Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Vruchtensap net zo ongezond als frisdrank!?

1697 Views

Vruchtensap net zo ongezond als frisdrank

Vruchtensap wordt vaak gezien als gezond.

Dat is begrijpelijk, gezien het feit dat het natuurlijk is en heeft het woord “vruchten” bevat.

Maar … wat veel mensen niet beseffen is dat vruchtensap ook belast is met suiker.

In feite, vruchtensap bevat evenveel suiker en calorieën als suikerhoudende frisdrank … en soms zelfs meer (1).

De kleine hoeveelheden vitaminen en antioxidanten in het sap hoeft het niet goed te maken voor de grote hoeveelheid suiker.

Vruchtensap is niet altijd wat het lijkt

Helaas, voedsel en drank fabrikanten zijn niet altijd eerlijk over wat er in hun producten zit.

Het vruchtensap wat te koop is in de supermarkt is misschien niet wat je denkt dat het is … zelfs als het wordt bestempeld als “100% puur” en “niet uit concentraat.”

Nadat de vruchten zijn geperst, wordt het sap meestal opgeslagen in massieve zuurstofarme opslagtanks voor maximaal een jaar voordat het verpakt wordt.

Het grootste probleem met deze methode is dat het de neiging heeft de smaak van het fruit te verwijderen, zodat de fabrikant zogenaamde ” smaak packs toevoegen”aan het sap, de smaak die verloren ging tijdens de verwerking terug te brengen.

Dus zelfs als je de hoogste kwaliteit sappen in de supermarkt koopt, ze zijn nog steeds ver van hun oorspronkelijke staat.

Vaak de laagste kwaliteit sappen lijken niet eens op vers geperst vruchtensap… ze zijn eigenlijk gewoon vrucht gearomatiseerde suikers met water.

Kortom: Vruchtensap is niet altijd wat het lijkt, zelfs de betere soorten kwaliteit sappen is de smaak door verwerkingsmethoden verwijderd, waardoor het noodzakelijk is om “smaak packs” toe te voegen om naar hun oorspronkelijke staat  terug brengen.

Vruchtensap bevat vitaminen, mineralen en antioxidanten, maar het ontbreekt aan vezels en zit vol met suiker

Sinaasappelsap

In vruchtensappen ontbreekt het een groot deel van de dingen die maakt dat hele vruchten zo gezond maakt.

Sinaasappelsap, bijvoorbeeld, bevat wel vitamine C en is een fatsoenlijke bron van foliumzuur, kalium en vitamine B1(2).

Het bevat ook antioxidanten, sommige waarvan de antioxidanten waarde van het bloed kunnen verhogen(3, 4).

Maar calorie voor calorie (of suiker gram suiker gram), is qua voedingswaarde slecht vergeleken met hele sinaasappels en andere plantaardige voedingsmiddelen zoals groenten(5).

Het belangrijkste probleem is dit … vruchtensappen bevatten geen vezels en is zeer hoog in suiker.

Kijk nu eens naar 350 ml Coca Cola en 350 ml appelsap:

  • Coca Cola: 140 calorieën en 40 gram suiker (10 theelepels).
  • Appelsap: 165 calorieën en 39 gram suiker (9,8 theelepels).

Dit is de lelijke waarheid over vruchtensap… de meeste soorten bevatten een vergelijkbare hoeveelheid suiker als een suikerhoudende frisdranken, soms met nog meer totale calorieën!

Kortom: Vruchtensap bevat een aantal voedingsstoffen, maar minder in vergelijking met veel plantaardige voedingsmiddelen. Het bevat geen vezels en is net zo hoog in suiker en calorieën als de meeste suikerhoudende frisdranken.

Het is gemakkelijk om enorme hoeveelheden suiker te consumeren uit vruchtensap

Wanneer we de hele vruchten eten, is het aanzienlijke inspanningen om het te kauwen en het door te slikken.

De suiker in hen zit  binnenin de vezelig structuren die langzaam tijdens de vertering afbreekt.

Niet alleen dat, maar fruit is ook zeer bevredigend … dus het is moeilijk om er veel van te eten(6).

Om deze redenen wordt de suiker in de gehele vrucht verzonden naar de lever en langzaam en in kleine hoeveelheden afgebroken. De lever kan gemakkelijk deze kleine hoeveelheden metaboliseren zonder te worden overbelast.

Maar… als je een groot glas vruchtensap drinkt, het is het equivalent van de consumptie van verschillende stukjes fruit in een zeer korte hoeveelheid tijd, zonder alle de vezels.

De grote hoeveelheid suiker wordt zeer snel geabsorbeerd en verzonden naar de lever, net zoals wanneer je een suiker gezoete drank drinkt.

