Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Waarom lever een voedingsstofrijk superfood is

1503 Views

Waarom lever een voedingsstofrijk superfood is

Niet veel voedingsmiddelen zijn de titel “superfood.” waardig Echter, de lever is één van hen.

Eens was het een populaire en geliefde voedselbron, nu is lever uit de gratie geraakt.

Dit is jammer, want de lever is een voedingsstofrijke powerhouse. Het is rijk aan eiwitten, laag in calorieën en vol met essentiële vitaminen en mineralen.

Dit artikel werpt een gedetailleerde blik op lever en waarom u het moet opnemen in uw voeding.

Wat is de lever?

De lever is een vitaal orgaan bij mens en dier. Het is meestal het grootste inwendige orgaan en heeft veel belangrijke functies, waaronder:

  • Verwerkt verteerd voedsel uit de darm
  • Het opslaan van glucose, ijzer, vitaminen en andere essentiële voedingsstoffen
  • Filteren en verwijderen van giftige stoffen uit het bloed

Lever, samen met ander orgaanvlees , was het vroeger een zeer populaire voedselbron. Echter, spiervlees is nu populairder dan orgaanvlees.

Ongeacht de dalende populariteit, lever is wellicht één van de meest voedingsstofrijke voedingsmiddelen op de planeet .

Mensen kijken vaak naar fruit en groenten voor de vitamines en mineralen, maar lever overtreft ze allemaal in termen van voedingswaarde.

Een kleine hoeveelheid van de lever biedt meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor veel essentiële voedingsstoffen. Het is ook rijk aan hoogwaardige eiwitten en laag in calorieën ( 1 ).

Lever is goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar bij supermarkten en slagers. De meeste dierlijke levers kunnen worden gegeten, de meeste gegeten zijn van de koe, kip, eend, lam en varken.

Samenvatting: Lever is misschien wel het meest voedingsstofrijke voedingsmiddelen in de wereld. Het zit vol met essentiële voedingsstoffen, rijk aan eiwitten en laag in calorieën.

Lever is een rijke bron van verscheidene voedingsstoffen

De voedingswaarde profiel van de lever is uitzonderlijk.

Hier zijn de voedingsstoffen in een 100 gram portie van rundvlees lever:

  • Vitamine B12: 3.460% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vitamine B12 helpt bij de vorming van rode bloedcellen en DNA. Het is ook betrokken bij een gezonde hersenfunctie ( 1 , 2 ).
  • Vitamine A: 860-1,100% van de aanbevolen  dagelijkse hoeveelheid. Vitamine A is belangrijk voor een gezichtsvermogen, het immuunsysteem en voortplanting. Het helpt ook organen zoals het hart en de nieren goed te laten functioneren ( 1 , 3 ).
  • Riboflavine (B2): 210-260% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Riboflavine is belangrijk voor de celontwikkeling en functie. Het helpt ook voedsel om te zetten in energie ( 1 , 4 ).
  • Foliumzuur (B9): 65% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Foliumzuur is een essentiële voedingsstof die een rol bij de celgroei en de vorming van DNA speelt(1 , 5 ).
  • Ijzer: 80% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, of 35% voor vrouwen in de menstruatie leeftijd. Ijzer is een essentiële voedingsstof die helpt bij het vervoeren van zuurstof door het lichaam. Het ijzer in de lever is heemijzer, het soort dat gemakkelijk geabsorbeerd wordt door het lichaam ( 1 , 6 , 7 ).
  • Koper: 1.620% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Koper werkt als een sleutel tot het activeren van een aantal enzymen, die vervolgens helpen reguleren de productie van energie, ijzer stofwisseling en de hersenen functie( 1 , 8 ).
  • Choline: Lever levert alle van de Adequate inname (AI) voor vrouwen en bijna alles voor mannen (AI wordt gebruikt omdat er onvoldoende bewijzen om te stellen al ADH). Choline is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en leverfunctie ( 1 , 9 , 10 ).

Samenvatting: Lever biedt meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine B12, vitamine A, riboflavine en koper. Het is ook rijk aan de essentiële voedingsstoffen folaat-, ijzer- en choline.

Lever bevat hoogwaardige eiwitten

Ruw Rundvlees Lever

Eiwit is essentieel voor het leven en bevindt zich in bijna elk deel van het lichaam. Het is nodig om cellen te maken en te repareren en zet voedsel om in energie.

