Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Waarom lever een voedingsstofrijk superfood is

1599 Views

Waarom lever een voedingsstofrijk superfood is

Niet veel voedingsmiddelen zijn de titel ‘superfood’ waardig. De lever is er echter één van.

Ooit een populaire en gewaardeerde voedselbron, nu is de lever uit de gratie geraakt.

Dit is jammer omdat de lever een voedingsstofrijke powerhouse is. Het is rijk aan eiwitten, arm aan calorieën en boordevol essentiële vitamines en mineralen.

Dit artikel gaat gedetailleerd in op de lever en waarom u het moet opnemen in uw voeding.

Wat is lever?

De lever is een vitaal orgaan bij mens en dier. Het is meestal het grootste interne orgaan en heeft veel belangrijke functies, waaronder:

  • Verwerkt verteerd voedsel uit de darm
  • Het opslaan van glucose, ijzer, vitaminen en andere essentiële voedingsstoffen
  • Filteren en verwijderen van giftige stoffen uit het bloed

Lever, samen met ander orgaanvlees , was het vroeger een zeer populair voedselbron. Spiervlees heeft nu echter de voorkeur boven orgaanvlees.

Ongeacht de dalende populariteit, lever is wellicht één van de meest voedingsstofrijke voedingsmiddelen op de planeet .

Mensen kijken vaak naar fruit en groenten voor vitamines en mineralen, maar de lever overtreft ze allemaal in termen van voedingsstoffen.

Een kleine hoeveelheid van de lever biedt meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor veel essentiële voedingsstoffen. Het is ook rijk aan hoogwaardige eiwitten en laag in calorieën ( 1 ).

Lever is goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar bij supermarkten en slagerijen. Hoewel de meeste dierenlevers kunnen worden gegeten, de meeste gegeten zijn van de koe, kip, eend, lam en varken.

Kortom: Lever is mogelijk het meest voedselrijke voedsel ter wereld. Het zit boordevol essentiële voedingsstoffen, rijk aan eiwitten en arm aan calorieën.

Lever is een geweldige bron van verschillende voedingsstoffen

De voedingswaarde profiel van de lever is uitzonderlijk.

Hier zijn de voedingsstoffen die worden gevonden in een portie runderlever van 100 gram:

  • Vitamine B12: 3.460% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vitamine B12 helpt bij de vorming van rode bloedcellen en DNA. Het is ook betrokken bij een gezonde hersenfunctie ( 1 , 2 ).
  • Vitamine A: 860-1,100% van de aanbevolen  dagelijkse hoeveelheid. Vitamine A is belangrijk voor een gezichtsvermogen, het immuunsysteem en voortplanting. Het helpt ook organen zoals het hart en de nieren goed te laten functioneren ( 1 , 3 ).
  • Riboflavine (B2): 210-260% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Riboflavine is belangrijk voor de celontwikkeling en functie. Het helpt ook voedsel om te zetten in energie ( 1 , 4 ).
  • Foliumzuur (B9): 65% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Foliumzuur is een essentiële voedingsstof die een rol bij de celgroei en de vorming van DNA speelt(1 , 5 ).
  • Ijzer: 80% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, of 35% voor vrouwen in de menstruatie leeftijd. Ijzer is een essentiële voedingsstof die helpt bij het vervoeren van zuurstof door het lichaam. Het ijzer in de lever is heemijzer, het soort dat gemakkelijk geabsorbeerd wordt door het lichaam ( 1 , 6 , 7 ).
  • Koper: 1.620% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Koper werkt als een sleutel tot het activeren van een aantal enzymen, die vervolgens helpen reguleren de productie van energie, ijzer stofwisseling en de hersenen functie( 1 , 8 ).
  • Choline: Lever levert alle van de Adequate inname (AI) voor vrouwen en bijna alles voor mannen (AI wordt gebruikt omdat er onvoldoende bewijzen om te stellen al ADH). Choline is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en leverfunctie ( 1 , 9 , 10 ).

Kortom: Lever biedt meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine B12, vitamine A, riboflavine en koper. Het is ook rijk aan de essentiële voedingsstoffen foliumzuur, ijzer en choline.

