Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Wat is de gezondste olie om in te frituren?

1883 Views

Wat is de gezondste olie om in te frituren?

Gefrituurd voedsel is altijd populair geweest.

Ze zijn een onderdeel van de vele traditionele gerechten, en zijn ook een hoofdbestanddeel van de fastfood industrie.

Helaas, frituren is niet de gezondste kookmethode, vooral als het gedaan wordt op een industriële schaal.

Maar frituren thuis hoeft zeker niet ongezond te zijn.

Het komt grotendeels neer op de aard van de olie die u gebruikt, en hoe je het gebruikt.

Hoe werkt frituren?

Frituren is het onderdompelen van voedsel in hete olie.

De ideale temperatuur ongeveer 176-190 ° C.

Wanneer een levensmiddel wordt ondergedompeld in olie op deze temperatuur, de oppervlakte kookt vrijwel direct en vormt een soort “beschermlaag” zodat de olie niet kan indringen.

Tegelijkertijd, het vocht in het voedsel wordt omgezet in stoom, koken van voedsel van binnenuit. De stoom helpt ook om de olie uit het eten te houden.

Als de temperatuur te laag is, zal de olie in het voedsel sijpelen, waardoor het vettig en ziekmakend is. Als de temperatuur te hoog is, kan het eten uitdrogen en het oxideert de olie.

Kortom: Frituren is het onderdompeling van voedsel in hete olie, zodat onmiddellijk de oppervlak kookt en vangt het vocht in het voedsel.

De stabiliteit van frituurolie is een belangrijke factor

Margarine en plantaardige oliën

Enkele oliën kunnen veel hogere temperaturen dan anderen doorstaan.

We willen oliën die een hoog rookpunt hebben, en we willen ook oliën die stabiel zijn en niet reageren met zuurstof bij verwarming.

Hoe verzadigd de vetten in een olie is, hoe stabieler ze bij verhitting zijn.

Om deze reden, oliën die meestal verzadigde en enkelvoudig onverzadigde bevatten zijn het best, maar we willen voorkomen dat frituurolie die grote hoeveelheden meervoudig onverzadigde vetten bevatten.

Meervoudig onverzadigde vetten bevatten twee (of meer) dubbele bindingen in de chemische structuur. Deze dubbele bindingen hebben de neiging om te reageren met zuurstof en vormen schadelijke stoffen bij blootstelling aan hoge temperaturen(1).

Smaak telt natuurlijk ook. Wanneer we gaan frituren, zijn oliën die een “neutrale” smaak hebben over het algemeen de beste voorkeur.

Kortom: Het is belangrijk om oliën die voornamelijk uit verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten te kiezen, omdat deze het meest stabiel is bij verhitting.

De winnaar: kokosolie is het gezondste om in te frituren

Kokosnootolie

Kokosolie is de beste keuze in het algemeen.

Studies hebben aangetoond dat zelfs na 8 uur continue bakken bij 180 ° C, de kwaliteit niet vermindert(2).

Meer dan 90% van de vetzuren in kokosolie is verzadigd, waardoor het zeer bestand is tegen hitte.

Verzadigde vetten worden beschouwd als ongezond, maar nieuwe studies tonen aan dat ze een volledig onschadelijk bron zijn voor energie voor de mens(3, 4).

Bovendien, kokosolie heeft talrijke gezondheidsvoordelen. Bijvoorbeeld, het kan helpen het doden van schadelijke bacteriën en virussen, en kan zelfs helpen om buikvet te verbranden(5, 6).

Houd er rekening mee dat sommige soorten kokosolie een smaak of geur hebben, dus ik raad je aan dat je een paar verschillende merken probeert totdat je er één die geschikt is voor je.

Kortom: Kokosolie is zeer hoog in verzadigde vetten. Het heeft ook tal van voordelen voor de gezondheid, waardoor het algemeen de beste keuze is.

Reuzel, talg (runder- of schapenvet), Ghee zijn ook geweldig

Dierlijke vetten zijn ook een uitstekende keuzes voor te frituren.

Dit omvat vetten zoals reuzel, talg, ghee . Ze smaken heerlijk,maakt het knapperig, en laat het gefrituurd of gebakken waar heel.

De meeste vetzuren in dierlijke vetten zijn verzadigd en enkelvoudig onverzadigd, waardoor ze zeer goed bestand zijn tegen hoge temperaturen.

Echter, de vetzuren varieert, afhankelijk van de voeding wat het dier heeft gekregen(7, 8, 9).

Dieren die werden gevoed met granen, in tegenstelling tot grasland gevoede dieren, kan veel meer meervoudig onverzadigde vetzuren in hun vetreserves bevinden.

Daarom mag alleen dierlijke vetten van natuurlijk gevoede dieren worden beschouwd als goede keuzes.

U kunt kant en klare reuzel of talg kopen in de winkel.

Boter is eigenlijk niet een goede keuze voor frituren. Het bevat sporen van koolhydraten en eiwitten die verbranden bij verwarming. Geklaarde boter en ghee zijn veel beter.

