Met de opkomst van plantaardige diëten en allergie voor melk en zuivelproducten zoeken veel mensen naar een alternatief voor koemelk (12).

Amandelmelk is één van de best verkopende plantaardige melken vanwege de rijke textuur en smaak (3).

Omdat het echter een verwerkte drank is, kunt u zich afvragen of het een voedzame en veilige optie is.

Dit artikel beoordeelt amandelmelk en of het goed of slecht is voor je gezondheid.

Spotify Premium account

18 maanden reclamevrij luisteren

Nu voor slechts €14,99 

NAAR DEAL >>>

Wat is amandelmelk?

Amandelmelk is gemaakt van gemalen amandelen en water, maar kan afhankelijk van het type andere ingrediënten bevatten.

De meeste mensen kopen het in de winkel, hoewel het ook redelijk eenvoudig thuis te maken is.

Tijdens de verwerking worden amandelen en water gemengd en vervolgens gespannen om pulp te verwijderen. Dit laat een gladde vloeistof achter (3).

In de meeste commerciële amandelmelk worden gewoonlijk verdikkingsmiddelen, conserveermiddelen en smaakstoffen toegevoegd om smaak, textuur en houdbaarheid te verbeteren.

Amandelmelk is van nature zuivelvrij, wat betekent dat het geschikt is voor veganisten, maar ook voor mensen met een zuivelallergie of lactose-intolerantie (4).

Toch moet je het vermijden als je allergisch bent voor noten.

Kortom: Amandelmelk is een plantaardige drank gemaakt van gefilterde amandelen en water.
Het is van nature zuivel- en lactosevrij, waardoor het een goede optie is voor diegenen die zuivel vermijden

Voedingswaarde amandelmelk

Met slechts 39 calorieën per 240 ml is amandelmelk in calorieën zeer laag in vergelijking met koemelk en andere plantaardige dranken. Het bevat ook verschillende voedingsstoffen.

Een 240 ml commerciële amandelmelk bevat( 5 ):

  • Calorieën: 39
  • Vet: 3 gram
  • Eiwit: 1 gram
  • Koolhydraten: 3,5 gram
  • Vezel: 0,5 gram
  • Calcium: 24% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(ADH)
  • Kalium: 4% van de ADH
  • Vitamine D: 18% van de ADH
  • Vitamine E: 110% van de ADH

Amandelmelk is een uitstekende en natuurlijke bron van vitamine E , een in vet oplosbare antioxidant die uw lichaam beschermt tegen schade door vrije radicalen (6).

Sommige soorten zijn verrijkt met calcium en vitamine D, die belangrijke voedingsstoffen zijn voor de gezondheid van de botten. Zelfgemaakte versies zijn geen goede bron van deze voedingsstoffen (78).

Tot slot bevat amandelmelk weinig eiwitten, een 240 ml levert slechts 1 gram( 5 ).

Kortom: Amandelmelk bevat van nature veel vitamine E, een ziektebestrijdende antioxidant.
Tijdens de verwerking wordt het vaak verrijkt met calcium en vitamine D. Het is echter geen goede eiwitbron.

Gezondheidsvoordelen van amandelmelk

Amandelmelk kan bepaalde gezondheidsvoordelen bieden .

Rijk aan vitamin E

Amandelen zijn een uitstekende bron van vitamine E, een in vet oplosbare vitamine die belangrijk is voor de bescherming van uw cellen tegen schade door vrije radicalen (9).

Vitamine E bevordert de gezondheid van ogen en huid en kan een rol spelen bij de bescherming tegen aandoeningen zoals hartziekten (10,11,12).

Een 240 ml commerciële amandelmelk levert 110% van de ADH voor vitamine E, waardoor het een eenvoudige en betaalbare manier is om aan uw dagelijkse behoeften te voldoen ( 5 ).

Ongezoete variëteiten bevatten weinig suiker

De meeste mensen eten te veel toegevoegde suiker in de vorm van desserts, drankjes en zoetstoffen. Door dus voedsel en dranken te kiezen die van nature arm aan suiker zijn, kunt u uw gewicht beheren en uw risico op bepaalde chronische ziekten beperken (13,14).

Veel melken op basis van planten zijn gearomatiseerd en gezoet. In feite kan 240 ml amandelmelk met amandelen meer dan 21 gram toegevoegde suiker bevatten – meer dan 5 theelepels ( 15 ).

Als je je suikerinname probeert te beperken, is ongezoete amandelmelk een goede keuze. Het bevat van nature weinig suiker, met een totaal van 2 gram per 240 ml( 5 ).

Kortom: Ongezoete amandelmelk is van nature arm aan suiker en rijk aan vitamine E, een krachtige ziektebestrijdende antioxidant. 
Gezoete amandelmelk kan echter veel suiker aan worden toegevoegd.

Mogelijke nadelen

Hoewel amandelmelk veel voordelen biedt, zijn er enkele belangrijke nadelen die je moet overwegen.

Ontbreekt aan eiwitten

Amandelmelk levert slechts 1 gram eiwit per 240 ml terwijl koeien en sojamelk 8 en 7 gram leveren ( 16 , 17 ).

Eiwitten zijn essentieel voor veel lichaamsfuncties, waaronder spiergroei, huid- en botstructuur en productie van enzymen en hormonen(181920).

