Tahini is een pasta gemaakt van geroosterd, gemalen sesamzaad. Het heeft een lichte, nootachtige smaak.

Het is het best bekend als een ingrediënt in hummus, maar wordt veel gebruikt in vele gerechten over de hele wereld, met name in de mediterrane en Aziatische keuken.

Afgezien van zijn culinaire toepassingen, biedt tahini verschillende gezondheidsvoordelen.

Hier zijn 9 gezondheidsvoordelen van tahini.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €29,99⚡​

NAAR NETFLIX DEAL

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

1. Zeer voedzaam

Tahini zit vol met gezonde vetten , vitamines en mineralen. In feite levert slechts 1 eetlepel (15 gram) meer dan 10% van de aanbevolen dagelijke hoeveelheid (ADH) voor sommige voedingsstoffen.

Eén eetlepel (15 gram) tahini bevat het volgende ( 1 ):

  • Calorieën: 90 calorieën
  • Eiwit: 3 gram
  • Vet: 8 gram
  • Koolhydraten: 3 gram
  • Vezels: 1 gram
  • Thiamine: 13% van de ADH
  • Vitamine B6: 11% van de ADH
  • Fosfor: 11% van de ADH
  • Mangaan: 11% van de ADH

Tahini is een grote bron van fosfor en mangaan , die beide een vitale rol spelen in de gezondheid van de botten. Het bevat ook veel thiamine (vitamine B1) en vitamine B6, die belangrijk zijn voor de energieproductie (234).

Bovendien komt ongeveer 50% van het vet in Tahini uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Deze hebben ontstekingsremmende eigenschappen en zijn in verband gebracht met een verminderd risico op chronische ziekten (567).

Kortom: Tahini bevat een verscheidenheid aan vitamines en mineralen. Het is ook rijk aan ontstekingsremmende enkelvoudig onverzadigde vetten.

2. Rijk aan antioxidanten

Tahini bevat antioxidanten , lignanen genaamd, die helpen schade aan vrije radicalen in uw lichaam te voorkomen en uw risico op ziekte kunnen verlagen (891011).

Vrije radicalen zijn onstabiele verbindingen. Wanneer ze in hoge concentraties in uw lichaam aanwezig zijn, kunnen ze de weefsels beschadigen en bijdragen aan de ontwikkeling van ziekten, zoals diabetes type 2, hartaandoeningen en sommige vormen van kanker (1213).

Tahini is bijzonder hoog in de lignan sesamin, een stof die veelbelovend antioxidant potentieel heeft getoond in sommige reageerbuis- en dierstudies. Het kan bijvoorbeeld uw risico op kanker verlagen en uw lever beschermen tegen schade door vrije radicalen (10,14,15).

Er is echter meer onderzoek bij mensen nodig om deze effecten volledig te begrijpen.

Kortom: Tahini zit vol met antioxidanten, waaronder de lignan sesamin. In dierstudies heeft sesamin talrijke gezondheidsvoordelen getoond. Toch is meer onderzoek bij mensen nodig.

3. Kan uw risico op bepaalde ziekten verlagen

Het consumeren van sesamzaad kan je risico op bepaalde aandoeningen verminderen, zoals diabetes type 2 en hartziekten. Hierdoor kunnen ook uw risicofactoren voor hartaandoeningen, waaronder hoge cholesterol- en triglyceriden waarden (16).

Een studie bij 50 mensen met artrose in de knie ontdekte dat degenen die dagelijks 3 eetlepels (40 gram) sesamzaad hadden ingenomen, de cholesterolwaarden aanzienlijk hadden verlaagd in vergelijking met een placebogroep (17).

Een andere studie van 6 weken bij 41 mensen met diabetes type 2 vond dat degenen die een deel van hun ontbijt verving met 2 eetlepels (28 gram) tahini significant lagere triglyceriden waarden hadden, vergeleken met een controlegroep (18).

Bovendien zijn voedingen rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten gekoppeld aan een verlaagd risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 (67).

Kortom: Sesamzaad kan de risicofactoren voor hartziekten en het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 verlagen.

4. Kan antibacteriële eigenschappen hebben

Tahini en sesamzaad kunnen antibacteriële eigenschappen hebben vanwege de krachtige antioxidanten die ze bevatten.

