Ad Clicks :Ad Views :
img

Vruchtensap net zo ongezond als frisdrank!?

1977 Views

Vruchtensap net zo ongezond als frisdrank

Vruchtensap wordt vaak als gezond beschouwd.

Dat is begrijpelijk, gezien het feit dat het natuurlijk is en heeft het woord “fruit” bevat.

Maar … wat veel mensen niet realiseren is dat vruchtensap ook vol zit met suiker.

In feite bevat vruchtensap net zoveel suiker en calorieën als een zoete frisdrank … en soms zelfs nog meer (1).

De kleine hoeveelheden vitamines en antioxidanten in het sap compenseren niet de grote hoeveelheid suiker.

Vruchtensap is niet altijd wat het lijkt

Helaas zijn producenten van voedingsmiddelen en dranken niet altijd eerlijk over wat er in hun producten zit.

Het vruchtensap dat je in de supermarkt vindt, is misschien niet wat je denkt dat het is … zelfs als het wordt aangeduid als “100% puur” en “niet uit concentraat”.

Nadat het sap uit de vrucht is geperst, wordt het meestal maximaal een jaar voordat het wordt verpakt opgeslagen in enorme zuurstofarme opslagtanks.

Het grootste probleem met deze methode is dat deze de neiging heeft om het grootste deel van de smaak te verwijderen, dus moeten fabrikanten zogenaamde “smaak packs aan het sap toevoegen om de smaak terug te brengen die was verloren tijdens verwerking.

Dus zelfs als u de sappen van de hoogste kwaliteit in de supermarkt koopt, zijn ze nog ver van hun oorspronkelijke staat.

Sommige van de laagste kwaliteit lijken helemaal niet op versgeperst vruchtensap … het zijn in feite gewoon suikeraroma’s met fruitsmaak.

Kortom: Vruchtensap is niet altijd wat het lijkt, zelfs de typen van de hoogste kwaliteit hebben verwerkingsmethoden doorlopen die de smaak verwijderen, waardoor het noodzakelijk is om ‘smaakpakketten’ toe te voegen om ze terug te brengen in hun oorspronkelijke staat.

Vruchtensap bevat vitaminen, mineralen en antioxidanten, maar het ontbreekt aan vezels en zit vol met suiker

 

Vruchtensap mist veel van de dingen die gezond fruit gezond maken.

Sinaasappelsap bevat bijvoorbeeld vitamine C en is een goede bron van foliumzuur, kalium en vitamine B1 (2).

Het bevat ook antioxidanten, waarvan sommige de antioxidant waarde van het bloed kunnen verhogen (34).

Maar calorie voor calorie (of suiker gram voor suiker gram), het is qua voedingswaarde slecht in vergelijking met hele sinaasappels en andere plantaardige voedingsmiddelen zoals groenten (5).

Het grootste probleem is dit … vruchtensap bevat geen vezels en is erg hoog in suiker.

Kijk nu eens naar 350 ml Coca Cola en 350 ml appelsap:

  • Coca Cola: 140 calorieën en 40 gram suiker (10 theelepels).
  • Appelsap: 165 calorieën en 39 gram suiker (9,8 theelepels).

Dit is de lelijke waarheid over vruchtensap … de meeste soorten bevatten een vergelijkbare hoeveelheid suiker als een suikerzoete drank, soms met nog meer totale calorieën!

Kortom: Vruchtensap bevat enkele voedingsstoffen, maar minder in vergelijking met veel plantaardig voedsel. Het bevat geen vezels en is net zo rijk aan suiker en calorieën als de meeste suiker-gezoete dranken.

Het is gemakkelijk om enorme hoeveelheden suiker uit vruchtensap te consumeren

Wanneer we de hele vruchten eten, is het aanzienlijke inspanningen om het te kauwen en het door te slikken.

De suiker in hen zit  binnenin de vezelig structuren die langzaam tijdens de vertering afbreekt.

Niet alleen dat, maar fruit is ook zeer bevredigend … dus het is moeilijk om er veel van te eten(6).

Om deze redenen wordt de suiker in hele vruchten langzaam en in kleine hoeveelheden naar de lever gezonden. De lever kan deze kleine hoeveelheden gemakkelijk metaboliseren zonder te worden overbelast.

Maar … als u een groot glas vruchtensap drinkt, is dit het equivalent van het consumeren van meerdere stukken fruit in een zeer korte tijd, zonder alle vezels.

De grote hoeveelheid suiker wordt snel opgenomen en naar de lever gezonden, net als wanneer je een suiker gezoete drank drinkt.

Een groot deel van de suiker in vruchtensap is fructose. De lever is het enige orgaan dat fructose in zinvolle hoeveelheden kan metaboliseren (7).

