Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Wat is een gezond ontbijt?

1504 Views

Wat is een gezond ontbijt?


Wat is een gezond ontbijt? Om deze vraag te kunnen beantwoorden zullen we moeten weten wat gezonde voeding is en wat de rol van het ontbijt is binnen de maaltijden welke we eten.

De rol van het ontbijt

Van de drie hoofdmaaltijden, het ontbijt, de lunch en het avondeten, is het ontbijt de belangrijkste maaltijd. Na een nacht geslapen te hebben staat onze spijsvertering zo goed als stil. Met het nuttigen van een ontbijt brengen we de spijsvertering en onze stofwisseling weer opgang. Om deze reden is een ontbijt erg belangrijk als we aan het afvallen zijn.

Sommige mensen willen het ontbijt nog weleens overslaan als ze aan het lijnen zijn om op deze manier calorieën te minderen. Voor sommige mensen is het ontbijt makkelijk om over te slaan, dit omdat ze in de ochtend toch nog geen trek hebben. Maar uit onderzoeken is gebleken dat mensen welke het ontbijt overslaan het minst afvallen. Dit omdat de stofwisseling later opgang komt en omdat ze gedurende de dag meer calorieën gaan eten. gezond ontbijt

Het ontbijt geeft ons de energie om de dag goed te beginnen daarnaast heeft het ontbijt een sociale functie. Door gezamenlijk het ontbijt te nuttigen worden de sociale banden binnen het gezin verstevigd.

Wat is een gezond ontbijt?

Een gezond ontbijt zorgt voor de brandstoffen welke het lichaam nodig heeft. Een ontbijt mag best ‘stevig’ zijn, zo’n 300 tot 400 kcal. Voor een gezond ontbijt kan de Schijf van Vijf als uitgangspunt gebruikt worden. Het ontbijt is een goed moment voor het eten van koolhydraten, ook als er een koolhydraatarm dieet gevolgd wordt.

Wij eten als Nederlanders over het algemeen teveel koolhydraten. We eten bij het ontbijt, de lunch en het avondeten koolhydraten in de vorm van boterhammen, aardappelen, rijst of pasta. Van een teveel aan koolhydraten is aangetoond dat koolhydraten verantwoordelijk zijn voor overgewicht. Koolhydraten worden omgezet in glucose waarna deze opgenomen worden in het bloed. Om het glucose aan het bloed te kunnen onttrekken maakt het lichaam het hormoon insuline aan, de cellen kunnen onder invloed van insuline de glucose opnemen. Als we teveel insuline aanmaken dan zal het lichaam het overschot aan glucose gaan opslaan als vet waardoor we aankomen. Gezonde voeding

Willen we minderen met koolhydraten dan kunnen we dit beter doen door minder koolhydraten later op de dag te eten in plaats van bij het ontbijt te minderen met koolhydraten. Als we bij het ontbijt koolhydraten eten dan hebben we nog de gehele dag om deze te verbranden, terwijl koolhydraten welke later op de avond gegeten worden niet meer verbrand zullen worden. Om deze reden is het ontbijt het ideale moment voor het eten van fruit.

We hebben fruit nodig om gezond te blijven, het is een belangrijke bron van vitamines, mineralen en vezels. Fruit bevat fruitsuikers, dit zijn een vorm van koolhydraten. Fruitsuikers zijn snelle koolhydraten, dit wil zeggen dat deze suikers snel door het bloed worden opgenomen. Snelle koolhydraten worden ook wel ongezonde koolhydraten genoemd omdat ze de bloedsuikerspiegel snel laten stijgen en daarmee de insulinewaarden. Het veelvuldig eten van snelle koolhydraten kan op de lange termijn leiden tot diabetes type 2. Andere bronnen van snelle koolhydraten zijn suiker, witte rijst, wit brood, gebakken aardappelen, koekjes en frisdrank. Willen we gezond blijven dan dienen we snelle koolhydraten te vermijden, voor de snelle koolhydraten van fruit wordt echter een uitzondering gemaakt.

Vanwege de fruitsuikers adviseren gezondheidsorganisaties om het nuttigen van fruit te beperken tot 2 porties per dag. Ondanks de fruitsuikers hebben we nu eenmaal de vitamines, mineralen en vezels uit fruit nodig.

Brood is maakt traditioneel onderdeel uit van het Nederlandse ontbijt. In brood zitten de drie macronutriënten: eiwitten, koolhydraten en vetzuren. En brood bevat de essentiële mineralen: magnesium, kalium, calcium, ijzer, zink, natrium en fosfor. Brood is tevens één van de weinige bronnen van jodium welke via het bakkerszout aan het brood wordt toegevoegd. Kinderen krijgen een leer- en groeiachterstand als ze onvoldoende jodium binnen krijgen. Brood zijn een goede bron van koolhydraten in de ochtend. Als we zo gezond mogelijk brood willen eten dan moeten we kiezen voor de varianten welke ons langzame koolhydraten geven. Langzame koolhydraten worden langzaam verteerd en geven langdurige glucose aan het bloed afgeven. Hierdoor ontstaat er geen hoge piek in de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden en voelen we ons langer energiek. Brood welke ons de gezonde langzame geven zijn volkorenbrood en speltbrood. Volkorenbrood bevat tevens meer vezels dan normaal bruin brood of wit brood. Vezels zijn belangrijk voor het gezond houden van de darmflora, ze verminderen de bloedsuikerpieken en geven ons een langer gevoel van vol.

Een andere bron van langzame koolhydraten welke zich goed leent voor een gezond ontbijt is havermout. Van havermout kan havermout pap gemaakt worden of het kan bijvoorbeeld door de yoghurt gedaan worden. Door wat stukjes fruit aan de yoghurt toe te voegen breng je het heerlijk op smaak en voorzie je je ontbijt van de nodige vitamines en mineralen.

Onbewerkt voedsel

Een gezond ontbijt bestaat in ieder geval niet uit bewerkt voedsel. Bewerkt voedsel bevat doorgaans suikers, geraffineerde koolhydraten, geharde vetzuren, teveel natrium, smaakversterkers of E-nummers of een combinatie van deze. Zo zijn de meeste ontbijtgranen ongezond omdat er aan de meeste soorten suikers zijn toegevoegd. Wil je graag ontbijtgranen als ontbijt eten ga dan op zoek naar de varianten welke geen toegevoegde suikers bevatten. Wees ook terughoudend met vleeswaren, aan de meeste vleeswaren zijn suikers (dextrose), smaakversterkers en natrium toegevoegd. eieren

Eieren kunnen prima bij het ontbijt gegeten worden. Ze leveren ons eiwitten, vitaminen en mineralen. De eiwitten van eieren worden langzaam verteerd waardoor ze ons lang een voldaan gevoel geven. Het eigeel van eieren bevat cholesterol, echter minder dan wat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid is. Eieren kunnen echter wel bijdragen aan een verhoging van het cholesterol als er naast eieren nog veel andere bronnen van cholesterol, zoals kaas, in het eetschema zijn opgenomen.

Kaas is de voornaamste bron van vitamine K2 welke in slecht een beperkt aantal levensmiddelen voorkomt. Volwassen hebben vitamine K2 nodig om osteoporose te voorkomen en kinderen hebben het nodig bij de ontwikkeling van de botten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − twaalf =

It is main inner container footer text