wat is KETOSE

Wat is Ketose, en is het ook gezond?

Wat is Ketose, en is het ook gezond?

Ketose is een natuurlijke metabool proces.

Het houdt in dat het lichaam ketonen produceert uit vet en ze gebruikt het voor energie in plaats van koolhydraten.

Je kunt ketose krijgen door het volgen van een zeer koolhydraatarm en vetrijk ketogeen dieet(1).

Naast snel gewichtsverlies heeft ketose verschillende voordelen voor de gezondheid, zoals minder epileptische aanvallen bij epileptische kinderen (2).

Ketose is vrij complex, maar in dit artikel wordt uitgelegd wat het is en hoe u daarvan kan profiteren.

Wat is Ketose?

Ketose is een metabolische toestand waarin vet het grootste deel van de brandstof voor het lichaam levert.

Het treedt op wanneer er beperkte toegang is tot glucose (bloedsuiker), de brandstofbron die de voorkeur heeft voor veel cellen in het lichaam.

Ketose wordt meestal geassocieerd met ketogeen en zeer koolhydraatarm diëet. Het gebeurt ook tijdens de zwangerschap, kleutertijd, vasten en honger(3456).

Om in ketose te raken, moeten mensen over het algemeen minder dan 50 gram koolhydraten per dag eten en soms zelfs lager dan 20 gram per dag.

Dit vereist het verwijderen van bepaalde voedingsmiddelen uit je dieet, zoals granen, snoep en suikerhoudende frisdranken. Je zal ook moeten bezuinigen op peulvruchten, aardappelen en fruit.

Bij het eten van een koolhydraatarm dieet daalt het niveau van het hormoon insuline en komen vetzuren in grote hoeveelheden vrij uit vetopslag.

Veel van deze vetzuren worden overgebracht naar de lever, waar ze worden geoxideerd en omgezet in ketonen (of ketonlichamen). Deze moleculen kunnen energie leveren voor het lichaam.

In tegenstelling tot vetzuren kunnen ketonen de bloed-hersenbarrière passeren en energie leveren voor de hersenen in afwezigheid van glucose.

Kortom: Ketose is een metabole toestand waarin ketonen de belangrijkste energiebronnen voor het lichaam en de hersenen worden. Dit gebeurt wanneer de koolhydraat inname en het insulinegehalte erg laag zijn.

Ketonen kunnen energie leveren voor de hersenen

Het is een veel voorkomend misverstand dat de hersenen niet functioneren zonder koolhydraten via de voeding.

Het is waar dat glucose de voorkeur heeft en dat er cellen in de hersenen zijn die alleen glucose als brandstof kunnen gebruiken.

Een groot deel van uw hersenen kan echter ook ketonen gebruiken voor energie, zoals tijdens de verhongering of wanneer uw dieet koolhydraten bevat (7).

In feite krijgen de hersenen na slechts drie dagen verhongering 25% van hun energie uit ketonen. Bij langdurig uithongeren stijgt dit aantal tot ongeveer 60% (89).

Bovendien kan je lichaam eiwitten gebruiken om de kleine glucose te produceren die de hersenen nog steeds nodig hebben tijdens ketose. Dit proces wordt gluconeogenese genoemd.

Ketose en gluconeogenese zijn perfect in staat om aan de energiebehoeften van de hersenen te voldoen.

Kortom: Wanneer het brein niet genoeg glucose krijgt, kan het ketonen gebruiken voor energie. De kleine hoeveelheid glucose die het nog steeds nodig heeft, kan uit eiwit worden geproduceerd.

Ketose is niet hetzelfde als ketoacidose

Mensen verwarren vaak ketose en ketoacidose.

Terwijl ketose deel uitmaakt van het normale stofwisseling, is ketoacidose een gevaarlijke metabole aandoening die dodelijk kan zijn als ze niet wordt behandeld.

Bij ketoacidose wordt de bloedstroom overspoeld met extreem hoge glucosewaarden (bloedsuiker) en ketonen.

Wanneer dit gebeurt, wordt aan het bloedzuur ernstige schade berokkend.

Ketoacidose wordt meestal geassocieerd met ongecontroleerde diabetes type 1. Het kan ook voorkomen bij mensen met diabetes type 2, hoewel dit minder vaak voorkomt (10).

Bovendien kan ernstig alcoholmisbruik leiden tot ketoacidose(11).

Kortom: Ketose is een natuurlijke metabolische toestand, terwijl ketoacidose een ernstige medische aandoening is die het vaakst wordt gezien bij ongecontroleerde diabetes type 1.

Effecten op epilepsie

Epilepsie is een hersenaandoening die wordt gekenmerkt door terugkerende aanvallen.

Het is een veel voorkomende neurologische aandoening en treft ongeveer 70 miljoen mensen wereldwijd (12).

Voor de meerderheid van de patiënten kunnen anti-epileptische medicatie helpen de aanvallen te beheersen. Ongeveer 30% van de patiënten blijft echter epileptisch ondanks het gebruik van deze medicatie (13).

Begin jaren twintig werd het ketogeen dieet geïntroduceerd als een behandeling voor epilepsie bij mensen die niet reageren op de behandeling met geneesmiddelen(14).

