Home » Overige » Rhodiola Rosea en 7 wetenschappelijke bewezen voordelen
Rhodiola

Rhodiola Rosea en 7 wetenschappelijke bewezen voordelen

Rhodiola is een kruid dat groeit in de koude, bergachtige regio’s van Europa en Azië.

De wortels worden beschouwd als adaptogenen, wat betekent dat ze uw lichaam helpen zich aan stress aan te passen wanneer geconsumeerd.

Rhodiola is ook bekend als pool wortel of gouden wortel en de wetenschappelijke naam is Rhodiola rosea.

De wortel bevat meer dan 140 actieve ingrediënten, waarvan de twee krachtigste zijn rosavine en salidroside.

Mensen in Rusland en Scandinavische landen gebruiken Rhodiola om angst, vermoeidheid en depressie te behandelen.

Tegenwoordig wordt het veel gebruikt als voedingssupplement vanwege de vele voordelen voor de gezondheid.

Dit artikel onthult 7 op wetenschap gebaseerde gezondheidsvoordelen van rhodiola.

1. Kan stress verminderen

Rhodiola is al lang bekend als een adaptogeen, een natuurlijke stof die de weerstand van uw lichaam tegen stress op niet specifieke manieren verhoogt.

Het gebruik van adaptogenen tijdens stressvolle tijden zou je helpen om stressvolle situaties beter aan te kunnen(12).

Eén studie onderzocht de effecten van rhodiola extract bij 101 mensen met levens- en werkgerelateerde stress. Deelnemers kregen vier weken lang 400 mg per dag(3).

Het bleek significante verbeteringen in symptomen van stress, zoals vermoeidheid, uitputting en angst, na slechts drie dagen. Deze verbeteringen werden gedurende het onderzoek voortgezet.

Van Rhodiola is ook aangetoond dat het de symptomen van burn-out verbetert, wat kan voorkomen bij chronische stress.

Bovendien verbeterde het in een onderzoek bij 118 mensen met stress gerelateerde burn-out veel bijbehorende maatregelen, waaronder stress en depressie (4).

Kortom: Adaptogenen zoals rhodiola verhogen de weerstand van je lichaam tegen stress, waardoor je beter kunt omgaan tijdens stressvolle tijden.

2. Kan vermoeidheid bestrijden

Stress, angst en onvoldoende slaap zijn slechts enkele factoren die kunnen bijdragen aan vermoeidheid, die gevoelens van fysieke en mentale vermoeidheid kunnen veroorzaken.

Vanwege de adaptogene eigenschappen denkt men dat rhodiola vermoeidheid kan verlichten.

In een onderzoek van vier weken onder 60 mensen met stress gerelateerde vermoeidheid keek men naar de effecten op de kwaliteit van leven en symptomen van vermoeidheid, depressie en aandacht. De deelnemers kregen dagelijks 576 mg rhodiola of een placebo pil.

Het bleek dat rhodiola een positief effect had op vermoeidheidsniveaus en aandacht, vergeleken met de placebo (5).

In een vergelijkbaar onderzoek ontvingen 100 mensen met chronische vermoeidheidsklachten gedurende acht weken dagelijks 400 mg rhodiola. Ze ondervonden aanzienlijke verbeteringen in stresssymptomen, vermoeidheid, kwaliteit van leven, stemming en concentratie (6).

Deze verbeteringen werden waargenomen na slechts een week behandeling en bleven verbeteren tot en met de laatste week van het onderzoek.

Kortom: De adaptogene aard van rhodiola maakt het een populair supplement voor het bestrijden van vermoeidheid en andere symptomen die samenhangen met stress.

3. Kan depressiviteit afweren

Depressie is een veelvoorkomende maar ernstige ziekte die een negatieve invloed heeft op hoe u zich voelt en handelt (7).

Men denkt dat het gebeurt wanneer chemicaliën in je hersenen, neurotransmitters genaamd uit balans raken. Artsen schrijven gewoonlijk antidepressiva voor om deze chemische onevenwichtigheden te corrigeren (8).

Rhodiola rosea daarvan is ook gesuggereerd om anti depressieve eigenschappen te hebben door de neurotransmitters in je hersenen in balans te houden(91011) .

In één zes weken durende studie naar de werkzaamheid van rhodiola op symptomen van depressie, werden 89 mensen met lichte of matige depressie willekeurig ingedeeld om dagelijks 340 mg of 680 mg rhodiola of een placebo-pil te krijgen( 12 ).

Beide rhodiola groepen ondervonden significante verbeteringen in algemene depressie, slapeloosheid en emotionele stabiliteit, terwijl de placebogroep geen verbeteringen liet zien.

