wat-is-biologisch-voedsel

Wat zijn biologische voedingsmiddelen, en is het beter dan niet-biologisch?

Biologische voedingsmiddelen zijn de afgelopen twintig jaar enorm in populariteit gestegen.

Alleen al de Amerikaanse consumenten besteedden in 2014 $ 39100000000 aan biologische producten(1).

De populariteit lijkt niet te verminderen, aangezien de omzet tussen 2014 en 2015 met meer dan 11% steeg (1).

Veel mensen denken dat biologisch voedingsmiddelen veiliger, gezonder en smakelijker zijn dan gewone voedingsmiddelen(2).

Anderen zeggen dat het beter is voor het milieu en het welzijn van dieren.

Dit artikel vergelijkt op objectieve wijze biologisch en niet-biologisch voedingsmiddelen, inclusief hun gehalte aan voedingsstoffen en effecten op de menselijke gezondheid.

Wat zijn biologische voedingsmiddelen?

De term “biologisch” verwijst naar het proces van hoe bepaalde voedingsmiddelen worden geproduceerd.

Biologische voedingsmiddelen zijn geteeld of gekweekt zonder het gebruik van kunstmatige chemische stoffen, hormonen, antibiotica of genetisch gemodificeerde organismen.

Om als biologisch geëtiketteerd te worden, moet een levensmiddel vrij van kunstmatige additieven zijn.

Dit omvat kunstmatige zoetstoffen, conserveringsmiddelen, kleur-, smaak- en mononatriumglutamaat (Ve-tsin).

Biologisch geteelde gewassen hebben de neiging om natuurlijke meststoffen zoals mest te gebruiken om de plantengroei te verbeteren. Biologisch geteelde dieren krijgen ook geen antibiotica of hormonen.

Biologische landbouw heeft de neiging om de bodemkwaliteit en het behoud van het grondwater te verbeteren. Het vermindert ook de vervuiling en kan beter zijn voor het milieu.

De meest gekochte biologische voedingsmiddelen zijn fruit, groenten, granen , zuivel en vlees. Tegenwoordig zijn er ook veel verwerkte biologische producten beschikbaar, zoals frisdrank, koekjes en ontbijtgranen.

Kortom: Biologische voedingsmiddelen wordt geproduceerd via landbouwmethoden die alleen natuurlijke stoffen gebruiken. Dit betekent dat alle kunstmatige chemicaliën, hormonen, antibiotica of genetisch gemodificeerde organismen (GGO’s) moeten worden vermeden.

Biologische voedingsmiddelen kunnen meer voedingsstoffen bevatten

Studies vergelijken het gehalte aan voedingswaarde van biologische en niet-biologische voedingsmiddelen en dat leverde gemengde resultaten op.

Dit komt waarschijnlijk door natuurlijke variatie in de verwerking en productie van voedsel.

Er zijn echter aanwijzingen dat biologisch geteelde voedingsmiddelen wellicht voedzamer zijn.

Biologisch geteelde gewassen hebben meer antioxidanten en vitamines

Verschillende studies hebben aangetoond dat biologische voedingsmiddelen over het algemeen hogere niveaus  antioxidanten bevatten en bepaalde micronutriënten, zoals vitamine C, zink en ijzer.(3456).

In feite kunnen antioxidant gehaltes tot 69% hoger zijn in deze voedingsmiddelen(6).

Een studie vond ook dat biologisch geteelde bessen en maïs bevatte 58% meer antioxidanten en tot 52% hogere hoeveelheden vitamine C  (5).

Bovendien rapporteerde een onderzoek dat het vervangen van gewoon fruit, groenten en ontbijtgranen met biologische versies extra antioxidanten zou kunnen opleveren in het dieet.Dit was vergelijkbaar met het dagelijks eten van 1-2 extra porties groenten en fruit(6).

Biologische planten zijn niet afhankelijk van chemische pesticide sprays om zichzelf te beschermen. In plaats daarvan produceren ze meer van hun eigen beschermende stoffen, namelijk antioxidanten.

Dit kan voor een deel de hogere niveaus van antioxidanten in deze planten verklaren.

Nitraatniveaus zijn over het algemeen lager

Biologisch geteelde gewassen hebben ook een lager nitraatniveaus. In feite hebben studies dat aangetoond nitraatniveaus zijn in deze gewassen 30% lager  (67).

Hoge nitraatniveaus zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op bepaalde soorten kanker(8).

