortom: Druiven bevatten stoffen die het geheugen, de aandacht en de gemoedstoestand kunnen verbeteren en die mogelijk beschermen tegen de ziekte van Alzheimer, hoewel meer onderzoek op mensenbasis nodig is om enkele van deze voordelen te bevestigen.

8. Bevatten veel voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de gezondheid van botten

Druiven bevatten veel mineralen die nodig zijn voor de gezondheid van de botten, waaronder calcium, magnesium, kalium, fosfor, mangaan en vitamine K (135).

Hoewel studies bij ratten hebben aangetoond dat resveratrol de botdichtheid verbeterde, zijn deze resultaten niet bevestigd bij de mens(363738).

In één onderzoek hadden ratten gevriesdroogde druivenpoeder gedurende 8 weken gevoed met betere bot absorptie en retentie van calcium versus ratten die het poeder niet hadden gekregen(37).

Op mensen gebaseerde studies over het effect van druiven op de gezondheid van botten ontbreken momenteel.

Kortom: Druiven bevatten veel voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de gezondheid van de botten, waaronder calcium, magnesium, fosfor en vitamine K. Onderzoeken bij ratten hebben aangetoond dat druiven beschermende effecten op botten kunnen hebben, maar menselijke studies zijn nodig om deze voordelen te bevestigen.

9. Kan beschermen tegen bepaalde bacteriën, virussen en schimmelinfecties

Talrijke verbindingen in druiven hebben aangetoond dat ze bacteriële en virale infecties beschermen en bestrijden(3940).

Druiven zijn een goede bron van vitamine C, die bekend staat om zijn gunstige invloed op uw immuunsysteem (141)

Van druivenschil extract is aangetoond dat het beschermt tegen het griepvirus in reageerbuis onderzoeken(42).

Resveratrol kan ook beschermen tegen door voedsel overgedragen ziekten. Bij toevoeging aan verschillende soorten voedsel, bleek het de groei van schadelijke bacteriën te voorkomen, zoals E. Coli (43).

Kortom: Druiven bevatten verschillende verbindingen die gunstige effecten hebben aangetoond tegen bepaalde bacteriën, virussen en schimmelinfecties.

10. Kan veroudering vertragen en een langere levensduur bevorderen

Plantaardige verbindingen in druiven kunnen veroudering en levensduur beïnvloeden.

Resveratrol heeft aangetoond dat het de levensduur verlengt bij een verscheidenheid aan diersoorten (45).

Deze verbinding stimuleert een familie van eiwitten genaamd sirtuins, die zijn gekoppeld aan een langer leven(46).

Eén van de genen die door resveratrol worden geactiveerd, is het SirT1-gen. Dit is hetzelfde gen geactiveerd door caloriearme diëten, wat in dierstudies gekoppeld is aan langere levensduur(4748).

Resveratrol beïnvloedt ook verschillende andere genen die geassocieerd zijn met ouder worden en een langer leven(49).

Kortom: Resveratrol in druiven heeft aangetoond dat het genen activeert die geassocieerd zijn met langzamere veroudering en een langere levensduur.

11. Kan chronische ziekten voorkomen door ontsteking te verminderen

Chronische ontsteking speelt een sleutelrol bij de ontwikkeling van chronische ziekten, zoals kanker, hartaandoeningen, diabetes, artritis en auto-immuunziekten om er maar een paar te noemen(50).

Resveratrol is gekoppeld aan krachtige ontstekingsremmende eigenschappen(51).

In een onderzoek bij 24 mannen met metabool syndroom – een risicofactor voor hartziekten – verhoogde een extract van druivenpoeder gelijk aan ongeveer 252 gram verse druiven het aantal ontstekingsremmende stoffen in hun bloed(52).

Evenzo bleek uit een ander onderzoek onder 75 mensen met hartaandoeningen dat extracten van druivenpoeder verhoogde niveaus van ontstekingsremmende stoffen hadden vergeleken met een controlegroep(53).

Een onderzoek bij ratten met inflammatoire darmaandoeningen toonde aan dat druivensap niet alleen de tekenen van de ziekte verbeterde, maar ook de bloedspiegels van ontstekingsremmende stoffen verbeterde(54).

Kortom: Druiven bevatten stoffen die ontstekingsremmende effecten kunnen hebben, die kunnen beschermen tegen bepaalde hart- en darmziekten.

12. Heerlijk, veelzijdig en gemakkelijk op te nemen in een gezonde voeding

Druiven zijn gemakkelijk te verwerken in een gezonde voedingspatroon. Hier zijn een paar manieren waarop je ervan kunt genieten:

  • Eet druiven gewoon als tussendoortje.
  • Vries druiven in voor een leuke traktatie.
  • Voeg gehakte druiven toe aan een groente- of kipsalade.
  • Gebruik druiven in een fruitsalade.
  • Voeg druiven of druivensap toe aan een smoothie.
  • Voeg druiven toe aan een kaasplankje voor een aperitief of dessert.
  • Drink 100% druivensap.

Kortom: Druiven zijn heerlijk en gemakkelijk toe te voegen aan je voeding voor ontbijt, lunch, diner of gewoon als een handige gezonde snack.

Tot slot

Druiven bevatten verschillende belangrijke voedingsstoffen en krachtige plantaardige stoffen die uw gezondheid ten goede komen.

Hoewel ze suiker bevatten, hebben ze een lage glycemische index en lijken ze de bloedsuikerspiegel niet te verhogen.

Antioxidanten in druiven, zoals resveratrol, verminderen ontstekingen en kunnen helpen beschermen tegen kanker, hartaandoeningen en diabetes.

Druiven zijn gemakkelijk op te nemen in uw voeding, vers, bevroren, als sap of wijn.

Kies voor de meeste voordelen verse, rode en witte druiven.