Interessant genoeg vertoonde alleen de groep die de grotere dosis ontving een verbetering van het zelfrespect.

In een ander onderzoek werden de effecten van rhodiola vergeleken met de algemeen voorgeschreven antidepressivum sertraline, die wordt verkocht onder de naam Zoloft. Er werden 57 mensen willekeurig gediagnosticeerd met depressie toe om rhodiola, sertraline of een placebo pil gedurende 12 weken te ontvangen(13).

Terwijl rhodiola en sertraline beide de symptomen van depressie verminderden, had sertraline een groter effect. Rhodiola produceerde minder bijwerkingen en werd beter verdragen.

Kortom: Van rhodiola is aangetoond dat het veel symptomen van depressie verbetert. Net als antidepressiva kan het een positieve invloed hebben op neurotransmitters die de stemming en emotie beïnvloeden.

4. Kan de hersenfunctie verbeteren

Lichaamsbeweging, goede voeding en een goede nachtrust zijn manieren om je brein krachtig te laten werken (141516).

Sommige supplementen kunnen ook helpen waaronder rhodiola.

Eén studie testte de effecten op mentale vermoeidheid bij 56 artsen die ‘s nachts dienst deden (17).

De artsen werden willekeurig toegewezen en ontvingen 170 mg rhodiola of een placebo-pil per dag gedurende twee weken.

Rhodiola verminderde mentale vermoeidheid en verbeterde de prestaties op werkgerelateerde taken met 20%, vergeleken met de placebo.

In een andere studie werd gekeken naar de effecten van rhodiola bij militaire cadetten die nachtdiensten uitvoeren. De cadetten consumeerden dagelijks vijf dagen lang 370 mg of 555 mg rhodiola of één van de twee placebos (18).

Beide doses bleken de capaciteit van de cadetten voor mentaal werk te verbeteren in vergelijking met placebo’s.

In een andere studie ervoeren studenten significant verminderde mentale vermoeidheid, verbeterde slaappatronen en verhoogde motivatie om te studeren na het nemen van supplementen gedurende 20 dagen. Hun examen scores waren ook 8% hoger dan die in de placebogroep (19).

Twee overzichtsartikelen toonde aan dat rhodiola mentale vermoeidheid kan verminderen, maar ze waarschuwden dat de beperkte hoeveelheid en de kwaliteit van het onderzoek geen solide conclusies mogelijk maakten(2021).

Kortom: Van rhodiola is aangetoond dat het de mentale prestaties verhoogt tijdens mentaal stressvolle en fysiek inspannende tijden. Er is echter meer onderzoek nodig om deze bevindingen te verifiëren.

5. Kan de trainingsprestaties verbeteren

Rhodiola is ook een belofte voor het verbeteren van de trainingsprestaties(22).

In één onderzoek kregen de deelnemers twee uur voor het uitvoeren van een fietstest 200 mg rhodiola of een placebo (23).

De patiënten die het kregen konden gemiddeld 24 seconden langer sporten dan degenen die een placebo kregen. Hoewel 24 seconden klein lijkt, kan het verschil tussen de eerste en de tweede plaats in een race milliseconden zijn (24).

In een ander onderzoek werd gekeken naar de effecten ervan op de duurprestaties (25).

Deelnemers fietsten voor een gesimuleerde tijdrit van 10 kilometer. Een uur voor de race kregen de deelnemers rhodiola in een dosis van 1,4 mg per pond (3 mg per kg) lichaamsgewicht of een placebopil.

Degenen die rhodiola kregen legde de race aanzienlijk sneller af dan de placebogroep.

In deze en andere onderzoeken is aangetoond dat rhodiola de trainingsprestaties verbetert door de waargenomen inspanning te verminderen of hoe hard de deelnemers vonden dat hun lichaam werkte (26).

Het is echter onwaarschijnlijk dat dit effect heeft op de spierkracht(2327).

Kortom: Rhodiola heeft de potentie om waargenomen inspanning te verminderen, waardoor je langer en harder kunt trainen.

6. Kan helpen diabetes te beheersen

Diabetes is een ziekte die optreedt wanneer uw lichaam een ​​verminderd vermogen ontwikkelt om te reageren op het hormoon insuline en dit resulteert in hoge bloedsuikerspiegels (28).

Mensen met diabetes gebruiken vaak insuline-injecties of medicijnen die de insulinegevoeligheid verhogen om hun bloedsuikerspiegel te normaliseren.

Interessant is dat uit dieronderzoek blijkt dat rhodiola kan bijdragen aan de verbetering van diabetes controle (29).

