Walnootolie wordt gewonnen door hele walnoten te persen.

Het heeft een nootachtige, delicate smaak en bevat een aantal van de heilzame voedingsstoffen en verbindingen die in walnoten voorkomen, waaronder onverzadigde vetzuren en plantaardige stoffen die polyfenolen worden genoemd.

Het consumeren van walnootolie kan de gezondheid van het hart verbeteren, de bloedsuikerspiegel verlagen en een anti-kanker effect hebben. De studies hebben zich echter vooral gericht op walnootolie in plaats van hele walnoten

Dit artikel belicht 7 veelbelovende voordelen van walnootolie.

1. Kan de gezondheid van de huid bevorderen

De voedingsstoffen in walnootolie kunnen een goede gezondheid van de huid bevorderen.

Een eetlepel (13,6 gram) walnootolie bevat meer dan 8 gram, of meer dan 5 keer de ADH (aanbevolen dagelijke hoeveelheid), van een omega-3 vetzuur genaamd alfa-linoleenzuur (ALA)( 1 , 2 ).

In uw lichaam wordt sommige ALA omgezet in de langere vormen van omega 3 vetzuren die eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) worden genoemd en die de structurele bestanddelen van uw huid helpen vormen.(3).

Daarom kunnen omega 3 vetzuren, inclusief die in walnootolie, de huidgroei stimuleren, ontstekingshuidaandoeningen bestrijden en wondgenezing bevorderen (3).

Bovendien bevat walnootolie grote hoeveelheden omega-6 vetzuur-linoleenzuur (LA), het meest overheersende vetzuur in de buitenste laag van uw huid(4).

Kortom, het consumeren van walnootolie stimuleert de inname van essentiële vetzuren die van vitaal belang zijn voor de gezondheid van de huid.

Kortom: Walnoten zijn rijk aan onverzadigde vetzuren, waaronder de omega-3 ALA en de omega-6 LA, die beide essentieel zijn voor een gezonde huid.

2. Kan ontsteking verminderen

Het toevoegen van walnotenolie aan uw dieet kan chronische ontstekingen bestrijden , die in verband zijn gebracht met hartaandoeningen, sommige vormen van kanker en andere gezondheidsproblemen (5).

Een 6 weken durend onderzoek bij 23 volwassenen met een hoog cholesterolgehalte heeft aangetoond dat een dieet met een hoog ALA-gehalte, één van de belangrijkste vetzuren in walnootolie, de productie van ontstekingseiwitten in het lichaam vermindert(6).

Walnoten zijn ook rijk aan polyfenolen die ellagitanninen worden genoemd en die uw darmbacteriën omzetten in andere nuttige verbindingen.(7).

Deze verbindingen kunnen ontstekingsremmende eigenschappen hebben en werken als antioxidanten die celbeschadiging bestrijden die wordt veroorzaakt door moleculen die vrije radicalen worden genoemd. Dit kan verklaren waarom reageerbuisstudies hebben aangetoond dat walnootolie ontstekingen kan bestrijden en de antioxidatieve activiteit van cellen kan verhogen (78).

Het is echter onduidelijk in hoeverre de heilzame verbindingen in walnoten behouden blijven tijdens de verwerking van walnootolie. Sommige onderzoeken suggereren dat walnotenolie niet meer dan 5% bijdraagt ​​aan de antioxidantactiviteit van hele walnoten ( 9 ).

Er is dus meer onderzoek nodig naar de ontstekingsremmende effecten van walnootolie.

Kortom: Walnootolie kan ontstekingen verminderen dankzij het gehalte aan ALA en ellagitanninen.

3. Helpt de bloeddruk te verlagen

Walnootolie kan helpen bij het verlagen van de hoge bloeddruk, één van de belangrijkste risicofactoren voor hart- en vaatziekten(10).

Studies suggereren dat voedingen die rijk zijn aan hele walnoten kunnen helpen de bloeddruk te verlagen, waarschijnlijk vanwege hun hoge niveaus van ALA, LA en polyfenolen. Aangezien walnootolie ook rijk is aan deze verbindingen, kan het dezelfde effecten hebben.(111213).

Een onderzoek bij 15 volwassenen met overgewicht of obesitas en matig hoog cholesterolgehalte vond dat het consumeren van walnootolie de bloedvatfunctie aanzienlijk verbeterde, wat op zijn beurt de bloeddruk kon helpen verlagen(14).

Er is echter meer onderzoek nodig naar de mogelijke effecten van walnootolie op de bloeddruk.

Kortom: Studies suggereren dat het consumeren van walnoten en walnootolie de bloedvatfunctie kan verbeteren en kan leiden tot een lagere bloeddruk.

4. Verbetert de bloedsuikerspiegel

Het consumeren van walnootolie kan een slechte bloedsuikerspiegel verbeteren die gepaard gaat met diabetes type 2 .

Na verloop van tijd kunnen ongecontroleerde bloedsuikerspiegels leiden tot oog- en nierschade, hart- en vaatziekten en beroerte. Het eten van voedsel dat uw bloedsuikerspiegel, met inbegrip van walnootolie verlaagt, kan helpen deze complicaties te voorkomen(15).