Het wordt voornamelijk gebruikt bij kinderen, een aantal studies tonen opmerkelijke voordelen. Veel kinderen met epilepsie ervaren een massale vermindering van de aanvallen bij een ketogeen dieet, en sommige zijn zelfs compleet verdwenen(15161718).

Kortom: Ketogeen dieet kunnen epileptische aanvallen effectief verminderen, vooral bij kinderen met epilepsie die niet reageren op conventionele behandelingen.

Effecten bij gewichtsverlies

Het ketogeen dieet is een populair dieet voor gewichtsverlies dat goed wordt ondersteund door de wetenschap (19).

In feite hebben veel onderzoeken vastgesteld dat ketogene diëten leiden tot een veel groter gewichtsverlies dan vetarme diëten (202122).

Eén studie meldde 2,2 keer meer gewichtsverlies voor mensen met een ketogeen dieet, in vergelijking met degenen op een vetarm, caloriebeperkt dieet (23).

Bovendien voelen mensen zich minder hongerig en voller met een ketogeen dieet dat wordt toegeschreven aan ketose. Om deze reden is het meestal niet nodig om calorieën te tellen voor dit dieet (2425).

Kortom: Studies tonen aan dat ketogeen dieet leidt tot meer gewichtsverlies dan vetarme diëten. Bovendien voelen mensen zich minder hongerig en een meer verzadigd gevoel.

Andere gezondheidsvoordelen van ketose

Ketose en ketogeen dieet kunnen ook andere therapeutische effecten hebben. Zij worden nu onderzocht als een behandeling voor een breed scala aan omstandigheden(26):

  • Hart-en vaatziekten. Het verminderen van koolhydraten om ketose niveaus te kunnen verbeteren en hart-en vaatziekten risicofactoren te verlagen, zoals bloed triglyceriden, totale cholesterol en HDL-cholesterol(2728).
  •  Diabetes type 2. Het dieet kan insulinegevoeligheid verbeteren tot 75%, en sommige diabetici kunnen verminderen of zelfs stoppen met diabetes medicijnen(29, 30).
  • Metabool syndroom. Ketogeen dieet kan alle belangrijke symptomen van het metabool syndroom, met inbegrip van hoge triglyceriden, overtollig buikvet en verhoogde bloeddruk verbeteren (31).
  • Ziekte van Alzheimer. Een ketogeen dieet kan voordelen bieden voor patiënten met de ziekte van Alzheimer (32).
  • Kanker. Sommige studies suggereren dat ketogeen dieet kan helpen bij kankertherapie, eventueel door een bijdrage te leveren aan “honger” kankercellen van glucose(3334).
  • Ziekte van Parkinson. Een kleine studie bleek dat de symptomen van de ziekte van Parkinson verbeterde na 28 dagen op een ketogeen dieet(35).
  • Acne. Er zijn aanwijzingen dat dit dieet de ernst en progressie van acne kan verminderen (36).

Kortom: Ketose en ketogene diëten kunnen helpen bij een aantal chronische ziekten, waaronder metabool syndroom, diabetes type 2 en Alzheimer.

Heeft ketose enige negatieve gevolgen voor de gezondheid?

Er zijn een paar mogelijke bijwerkingen die u kunt ondervinden van ketose en ketogene diëten.

Deze omvatten hoofdpijn, vermoeidheid, obstipatie, hoge cholesterolwaarden en slechte adem (3738).

De meeste symptomen zijn echter tijdelijk en zouden binnen enkele dagen of weken moeten verdwijnen.

Sommige kinderen met epilepsie hebben ook nierstenen in de voeding ontwikkeld (394041).

En hoewel uiterst zeldzaam, zijn er enkele gevallen van vrouwen die borstvoeding geven ketoacidose ontwikkelen die waarschijnlijk wordt veroorzaakt door een koolhydraatarm of ketogeen dieet (424344).

Mensen die bloedsuikerverlagende geneesmiddelen gebruiken, moeten een arts raadplegen voordat ze een ketogeen dieet proberen, omdat het dieet de behoefte aan medicatie kan verminderen.

Soms zijn ketogene diëten laag in vezel. Daarom is het een goed idee om voldoende vezelrijke koolhydraatarme groenten te kopen.

Dat gezegd hebbende, ketose is over het algemeen veilig voor gezonde mensen.

Desalniettemin zal het niet voor iedereen geschikt zijn. Sommige mensen voelen zich geweldig en vol energie in ketose, terwijl anderen zich ellendig voelen.

Kortom: Ketose is veilig voor de meeste mensen. Sommige mensen kunnen echter last krijgen van bijwerkingen, waaronder slechte adem, hoofdpijn en obstipatie.

Tot slot

Ketose is een natuurlijke metabolische toestand die kan worden bereikt door een ketogeen dieet te volgen.

Het heeft een aantal gezondheidsvoordelen, waaronder gewichtsverlies, lagere bloedsuikerspiegel en minder epileptische aanvallen bij kinderen.

Het volgen van een strikt dieet om ketose te veroorzaken kan echter heel moeilijk zijn. Bovendien ervaren sommige mensen negatieve bijwerkingen of voelen zich gewoon niet goed.

Ketose is niet voor iedereen, maar het kan krachtige voordelen bieden voor bepaalde mensen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.