img

Waarom zijn gefrituurde voedingsmiddelen slecht voor u?

65 Views

Waarom zijn gefrituurde voedingsmiddelen slecht voor u?

Frituren is een veelgebruikte kookmethode die over de hele wereld wordt gebruikt. Het wordt vaak gebruikt door restaurants en fastfoodketens als een snelle en goedkope manier om voedsel te bereiden.

Populair gefrituurd voedsel bestaat uit vis, frites, kipreepjes en kaassticks, hoewel je ongeveer alles kunt frituren.

Veel mensen houden van de smaak van gefrituurd voedsel. Toch zijn deze voedingsmiddelen vaak rijk aan calorieën en transvetten, dus het eten van veel van hen kan negatieve gevolgen hebben voor uw gezondheid.

Dit artikel legt uit waarom commercieel gefrituurd voedsel slecht voor je is en biedt een aantal gezondere alternatieven om te overwegen.

Gefrituurd voedsel is rijk aan calorieën

In vergelijking met andere kookmethodes voegt frituren er veel calorieën aan toe .

Om te beginnen worden gefrituurde voedingsmiddelen meestal gecoat in beslag of meel voor het frituren. Wanneer voedingsmiddelen in olie worden gefrituurd, verliezen ze bovendien water en nemen ze vet op, waardoor hun caloriegehalte verder toeneemt ( 1 ).

In het algemeen zijn gefrituurde voedingsmiddelen significant hoger in vet en calorieën dan hun niet-gefrituurde tegenhangers.

Een kleine aardappel in de schil (100 gram) bevat bijvoorbeeld 93 calorieën en 0 gram vet, terwijl dezelfde hoeveelheid (100 gram) frieten 319 calorieën en 17 gram vet bevat (23).

Een ander voorbeeld: 100 gram gebakken kabeljauw bevat 105 calorieën en 1 gram vet, terwijl dezelfde hoeveelheid gefrituurde vis 232 calorieën en 12 gram vet bevat(45).

Zoals je ziet, tellen calorieën snel op bij het eten van gefrituurd voedsel.

Kortom: Gefrituurd voedsel bevat meer calorieën dan hun niet-gefrituurde tegenhangers. Het eten van veel van hen kan uw calorie-inname aanzienlijk verhogen.

Gefrituurde voedingsmiddelen zijn typisch hoog in transvetten

Transvetten worden gevormd wanneer onverzadigde vetten een proces ondergaan dat hydrogenatie wordt genoemd.

Voedingsproducenten hydrogeneren vaak vetten met behulp van hoge druk en waterstofgas om hun houdbaarheid en stabiliteit te vergroten, maar hydrogenering treedt ook op wanneer oliën tijdens het koken tot zeer hoge temperaturen worden verhit.

Het proces verandert de chemische structuur van vetten, waardoor ze moeilijk te doorbreken zijn, wat uiteindelijk kan leiden tot negatieve gezondheidseffecten.

Transvetten zijn in feite geassocieerd met een verhoogd risico op vele ziekten, waaronder hartaandoeningen, kanker, diabetes en obesitas(678).

Omdat gefrituurd voedsel bij extreem hoge temperaturen in olie wordt gekookt, bevatten ze waarschijnlijk transvetten.

Wat meer, gefrituurd voedsel wordt vaak gebakken in verwerkt plantaardige of zaadoliën , die vóór het verwarmen transvetten kunnen bevatten.

Een Amerikaans onderzoek naar soja- en canola-oliën vond dat 0,6 – 4,2% van het vetzuurgehalte transvetzuren waren (9).

Wanneer deze oliën worden verwarmd tot hoge temperaturen, zoals tijdens het frituren, kan hun transvetgehalte toenemen(10).

Sterker nog, één studie vond telkens wanneer een olie wordt hergebruikt voor frituren, het transvetgehalte stijgt (11).

Het is echter belangrijk om onderscheid te maken tussen deze kunstmatige transvetten en transvetten die van nature voorkomen in voedingsmiddelen zoals vlees en zuivelproducten.

Het is niet aangetoond dat deze dezelfde negatieve effecten hebben op de gezondheid als die in gefrituurd en verwerkt voedsel.

Kortom: Gefrituurd voedsel wordt vaak gebakken in verwerkte plantaardige of zaadoliën. Bij verhitting kunnen deze oliën transvetten vormen, die geassocieerd zijn met een aantal gezondheidsproblemen, waaronder een verhoogd risico op verschillende ziekten.

Het eten van gefrituurd voedsel kan uw ziekterisico vergroten

Verschillende studies bij volwassenen hebben een verband gevonden tussen het eten van gefrituurd voedsel en het risico op chronische ziekten.

