Gefrituurd voedsel is altijd populair geweest.

Ze maken deel uit van veel traditionele keukens en zijn ook gemeengoed van de fastfoodindustrie.

Jammer genoeg is frituren niet bepaald de gezondste manier van bereiding, vooral wanneer het op industriële schaal gebeurt.

Maar thuis frituren hoeft zeker niet ongezond te zijn.

Het komt grotendeels neer op het soort olie dat je gebruikt en hoe je het gebruikt.

Hoe werkt frituren?

Frituren houdt in dat het voedsel in hete olie wordt ondergedompeld.

De ideale temperatuur ongeveer 176-190 ° C.

Wanneer een voedingsmiddel wordt ondergedompeld in olie van deze temperatuur, gaart het oppervlak bijna onmiddellijk en vormt het een soort “afdichting” waar de olie niet in kan doordringen.

Tegelijkertijd verandert het vocht binnenin het voedsel in stoom en kookt het voedsel van binnenuit. De stoom helpt ook om de olie uit het eten te houden.

Als de temperatuur te laag is, zal de olie in het voedsel sijpelen, waardoor het vet en vies wordt. Als de temperatuur te hoog is, kan het voedsel uitdrogen en de olie oxideren.

Kortom: Frituren werkt door eten onder te dompelen in hete olie, die onmiddellijk het oppervlak gaart en het vocht in het voedsel vasthoudt.

De stabiliteit van frituurolie is een belangrijke factor

Sommige oliën zijn bestand tegen veel hogere temperaturen dan andere.

We willen oliën kiezen met een hoog rookpunt en we willen ook oliën die stabiel zijn en niet reageren met zuurstof wanneer ze worden verhit.

Hoe verzadigd de vetten in een olie, hoe stabieler ze zijn bij verhitting.

Om deze reden zijn oliën die meestal verzadigd en enkelvoudig onverzadigd zijn het beste, maar we willen frituurolie vermijden die grote hoeveelheden meervoudig onverzadigde vetten bevat( 1 ).

Meervoudig onverzadigde vetten bevatten twee (of meer) dubbele bindingen in hun chemische structuur. Deze dubbele bindingen hebben de neiging om te reageren met zuurstof en schadelijke verbindingen te vormen wanneer ze worden blootgesteld aan hoge temperaturen.

Smaak is natuurlijk ook belangrijk. Bij het frituren hebben oliën die een “neutrale” smaak hebben in het algemeen de voorkeur.

Kortom: Het is belangrijk om oliën te kiezen die voor het grootste deel uit verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten bestaan, omdat deze het meest stabiel zijn bij hoge temperaturen.

De winnaar: kokosolie is de gezondste olie voor frituren

Kokosolie is in het algemeen de beste keuze.

Onderzoek heeft aangetoond dat zelfs na 8 uur continu frituren bij 180 ° C de kwaliteit niet verslechtert(2).

Meer dan 90% van de vetzuren in kokosolie zijn verzadigd, waardoor het erg bestand is tegen hoge temperaturen.

Verzadigde vetten werden vroeger als ongezond beschouwd, maar nieuwe studies tonen aan dat ze een volledig onschuldige energiebron voor de mens zijn(3, 4).

Bovendien heeft kokosolie tal van voordelen voor de gezondheid . Het kan bijvoorbeeld helpen schadelijke bacteriën en virussen te doden en kan u zelfs helpen om buikvet te verbranden(5, 6).

Houd er rekening mee dat sommige variëteiten een kokossmaak of -geur kunnen achterlaten, dus ik raad u aan een paar verschillende merken te proberen totdat je er een vindt die geschikt is.

Kortom: Kokosolie is zeer rijk aan verzadigde vetten en het is bewezen dat het urenlang continu frituren aankan zonder enige verandering in kwaliteit. Het heeft ook tal van voordelen voor de gezondheid, waardoor het de beste keuze is.

Reuzel, talg (runder- of schapenvet), ghee en braadvet zijn ook goed

Dierlijke vetten zijn ook een uitstekende keuzes voor frituren.

Dat betreft dan vetten zoals reuzel, talg, ghee en braadvet. Ze smaken heerlijk, voegen knapperigheid toe en zijn niet schadelijk bij hoge temperaturen.

De meeste vetzuren in dierlijke vetten zijn verzadigd en enkelvoudig onverzadigd, waardoor ze zeer resistent zijn tegen hoge temperaturen.

Het vetzuurgehalte kan echter variëren, afhankelijk van de voeding van het dier (7, 8, 9).

Dieren die graangewassen hebben gekregen, in tegenstelling tot weidedieren- of grasvoederde dieren, hebben mogelijk veel meer meervoudig onverzadigde vetzuren in hun vetopslag.

Daarom moeten alleen dierlijke vetten van dieren die van nature worden gevoerd als goede keuzes worden beschouwd.

Je kunt kant en klare reuzel of talg kopen in de winkel.

Boter is eigenlijk geen goede keuze voor frituren. Het bevat sporen van koolhydraten en eiwitten die bij verhitting branden. Geklaarde boter ( ghee) is veel beter.

