Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

6-Wetenschappelijk gebaseerde voordelen van een veganistisch dieet.

1499 Views

6-Wetenschappelijk gebaseerde voordelen van een veganistisch dieet.

Veganistisch dieet staat er bekend om mensen te helpen om gewicht te verliezen.

Echter, ze bieden ook een scala aan extra voordelen voor de gezondheid.

Om te beginnen, kan een veganistisch dieet helpen je hart gezond te houden.

Wat meer, dit dieet kan enige bescherming bieden tegen diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker.

Hier zijn 6-wetenschap gebaseerde voordelen van een veganistisch dieet.

1. Een veganistisch dieet is rijker aan bepaalde voedingsstoffen

Als u overschakelt naar een veganistisch dieet van een typisch westers dieet, zult u vlees en dierlijke producten moeten elimineren.

Dit zal onvermijdelijk leiden dat u meer afhankelijk bent van andere levensmiddelen zoals volkoren granen, fruit, groenten, bonen, erwten, noten en zaden.

Aangezien deze voedingsmiddelen vormen een groter deel van een veganist dieet dan een typische westerse dieet, kunnen zij bijdragen aan een hogere dagelijkse inname van bepaalde nuttige voedingsstoffen.

Zo hebben verscheidene studies aangetoond dat veganistische diëten vaak meer vezels, antioxidanten en heilzaam plantenstoffen leveren. Ze lijken ook rijker aan kalium, magnesium, foliumzuur en vitamine A, C en E te zijn (1, 2, 3, 4).

Echter, niet alle veganistisch diëten zijn gelijk aan elkaar.

Zo kan slecht voorgeschreven veganistische diëten onvoldoende hoeveelheden van essentiële vetzuren, vitamine B12, ijzer, calcium, jodium of zink bevatten(5).

Dat is waarom het belangrijk is om weg te blijven van voedselarme, fast-food veganistische opties. In plaats daarvan, baseer je dieet rond voedselrijke planten en verrijkte voedingsmiddelen. U kunt ook supplementen overwegen zoals vitamine B12.

Kortom: Onbewerkte voedingsmiddelen voor veganistische diëten zijn over het algemeen hoger in bepaalde voedingsstoffen. Nochtans, zorg ervoor dat je alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft binnen krijgt.

2. Hiermee kunt u overtollig gewicht  verliezen

Appels, druiven, een vork en een mes op Schalen

Een toenemend aantal mensen wenden zich tot een plantaardig dieet in de hoop overtollige gewicht te verliezen.

In veel onderzoeken blijkt dat vegetariërs vaak slanker zijn en hebben een lagere body mass index (BMI) dan niet-vegetariërs(6, 7).

Bovendien hebben verschillende studies bewezen dat veganistische diëten zijn effectiever voor gewichtsverlies dan het dieet die ze vergeleken(8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16).

In een studie, met een veganistisch dieet deelnemers verloren 4,2 kg meer dan een controle dieet (18 weken durende studie periode)(9).

Interessant is dat de deelnemers aan de veganistisch dieet verloren meer gewicht dan degenen die calorierijk dieet volgde, zelfs wanneer de veganistische groepen mochten eten totdat ze zich verzadigd voelde(10, 11).

Wat meer, een recente kleine studie vergeleek het gewichtsverlies effecten van vijf verschillende diëten de conclusie was dat vegetarische en veganistische diëten waren net zo goed geaccepteerd als semi-vegetarische en standaard westerse voeding(17).

Zelfs wanneer ze hun dieet niet perfect volgden de vegetarische en veganistische groepen verloren nog iets meer gewicht dan met een standaard westers dieet.

Kortom: Veganistische diëten hebben een natuurlijke neiging om je calorie-inname te verminderen. Dit maakt ze effectief in het bevorderen van gewichtsverlies zonder actief te richten op calorie beperking.

3. Het neigt naar lagere niveaus van de bloedsuikerspiegel en verbetert de nierfunctie

Veganisten hebben wellicht ook voordelen voor diabetes type 2 en de achteruitgang van de nierfunctie.

Inderdaad, veganisten hebben meestal lagere bloedsuikerspiegel, hebben hogere insulinegevoeligheid en tot 50-78% lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2(7, 18, 19, 20, 21).

Studies zelfs melden dat veganistische diëten hebben een lagere bloedsuikerspiegel bij diabetisch meer dan bij mensen met diabetisch op een normaal dieet(10, 12, 13, 22).

In één studie, 43% van de deelnemers na een veganist dieet konden hun dosis-bloedsuiker verlagende medicijnen verminderen, vergeleken met slechts 26% in de groep die een diabetische-aanbevolen dieet volgde (22).

Andere onderzoeken rapporteren dat diabetici die vlees vervangen door plantaardige eiwitten hun risico van een slechte nierfunctie kunnen verminderen (23, 24, 25, 26, 27, 28).

Wat meer, een aantal studies rapporteren dat een veganistisch dieet kan in staat zijn om volledige verlichting te voorzien van systemische distale polyneuropathie symptomen – een aandoening bij diabetici die steken veroorzaakt en brandende pijn(29, 30).

Kortom: Veganistische diëten kunnen het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2  verminderen. Ze zijn ook bijzonder effectief in het verminderen van de bloedsuikerspiegel en kunnen helpen voorkomen dat verdere medische problemen zich ontwikkelen.