Lever bevat hoogwaardige eiwitten

Eiwit is van levensbelang en wordt in bijna elk deel van het lichaam aangetroffen. Het is nodig om cellen te maken en te repareren en voedsel in energie om te zetten.

Meer dan een kwart van de runderlever bestaat uit eiwitten. Bovendien zijn het zeer hoogwaardige eiwitten, omdat het alle essentiële aminozuren bevat.

Aminozuren zijn de bouwstenen die eiwitten vormen. Sommige aminozuren kunnen in het lichaam worden gemaakt, maar die bekend als essentiële aminozuren moeten afkomstig zijn van voedsel.

Een hoge inname van eiwitten heeft aangetoond dat het helpt bij het afvallen, omdat het de honger en eetlust vermindert. Bovendien is gevonden dat eiwit de honger beter bevredigt dan vet of koolhydraten( 11 ).( 11 ).

Bovendien kan een hoge eiwitinname uw stofwisseling stimuleren , of het aantal calorieën dat je lichaam gebruikt om te kunnen functioneren ( 12 ).

Het hebben van een hogere stofwisseling  snelheid betekent dat je meer calorieën gebruikt, wat handig kan zijn voor gewichtsverlies, vooral in combinatie met een verminderde calorie-inname.

Ten slotte kan een hoge eiwitinname helpen spiermassa op te bouwen en te beschermen tegen spierverlies terwijl we afvallen( 13 , 14 , 15 ).

Kortom: Lever is een geweldige bron van hoogwaardige eiwitten. Van een hoge eiwitinname is aangetoond dat het de stofwisseling snelheid verhoogt, de eetlust verlaagt, helpt bij het opbouwen van spieren en het behouden van spieren tijdens gewichtsverlies.

Lever heeft minder calorieën dan veel andere soorten vlees

Per calorie is de lever één van de voedingsmiddelen met de meeste voedingstoffen die er zijn.

Sterker nog, vaak gegeten spiervlees heeft in vergelijking minder voedingsstoffen.

Een 100 gram entrecote of lamskotelet bevat meer dan 200 calorieën.

Dezelfde hoeveelheid runderlever bevat slechts 175 calorieën, terwijl deze veel meer van elke vitamines en de meeste mineralen bevat dan een entrecote of lamskotelet( 1 , 16 , 17 ).

Bij het verminderen van calorie-inname , mis je vaak vitale voeding. Daarom is het belangrijk om voedingsstofrijke voedingsmiddelen te kiezen.

Hoewel veel voedingsmiddelen hoogwaardige eiwitten, vitaminen en mineralen bevatten, bevat geen enkel voedsel dezelfde variëteit of hoeveelheid voedingsstoffen als de lever.

Bovendien is aangetoond dat het eten van voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan voedingsstoffen maar weinig calorieën de honger verlaagt( 18 ).

Lever bevat ook weinig vet. Slechts ongeveer 25% van de calorieën is afkomstig van vet, vergeleken met 50-60% calorieën in biefstuk en lamsvlees.( 1 , 16 , 17 ).

Kortom: Per calorie is de lever een van de voedingsmiddelen met de meeste voedingsstoffen. In vergelijking met spiervlees is het minder calorieën en vet en veel beter in termen van vitamines en mineralen.

Algemene zorgen over het eten van lever

Veel mensen maken zich zorgen over het eten van lever en vragen zich af of het ongezond is.

Een van de meest voorkomende vragen is of het cholesterolgehalte een probleem is.

Het klopt dat de lever hoog is in cholesterol , dit is geen probleem voor de meeste mensen.

Vroeger geloofden mensen dat cholesterol in voedsel hartaandoeningen veroorzaakte. Meer recent onderzoek heeft echter aangetoond dat dit niet geldt voor de meerderheid van de mensen( 19 , 20 ).

De meeste aan hartziekten gerelateerde cholesterol wordt eigenlijk in het lichaam geproduceerd. En wanneer u voedingsmiddelen met veel cholesterol eet, produceert uw lichaam minder om het evenwicht te bewaren (21 ).

Ongeveer een kwart van de bevolking lijkt echter gevoeliger te zijn voor cholesterol in voedsel.Voor deze mensen kan het eten van cholesterolrijke voedingsmiddelen het cholesterolgehalte in het bloed verhogen 22 ).

