Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Wat zijn biologische voedingsmiddelen, en is het beter dan niet-biologisch?

1472 Views

Wat zijn biologische voedingsmiddelen, en is het beter dan niet-biologisch?

Biologische voedingsmiddelen zijn ontploft in populariteit in de afgelopen twee decennia.

Alleen al de Amerikaanse consumenten besteed $ 39100000000 aan biologische producten in 2014(1).

De populariteit lijkt niet te vertragen, de omzet steeg met meer dan 11% 2014-2015(1).

Veel mensen denken dat biologisch voedsel is veiliger, gezonder en smakelijker dan gewone levensmiddelen(2).

Anderen zeggen dat het beter is voor het milieu en het welzijn van de dieren.

Dit artikel vergelijkt objectief biologische en niet-biologische voedingsmiddelen, met inbegrip van hun voedingswaarde en de gevolgen voor de volksgezondheid.

Wat is biologische voedingsmiddelen?

De term “biologisch” verwijst naar het proces van hoe bepaalde voedingsmiddelen worden geproduceerd.

Biologische voedingsmiddelen zijn geteeld of gekweekt zonder het gebruik van kunstmatige chemische stoffen, hormonen, antibiotica of genetisch gemodificeerde organismen.

Om biologisch te worden geëtiketteerd, moet een levensmiddel vrij van kunstmatige additieven zijn.

Dit geldt ook voor kunstmatige zoetstoffen, conserveringsmiddelen, kleur-, smaak- en mononatriumglutamaat.

Biologisch geteelde gewassen hebben de neiging om natuurlijke meststoffen te gebruiken als mest voor de groei van planten te verbeteren. Aan biologisch gehouden dieren worden geen antibiotica of hormonen gegeven.

De biologische landbouw heeft de neiging om de kwaliteit van de bodem en het behoud van het grondwater te verbeteren. Het vermindert ook de vervuiling en wellicht beter voor het milieu.

De meest gekochte biologische voedingsmiddelen zijn fruit, groenten, granen , zuivel en vlees. Tegenwoordig zijn er ook veel bewerkte biologische producten, zoals frisdrank, koekjes en ontbijtgranen.

Kortom: Biologische voedingsmiddelen worden geproduceerd door landbouw en veehouderij die alleen natuurlijke stoffen gebruiken. Dit betekent dat ze vermijden van alle kunstmatige chemische stoffen, hormonen, antibiotica of genetisch gemodificeerde organismen.

Biologische voedingsmiddelen kunnen meer voedingsstoffen bevatten

Maïs

Studies vergelijken het gehalte aan voedingswaarde van organische en niet-organische voedingsmiddelen en dat leverde gemengde resultaten op.

Dit komt waarschijnlijk door natuurlijke variatie in voedingsmiddel behandeling en productie.

Echter, het bewijs suggereert dat voedingsmiddelen die biologisch geteeld zijn voedzamer kunnen zijn.

Biologisch geteelde gewassen meer antioxidanten en vitamines

Verschillende studies hebben aangetoond dat biologische voedingsmiddelen algemeen hogere niveaus  antioxidanten bevatten en bepaalde micronutriënten, zoals vitamine C, zink en ijzer.(3456).

In feite, antioxidant niveaus kunnen maximaal 69% hoger in deze voedingsmiddelen zijn(6).

Een studie had ook gebleken dat biologisch geteelde bessen en maïs bevatte 58% meer antioxidanten en tot 52% hogere hoeveelheden vitamine C (5).

Wat meer, een studie meldde dat het vervangen van gewone groenten, fruit en granen met organische versies extra antioxidanten in de voedingsmiddelen zou kunnen bieden.Dit was vergelijkbaar met het eten van 1-2 extra porties fruit en groenten per dag(6).

Organische planten zijn niet afhankelijk van chemische bestrijdingsmiddelen om zichzelf te beschermen. Integendeel, ze produceren meer eigen beschermende verbindingen, namelijk antioxidanten.

Dit kan deels verklaren de hogere niveaus van antioxidanten in deze planten.

Nitraatgehalte is over het algemeen lager

Biologisch geteelde gewassen hebben ook aangetoond dat ze lagere niveaus van nitraat hebben. In feite hebben studies aangetoond dat nitraatgehalte wel tot 30% lager zijn in deze gewassen (67).

Hoog nitraatgehalte is gekoppeld aan een verhoogd risico op bepaalde vormen van kanker(8).

Ze zijn ook gekoppeld aan een aandoening genaamd methemoglobinemie , een ziekte bij zuigelingen die van invloed kan zijn op het vermogen van het lichaam om zuurstof te transporteren(8).