4. Een veganistisch dieet kan bescherming bieden tegen bepaalde kankers

Bowl of Bean Salad

Volgens de World Health Organization, kan ongeveer een derde van alle gevallen van kanker voorkomen worden door factoren binnen uw controle, waaronder voeding.

Bijvoorbeeld, het regelmatig eten van peulvruchten zou uw risico op darmkanker verminderen met ongeveer 9-18%(31).

Onderzoek suggereert ook dat het eten van ten minste zeven porties van verse groenten en fruit per dag het risico op overlijden aan kanker met maar liefst 15% kunnen verlagen (32).

Veganisten eten over het algemeen aanzienlijk meer peulvruchten, groenten en fruit dan niet-vegetariërs. Dit kan verklaren waarom een recent overzicht van 96 studies bleek dat veganisten kunnen profiteren van een 15% lager risico op het ontwikkelen of sterven aan kanker(7).

Bovendien vegan diëten bevatten in het algemeen meer sojaproducten die enige bescherming kan bieden tegen borstkanker(33, 34, 35).

Het vermijden van bepaalde dierlijke producten kan ook helpen het risico op prostaat-, borst- en darmkanker te verminderen.

Dat kan zijn omdat veganistisch dieet vermijden gerookt of verwerkt vlees en vleeswaren gekookt bij hoge temperaturen, die vermoedelijk bepaalde soorten kanker kan bevorderen (36, 37, 38, 39).

Vegetariërs voorkomen ook melkproducten, sommige studies tonen aan dat de kans op prostaatkanker iets kan verhogen(40).

Anderzijds zijn er ook aanwijzingen dat zuivelproducten kunnen het risico op andere vormen van kanker, zoals darmkanker verminderen. Daarom is het onwaarschijnlijk dat het vermijden van zuivel het algehele risico van kanker bij veganisten ‘verlaagt (41).

Het is belangrijk op te merken dat deze studies zijn observationeel. Ze maken het onmogelijk om de exacte reden aan te wijzen waarom veganisten een lager risico hebben op kanker.

Echter, totdat onderzoekers meer weten, lijkt het verstandig om zich te concentreren op het verhogen van de hoeveelheid vers fruit, groenten en peulvruchten die je elke dag eet, en het beperken van uw consumptie van rookworst en vlees.

Kortom: Bepaalde aspecten van het veganistisch dieet kan bescherming bieden tegen prostaat-, borst- en darmkanker.

5. Het is gekoppeld aan een lager risico op hart-en vaatziekten

Kom havermout met verse bessen

Eten van vers fruit, groenten, peulvruchten en vezels zijn verbonden met een lager risico op hartziekten(32, 42, 43, 44, 45).

Al deze worden over het algemeen gegeten in grote hoeveelheden in een goed gepland veganistisch dieet.

Observationele studies vergeleken veganisten met vegetariërs en een algemene bevolking rapport, veganisten kunnen profiteren van een lager risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk tot wel 75%(20).

Veganisten kunnen ook tot een 42% lager risico op overlijden aan hart-en vaatziekten(20).

Bovendien verschillende gerandomiseerde gecontroleerde studies rapporteren dat veganistische diëten zijn veel effectiever in het verminderen van bloedsuikerspiegel , LDL-cholesterol en totale cholesterol dan de voeding die zij vergeleken(7, 9, 10, 12, 46).

Dit kan met name gunstig zijn voor de gezondheid van het hart, omdat het verminderen van hoge bloeddruk, cholesterol en bloedsuikerspiegel kan het risico op hart-en vaatziekten verminderen met maar liefst 46%(47).

Vergeleken met de algemene bevolking, vegetariërs hebben ook de neiging om meer volkoren granen en noten te eten die beide goed zijn voor het hart (48, 49).

Kortom: Veganistische diëten kunnen profiteren van hartgezondheid door flink de risicofactoren die tot hart-en vaatziekten bijdragen te verminderen.

6.Een veganistisch dieet kan de pijn verminderen van artritis

Koriander en Rice Salad

Een aantal studies hebben gemeld dat een veganistisch dieet positieve effecten bij mensen met verschillende vormen van artritis heeft.

Een willekeurig studie bij 40 artritis deelnemers om ofwel blijven eten van hun omnivoor dieet of te switchen naar een geheel plantaardige veganistisch dieet gedurende 6 weken.

Die op een veganistisch dieet meldde hogere energie-niveaus en een betere algemene werking dan degenen die niet hun dieet veranderde(50).

Twee andere studies onderzochten de effecten van een probioticum-rijk, rauw voedsel veganistisch dieet op de symptomen van reumatoïde artritis.

Beide gemeld dat de deelnemers aan de veganistische groep ervaren een grotere verbetering van de symptomen zoals pijn, zwelling van de gewrichten en ochtendstijfheid dan degenen die hun omnivoor dieet vervolgde(51, 52).

Kortom: Veganistische diëten op basis van probiotische-rijke onbewerkt voedingsmiddelen kunnen de symptomen van artrose en reumatoïde artritis aanzienlijk verminderen.

Tot Slot

Een veganistisch dieet kan een scala aan voordelen voor de gezondheid bieden.

Voor het grootste deel, zijn de exacte oorzaken van deze voordelen niet volledig bekend.

Dat gezegd hebbende, tot verder onderzoek blijkt, kan u alleen profiteren om de hoeveelheid voedselrijke, geheel plantaardig voedsel in uw dieet te verhogen.

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text