Wanneer de lever meer fructose opneemt dan het aankan, een deel verandert in vet. Een deel van het vet kan zich in de lever nestelen en bijdragen aan de opbouw van vet en insulineresistentie (89101112).

Hoewel kleine hoeveelheden vruchtensap (of frisdrank) waarschijnlijk geen grote problemen veroorzaakt voor gezonde, slanke en actieve mensen, kan dit een complete ramp zijn voor mensen met overgewicht of voedingsgerelateerde stofwisselingsproblemen(13, 14).

Gecontroleerde stofwisseling studies tonen aan dat vloeibare suiker insulineresistentie kan veroorzaken, triglyceriden en een klein, dicht LDL-cholesterol kan verhogen, geoxideerd LDL-cholesterol kan verhogen en accumulatie van buikvet kan veroorzaken … in slechts 10 weken (15).

Hoewel de meeste onderzoeken met suiker gezoete of met fructose gezoete dranken gebruiken, is er geen reden om aan te nemen dat 100% vruchtensap anders zou zijn. De suikermoleculen zijn identiek en je lever kan het verschil niet zien.

Maar voor het geval dat u twijfelt, hebben sommige studies daadwerkelijk vruchtensap gebruikt. In één daarvan veroorzaakte 480 ml druivensap per dag gedurende 3 maanden insulineresistentie en verhoogde tailleomtrek bij personen met overgewicht (16).

In een andere studie ging het consumeren van 2 of meer porties vruchtensap per dag gepaard met meer dan een verdubbeld risico op jicht bij vrouwen (17).

Kortom:Vruchtensap bevat grote hoeveelheden suiker, zonder vezel- en kauwbestendigheid om de inname te beperken. Studies tonen aan dat dit kan leiden tot ernstige stofwisseling problemen en ernstige ziekten.

Vloeibare calorieën zijn dikmakend

Het is een mythe dat alle calorieën gelijk aan elkaar zijn.

Verschillende voedingsmiddelen ondergaan verschillende stofwisseling routes en hebben verschillende effecten op honger, hormonen en de hersencentra die het lichaamsgewicht regelen (1819).

Het brein is verantwoordelijk voor het reguleren van de energiebalans.

Wanneer we een maaltijd aan onze voeding toevoegen, ‘compenseren’ onze hersenen ons door minder van ander voedsel te eten (20).

Als we bijvoorbeeld elke dag twee gekookte aardappelen gaan eten, zouden we onbewust minder van andere voedingsmiddelen eten, dus onze totale calorie-inname zou niet veel toenemen, of helemaal niet.

Het blijkt dat vloeibare calorieën niet op dezelfde manier werken als calorieën uit vast voedsel. Wanneer mensen vloeibare calorieën aan hun voeding toevoegen, zoals appelsap, compenseren ze niet door minder van ander voedsel te eten (21).

Dit is een van de redenen dat suikerhoudende dranken een van de meest dikmakend voedingsmiddelen zijn. Ze dragen niet bij tot volheid, waardoor we over het algemeen meer eten (22).

Eén onderzoek bij kinderen toonde aan dat het risico op zwaarlijvigheid toeneemt met 60% voor elke dagelijkse portie suikerzoete dranken (23).

Er is geen reden om aan te nemen dat vruchtensappen een ander effect zouden hebben dan suikerhoudende dranken, als ze in dezelfde hoeveelheden worden geconsumeerd.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat vruchtensap gekoppeld is aan een verhoogd risico op obesitas en diabetes type 2, terwijl hele vruchten gekoppeld zijn aan een verminderd risico (2425262728).

Eet fruit, maar sla het sap over … het is niet gezond

In voedingsrichtlijnen wordt van vruchtensap vaak gezegd dat het meetelt voor de aanbevolen 5 porties groenten en fruit per dag.

Ik denk dat dit een grote fout is, omdat het de boodschap verspreidt dat vruchtensap gezond is en een goede bron van voedingsstoffen.

Ik denk dat dit een grote fout is, omdat het de boodschap verspreidt dat vruchtensap gezond is en een goede bron van voedingsstoffen.

In plaats van sap, eet hele vruchten. Op die manier krijg je ook alle vezels, antioxidanten, vitamines en mineralen die van nature in de vrucht voorkomen.

Al met al is het misschien ok voor sommige mensen om kleine hoeveelheden vruchtensap te drinken, maar mensen moeten zich realiseren dat vruchtensap, ondanks de gezondheids-hype, erg lijkt op suikerhoudende frisdrank.

Het belangrijkste is dat je lever het verschil niet kan zien. Alle schadelijke effecten van suikerhoudende dranken zijn ook van toepassing op vruchtensap.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 3 =

This div height required for enabling the sticky sidebar