In sommige Midden-Europese en Midden-Oosterse landen wordt sesamolie zelfs gebruikt als een huismiddeltje tegen voetwonden in verband met diabetes (19).

In één onderzoek naar de antibacteriële capaciteit van sesamzaad extract, ontdekten de onderzoekers dat het effectief was tegen 77% van de geteste resistente bacteriële monsters (20).

Bovendien merkte één studie bij ratten op dat sesamolie hielp om wonden te genezen. Onderzoekers hebben dit toegeschreven aan de vetten en antioxidanten in de olie (21).

Dit is echter een ontwikkelingsgebied van onderzoek en er zijn meer studies met mensen nodig.

Kortom: Sesamolie en sesamzaad extract bleken antibacteriële eigenschappen te vertonen in reageerbuis- en dierstudies. 
Men denkt dat deze effecten het gevolg zijn van de gezonde vetten en antioxidanten die ze bevatten. Er is echter meer onderzoek nodig.

5. Bevat ontstekingsremmende stoffen

Sommige stoffen in tahini zijn zeer ontstekingsremmend .

Hoewel kortdurende ontsteking een gezonde en normale reactie is op letsel, kan chronische ontsteking uw gezondheid schaden (22,23,24,25).

Dierstudies hebben ontdekt dat sesamin en andere antioxidanten van sesamzaad ontstekingen en pijn gerelateerd aan verwonding, longziekte en reumatoïde artritis kunnen verlichten (262728,29).

Sesamin is ook bij dieren bestudeerd als een mogelijke behandeling voor astma, een aandoening die wordt gekenmerkt door ontsteking van de luchtwegen (24).

Het is belangrijk om te onthouden dat het grootste deel van dit onderzoek is uitgevoerd bij dieren met behulp van geconcentreerde antioxidanten van sesamzaad ⁠- niet tahini zelf.

Tahini bevat deze krachtige antioxidanten, maar in veel kleinere hoeveelheden. Bovendien is meer onderzoek nodig om volledig te begrijpen hoe sesamzaad de ontsteking bij mensen beïnvloedt.

Kortom: Tahini bevat ontstekingsremmende antioxidanten. 
Er is echter meer onderzoek nodig om de effecten van sesamzaad op ontstekingen bij mensen te begrijpen.

6. Kan uw centraal zenuwstelsel versterken

Tahini bevat stoffen die de gezondheid van de hersenen kunnen verbeteren en het risico op neurodegeneratieve aandoeningen zoals dementie kunnen verminderen.

In reageerbuisstudies is aangetoond dat sesamzaad componenten de menselijke hersenen en zenuwcellen beschermen tegen schade door vrije radicalen (3031).

Sesamzaad antioxidanten kunnen de bloed-hersenbarrière passeren, wat betekent dat ze uw bloedbaan kunnen verlaten en uw hersenen en het centrale zenuwstelsel direct kunnen beïnvloeden (32,33).

Eén dierstudie suggereert dat sesam antioxidanten ook de vorming van bèta-amyloïde plaques in de hersenen kunnen helpen voorkomen, wat kenmerkend is voor de ziekte van Alzheimer (34).

Bovendien bleek uit een onderzoek bij ratten dat antioxidanten met sesamzaad de schadelijke effecten van aluminiumtoxiciteit in de hersenen verminderen (35).

Dit is echter eerder onderzoek naar geïsoleerde sesamzaad antioxidanten – geen hele sesamzaadjes of tahini. Meer onderzoek bij mensen is nodig voordat conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Sesamzaden en tahini bevatten stoffen die de gezondheid van de hersenen kunnen bevorderen en zenuwcellen kunnen beschermen, volgens onderzoek naar reageerbuizen en dieren. Meer onderzoek bij de mens is nodig over de effecten van tahini op de gezondheid van de hersenen.

7. Kan anti-kanker eigenschappen hebben

Sesamzaadjes worden ook onderzocht op hun mogelijke anti-kankereffecten.

Sommige reageerbuisstudies hebben aangetoond dat antioxidanten van sesamzaad de dood van darm-, long-, lever- en borstkankercellen bevorderen (36373839).

Sesamin en sesamol – de twee belangrijkste antioxidanten in sesamzaad – zijn uitgebreid bestudeerd vanwege hun potentieel tegen kanker (14,40).

