Home » Overige » 8 Verrassende gezondheidsvoordelen van Wakame zeewier
wakame

8 Verrassende gezondheidsvoordelen van Wakame zeewier

Wakame is een soort eetbaar zeewier dat al eeuwen in Japan en Korea wordt verbouwd.

Naast het brengen van een unieke smaak en textuur aan soepen en salades, bevat wakame weinig calorieën maar veel verschillende voedingsstoffen die essentieel zijn voor de gezondheid.

Bovendien biedt het een lange lijst met mogelijke voordelen, waaronder een verbeterde gezondheid van het hart en verbeterd gewichtsverlies.

Hier zijn 8 verrassende gezondheidsvoordelen van wakame zeewier.

1. Laag in calorieën en rijk aan voedingsstoffen

Wakame bevat weinig calorieën, maar levert een groot aantal belangrijke voedingsstoffen.

Zelfs in kleine hoeveelheden kan het uw inname van mineralen zoals jodium, mangaan, folaat, magnesium en calcium helpen verhogen om u te helpen aan uw voedingsbehoeften te voldoen.

Slechts twee eetlepels (10 gram) wakame zeewier bevat(12):

  • Calorieën: 5
  • Eiwit: 0,5 gram
  • Koolhydraten: 1 gram
  • Jodium: 280% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Mangaan: 7% van de ADH
  • Foliumzuur: 5% van de ADH
  • Natrium: 4% van de ADH
  • Magnesium: 3% van de ADH
  • Calcium: 2% van de ADH

Elke portie wakame bevat ook vitamine A, C, E en K, evenals ijzer, koper en fosfor.

Kortom: Wakame bevat weinig calorieën, maar bevat een goede hoeveelheid jodium, mangaan, folaat, magnesium en calcium.

2. Hoog jodiumgehalte kan de schildklierfunctie ondersteunen

Wakame is een goede bron van jodium. Het bevat in feite ongeveer 42 mcg jodium per gram, wat ongeveer 28% van de ADH is(2).

Jodium is een essentieel mineraal dat door je lichaam wordt gebruikt om schildklierhormonen te produceren, die de groei, het metabolisme, eiwitsynthese en celreparatie ondersteunen(3).

Toch komt jodiumtekort veel voor, sommige rapporten schatten dat ongeveer twee miljard mensen wereldwijd getroffen zijn(4).

Een tekort aan deze belangrijke micronutriënt kan bijdragen aan hypothyreoïdie. Dit is een aandoening waarbij uw schildklier onvoldoende schildklierhormoon kan aanmaken om de normale functie te ondersteunen.

Symptomen van jodiumtekort kunnen zijn: gewichtstoename, vermoeidheid, haaruitval en een droge, schilferige huid (35).

Kortom: Wakame is een goede bron van jodium, wat essentieel is voor de schildklierfunctie en de productie van schildklierhormonen.

3. Kan de bloeddruk en het risico op hartziekten verlagen

Hoge bloeddruk is een aandoening die extra druk uitoefent op uw hart en bloedvaten, waardoor uw hartspier verzwakt en uw risico op hartaandoeningen toeneemt(6).

Sommige onderzoeken suggereren dat het toevoegen van wakame aan uw voeding kan helpen de bloeddruk onder controle te houden en de gezondheid van het hart te optimaliseren.

Een onderzoek van tien weken toonde bijvoorbeeld aan dat toediening van stoffen die uit wakame aan ratten werden geëxtraheerd, de systolische bloeddruk (het hoogste aantal van de bloeddruk) significant verlaagde (7).

Een andere studie bij 417 kinderen toonde aan dat een hogere inname van zeewier de bloeddruk verlaagde(8).

Kortom: Dier- en mensstudies tonen aan dat wakame de bloeddruk kan helpen verlagen. Er is meer onderzoek nodig om oorzaak en gevolg beter te begrijpen.

4. Kan de gezondheid van het hart ten goede komen door het cholesterol te verlagen

Cholesterol speelt een rol in vele aspecten van gezondheid, variërend van hormoonproductie tot vetvertering.

Teveel cholesterol in het bloed kan zich echter ophopen in uw bloedvaten en de bloedstroom blokkeren, waardoor uw risico op een hartaanval en beroerte toeneemt(9).

Hoewel huidig ​​onderzoek beperkt is tot dierstudies, hebben sommige studies ontdekt dat wakame het cholesterolgehalte kan verlagen en de gezondheid van het hart kan helpen verbeteren.

Een studie toonde zelfs aan dat suppletie met wakame zeewier effectief was in het verlagen van ‘slecht’ LDL-cholesterol bij ratten(10).

Evenzo toonde een ander dieronderzoek aan dat gedroogd wakame poeder de expressie van specifieke genen veranderde om het cholesterolgehalte na slechts 28 dagen significant te verlagen (11).

Ondanks deze veelbelovende resultaten, is het noodzakelijk nader onderzoek te doen naar hoe wakame het cholesterolgehalte bij de mens kan beïnvloeden.

Kortom: Dierstudies hebben aangetoond dat wakame het cholesterolgehalte kan verlagen om de gezondheid van het hart te bevorderen. Er ontbreekt echter menselijk onderzoek.

5. Heeft kankerbestrijdende eigenschappen

Een van de meest indrukwekkende gezondheidsvoordelen van wakame is het vermogen om de groei van kankercellen te blokkeren in sommige dier- en reageerbuisstudies.

Eén dierstudie toonde bijvoorbeeld aan dat het geven van wakame zeewier aan ratten de groei en verspreiding van borstkankercellen onderdrukte(12).

Een andere studie ontdekte dat specifieke verbindingen geëxtraheerd uit wakame zeewier effectief waren in het remmen van de groei van darm- en nierkankercellen(13).