Kortom: Dierlijke vetten bestaan ​​grotendeels uit verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, waardoor ze geschikt zijn voor hoge temperaturen.

Verschillende andere goede keuzes

Er zijn verschillende andere goede opties om te overwegen.

Olijfolie

Olijfolie is één van de gezondste vetten op aarde.

Het bevat een hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren, die slechts één dubbele binding hebben.

Net als verzadigde vetten zijn enkelvoudig onverzadigde vetten in hoge mate bestand tegen verhitting.

Eén studie toonde aan dat olijfolie meer dan 24 uur in een friteuse gebruikt kan worden voordat het te sterk oxideert (10 ).

In theorie is dit een uitstekende keuze voor frituren. De smaak en geur van olijfolie kan het echter niet goed houden als ze lang wordt verwarmd.

Avocado-olie

De samenstelling van avocado-olie is vergelijkbaar met olijfolie. Het bestaat hoofdzakelijk uit enkelvoudig onverzadigd, met enkele verzadigde en meervoudig onverzadigde vetten erin gemengd.

Het heeft een zeer hoog rookpunt 270 ° C en een enigszins nootachtige smaak.

Arachideolie

Pindaolie, ook bekend als arachideolie, heeft een hoog rookpunt van ongeveer 230 ° C.

Het is erg populair om in te frituren vanwege de neutrale smaak.

Het absorbeert ook niet de smaak van voedsel, zodat deze herhaaldelijk kan worden gebruikt om verschillende voedingsmiddelen in te frituren.

Vanuit een gezondheidsperspectief is pinda-olie echter niet erg wenselijk.(11).

Het is relatief hoog in meervoudig onverzadigde vetten (ongeveer 32%) waardoor het kwetsbaar is voor oxidatieve schade bij hoge temperaturen(12).

Palmolie

Palmolie bestaat voornamelijk uit verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, waardoor het een goede keuze is om in te frituren.

De smaak is vrij neutraal, met name de ongeraffineerde variëteit die bekend staat als rode palmolie.

Er zijn echter ernstige zorgen geuit over de duurzaamheid van het oogsten van palmolie.

Kortom: Olijfolie en avocado-olie zijn beide goede keuzes om in te frituren. Er zijn echter enkele kanttekeningen bij pinda- en palmoliën, dus die worden niet aanbevolen.

Vetten en oliën die niet mogen worden gebruikt voor het frituren

Er zijn verschillende vetten en oliën die je zeker niet moet gebruiken.

Dit omvat industrieel plantaardige oliën .

Deze oliën worden gewonnen uit zaden en moeten door zeer strenge verwerkingsmethoden gaan.

Ze bevatten veel meervoudig onverzadigde vetten, met een slechte omega-6: omega-3-verhouding , en tot 4% van de vetzuren daarin zijn giftige transvetten(13).

Je moet ze niet alleen vermijden om te frituren, maar je moet je best doen om ze allemaal te vermijden.

Dit betreft onder andere:

  • Soja-olie.
  • Maisolie.
  • Canola olie (ook wel koolzaadolie).
  • Katoenzaadolie.
  • Saffloer olie.
  • Rijstzemelenolie.
  • Druivenpitolie.
  • Zonnebloemolie.
  • Sesamolie.

Het gebruik van deze oliën voor frituren zal waarschijnlijk resulteren in grote hoeveelheden geoxideerde vetzuren en schadelijke verbindingen ( 14 ). Vermijd ze als de pest.

Kortom: Industriële plantaardige oliën zijn ongezond. Ze zijn niet geschikt voor frituren vanwege de grote hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetzuren.

Frituren voegt nog steeds calorieën toe, dus doe het niet te vaak

Vergeleken met andere bakmethodes, zal frituren veel calorieën toevoegen .

De extra calorieën komen voornamelijk van het gebruikte beslag (van meel bijvoorbeeld), plus de olie die na het bakken aan het voedsel blijft kleven.

Een voorbeeld:

  • Gefrituurd kippenvleugeltje: 159 calorieën en 11 gram vet(15).
  • Gegrilde kippenvleugeltje: 99 calorieën en 7 gram vet(16).

Het is niet verrassend om te zien dat de consumptie van gefrituurd voedsel gekoppeld is aan gewichtstoename, vooral bij mensen met een familiegeschiedenis van obesitas(17).

Om de extra calorieën te minimaliseren, moet u ervoor zorgen dat het voedsel op de juiste temperatuur wordt gefrituurd en niet langer dan nodig is.

Tot slot

Frituren heeft een zeer slechte reputatie sinds vet in een slecht daglicht staat.

Het is absoluut waar dat met de verkeerde oliën, zoals schadelijke plantaardige oliën, gefrituurd voedsel het meest slecht voor je is.

Maar met de juiste oliën, kunt u genieten van af en toe een gefrituurde traktatie (bij voorkeur zelfgemaakte) zonder schuldgevoel.

Voor sommige voedingsmiddelen kan het een hele nieuwe smaakbeleving betekenen.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.