Ze kunnen allebei de dood van kankercellen bevorderen en de snelheid van tumorgroei vertragen. Bovendien wordt gedacht dat ze je lichaam beschermen tegen schade door vrije radicalen, wat het risico op kanker kan verlagen(1440).

Hoewel het bestaande reageerbuis- en dieronderzoek veelbelovend is, zijn meer studies bij mensen nodig.

Kortom: Tahini bevat stoffen die mogelijk anti-kanker eigenschappen hebben. Er is echter meer onderzoek bij mensen nodig.

8. Helpt de lever- en nierfunctie te beschermen

Tahini bevat stoffen die kunnen helpen uw lever en nieren te beschermen tegen schade. Deze organen zijn verantwoordelijk voor het verwijderen van gifstoffen en afvalstoffen uit uw lichaam (41).

Een studie bij 46 mensen met diabetes type 2 ontdekte dat degenen die gedurende 90 dagen sesamolie consumeerden, de nier- en leverfunctie verbeterden in vergelijking met een controlegroep (42).

Bovendien werd in een reageerbuisstudie waargenomen dat sesamzaad extract levercellen beschermt tegen toxisch metaal, genaamd vanadium (15 ).

Bovendien ontdekte een knaagdierstudie dat consumptie van sesamzaad een betere leverfunctie bevorderde. Het verhoogde de vetverbranding en verminderde vetproductie in de lever, waardoor het risico op leververvetting mogelijk afneemt(4344).

Hoewel tahini enkele van deze heilzame stoffen bevat, tahini bevat kleinere hoeveelheden dan die gevonden in sesamzaad extracten en oliën die in deze studies worden gebruikt.

Kortom: Sesamzaad bevat stoffen die uw lever en nieren kunnen beschermen tegen schade. Er is echter meer onderzoek nodig om deze effecten volledig te begrijpen.

9. Gemakkelijk toe te voegen aan uw maaltijd

Tahini is gemakkelijk toe te voegen aan uw maaltijd. U kunt het online en bij de meeste supermarkten kopen.

Het staat bekend als een ingrediënt in hummus , maar het is ook een uitstekende op zichzelf staande spread of dip voor pitabroodje, vlees en groenten. Je kunt het ook toevoegen aan dipsauzen, saladedressings en gebakken recepten.

Hoe tahini te maken

ingrediënten

Tahini maken is eenvoudig. U hebt alleen de volgende ingrediënten nodig:

  • 2 kopjes (284 gram) gepelde sesamzaadjes
  • 1-2 eetlepels milde olie, zoals avocado of olijfolie

Bereiding

  1. In een grote, droge pan roostert u de sesamzaadjes op middelhoog vuur tot ze goudbruin en geurig zijn. Haal van het vuur en laat het afkoelen.
  2. In een keukenmachine, vermaal de sesamzaden. Roer langzaam in olie totdat de pasta de gewenste consistentie bereikt.

Aanbevelingen variëren hoe lang u verse tahini mag houden, maar de meeste websites beweren dat het veilig kan worden bewaard in de koelkast gedurende maximaal een maand. De natuurlijke oliën die erin zitten, kunnen tijdens de opslag worden afgescheiden, maar dit kan eenvoudig worden verholpen door de tahini te roeren voordat u deze gebruikt.

Rauwe tahini is ook een optie. Om dit te maken, laat de eerste stap van het recept weg. Sommige onderzoeken wijzen echter uit dat het roosteren van sesamzaad hun voedingswaarde verhoogt (45).

Kortom: Tahini is een belangrijk ingrediënt in hummus, maar het kan ook op zichzelf worden gebruikt als een dip of verspreiding. 
Het is heel gemakkelijk om alleen gepelde sesamzaadjes en olie te maken.

Tot slot

Tahini is een smakelijke manier om krachtige antioxidanten en gezonde vetten aan je maaltijd toe te voegen, evenals verschillende vitamines en mineralen.

Het heeft antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen en de voordelen voor de gezondheid kunnen zijn: het verlagen van risicofactoren voor hartziekten en het beschermen van de gezondheid van de hersenen.

Het is ook heel gemakkelijk om thuis te maken met slechts twee ingrediënten.

Kortom, tahini is een eenvoudige, gezonde en smaakvolle toevoeging aan uw maaltijd.