Dranken

Wat is kaasthee? De nieuwe trend van thee drinken.

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Kaasthee is een nieuwe thee trend die zijn oorsprong vindt in Azië en wereldwijd snel aan populariteit wint.

Het bestaat uit groene of zwarte thee met een laagje roomkaas en een beetje zout.

Dit artikel bespreekt wat kaasthee is, hoe het gemaakt is en of het gezond is.

Wat is kaasthee

Kaasthee is afkomstig uit Taiwan, en is nu al een wereldwijde trend.

Het is gemaakt met een basis van gezoete zwarte of groene thee , die warm of koud kan worden geserveerd, met of zonder melk en in verschillende smaken.

De thee wordt dan bedekt met een romige laagje roomkaas, dat gewoonlijk bestaat uit roomkaas, slagroom en gezoete gecondenseerde melk en wordt geserveerd met wat zout.

Elke slok bevat de smaak van gezoete thee, zout en zoete roomkaas. Deze smakelijke combinatie is waarom kaasthee zo populair is geworden.

Kortom: Kaasthee bestaat uit groene of zwarte thee die is bedekt met een laagje gezout roomkaas. Het groeit in populariteit over de hele wereld.

Voor- en nadelen

Gezien het feit dat kaasthee een relatief nieuwe manier is om van thee te genieten, hebben nog geen studies de gevolgen voor de gezondheid geanalyseerd.

Er is echter veel onderzoek gedaan naar de belangrijkste ingrediënten – thee, suiker en zuivel.

Hieronder staan ​​enkele van de mogelijke voor- en nadelen van kaasthee.

Voordelen

Het is misschien niet verrassend dat het belangrijkste ingrediënt in kaasthee thee is.

Mensen plukken al eeuwen de vruchten van thee, en tientallen jaren van onderzoek ondersteunen de gezondheidsbevorderende effecten (1).

In het bijzonder groene thee zit vol met antioxidanten genoemd catechinen. Deze verbindingen helpen schade terug te draaien die wordt veroorzaakt door vrije radicalen, die mogelijk schadelijke moleculen zijn die cellulaire schade kunnen veroorzaken wanneer de niveaus te hoog worden in uw lichaam (2,3,4).

Een onderzoek van 2 weken bij 32 mensen die dagelijks 3 kopjes (700 ml) van water of groene thee dronken, ontdekte dat degenen die groene thee dronken bijna 30% meer antioxiderende activiteit in hun huid hadden (5).

Bovendien is zwarte thee rijk aan antioxidanten die zwarte thee gepolymeriseerde polyfenolen (BTPP’s) worden genoemd, wat kan helpen de bloedsuikerspiegel, hoge bloeddruk, ontsteking en het risico op kanker te verlagen(6).

Kaasthee bevat ook volvette zuivelproducten in de vorm van roomkaas en slagroom.

Hoewel men dacht dat verzadigde vetinname ooit hartaandoeningen zou veroorzaken, heeft onderzoek aangetoond dat er geen sterke link is tussen beide (7).

Zuivelproducten met veel vet, zoals roomkaas, zijn zelfs gekoppeld aan een verminderd risico op obesitas en metabool syndroom, dat een voorbode is van diabetes type 2 en hartziekte (8,9,10).

Een studie bij meer dan 1300 mensen merkte op dat degenen die de hoogste inname van volvette zuivelproducten rapporteerden, ongeveer 50% minder zwaarlijvig zouden zijn dan diegenen die de laagste innames rapporteerden (9).

Niettemin, terwijl de antioxidanten en vetrijke zuivelproducten in kaasthee een aantal gezondheidsvoordelen kunnen bieden, kunnen veel ervan worden tegengegaan door het hoge suikergehalte.

Nadelen

Kaasthee heeft ook een aantal nadelen te overwegen.

Tot 75% van de wereldbevolking is misschien lactose-intolerant en moet zuivelproducten zoals roomkaas vermijden (11).

Bovendien bevat kaasthee toegevoegde suiker, hoewel de hoeveelheid aanzienlijk varieert op basis van de ingrediënten en de bereidingswijze.

Suiker is in verband gebracht met ontsteking en veel negatieve gezondheidsresultaten , waaronder een verhoogd risico op diabetes type 2, obesitas, hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker (7,12,13,14).