Meer dan een kwart van rundvleeslever is opgebouwd uit eiwit. Bovendien zijn het zeer hoogwaardige eiwitten, omdat het alle essentiële aminozuren bevat.

Aminozuren zijn de bouwstenen die deel uitmaken van eiwitten. Sommige aminozuren kunnen worden gemaakt in het lichaam, maar die staan bekend als essentiële aminozuren en moeten komen van levensmiddelenbedrijven.

Een hoge inname van eiwitten heeft aangetoond om te helpen met gewichtsverlies, omdat het de honger en de eetlust vermindert. Daarnaast is gebleken dat eiwitten beter de honger bevredigd dan vet of  koolhydraten ( 11 ).

Bovendien kan een hoge eiwitinname uw stofwisseling stimuleren , of het aantal calorieën dat je lichaam gebruikt om te kunnen functioneren ( 12 ).

Het hebben van een hogere stofwisseling betekent dat je meer calorieën verbruikt, die nuttig kunnen zijn voor gewichtsverlies, met name indien gecombineerd met een verminderde calorie-inname.

Ten slotte kan een hoge eiwitinname helpen spiermassa op te bouwen en te beschermen tegen spierverlies tijdens het afvallen ( 13 , 14 , 15 ).

Samenvatting: Lever is een rijke bron van hoogwaardige eiwitten. Een hoge inname van eiwitten heeft aangetoond dat het de stofwisseling verhoogd, remt de eetlust, helpt bij het opbouwen van spieren en spiermassa te behouden tijdens gewichtsverlies.

Lever heeft minder calorieën dan veel ander vlees

Per calorie, lever is één van de meest voedingsstofrijke voedingsmiddelen die er zijn.

Sterker nog, vaak gegeten spiervlees heeft in vergelijking minder voedingsstoffen.

Een 100 gram entrecote of lamskotelet bevat meer dan 200 calorieën.

Dezelfde hoeveelheid rundvleeslever bevat slechts 175 calorieën, terwijl die veel meer vitaminen en de meeste mineralen bevat dan zowel een entrecote als lamskotelet ( 1 , 16 , 17 ).

Bij het verminderen van calorie-inname , mis je vaak vitale voeding. Daarom is het belangrijk om voedingsstofrijke voedingsmiddelen te kiezen.

Terwijl tal van voedingsmiddelen hoogwaardige eiwitten of vitaminen en mineralen bevatten, geen enkel voedingsmiddel bevat dezelfde variëteit of hoeveelheid voedingsstoffen zoals lever.

Wat meer, het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingsstoffen, maar laag zijn in calorieën heeft aangetoond dat het de honger vermindert( 18 ).

Lever bevat ook weinig vet. Slechts ongeveer 25% van de calorieën zijn afkomstig uit vet, in vergelijking met 50-60% van de calorieën in steak en lamsvlees ( 1 , 16 , 17 ).

Samenvatting: Per calorie, lever is één van de meest voedingsstofrijke voedingsmiddelen. In vergelijking de spiervlees, het is lager in calorieën en vet en veel beter in termen van vitaminen en mineralen.

Algemene bezorgdheid over het eten van lever

Veel mensen maken zich zorgen over het eten van lever en vragen zich af of het gevaarlijk is.

Een van de meest voorkomende vragen is of het cholesterol gehalte een probleem is.

Het klopt dat de lever rijk is aan cholesterol , dit is geen probleem voor de meeste mensen.

Mensen geloven dat cholesterol in de voeding veroorzaakt hart-en vaatziekten. Echter, meer recent onderzoek heeft aangetoond dat dit niet geldt voor de meerderheid van de mensen ( 19 , 20 ).

De meeste hart-en vaatziekten-gerelateerde cholesterol wordt eigenlijk geproduceerd in het lichaam. En wanneer je voedsel eet die rijk is aan cholesterol, je lichaam produceert minder om het in evenwicht te houden(21 ).

Echter, ongeveer een kwart van de bevolking lijkt gevoeliger voor cholesterol in de voeding te zijn. Voor deze mensen, kan het eten van cholesterol-rijk voedsel cholesterolgehalte in het bloed toenemen( 22 ).

Een andere veel voorkomende bezorgdheid over het eten van de lever is dat het giftige stoffen bevat.