Ze zijn ook gekoppeld aan een aandoening die methemoglobinemie wordt genoemd, een ziekte bij zuigelingen die het vermogen van het lichaam om zuurstof te vervoeren beïnvloedt(8).

Biologisch zuivel en vlees kunnen een gunstiger vetzuurprofiel hebben

Biologische melk en zuivelproducten kunnen  hogere niveaus van omega-3 vetzuren bevatten en iets hogere hoeveelheden ijzer, vitamine E en sommige carotenoïden(79).

Biologische melk kan echter minder selenium en jodium bevatten dan niet-biologische melk, twee mineralen die essentieel zijn voor de gezondheid(9).

Een overzicht van 67 studies wees uit dat biologisch vlees hogere niveaus van omega-3-vetzuren bevatte en enigszins lagere niveaus van verzadigde vetten dan conventioneel vlees(10).

Een hogere inname van omega-3-vetzuren is geassocieerd veel gezondheidsvoordelen , waaronder een verminderd risico op hartziekten.

Verschillende studies vonden echter geen verschillen

Hoewel verschillende studies vinden dat biologisch voedsel meer voedingsstoffen bevat, hebben veel anderen onvoldoende bewijs gevonden om organisch te adviseren boven anorganisch(11).

Een observationeel onderzoek waarbij de inname van voedingsstoffen van bijna 4.000 volwassenen die biologische of conventionele groenten consumeerden, tegenstrijdige resultaten opleverde.

Hoewel een iets hogere inname van bepaalde voedingsstoffen werd waargenomen in de organische groep, was dit waarschijnlijk te wijten aan een hogere algehele groenteconsumptie(12).

Uit een evaluatie van 55 studies is gebleken dat er geen verschillen zijn in de voedingsstofgehalte van organische en reguliere gewassen, met uitzondering van lagere nitraatgehalten in biologische producten(13).

Een ander overzicht van 233 studies vond een gebrek aan sterk bewijs om te concluderen dat biologisch voedsel voedzamer is dan regulier voedsel ((11).

Niettemin is het belangrijk om te onthouden dat deze studies nogal uiteenlopen in hun resultaten.

Dit komt omdat de voedingswaarde van voedsel afhankelijk is van vele factoren, zoals de bodemkwaliteit, weersomstandigheden en wanneer de gewassen worden geoogst.

De samenstelling van zuivelproducten en vlees kan worden beïnvloed door verschillen in dierlijke genetica en dierenrassen, wat de dieren eten, de tijd van het jaar en het type boerderij.

De natuurlijke variaties in de productie en verwerking van voedingsmiddelen maken vergelijkingen moeilijk. Daarom moeten de resultaten van deze onderzoeken voorzichtig worden geïnterpreteerd.

Kortom: Biologisch geteelde gewassen hebben mogelijk minder nitraat en meer van bepaalde vitaminen, mineralen en antioxidanten. Biologische zuivelproducten en vlees kunnen meer omega-3 vetzuren bevatten. Het bewijsmateriaal is echter verdeeld.

Minder chemicaliën en resistente bacteriën

Veel mensen kiezen ervoor om biologisch voedingsmiddelen te kopen om kunstmatige chemicaliën te vermijden.

Er zijn aanwijzingen dat het nuttigen van deze voedingsmiddelen uw blootstelling aan residuen van bestrijdingsmiddelen en antibiotica resistente bacteriën kan verminderen(11).

Eén studie toonde aan dat cadmiumgehalten, een extreem toxisch metaal, 48% lager waren in biologische producten. Bovendien waren residuen van bestrijdingsmiddelen viermaal meer waarschijnlijk in niet-biologische gewassen( 6 ).

Het is belangrijk op te merken dat de hogere niveaus van cadmium en pesticiden residuen in conventioneel geteelde producten nog steeds ruim onder de veiligheidslimieten lagen(14).

Sommige deskundigen vrezen echter dat cadmium zich na verloop van tijd in het lichaam kan ophopen en mogelijk schade kan aanrichten. Wassen, schrobben, pellen en koken kan deze chemicaliën verminderen, hoewel het deze niet altijd volledig verwijdert (15).

Er zijn echter aanwijzingen dat het risico van blootstelling aan residuen van bestrijdingsmiddelen in levensmiddelen gering is en waarschijnlijk geen schade veroorzaakt(16).

Omdat biologische landbouw niet gebruik van antibiotica bij dieren, bevatten deze producten doorgaans iets lagere antibiotica resistente bacteriën (1718).

