Rabarber is een unieke groente bekend om zijn zure stelen.

In Europa en Noord-Amerika wordt het vaak gegroepeerd onder fruit.

In Azië worden de wortels echter vaker als geneeskrachtig kruid gebruikt.

Dit artikel geeft een gedetailleerd overzicht van rabarber, het gebruik ervan en mogelijke gezondheidsvoordelen.

Wat is rabarber?

Rabarber is een groente bekend om zijn zure smaak en dikke stengels, die meestal worden gekookt met suiker .

De stelen variëren in kleur van rood tot roze tot lichtgroen en hebben een consistentie die vergelijkbaar is met selderij.

De lente is de beste oogsttijd, meestal van april tot juni . Het is ook een veel voorkomende tuinplant in Noord-Amerika en Noord-Europa.

Er zijn ook verschillende soorten rassen.

Voor het koken wordt de meest gebruikte soort culinaire rabarber of tuinrabarber genoemd, wetenschappelijk bekend als Rheum x hybridum.

Kortom: Rabarber is een groente geteeld om zijn dikke, zure stelen, die meestal worden gegeten na te zijn gekookt met suiker.

Hoe gebruik je het?

Rabarber als groenten gebruikt is zeldzaam omdat het erg zuur en lichtzoet is.

In feite kunnen sommige mensen die nog nooit de intacte stengels hebben gezien het als een vrucht aanzien(1).

Omdat het intens zuur is, wordt het zelden rauw gegeten. Het wordt bijna altijd gekookt, gezoet met suiker of als ingrediënt gebruikt.

Pas in de 18e eeuw, toen suiker goedkoop en direct beschikbaar was, werd rabarber populair als voedsel.

Voordien werd het vooral gebruikt als een geneeskrachtig kruid. In feite zijn de gedroogde wortels al duizenden jaren in de traditionele Chinese geneeskunde gebruikt.

Alleen de stengels worden gebruikt als voedsel, meestal in zoete soepen, jam, sauzen, taarten en cocktails. Ze kunnen ook worden gebruikt om rabarberwijn te maken.

Zoete rabarber taarten zijn een traditioneel dessert in het UK, de VS en Canada. Om deze reden wordt rabarber soms “taartplant” genoemd.

Kortom: Rabarber is een groente die vaak wordt gecategoriseerd als een vrucht. Vanwege de zuurheid wordt het vaak gebruikt als ingrediënt in jam en zoete desserts.

De voedingswaarde van rabarber

Rabarber is niet bijzonder rijk aan essentiële voedingsstoffen en het caloriegehalte ervan is laag.

Het is echter een zeer goede bron van vitamine K en levert ongeveer 26-37% van de ADH in een portie van 100 gram.

Dit percentage is afhankelijk van of het is rijp is of niet ( 2 , 3 ).

Net als andere groenten en fruit, het is ook rijk aan vezels, die vergelijkbare hoeveelheden leveren als sinaasappels, appels of selderij.

Een portie gekookte rabarber van 100 gram met toegevoegde suiker bevat ( 3 ):

  • Calorieën: 116
  • Koolhydraten: 31,2 gram
  • Vezel: 2 gram
  • Eiwit: 0,4 gram
  • Vitamine K1: 26% van de ADH
  • Calcium: 15% van de ADH
  • Vitamine C: 6% van de ADH
  • Kalium: 3% van de ADH
  • Foliumzuur: 1% van de ADH

Hoewel er behoorlijke hoeveelheden calcium in rabarber zitten, is het voornamelijk gebonden aan oxaalzuur in de vorm van het antinutriënt calciumoxalaat. In deze vorm kan het lichaam het niet efficiënt absorberen (4).

Het bevat ook een gematig hoog gehalte aan vitamine C, dat 6% van de ADH bevat in een portie van 100 gram.

Kortom: Een portie gekookte rabarber van 100 gram bevat 26% van de ADH voor vitamine K. Het is ook een goede bron van vezels. Anders is het geen belangrijke bron van essentiële voedingsstoffen.

Gezondheidsvoordelen van rabarber

Onderzoek naar de gezondheidsvoordelen van rabarber is beperkt.

In enkele onderzoeken zijn de effecten van geïsoleerde rabarbersteel componenten, zoals de vezels onderzocht.

Lagere cholesterolwaarden

Rabarberstelen zijn een goede bron van vezels .

In één gecontroleerd onderzoek aten mannen met een hoog cholesterolwaarden elke dag 27 gram rabarbersteel vezels gedurende een maand.

De onderzoekers ontdekten dat het eten van de rabarberstengel vezel het circulerende cholesterol van de deelnemers met 8% en het “slechte” LDL-cholesterol met 9% verminderde (5).