Het wordt aanbevolen dat u toegevoegde suikers beperkt tot minder dan 10% van uw calorie-inname – en zelfs nog verder voor een optimale gezondheid (15).

In een studie van 6 maanden bij 47 volwassenen met overgewicht hadden degenen die dagelijks 4 kopjes (1 liter) suiker gezoete dranken dronken, aanzienlijk meer vet rond hun organen en in hun lever en bloed, in vergelijking met degenen die dezelfde hoeveelheid water dronken , light frisdrank of magere melk per dag (16).

Aangezien de meeste kaasthee zowel suiker als volvette zuivelproducten bevat, is het rijk aan calorieën. Overmatige calorie-inname kan leiden tot gewichtstoename.

Bovendien kunnen sommige kaasthee sterk geraffineerde zijn en onnodige additieven bevatten .

Sommige theehuizen gebruiken vers gezette thee, maar anderen kunnen gezoet theeconcentraat gebruiken dat additieven bevat, zoals kleurstoffen voor levensmiddelen. Ze kunnen ook een poedervormige basis gebruiken om de roomkaas topping te maken in plaats van het te maken van verse ingrediënten.

Je moet kaasthee kopen bij winkels die je vertrouwt, of je kunt het zelf maken met ingrediënten waar je je comfortabel bij voelt.

Kortom: Kaasthee bevat antioxidanten en volvette zuivelproducten, die beide zijn geassocieerd met verschillende gezondheidsvoordelen. Het bevat echter ook veel calorieën en suiker en kan additieven zoals kleurstoffen voor levensmiddelen bevatten.

Is het gezond?

Hoewel kaasthee geen gezonde drank is, kan het af en toe worden genoten.

Thee, het belangrijkste ingrediënt, heeft verschillende gezondheidsvoordelen. De drank bevat ook volvette zuivelproducten, wat gekoppeld is aan een verminderd risico op verschillende ongunstige omstandigheden, maar de meeste mensen zullen het misschien niet goed verdragen.

Kaasthee is rijk aan suiker en calorieën en bepaalde versies kunnen geraffineerde additieven bevatten, zoals kleurstoffen voor levensmiddelen.

Een vergelijkbare theedrank bevat ongeveer 240 calorieën en 8,5 theelepels (34 gram) suiker per portie van 475 ml ( 17 ).

Het regelmatig drinken van dranken met veel suiker en calorieën is niet goed voor uw gezondheid en kan leiden tot gewichtstoename of andere gezondheidsproblemen. Voor een optimale gezondheid, blijf bij water en andere calorievrije dranken zoals ongezoete thee.

Dat gezegd hebbende, kan kaasthee af en toe worden genoten als onderdeel van een gezond en uitgebalanceerd voedingsplan.

Kortom: Met mate kan kaasthee deel uitmaken van een gezonde voeding. Het is gemaakt met gezondheidsbevorderende zwarte of groene thee en volvette zuivelprodukten, maar het bevat ook suiker en misschien zelfs geraffineerde additieven.

Hoe kaasthee te maken

Kaasthee is mogelijk verkrijgbaar bij een koffie- of theewinkel bij u in de buurt, maar het is ook heel gemakkelijk om het zelf te maken.

Door thuis kaasthee te maken, kunt u de calorie- en suikerinhoud controleren, evenals de kwaliteit van de ingrediënten.

Begin met je favoriete warme of koude gebrouwde thee naar jouw voorkeur.

Meng vervolgens een deel zachte roomkaas en een deel slagroom, zoet het met je favoriete zoetstof en schep het mengsel over de thee. Bestrooi met zout en geniet ervan.

Kortom: Kaasthee is heel gemakkelijk thuis te maken met je favoriete gebrouwde thee en zoetstof, samen met roomkaas, slagroom en zout.

Tot slot

Geliefd om zijn zoete en zoute smaak, is kaasthee een steeds populairdere drank.

Het is rijk aan antioxidanten en volvette zuivelproducten, die beide zijn gekoppeld aan gezondheidsvoordelen.

Hoewel het rijk aan suiker is en geraffineerde additieven kan bevatten, kan het af en toe als een traktatie worden genoten.