Sommige studies hebben echter gemengde resultaten opgeleverd. Een studie bij 52.679 vrouwen meldde dat een verhoogde consumptie van zeewier verband hield met een hoger risico op schildklierkanker, wat een gevolg zou kunnen zijn van een overmatige jodiuminname(141516).

Daarom is meer onderzoek nodig om te bepalen hoe wakame de vorming van kankercellen bij de mens kan beïnvloeden.

Kortom: Uit reageerbuis- en dierstudies blijkt dat wakame de groei en verspreiding van kankercellen kan helpen blokkeren.

6. Verlaagt de bloedsuikerspiegel en verbetert de insulineresistentie

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat wakame de bloedsuikerspiegel kan verlagen en de insulineresistentie kan verbeteren om de algehele gezondheid te verbeteren.

Uit een onderzoek van vier weken bleek dat het dagelijks supplementen met 48 gram zeewier de bloedsuikerspiegel bij 20 mensen met diabetes significant verlaagde(17).

Een andere studie bij dieren toonde aan dat wakame insulineresistentie kon voorkomen – een aandoening die het vermogen van uw lichaam om insuline efficiënt te gebruiken voor het transporteren van suiker naar uw cellen, waardoor een hoge bloedsuikerspiegel ontstaat(18).

Toch is het huidige onderzoek naar de effecten van wakame op de bloedsuikerspiegel beperkt. Aanvullende onderzoeken zijn nodig om te ontdekken hoe wakame de bloedsuikerspiegel bij mensen kan beïnvloeden.

Kortom: Dierstudies tonen aan dat wakame de glucoseproductie in het lichaam kan verminderen. Toch ontbreekt menselijk onderzoek.

7. Kan helpen bij het afvallen

Als u een paar kilootjes extra wilt verliezen, kunt u overwegen wakame in uw dieet op te nemen.

Het is niet alleen hoog in verschillende belangrijke voedingsstoffen, maar het is ook aangetoond dat het de gewichtsverlies bevordert in dierstudies.

Eén studie toonde aan dat suppletie met wakame zeewier extract de gewichtstoename onderdrukte bij muizen op een vetrijk dieet(19).

Bovendien ontdekte een andere studie dat wakame anti-obesitaseffecten vertoonde bij ratten en in staat was om vetweefsel te verminderen(20).

Sommige studies hebben ook opgemerkt dat voedingsplannen die regelmatig zeewier bevatten, het lichaamsgewicht en de middelomtrek kunnen verminderen(2122).

Omdat het meeste onderzoek bij dieren is uitgevoerd, zijn aanvullende studies nodig om te kijken hoe wakame het gewicht van mensen kan beïnvloeden.

Kortom: Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat wakame gewichtstoename kan voorkomen en de hoeveelheid vetweefsel in het lichaam kan verminderen.

8. Veelzijdig, heerlijk en gemakkelijk toe te voegen aan je voeding

Wakame wordt over de hele wereld gewaardeerd vanwege zijn zachte textuur en milde smaak.

Het is ook zeer veelzijdig en kan als ingrediënt dienen in een verscheidenheid aan gerechten en recepten.

Wakame vaak in zijn gedroogde vorm gebruikt en meestal ongeveer tien minuten in water gedrenkt voordat het wordt gebruikt. Dit om het zachter te laten worden en om het overtollig zout te verwijderen.

Na het weken kan wakame gemakkelijk toegevoegd worden aan bladgroenten zoals sla, spinazie of rucola in uw favoriete salades.

Je kunt de reepjes ook toevoegen aan soepen voor een vleugje smaak en voedingsstoffen.

Als alternatief, serveer wakame als een bijgerecht gegarneerd met een beetje sojasaus of rijstazijn om je maaltijd compleet te maken.

Kortom: Wakame eerst weken in water en dan toevoegen aan soepen, salades en bijgerechten. Dit om het voedingsprofiel van uw favoriete maaltijd te verbeteren.

Mogelijke bijwerkingen

Hoewel wakame over het algemeen gezond is, kan het consumeren van overtollige hoeveelheden bij sommige mensen nadelige bijwerkingen veroorzaken.

Bepaalde merken kunnen hoge hoeveelheden natrium bevatten, wat de bloeddruk kan verhogen bij degenen die gevoelig zijn voor deze effecten(23).

Het is ook rijk aan jodium en bevat ongeveer 28% van de ADH per gram(2).

Hoewel jodium noodzakelijk is voor de productie van schildklierhormonen, kan het consumeren van overtollige hoeveelheden schadelijk zijn voor de gezondheid van uw schildklier en symptomen veroorzaken zoals koorts, maagpijn, misselijkheid en diarree (1524).

Zeewier kan ook enkele zware metalen en verontreinigende stoffen bevatten, maar uit meerdere studies is gebleken dat de hoeveelheden te laag zijn voor reden tot bezorgdheid(2526).

Kortom: Wakame is rijk aan jodium en sommige merken kunnen ook veel natrium bevatten. Beide kunnen negatieve bijwerkingen veroorzaken als ze in overmaat worden gegeten. Zeewier kan ook kleine hoeveelheden van bepaalde zware metalen bevatten.

Tot slot

Wakame is een zeer voedzaam, eetbaar zeewier dat een reeks vitamines en mineralen aan je voeding kan toevoegen voor een laag aantal calorieën.

Het is ook in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen. Waaronder een lager cholesterolgehalte, verlaagde bloeddruk, verbeterd gewichtsverlies en een verlaagde bloedsuikerspiegel.

Het beste van alles is dat er veel verschillende manieren zijn om van dit smakelijke zeewier te genieten als onderdeel van een uitgebalanceerde voedingsplan, waardoor het gemakkelijk is om te profiteren van zijn unieke gezondheidsbevorderende eigenschappen.