Kortom: Het kiezen van biologisch voedingsmiddelen kan uw blootstelling aan gifstoffen, residuen van bestrijdingsmiddelen en antibiotica resistente bacteriën verminderen. De niveaus van toxines in reguliere producten liggen echter over het algemeen ruim onder de veiligheidslimieten.

Hebben biologisch voedingsmiddelen gezondheidsvoordelen?

Er zijn aanwijzingen dat suggereert dat biologische voedingsmiddelen bieden voordelen voor de gezondheid.

Verschillende laboratoriumstudies hebben bijvoorbeeld aangetoond dat hun hogere gehalte aan antioxidanten de cellen helpt beschermen tegen schade. En dierstudies tonen aan dat biologische voeding de groei, voortplanting en het immuunsysteem ten goede kan komen(7).

Eén onderzoek meldde ook dat kippen die een biologisch dieet kregen een verminderde gewichtstoename vertoonden en een sterker immuunsysteem hadden(19).

Observationele onderzoeken bij mensen hebben biologisch voedingsmiddelen gekoppeld aan een lager risico op allergieën en eczeem bij kinderen en zuigelingen(72021).

Een groot observationeel onderzoek van 623.080 vrouwen vond geen verschil in kankerrisico tussen diegenen die nooit biologisch voedsel aten en degenen die het regelmatig aten(22).

Een andere studie vond dat de antioxidant niveaus hoger waren bij mannen na een organisch dieet. Deze studie was echter klein en niet gerandomiseerd (23).

Toen 16 mensen een organisch of conventioneel dieet volgden gedurende twee perioden van 3 weken, hadden die van het biologisch dieet een iets hogere hoeveelheid van bepaalde antioxidanten in hun urine. Maar deze studie had ook beperkingen die mogelijk de verschillen veroorzaakten(24).

Helaas is er simpelweg niet genoeg sterk bewijs beschikbaar om te bevestigen dat biologisch voedingsmiddelen de menselijke gezondheid meer ten goede komt dan conventioneel voedingsmiddelen(711).

Er zijn meer hoogwaardige studies nodig.

Kortom: Er is niet genoeg sterk bewijs beschikbaar om aan te tonen dat biologisch eten voordelen voor de gezondheid biedt ten opzichte van het eten van gewoon voedsel.

Biologisch junkfood is nog steeds junkfood

Alleen maar omdat een product het label “biologisch” heeft, dat betekent niet dat het gezond is.

Sommige van deze producten zijn nog steeds veel bewerkt voedsel en hoog in calorieën , suiker , zout en toegevoegde vetten.

Biologische koekjes, chips, frisdrank en ijs kunnen bijvoorbeeld allemaal in supermarkten worden gekocht.

Ondanks dat ze biologisch zijn, zijn deze producten nog steeds ongezond. Dus als je probeert om gewicht te verliezen of gezond eten, kan jezelf benadelen door het eten van deze voedingsmiddelen.

Op etiketten van biologische producten staat vaak dat de ingrediënten “natuurlijk” zijn, bijvoorbeeld met behulp van ruwe rietsuiker in plaats van gewone suiker. Echter, suiker is nog steeds suiker .

Het grootste deel van de bevolking consumeert al teveel suiker. Het is gewoon verkeerd om te denken dat het gezond is om veel biologisch suiker te consumeren.

In eenvoudige bewoordingen, als je kiest voor biologische junkfood, kies je misschien voor een enigszins kwalitatief betere versie van regulier junkfood.

Omdat regelgeving over het algemeen het gebruik van kunstmatige levensmiddelenadditieven in deze voedingsmiddelen verbiedt, is het kopen van biologische producten een goede manier om veel van de chemicaliën te vermijden die vaak worden toegevoegd aan conventionele voedingsmiddelen.

Kortom: Bewerkte biologische voedingsmiddelen kunnen nog steeds een laag gehalte aan voedingsstoffen bevatten en veel vet, suiker en calorieën bevatten. Biologisch junkfood is nog steeds junkfood.

Tot slot

Biologische voedingsmiddelen kunnen meer antioxidanten en voedingsstoffen dan gewone levensmiddelen bevatten, hoewel het bewijs is verdeeld.

Het consumeren van biologische voedingsmiddelen kan ook uw blootstelling aan kunstmatige chemicaliën, hormonen en antibiotica resistente bacteriën verminderen.

Het kost echter vaak meer en kan sneller bederven.

Daarnaast is het niet duidelijk of biologisch extra voordelen biedt voor de gezondheid.

Of u biologisch wilt kopen is een keuze die je moet maken op basis van uw persoonlijke voorkeuren en waarden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.