Biologische zuivel en vlees wellicht een gunstiger vetzuur profiel

Biologische melk en zuivelproducten kunnen  hogere niveaus van omega-3 vetzuren bevatten en iets hogere hoeveelheden ijzer, vitamine E en sommige carotenoïden(79).

Echter, biologische melk bevat minder selenium en jodium dan niet-biologische melk, twee mineralen die essentieel zijn voor de gezondheid(9).

Een overzicht van 67 studies bleek dat biologische vlees hogere niveaus van omega-3 vetzuren en iets lagere verzadigde vetten dan conventioneel vlees bevat(10).

Een hogere inname van omega-3 vetzuren is in verband gebracht met vele gezondheidsvoordelen , zoals een verlaagd risico op hartziekten.

Echter, verschillende studies vonden geen verschillen

Hoewel verschillende studies vonden dat biologische voedingsmiddelen meer voedingsstoffen bevatten, vonden vele anderen onvoldoende bewijs om organisch over anorganische aan te bevelen(11).

Een observationele studie vergeleek de voedingsstof inname van bijna 4.000 volwassenen het consumeren van conventionele of biologische groenten vond tegenstrijdige resultaten.

Hoewel een iets hogere inname van bepaalde voedingsstoffen worden gezien in de organische groep was waarschijnlijk te wijten aan hogere totale groenteconsumptie(12).

Een overzicht van 55 studies bleek er geen verschillen in het gehalte aan voedingsstoffen van organische versus reguliere gewassen, met uitzondering van lagere nitraatgehalten in biologische producten(13).

Een ander overzicht van 233 studies bleek een gebrek aan sterk bewijs om te concluderen dat biologische voedingsmiddelen voedzamer zijn dan gewone voedingsmiddelen(11).

Toch is het belangrijk om te onthouden dat deze studies zeer uiteenlopen waren in hun resultaten.

Dit komt omdat de voedingswaarde van levensmiddelen is afhankelijk van veel factoren, zoals bodemkwaliteit, weersomstandigheden en wanneer de gewassen worden geoogst.

De samenstelling van zuivelproducten en vlees kan worden beïnvloed door verschillen in dierlijke genetica en dierlijke ras, wat de dieren eten, de tijd van het jaar en het type bedrijf (boerderij).

De natuurlijke variaties in de productie en behandeling van levensmiddelen zijn moeilijk vergelijkbaar. Daarom moet de resultaten van deze studies voorzichtig worden geïnterpreteerd.

Kortom: Biologisch geteelde gewassen bevatten mogelijk minder nitraat en meer van bepaalde vitaminen, mineralen en antioxidanten. Biologische zuivel en vlees kunnen meer omega-3 vetzuren bevatten. Echter, het bewijs is verdeeld.

Minder chemicaliën en resistente bacteriën

Kiwi Fruit

Veel mensen kiezen voor biologische voedingsmiddelen om kunstmatige chemische stoffen te vermijden.

Er zijn aanwijzingen dat de consumptie van deze voedingsmiddelen uw blootstelling aan residuen van bestrijdingsmiddelen en antibiotica-resistente bacteriën kan verminderen(11).

Een studie wees uit dat de niveaus van cadmium , een uiterst giftig metaal, waren 48% lager bij biologische producten. Bovendien, residuen van bestrijdingsmiddelen hebben vier keer meer kans te worden gevonden in niet-biologische gewassen ( 6 ).

Het is belangrijk op te merken dat de hogere niveaus van cadmium en pesticiden residu in conventioneel geteelde producten nog steeds ver onder de grenswaarden van de veiligheid liggen(14).

Echter, sommige deskundigen zijn bang dat cadmium kan ophopen in de loop der tijd in het lichaam, wat kan leiden tot schade. Wassen, schrobben, schillen en koken van voedingsmiddelen kunnen deze stoffen verminderen, hoewel het niet altijd mogelijk is hen volledig te verwijderen(15).

Niettemin zijn er aanwijzingen dat het risico van blootstelling aan bestrijdingsmiddelenresiduen in voedingsmiddelen klein zijn en waarschijnlijk geen schade veroorzaakt(16).

Aangezien biologische landbouw geen gebruik maakt van antibiotica in dieren, bevatten deze producten over het algemeen iets lagere niveaus van antibiotica-resistente bacteriën(1718).