Een studie bij 100 mensen met diabetes type 2 vond dat het dagelijks consumeren van 1 eetlepel (15 gram) walnootolie gedurende 3 maanden de nuchtere bloedsuikerspiegel en hemoglobine A1c-waarden, die de bloedsuikerspiegel op de lange termijn meten, aanzienlijk verlaagde in vergelijking met de basiswaarden(16).

De gunstige effecten van walnootolie op de bloedsuikerspiegel kunnen te wijten zijn aan de hoge concentratie antioxidanten, die kunnen helpen oxidatieve stress te bestrijden die gepaard gaat met hoge bloedsuikerspiegels (8).

Kortom: Onderzoek suggereert dat het consumeren van walnootolie mensen met diabetes type 2 kan helpen hun bloedsuikerspiegel en hemoglobine A1c-waarden te verlagen.

5. Verbetert het cholesterolgehalte

Regelmatig walnoten eten kan helpen bij het verlagen van hoge bloedspiegels van triglyceriden en totaal en LDL (slechte) cholesterol , wat anders het risico op hartaandoeningen kan verhogen (1718).

Dit kan te wijten zijn aan het hoge gehalte aan omega 3 vetzuren en antioxidanten in walnoten, die beide ook in walnootolie voorkomen.(17).

Uit een onderzoek bij 60 volwassenen met hoge triglyceriden concentraties bleek dat degenen die gedurende 45 dagen een dagelijkse capsule met 3 gram walnootolie namen, significant lagere triglyceriden in het bloed hadden in vergelijking met hun uitgangswaarden(19).

Op basis van deze resultaten kan het toevoegen van walnootolie aan uw voeding helpen uw risico op hart- en vaatziekten te verminderen, maar er is meer onderzoek nodig.

Kortom: Het consumeren van walnootolie kan leiden tot lagere niveaus van triglyceriden en totale en LDL (slechte) cholesterol, die uw risico op hart-en vaatziekten kunnen verminderen.

6. Kan anti-kanker effecten hebben

Bepaalde verbindingen in walnootolie kunnen helpen de progressie van sommige kankers te voorkomen.

Concreet zet je lichaam de ellagitanninen in walnoten om in ellaginezuur en vervolgens verder in verbindingen die urolithinen worden genoemd(720).

Uit een reageerbuisstudie bleek dat urolithinen kunnen helpen bij het reguleren van de niveaus van prostaat specifiek antigeen (PSA) – een risicofactor voor prostaatkanker – en de oorzaak zijn van sterfte door kankercellen(20).

De consumptie van walnoten is ook in verband gebracht met lagere risico’s op borst- en darmkanker in dier- en observatiestudies. (2122).

Er is echter uitgebreider onderzoek nodig naar de effecten van walnootolie bij de mens voordat er conclusies kunnen worden getrokken over de anti-kanker effecten ervan.

Kortom: De inname van walnoten is in verband gebracht met een verminderd risico op sommige vormen van kanker. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het gehalte aan verbindingen die urolithinen worden genoemd en die zijn afgeleid van ellagitanninen. Er is echter geen onderzoek gedaan naar de antikankereffecten van walnootolie.

7. Eenvoudig toe te voegen aan uw voeding

Walnootolie is gemakkelijk te vinden en kan op vele manieren worden gebruikt.

Het heeft meestal een lichte kleur en een delicate, nootachtige smaak. De meest hoogwaardige walnootoliën zijn koud geperst en ongeraffineerd, omdat verwerking door hitte sommige voedingsstoffenkan vernietigen en tot een bittere smaak kunnen leiden.

Het wordt niet aanbevolen om walnotenolie te gebruiken voor roerbakgerechten of voor koken op hoog vuur. Bovendien kunnen de meeste walnotenoliën slechts 1-2 maanden worden bewaard op een koele, droge plaats nadat ze zijn geopend voordat ze ranzig worden.

Het meest voorkomende gebruik voor walnootolie is als ingrediënt in saladedressings met azijn en kruiden. Het smaakt ook heerlijk besprenkeld over gestoomde groenten.

Je kunt walnotenolie vinden bij natuurvoedingswinkels en speciaalzaken, maar ook online . Het is meestal duurder dan andere oliën.

Kortom: Koudgeperste, ongeraffineerde walnootolie heeft een heerlijke, nootachtige smaak. Het wordt vooral gebruikt in saladedressings en andere koude gerechten.

Tot slot

Walnootolie is een heerlijke, nootachtige olie gemaakt door het persen van hele walnoten.

Het is rijk aan het omega 3 vetzuur ALA en andere onverzadigde vetzuren, evenals aan ellagitanninen en andere polyfenol verbindingen die als antioxidanten fungeren.

Het consumeren van walnootolie kan dus de bloedsuikerspiegel verbeteren en de gezondheid van het hart verbeteren, naast verschillende andere voordelen. Toch is meer onderzoek nodig.

Om de mogelijke voordelen van walnootolie te plukken, probeer het te gebruiken in saladedressings en andere koude gerechten.