Kortom: Dierlijke vetten zijn grotendeels opgebouwd uit verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, waardoor ze geschikt zijn voor hoge temperaturen.

Verschillende andere goede keuzes

Fles olijfolie

Er zijn verschillende andere goede opties te overwegen.

Olijfolie

Olijfolie is één van de gezondste vetten op aarde.

Het is zeer hoog in enkelvoudig onverzadigde vetzuren, die slechts één dubbele binding heeft.

Zoals verzadigde vetten, enkelvoudig onverzadigde vetten zijn zeer resistent tegen hitte.

In theorie, dit maakt het een goede keuze voor het frituren. Echter, kan de smaak en geur van olijfolie niet lang goed blijven bij langere tijd van verhitten(10).

Avocado-olie

De samenstelling van avocado-olie is vergelijkbaar met olijfolie.Het bestaat voornamelijk uit enkelvoudig onverzadigde, met sommige verzadigde en onverzadigde vetten.

Het heeft een zeer hoog rookpunt 270 ° C en enigszins een nootachtige smaak.

Arachideolie

Pindaolie, ook bekend als arachideolie, heeft een hoog rookpunt van ongeveer 230 ° C.

Het is erg populair om in te frituren vanwege de neutrale smaak.

Het absorbeert ook niet de smaak van voedsel, zodat deze herhaaldelijk kan worden gebruikt om verschillende voedingsmiddelen in te frituren.

Vanuit een oogpunt van gezondheid is pinda-olie is niet erg wenselijk(11).

Het is relatief hoog in meervoudig onverzadigde vetten (ongeveer 32%) dat het kwetsbaar maakt voor oxidatieve schade bij hoge temperatuur(12).

Palmolie

Palmolie bestaat voornamelijk uit verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, waardoor het een goede keuze is voor het frituren.

De smaak daarvan wordt gezegd dat het vrij neutraal is, met name de ongeraffineerde soorten bekend als rode palmolie.

Echter, ernstige bezorgdheid is geuit over de duurzaamheid van het oogsten van palmolie.

Kortom: Olijfolie en avocado-olie zijn beide goede keuzes voor frituren.Er zijn echter enkele problemen met pinda en palmolie, zodat ze niet worden aanbevolen.

Vetten en oliën die niet mag worden gebruikt om in te frituren

Er zijn verschillende vetten en oliën die je zeker niet moet gebruiken.

Dit geldt ook voor de industriële plantaardige oliën.

Er zijn verschillende vetten en oliën die je echt niet moet gebruiken. Dat betreft bewerkte plantaardige oliën.

Deze oliën worden uit zaden geperst en moeten door een zeer sterk bewerkingsproces gaan. Er zitten veel meervoudig onverzadigde vetzuren in, met hele slechte omega 6 tot omega 3- verhouding en tot 4% van de vetzuren die erin voorkomen zijn giftige transvetten(13).

Je moet ze niet alleen vermijden als frituurvet, maar ervoor zorgen dat je ze helemaal niet gebruikt.

Dit omvat, maar is niet beperkt tot:

  • Soja-olie.
  • Maisolie.
  • Canola olie (ook wel koolzaadolie).
  • Katoenzaadolie.
  • Saffloer olie.
  • Rijstzemelenolie.
  • Druivenpitolie.
  • Zonnebloemolie.
  • Sesamolie.

Met behulp van deze oliën voor frituren resulteert waarschijnlijk in grote hoeveelheden geoxideerde vetzuren en schadelijke verbindingen (14)Vermijd deze oliën.

Kortom: Industriële plantaardige oliën zijn ongezond. Ze zijn niet geschikt voor het frituren vanwege de grote hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetzuren.

Frituren voegt nog steeds calorieën toen, dus doe het niet te vaak

Vergeleken met andere bak methodes, zorgt frituren voor een hoop toegevoegde calorieën. De extra calorieën komen voornamelijk van het gebruikte beslag (van meel bijvoorbeeld), plus de olie die aan het voedsel blijft hangen na het bakken.

Een voorbeeld:

  • Gefrituurd kippenvleugeltje: 159 calorieën en 11 gram vet(15).
  • Gegrilde kippenvleugeltje: 99 calorieën en 7 gram vet(16).

Het is niet verwonderlijk dat de consumptie van gefrituurd voedsel in verband wordt gebracht met gewichtstoename, vooral bij mensen met een familiegeschiedenis van zwaarlijvigheid(17).

Zorg ervoor dat je het voedsel op de juiste temperatuur bakt, en niet langer dan noodzakelijk, om het aantal extra calorieën te minimaliseren.

Conclusie

Frituren heeft een zeer slechte reputatie sinds vet in een slecht daglicht staat. Het is waar dat frituren van voedsel inderdaad slecht voor je is als je verkeerde olie gebruikt, zoals een schadelijke plantaardige olie. Maar met de juiste soort olie kun je nu en dan best genieten van een gefrituurde lekkernij (liefst zelf gemaakt) zonder schuldgevoel. Voor sommige etenswaren kan het een hele nieuwe smaakbeleving betekenen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 + een =

It is main inner container footer text