In het algemeen is het eten van meer gefrituurd voedsel geassocieerd met een groter risico om diabetes type 2, hartaandoeningen en obesitas te ontwikkelen(12).

Hartziekte

Gefrituurd eten kan bijdragen aan hoge bloeddruk, laag “goed” HDL-cholesterol en obesitas, die allemaal risicofactoren zijn voor hartziekten(13141516).

Sterker nog, twee grote observationele studies vonden dat hoe vaker mensen gefrituurd voedsel aten, hoe groter hun risico op het ontwikkelen van hartziekten(17).

Een onderzoek toonde aan dat vrouwen die één of meerdere porties gefrituurde vis per week aten een 48% hoger risico hadden op hartfalen, vergeleken met degenen die 1-3 porties per maand consumeerden(18).

Aan de andere kant, werd verhoogde gebakken of gefrituurd vis inname geassocieerd met een lager risico..

Een ander observationeel onderzoek wees uit dat een dieet met veel gefrituurd voedsel geassocieerd was met een significant hoger risico op een hartaanval(19).

Ondertussen hadden degenen die een dieet met veel fruit en groenten aten een significant lager risico.

Suikerziekte

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van gefrituurd voedsel u een hoger risico op het ontwikkelen van diabetes type 2(2021).

Eén studie toonde aan dat mensen die meer dan twee keer per week fastfood aten, tweemaal zoveel kans hadden op het ontwikkelen van insulineresistentie , vergeleken met degenen die het minder dan eens per week aten(22).

Bovendien vonden twee grote observationele studies een sterke associatie tussen hoe vaak deelnemers gefrituurd voedsel aten en het risico op diabetes type 2.

Degenen die 4-6 porties gefrituurd voedsel per week consumeerden hadden 39% meer kans om diabetes type 2 te ontwikkelen, in vergelijking met diegenen die minder dan één portie per week consumeren.

Evenzo hadden degenen die zeven of meer keer per week gefrituurd voedsel aten 55% meer kans om diabetes type 2 te ontwikkelen, in vergelijking met degenen die minder dan één portie per week consumeren(23).

Zwaarlijvigheid

Gefrituurd voedsel bevat meer calorieën dan hun niet-gefrituurde tegenhangers, dus als je er veel van eet, kun je je calorie-inname aanzienlijk verhogen.

Bovendien wijzen studies uit dat de transvetten in gefrituurd voedsel een belangrijke rol kunnen spelen bij de gewichtstoename, aangezien zij van invloed kunnen zijn op de hormonen die regelen van de eetlust en vet opslag(24).

Een onderzoek bij apen vond dat zelfs bij afwezigheid van extra calorieën, de transvetconsumptie het buikvet aanzienlijk verhoogde(25).

Het probleem kan dus het type vet zijn, in plaats van de hoeveelheid vet.

In feite bleek uit een observationele studie die de voeding van 41.518 vrouwen in acht jaar beoordeelde, dat de toename van de transvetinname met 1% resulteerde in een gewichtstoename van 1,2 pond (0,54 kg) bij vrouwen met een normaal gewicht.

Bij vrouwen met overgewicht resulteerde een toename van de transvetinname met 1% in een gewichtstoename van 2,3 pond (1,04 kg) in de loop van het onderzoek(26).

Ondertussen waren toenames in enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vet innames niet geassocieerd met gewichtstoename.

Ongeacht of het is omdat gefrituurd voedsel rijk aan calorieën of transvet is, hebben meerdere observationele studies aangetoond een positieve associatie tussen de inname en obesitas(1627).

Kortom: Personen die regelmatig gefrituurd voedsel consumeren, lopen mogelijk een hoger risico om diabetes type 2, hartziekten en obesitas te ontwikkelen.Het lijkt erop dat hoe hoger uw inname, hoe groter uw risico.

Gefrituurd voedsel kan schadelijke acrylamide bevatten

Acrylamide is een giftige stof dat zich vormt in levensmiddelen tijdens het bakken op hoge temperatuur, zoals frituren, roosteren of bakken.

Het wordt gevormd door een chemische reactie tussen suikers en een aminozuur genaamd asparagine.

Zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals gefrituurde aardappelproducten en gebakken producten hebben doorgaans hogere concentraties acrylamide(28).

Dierstudies hebben aangetoond dat het een risico vormt voor verschillende soorten kanker(2829).

In de meeste van deze onderzoeken werden echter zeer hoge doses acrylamide gebruikt, variërend van 1.000 – 100.000 maal de gemiddelde hoeveelheid waaraan mensen zouden worden blootgesteld door middel van een dieet(30).