Een groot deel van de suiker in vruchtensap is fructose. De lever is het enige orgaan dat fructose in betekenisvolle hoeveelheden kan metaboliseren (7).

Wanneer de lever meer fructose neemt dan het aankan, dan veranderd het in vet. Sommige vetten in de lever dragen bij tot vet ophoping en insulineresistentie(8, 9, 10, 11, 12).

Hoewel kleine hoeveelheden vruchtensap (of frisdrank) waarschijnlijk geen grote problemen veroorzaakt voor gezonde, slanke en actieve mensen, kan dit een complete ramp zijn voor mensen met overgewicht of voedingsgerelateerde stofwisselingsproblemen(13, 14).

In een studies bleek dat vloeibare suiker insulineresistentie kan veroorzaken, triglyceriden en kleine, dichte LDL-cholesterol verhogen, geoxideerd LDL-cholesterol en veroorzaken buik vetophoping … in slechts 10 weken(15).

Hoewel de meeste van deze studies zijn met behulp van suikerhoudende frisdranken of fructose-gezoet dranken, is er geen reden om te veronderstellen dat 100% vruchtensap anders zou zijn. De suiker moleculen zijn identiek en uw lever kan  het verschil niet zien.

Maar voor het geval je twijfelt, sommige studies gebruiken werkelijk vruchtensap. Bij één van hen, 480 ml ​​ druivensap per dag gedurende 3 maanden veroorzaakt insulineresistentie en verhoogde taille omtrek bij mensen met overgewicht(16).

In een andere studie, het consumeren van 2 of meer porties vruchtensappen per dag geassocieerd met meer dan een verdubbeling op het risico van jicht bij vrouwen(17).

Kortom:Vruchtensap bevat grote hoeveelheden suiker, zonder vezels. Studies tonen aan dat dit kan leiden tot ernstige metabolische problemen en ernstige ziekten.

Vloeibare calorieën

Sinaasappelen met Orange Juice

Het is een mythe dat alle calorieën gelijk aan elkaar zijn.

Verschillende voedingsmiddelen gaan door verschillende metabole routes en hebben verschillende effecten op de honger, hormonen en de hersenen centra die het lichaamsgewicht controleren(18, 19).

De hersenen zijn verantwoordelijk voor het reguleren van de energiebalans.

Wanneer we een levensmiddel aan onze voeding toevoegen, onze hersenen “compenseren” door ons minder van andere levensmiddelen te laten eten (20).

Bijvoorbeeld, als we beginnen met het eten van 2 gekookte aardappelen elke dag, zouden we onbewust uiteindelijk minder van andere voedingsmiddelen eten, zodat onze totale calorie-inname niet veel zou verhogen, of helemaal niet.

Nou, het blijkt dat vloeibare calorieën niet op dezelfde manier als calorieën uit vast voedsel werken. Wanneer mensen vloeibare calorieën toevoegen aan hun voeding, zoals appelsap, ze het niet compenseren door het eten van minder andere voedingsmiddelen(21).

Dit is één van de redenen dat suikerhoudende dranken tot de meest vetmestende levensmiddelen die er bestaan. En ze hebben geen bijdragen aan een vol gevoel(22).

Een studie bij kinderen is gebleken dat het risico op obesitas werd verhoogd met 60% per dagelijkse portie suikerhoudende dranken(23).

Er is geen reden aan te nemen dat vruchtensappen andere functies dan suikerhoudende dranken zou hebben, indien ze worden geconsumeerd in dezelfde hoeveelheden.

Verschillende studies tonen aan dat vruchtensap is gekoppeld aan een verhoogd risico op obesitas en diabetes type 2, terwijl hele vruchten zijn gekoppeld aan een verminderd risico(24, 25, 26, 27, 28).

Eet fruit, maar vermijdt vruchtensap … Het is niet gezond.

In voedingsrichtlijnen wordt vaak van vruchtensap gezegd dat het meetelt voor de aanbevolen 5 porties groenten en fruit per dag.

Ik denk dat dit een enorme vergissing is, omdat het een boodschap stuurt dat vruchtensap gezond is en een goede bron van voedingsstoffen.

De meeste mensen eten al veel te veel suiker, het reduceren van suiker inname is veel belangrijker dan het verkrijgen van de kleine hoeveelheid voedingsstoffen die vruchtensappen bevatten.

In plaats van sap, eet hele vruchten. Op die manier krijg je ook alle vezels, antioxidanten, vitamines en mineralen binnen die van nature in het fruit aanwezig zijn.

Kort samengevat, het drinken van vruchtensap in kleine hoeveelheden kan goed voor sommige mensen zijn, maar mensen moeten beseffen dat vruchtensap echt zeer vergelijkbaar is met suikerhoudende frisdranken.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

elf − zeven =

It is main inner container footer text