Kortom: Het kiezen van biologisch voedingsmiddelen kan de blootstelling aan giftige stoffen, residuen van bestrijdingsmiddelen en antibiotica-resistente bacteriën verminderen. Echter, het niveau van deze giftige stoffen in de reguliere producten zijn over het algemeen ruim onder de veiligheidsgrens.

Bevatten biologische voedingsmiddelen gezondheidsvoordelen?

Er is enig bewijs dat suggereert dat biologische voedingsmiddelen bieden voordelen voor de gezondheid.

Bijvoorbeeld in verschillende laboratorium studies bleek dat verbindingen in hen hielpen cellen te beschermen tegen schade. En dierlijke studies toonde aan dat organische voedingsmiddelen kunnen profiteren van de groei, de voortplanting en het immuunsysteem (7).

Een studie meldde ook dat kippen gevoed met organische voedingsmiddelen toonde verminderde gewichtstoename, en had een sterker immuunsysteem (19).

Observationele bij de mens hebben biologische voedingsmiddelen verbonden met een lager risico op allergieën en eczeem bij kinderen en zuigelingen(72021).

Een grote observationele studie vbij 623.080 vrouwen bleek geen verschil in het risico op kanker tussen degenen die nooit biologisch voedingsmiddelen aten en degenen die het regelmatig consumeerden(22).

Een andere studie bleek dat antioxidant niveaus waren hoger bij mannen na een organisch maaltijd. Echter, deze studie was klein en niet gerandomiseerd (23).

Een groep van 16 mensen die een conventionele of biologische voedingsmiddelen meer dan twee 3-weekse periodes volgde, hadden die op een biologische iets hogere niveaus van bepaalde antioxidanten in hun urine. Maar deze studie had ook beperkingen die ertoe hebben kunnen leiden van de verschillen(24).

Helaas, er is gewoon te weinig sterke aanwijzingen beschikbaar om te bevestigen dat biologische voedingsmiddelen meer voordelen biedt voor de gezondheid van de mens dan de conventionele voedingsmiddelen(711).

Meer hoogwaardige studies zijn nodig.

Kortom: Er is te weinig sterk bewijs beschikbaar om aan te tonen dat het eten van biologische voedingsmiddelen meer voordelen biedt  voor de gezondheid dan het eten van normale voedingsmiddelen.

Biologisch junkfood is nog steeds junkfood

Zak chips

Alleen maar omdat een product het label “biologisch”, heeft dat betekent niet dat het gezond is.

Sommige van deze producten worden nog bewerkt hoog in calorieën , suiker , zout en toegevoegde vetten.

Zo kan bijvoorbeeld biologische koekjes, chips, frisdrank en ijs allemaal worden gekocht in supermarkten.

Ondanks het feit dat het biologisch is, deze producten zijn nog steeds ongezond. Dus als je probeert om gewicht te verliezen of gezond eten, je kan jezelf benadelen door het eten van deze voedingsmiddelen.

Organisch product labels zullen vaak zeggen dat de ingrediënten zijn “natuurlijk” – bijvoorbeeld met behulp van ruwe rietsuiker in plaats van gewone suiker. Echter, suiker is nog steeds suiker .

De meerderheid van de bevolking consumeert al te veel suiker. Te denken dat het gezond is om veel biologische suiker te consumeren is gewoon fout.

In eenvoudige termen, als je kiest voor biologische junkfood, dan kies je gewoon voor een iets hogere kwaliteit versie dan reguliere junkfood.

Echter, aangezien verordeningen over het algemeen verbod op het gebruik van kunstmatige levensmiddelenadditieven in deze voedingsmiddelen, organisch kopen is een goede manier om te voorkomen dat veel van deze chemicaliën die vaak aan conventionele voedingsmiddelen worden toegevoegd.

Kortom: Bewerkte biologische voedingsmiddelen kunnen nog steeds laag in voedingsstoffen zijn en hoog in toegevoegd vet, suiker en calorieën. Biologische junkfood is nog steeds junkfood.

Kort samengevat

Biologische voedingsmiddelen kunnen meer antioxidanten en voedingsstoffen dan gewone levensmiddelen bevatten, hoewel het bewijs is verdeeld.

Het consumeren van biologische voedingsmiddelen kan ook uw blootstelling aan kunstmatige chemische stoffen, hormonen en antibiotica-resistente bacteriën verminderen.

Echter, het kost vaak meer en bederft vaak sneller.

Daarnaast is het niet duidelijk of biologisch extra voordelen biedt voor de gezondheid.

Of u biologisch wilt kopen is een keuze die je moet maken op basis van uw persoonlijke voorkeuren en waarden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × twee =

It is main inner container footer text