Echter, de lever slaat geen giftige stoffen op. Integendeel, haar taak is voor het verwerken van toxines en hen veilig te maken of het om te zetten in iets die veilig zodat het kan worden verwijderd uit het lichaam.

Zoals met al het vlees, kiezen voor biologische vlees om besmetting door dingen zoals pesticiden en antibiotica te voorkomen.

Tot slot, giftige stoffen in de lever zijn niet aan de orde, en het moet zeker niet worden vermeden om deze reden.

Samenvatting: Algemene bezorgdheid over de lever zijn onder andere het hoge cholesterolgehalte en dat het toxines opslaat. Echter, haar cholesterolgehalte is geen een probleem voor de meeste mensen, en het slaat geen toxines op.

Lever misschien niet voor iedereen

Er zijn bepaalde groepen die het eten van lever liever willen vermijden.

Zwangere vrouw

Zwangere buik

Bezorgdheid over de veiligheid van de lever inname tijdens de zwangerschap zijn grotendeels te wijten aan de vitamine A-gehalte.

Hoge inname van voorgevormde vitamine A, het type gevonden in de lever, zijn gekoppeld aan aangeboren afwijkingen. Het exacte risico is onduidelijk en meer onderzoek is nodig( 23 ).

Niettemin slechts 30 g runderlever levert de aanvaardbare bovengrens voor vitamine A tijdens de zwangerschap. Dit is een zeer kleine hoeveelheid, zodat de hoeveelheid lever moeten worden gewogen ( 3 ).

Hoewel het veilig is om een ​​kleine hoeveelheid van de lever af en toe te eten tijdens de zwangerschap, is het noodzakelijk om voorzichtig te zijn.

Degenen met jicht

Jicht is een vorm van artritis veroorzaakt door hoge niveaus van urinezuur in het bloed. Symptomen zijn onder meer pijn, stijfheid en zwelling in de gewrichten.

Lever is rijk aan purines die vormen urinezuur in het lichaam. Het is daarom belangrijk om uw inname te beperken als u jicht heeft.

Echter, als u geen last heeft van jicht, het eten van lever zal niet noodzakelijkerwijs leiden tot jicht. Hoewel een aantal factoren die het risico op het ontwikkelen van jicht kan verhogen, voedingsfactoren alleen zijn goed voor ongeveer 12% van de gevallen ( 24 ).

Samenvatting: Het beste is om lever tijdens de zwangerschap te vermijden. Hoewel lever onwaarschijnlijk jicht veroorzaakt, is het misschien verstandig om het te vermijden als u al last heeft van jicht.

Lever in de voeding

Lever heeft een unieke smaak, sommige mensen houden ervan en anderen haten het.

Hier zijn enkele suggesties over hoe op te nemen in uw voeding:

  • Gebakken: lever smaakt heerlijk wanneer gebakken met uien, zoals in dit recept .
  • Spaghetti Bolognese: lever kan worden gesneden of gehakt en vervolgens gemengd met gewone gehakt. Kuit of kippenlevertjes zijn het beste hiervoor te gebruiken.
  • Burgers: Net als bij Bolognese, fijn snijden of gehakte lever en meng het met gehakt om voedzame hamburgers te maken.
  • Kip lever paté: Veel mensen die niet graag lever eten vinden het niet erg leverpastei te eten.
  • Veel kruiden toevoegen: Het toevoegen van veel kruiden met sterke smaken kan helpen de smaak te vermommen. Hier is een recept voor knapperige gekruide kippenlevertjes.
  • Gebruik lams of kalfslever: Beide hebben een mildere smaak dan rundvlees.
  • Week de lever in melk of citroensap vóór het koken: Dit zal haar sterke smaak doen verminderen.

Samenvatting: Of u geniet van de smaak of u vindt het smerig, er zijn vele manieren om het toe te voegen aan uw maaltijd.

Tot slot

Lever is een sterk onderschat voedsel.

Het is laag in calorieën en rijk aan hoogwaardige eiwitten, dit alles met een ongelooflijke hoeveelheid essentiële voedingsstoffen.

Of u nu de smaak houdt of niet, het is veelzijdig en kan worden gegeten op vele manieren.

Voor de meeste, lever is een waardevolle aanvulling op een gezond dieet.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × vijf =

It is main inner container footer text