Het is zelfs aangetoond dat de bloedsuikerspiegel lager is bij diabetische ratten door het aantal glucose transporters in het bloed te verhogen. Deze transporters verlagen de bloedsuikerspiegel door glucose naar de cellen te transporteren (3031).

Deze studies werden uitgevoerd bij muizen, zodat hun resultaten niet gegeneraliseerd kunnen worden naar mensen.  Ze zijn echter een goede reden om de effecten van rhodiola op de bloedsuikerspiegel bij mensen te onderzoeken.

Als u diabetes heeft en rhodiola supplementen wilt slikken, moet u eerst met uw diëtist of arts bespreken.

Kortom: Van rhodiola is aangetoond dat het de bloedsuikerspiegels bij knaagdieren verlaagt, wat suggereert dat het een waardevol supplement kan zijn voor de beheersing van diabetes bij mensen. Er is echter meer onderzoek bij de mens nodig.

7. Kan anti-kanker eigenschappen hebben

Salidroside, een krachtige component van rhodiola, is onderzocht op zijn anti-kanker eigenschappen.

Uit reageerbuisonderzoek is gebleken dat het de groei van blaas-, darm-, borst- en leverkankercellen remt(32333435).

Dientengevolge hebben onderzoekers gesuggereerd dat het nuttig kan zijn bij de behandeling van vele soorten kanker.

Totdat er menselijke studies beschikbaar komen, blijft echter onbekend of het kan helpen bij de behandeling van kanker.

Kortom: Reageerbuis experimenten hebben aangetoond dat een actief ingrediënt in rhodiola, salidroside genaamd, de groei van kankercellen remt. De effecten ervan bij de mens zijn echter onbekend.

Hoe Rhodiola supplementen te nemen

Rhodiola extract is overal verkrijgbaar in de vorm van capsules of tabletten. Het is ook verkrijgbaar in de vorm van thee, maar veel mensen geven de voorkeur aan de pilvorm omdat het een nauwkeurige dosering mogelijk maakt.

Waarnaar te zoeken

Helaas lopen rhodiola supplementen het risico te worden vervalst(3637).

Om dit te voorkomen zoekt u naar merken die de USP- of NSF-zegel dragen. Dit zijn niet-commerciële organisaties van derden die ervoor zorgen dat supplementen bevatten wat ze claimen zonder onzuiverheden.

Zorg er bovendien voor dat u de labels van deze supplementen leest om er zeker van te zijn dat ze een gestandaardiseerde hoeveelheid van 3% rosavinen en 1% salidroside bevatten. Dit zijn de natuurlijk voorkomende verhoudingen van deze verbindingen in rhodiola-wortel.

Hoeveel en wanneer te gebruiken

Het beste is om rhodiola op een lege maag in te nemen, maar niet voor het slapen gaan want het heeft een licht stimulerend effect(38).

De optimale dosis rhodiola voor het verbeteren van symptomen van stress, vermoeidheid of depressie is 400-600 mg in een enkele dosis per dag(3613).

Als u op zoek bent naar de prestatie bevorderende effecten van rhodiola, neem dan 200-300 mg een uur of twee voordat u gaat trainen(232526).

Veiligheid van Rhodiola

Rhodiola is veilig en wordt goed verdragen(3940).

De voorgestelde dosering van rhodiola is minder dan 2% van de dosis dat in dierstudies gevaarlijk is gebleken (41).

Er is dus een grote veiligheidsmarge.

Kortom: Zoek naar certificeringen van derden om te zorgen dat uw rhodiola supplement niet is vervuild met goedkopere minder effectieve ingrediënten. Een dosis van 200 – 600 mg per dag wordt als effectief en veilig beschouwd.

Tot slot

Rhodiola al eeuwenlang gebruikt in de traditionele geneeskunde in Rusland en de Scandinavische landen.

Studies hebben aangetoond dat rhodiola kan helpen de reactie van het lichaam op fysieke stressoren zoals lichaamsbeweging en psychologische stressoren zoals vermoeidheid en depressie te versterken.

Ook hebben reageerbuis- en dierstudies de rol ervan bij de behandeling van kanker en diabetes beheersing onderzocht. Er is echter onderzoek bij de mens nodig.

Als u Rhodiola wilt gebruiken, zoek dan naar supplementen die door derden zijn getest om vervalsingspotentieel te voorkomen.

Over het algemeen heeft rhodiola veel voordelen voor de gezondheid en wordt het als veilig beschouwd met een laag risico op bijwerkingen wanneer het in de aanbevolen doseringen wordt ingenomen.