Dit gunstige effect is niet exclusief voor rabarber vezels. Veel andere vezelbronnen zijn even effectief (6).

Antioxidanten

Rabarber is ook een rijke bron van antioxidant plantaardige stoffen.

Eén onderzoek suggereert dat het totale polyfenolgehalte zelfs hoger kan zijn dan dat van boerenkool ( 7 ).

De antioxidanten in rabarber omvatten anthocyaninen, die verantwoordelijk zijn voor de rode kleur van rabarber en waarvan gedacht wordt dat ze bijdragen aan de gezondheidsvoordelen van andere kleurrijke groenten en fruit ( 8 ,9).

Rabarber bevat ook veel proanthocyanidine, ook bekend als gecondenseerde tannines.

Aangenomen wordt dat deze antioxidanten verantwoordelijk zijn voor enkele gezondheidsvoordelen van fruit, rode wijn en cacao (10,11).

Kortom: Rabarber is een goede bron van vezels en antioxidanten. Onderzoek heeft aangetoond dat rabarber vezels het cholesterolwaarden kunnen verlagen, maar onderzoek naar de gezondheidsvoordelen ervan is verder beperkt.

Waarom smaakt het zo zurig?

Rabarber is waarschijnlijk de meest zuur smakende groente die je kunt vinden.

De zuurgraad is voornamelijk te wijten aan de hoge hoeveelheden appelzuur en oxaalzuur( 8). 

Appelzuur is één van de meest voorkomende zuren in planten en draagt ​​bij tot de zure smaak van veel fruit en groenten.

Interessant is dat rabarber in de duisternis het minder zuur maakt. Deze methode produceert een soort die bekend staat als geforceerde rabarber, die wordt gekweekt in het voorjaar of de late winter.

Naast de zachtere smaak van geforceerde rabarber zijn de stelen zachter. Deze wenselijke eigenschappen, evenals het extra werk dat nodig is om geforceerde rabarber te laten groeien, maken het duurder dan andere variëteiten.

Kortom: Rabarber is uitzonderlijk zuur, waardoor het moeilijk is om rauw of zonder suiker te eten. De zure smaak is vooral te wijten aan appelzuur en oxaalzuur. Geforceerde rabarber is veel minder zuur dan andere soorten.

Veiligheid en bijwerkingen

Rabarber is een van de rijkste voedingsbronnen van calciumoxalaat, de meest voorkomende vorm van oxaalzuur in planten.

Dit geldt in het bijzonder voor de bladeren, maar de stengels kunnen ook grote hoeveelheden bevatten, afhankelijk van het soort.

Te veel calciumoxalaat kan leiden tot hyperoxalurie, een ernstige aandoening die wordt gekenmerkt door de accumulatie van calciumoxalaat kristallen in verschillende organen.

De symptomen worden meestal geassocieerd met de nieren, waar het calciumoxalaat nierstenen vormt. Aanhoudende hyperoxalurie kan leiden tot nierfalen (12).

Niet iedereen reageert op dezelfde manier op oxalaat via de voeding. Sommige mensen zijn genetisch vatbaar voor gezondheidsproblemen in verband met oxalaten (13).

Vitamine B6 tekort en een hoge inname van vitamine C kunnen ook het risico verhogen (14).

Bovendien wijst steeds meer bewijs erop dat dit probleem slechter is voor diegenen die bepaalde gunstige darmbacteriën missen.

Interessant is dat sommige nuttige darmbacteriën, zoals Oxalobacter formigenes, degradatie van oxalaten in de voeding afbreken en neutraliseren (15,16).

Hoewel meldingen van rabarber vergiftiging zeldzaam zijn, moet u ervoor zorgen dat u de stelen met mate consumeert en de bladeren vermijdt. Overweeg ook om uw rabarber te koken, want dat kan het oxalaatgehalte met 30-87% verlagen (17,18,19,20).

Hoe te koken met rabarber?

Rabarber kan op verschillende manieren worden gebruikt. Het wordt meestal gebruikt in jam en zoete desserts, die veel toegevoegde suiker bevatten .

Het is echter ook gemakkelijk te gebruiken in recepten met weinig suiker of zelfs zonder toegevoegde suikers.

Hier zijn een paar voorbeelden.

Tot slot

Rabarber is een unieke groente die mensen gebruiken bij het koken en bakken.

Omdat het veel oxalaat bevat, moet je voorkomen dat je er te veel van eet en stelen van oxalaatarme soorten proberen te selecteren. Als u gevoelig bent voor nierstenen, is het misschien het beste om rabarber helemaal te vermijden.

Aan de andere kant, rabarber is een goede bron van antioxidanten, vitamine K en vezels.

Bovendien maakt de zure smaak het een perfect ingrediënt in jam, in yoghurt, smooties, crumble en andere zoete desserts.