Veel zuivelvrije en plantaardige voedingsmiddelen bevatten veel eiwitten , waaronder bonen, linzen, noten, zaden, tofu, tempeh en hennepzaden.

Als je dierlijke producten niet uitsluit, zijn eieren, vis, kip en rundvlees allemaal uitstekende eiwitbronnen (21).

Niet geschikt voor baby’s

Kinderen jonger dan 1 jaar mogen geen koeien of plantaardige melksoorten drinken, omdat deze de ijzerabsorptie kunnen voorkomen. Borstvoeding geven of gebruik zuigelingenvoeding uitsluitend tot 4-6 maanden oud wanneer vast voedsel kan worden gegeven(22).

Als je 6 maanden oud bent, bied je naast je moedermelk of flesvoeding water aan als gezonde drankkeuze. Na de leeftijd van 1 jaar kan koemelk worden geïntroduceerd in de voeding van uw baby (22).

Met uitzondering van sojamelk zijn plantaardige drankjes van nature laag in eiwitten, vetten, calorieën en veel vitamines en mineralen, zoals ijzer, vitamine D en calcium. Deze voedingsstoffen zijn essentieel voor groei en ontwikkeling (2324).

Amandelmelk levert slechts 39 calorieën, 3 gram vet en 1 gram eiwit per 240 ml. Dit is niet genoeg voor een opgroeiende baby ( 5 ,24).

Als u niet wilt dat uw baby koemelk drinkt, ga dan door met de borstvoeding of raadpleeg uw arts voor het beste alternatief(23).

Kan additieven bevatten

Verwerkte amandelmelk kan veel additieven bevatten , zoals suiker, zout, gommen, aroma’s en lecithine en carrageen (soorten emulgatoren).

Bepaalde ingrediënten zoals emulgatoren worden gebruikt voor textuur en consistentie. Ze zijn veilig tenzij ze in extreem hoge hoeveelheden worden geconsumeerd (25).

Toch bleek uit één reageerbuisstudie dat carrageen, dat vaak wordt toegevoegd aan amandelmelk als emulgator en wordt erkend als veilig, de darmgezondheid kan verstoren. Er is echter robuuster onderzoek nodig voordat conclusies kunnen worden getrokken (26).

Desalniettemin vermijden veel bedrijven dit additief helemaal vanwege deze zorgen.

Bovendien zijn veel gearomatiseerde en gezoete amandelmelk rijk aan suiker. Te veel suiker kan het risico op gewichtstoename , gaatjes en andere chronische aandoeningen vergroten(13,14,27).

Om dit te voorkomen, kiest u ongezoete en niet gearomatiseerde amandelmelk.

Kortom: Amandelmelk is een slechte bron van eiwitten, vetten en voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de groei en ontwikkeling van een baby. Bovendien bevatten veel bewerkte variëteiten additieven zoals suiker, zout, smaakstoffen, gomachtige stoffen en carrageen.

Het kiezen van amandelmelk

De meeste lokale supermarkten verkopen een verscheidenheid aan amandelmelk.

Let bij het kiezen van een product op een ongezoete variëteit. Je kunt ook een type selecteren zonder toegevoegd gomachtige stoffen of emulgatoren als deze ingrediënten je zorgen baren.

Als u ten slotte een beperkt dieet volgt, zoals veganisme of vegetarisme , en bezorgd bent over uw voedingsinname, kiest u amandelmelk die is verrijkt met calcium en vitamine D.

Zelfgemaakt en sommige lokale opties bevatten mogelijk deze voedingsstoffen niet.

Kortom: Om de meeste voordelen te behalen, kiest je amandelmelk die ongezoet is, niet is gearomatiseerd en versterkt met calcium en vitamine D.

Hoe maak je je eigen amandelmelk

Om je eigen amandelmelk te maken, volg je dit eenvoudige recept.

ingrediënten:

  • Een 280 gram geweekte amandelen
  • 1 liter of water
  • 1 theelepel (5 ml) vanille-extract (optioneel)

Week de amandelen een nacht in water en giet ze af voor gebruik. Voeg de amandelen, het water en de vanille toe aan een blender en pulseer 1-2 minuten lang tot het water troebel is en de amandelen fijngemalen zijn.

Giet het mengsel in een gaaszeefje dat over een kom wordt geplaatst en bekleed met een notenmelkzak of kaasdoek. Zorg ervoor dat je op drukt om zoveel mogelijk vloeistof te verwijderen. Je zou ongeveer 1 liter amandelmelk moeten krijgen.

Plaats de vloeistof in een kan en bewaar deze gedurende 4-5 dagen in uw koelkast.

Kortom: Om uw eigen amandelmelk te maken, voegt je geweekte amandelen, water en vanille extract toe aan een blender. 
Giet het mengsel door een kaasdoek en zeef. Bewaar de resterende vloeistof 4-5 dagen in uw koelkast.

Tot slot

Amandelmelk kan een geweldige plantaardige optie zijn voor diegenen die koemelk vermijden.

De ongezoete variëteiten bevatten van nature weinig calorieën en suiker terwijl ze veel vitamine E leveren.

Dat gezegd hebbende, amandelmelk is laag in eiwit en gezoete soorten kunnen veel suiker bevatten.

Als je van amandelmelk houdt, moet je ongezoete en niet-gearomatiseerde versies selecteren en andere eiwitrijke voedingsmiddelen aan je voeding toevoegen, zoals eieren , bonen, noten, zaden, vis en kip.