Hoewel een handvol menselijke studies de inname van acrylamide hebben onderzocht, is het bewijs gemengd.

Eén onderzoek vond een bescheiden associatie tussen acrylamide in de voeding bij mensen en dieren,baarmoederslijmvlies en eierstokken kanker (31).

Andere studies geven aan dat acrylamide in de voeding bij de mens geen verband houdt met het risico van verschillende soort kankers (3233).

Kortom: Dierproeven suggereren dat de inname van acrylamide via de voeding het risico op verschillende soorten kanker kan verhogen, maar meer studies bij mensen zijn zeker nodig.

Veiligere frituuroliën en alternatieve kookmethoden

Als je de smaak van gefrituurd voedsel lekker vindt, overweeg ze dan thuis te frituren met gezondere oliën of alternatieve “bakmethoden”.

Gezonde oliën

Het type olie dat wordt gebruikt voor frituren heeft een grote invloed op de gezondheidsrisico’s van gefrituurd voedsel. Sommige oliën zijn bestand tegen veel hogere temperaturen dan andere, waardoor ze veiliger zijn in gebruik.

Over het algemeen zijn oliën die voor het grootste deel bestaan ​​uit verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten het meest stabiel bij verhitting.

Kokosolie, olijfolie en avocado-olie behoren tot de gezondste.

  • Kokosolie: meer dan 90% van de vetzuren in kokosolie is verzadigd, waardoor het erg bestand is tegen hitte. In feite hebben studies aangetoond dat zelfs na acht uur continu frituren de kwaliteit niet verslechtert(34)
  • Olijfolie: Olijfolie bevat meestal enkelvoudig onverzadigde vetten, waardoor het relatief stabiel is voor frituren op hoge temperatuur. Eén analyse wees uit dat olijfolie tot 24 uur in een friteuse kan worden gebruikt voordat zich een aanzienlijke hoeveelheid oxidatie begint voor te doen(35).
  • Avocado-olie: de samenstelling van avocado-olie is vergelijkbaar met olijfolie. Het heeft ook een extreem hoge hittetolerantie, waardoor het een goede keuze is voor frituren.

Het gebruik van deze gezondere oliën kan sommige van de risico’s van het eten van gefrituurd voedsel verminderen.

Ongezonde oliën

Bakoliën die een grote hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetten bevatten, zijn veel minder stabiel en staan ​​erom bekend acrylamide te vormen bij blootstelling aan hoge temperaturen(36).

Deze omvatten, maar zijn niet beperkt tot:

  • Koolzaadolie
  • Sojaolie
  • Katoenzaadolie
  • Maisolie
  • sesamolie
  • Zonnebloemolie
  • Saffloer olie
  • Druivenpitolie
  • Rijstolie

Deze oliën worden verwerkt en tot 4% van hun vetzuurgehalte zijn transvetten voorafgaand aan het frituren(37).

Helaas worden ze vaak gebruikt door restaurants, omdat ze meestal goedkoper zijn. Je moet deze olie niet alleen vermijden om te frituren, je moet proberen ze ook helemaal te vermijden.

Alternatieven voor traditioneel frituren

Misschien wilt u ook een aantal alternatieve bakmethoden overwegen, waaronder:

  • Oven frituren: deze methode omvat het bakken van voedsel op een zeer hoge temperatuur (232 ° C), waardoor voedingsmiddelen knapperig kunnen worden met weinig of geen olie.
  • Frituren: u kunt ook voedsel in een heteluchtfriteuse “frituren”. Deze machines werken door het verspreiden van extreem hete lucht rond voedsel. Het voedsel is aan de buitenkant knapperig en aan de binnenkant erg vochtig, vergelijkbaar met traditioneel gefrituurd voedsel, maar met 70-80% minder olie.

Kortom: Kokosolie, olijfolie en avocado-olie behoren tot de gezondste oliën om voedsel in te bakken. Je kunt ook hete lucht gebakken gerechten proberen, die vergelijkbare resultaten opleveren met heel weinig olie.

Tot slot

Het consumeren van voedsel gefrituurd in onstabiele of ongezonde oliën kan verschillende negatieve gezondheidseffecten hebben.

Als u ze regelmatig eet, kunt u uw risico op het ontwikkelen van ziekten zoals diabetes, hartziekten en obesitas verhogen.

Daarom is het waarschijnlijk het beste om uw inname van commercieel gefrituurd voedsel te vermijden of ernstig te beperken.

Gelukkig zijn er verschillende andere kookmethodes en gezondere vetten die u in plaats daarvan kunt gebruiken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 + 13 =

It is main inner container footer text