Een andere veel voorkomende bezorgdheid over het eten van de lever is dat het giftige stoffen bevat.

De lever slaat echter geen gifstoffen op. Het is veeleer zijn taak gifstoffen te verwerken en veilig te maken of ze in iets te veranderen dat veilig uit het lichaam kan worden verwijderd.

Kortom, gifstoffen in de lever zijn geen probleem, en het moet zeker niet worden vermeden om deze reden.

Kortom: Veelvoorkomende problemen met de lever zijn onder meer dat het veel cholesterol bevat en mogelijk gifstoffen opslaat. Het cholesterolgehalte is echter geen probleem voor de meeste mensen en het bevat geen toxines.

Lever misschien niet voor iedereen

Er zijn bepaalde groepen die het eten van lever liever willen vermijden.

Zwangere vrouwen

De zorgen over de veiligheid van de leverinname tijdens de zwangerschap zijn grotendeels te wijten aan het vitamine A-gehalte.

Hoge innames van voorgevormde vitamine A, het type dat voorkomt in lever, zijn in verband gebracht met geboorteafwijkingen. Toch is het precieze risico onduidelijk en is meer onderzoek nodig( 23 ).

Desondanks kost het slechts 30 gram runderlever om tijdens de zwangerschap de aanvaardbare bovengrens van vitamine A te bereiken.. Dit is een zeer kleine hoeveelheid, zodat de hoeveelheid lever moeten worden gewogen ( 3 ).

Hoewel het misschien veilig is om af en toe een kleine hoeveelheid lever te eten tijdens de zwangerschap, is het noodzakelijk voorzichtig te zijn.

Degenen met jicht

Jicht is een vorm van artritis veroorzaakt door hoge niveaus van urinezuur in het bloed. Symptomen zijn pijn, stijfheid en zwelling in de gewrichten.

Lever is rijk aan purines, die urinezuur vormen in het lichaam. Het is daarom belangrijk om uw inname te beperken als u jicht heeft.

Als u echter geen last heeft van jicht, zal het eten van lever het niet noodzakelijkerwijs veroorzaken. Hoewel een aantal factoren uw risico op het ontwikkelen van jicht kunnen verhogen, zijn voedingsfactoren slechts goed voor ongeveer 12% van de gevallen( 24 ).

Kortom: Het is het beste om de lever te vermijden tijdens de zwangerschap.Hoewel het onwaarschijnlijk is dat de lever jicht veroorzaakt, is het verstandig om het te vermijden als u al last heeft van jicht.

Hoe lever op te nemen in uw voeding

Lever heeft een unieke smaak, waar sommige mensen van houden en anderen een hekel hebben.

Hier zijn enkele suggesties over hoe op te nemen in uw voeding:

  • Gebakken: lever smaakt heerlijk wanneer gebakken met uien, zoals in dit recept .
  • Spaghetti Bolognese: lever kan worden gesneden of gehakt en vervolgens gemengd met gewone gehakt. Kuit of kippenlevertjes zijn het beste hiervoor te gebruiken.
  • Burgers: Net als bij Bolognese, fijn snijden of gehakte lever en meng het met gehakt om voedzame hamburgers te maken.
  • Kippenlever paté: Veel mensen die niet graag lever eten vinden het niet erg leverpastei te eten.
  • Veel kruiden toevoegen: Het toevoegen van veel kruiden met sterke smaken kan helpen de smaak te vermommen. Hier is een recept voor knapperige gekruide kippenlevertjes.
  • Gebruik lams of kalfslever: Beide hebben een mildere smaak dan rundvlees.
  • Week de lever in melk of citroensap vóór het koken: Dit zal haar sterke smaak doen verminderen.

Kortom: Of u nu van de smaak van lever houdt of niet, er zijn veel manieren om het in uw voeding op te nemen.

Tot slot

Lever is een sterk onderschat voedingsbron.

Het is laag in calorieën en rijk aan hoogwaardige eiwitten, dit alles met een ongelooflijke hoeveelheid essentiële voedingsstoffen.

Of u nu de smaak houdt of niet, het is veelzijdig en kan worden gegeten op vele manieren.

Voor de meeste, lever is een waardevolle aanvulling op een gezond dieet.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien − 5 =

It is main inner container footer text