Marjolein is een uniek kruid dat populair is in veel mediterrane gerechten.

Het wordt al lang gebruikt als een kruidengeneesmiddel en bevat verschillende stoffen die voordelen kunnen bieden voor de gezondheid.

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over marjolein.

Wat is marjolein?

Marjolein, ook bekend als zoete marjolein, is een aromatisch kruid in de muntfamilie die al duizenden jaren in het Middellandse Zeegebied, Noord-Afrika en West-Azië wordt geteeld (1).

Disney+ en Netflix abonnement

Onbeperkt Films kijken

Nu voor slechts vanaf €29,99 

NAAR DEAL >>>

Hoewel vergelijkbaar met oregano, heeft het een mildere smaak en wordt het vaak gebruikt om salades, soepen en vleesgerechten te garneren.

Het is bijzonder krachtig als het gedroogd is, maar kan ook vers gebruikt worden.

Bovendien is aangetoond dat marjolein verschillende ontstekingsremmende en antimicrobiële eigenschappen heeft. Het is medicinaal gebruikt om een verscheidenheid van kwalen, met inbegrip van spijsverteringsproblemen, besmettingen, en pijnlijke menstruatie te helpen behandelen(1).

Van verse of gedroogde bladeren kan thee of een extract worden gemaakt. Beide vormen zijn te vinden in natuurvoedingswinkels of online.

Het is belangrijk op te merken dat marjorlein extracten variëren in sterkte en zuiverheid, afhankelijk van de fabrikant en de bron. Om er zeker van te zijn dat u een product van hoge kwaliteit krijgt, moet u op het etiket op zoek gaan naar certificering door een derde partij.

Kortom: Marjolein is een aromatisch kruid dat lange tijd medicinaal werd gebruikt om de spijsvertering en menstruatie te behandelen. Het kan dienen als garnering voor soepen, salades en vleesgerechten.

Mogelijke voordelen

Onderzoek suggereert dat marjolein verschillende gezondheidsvoordelen kan hebben.

Antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen

Antioxidanten helpen celbeschadiging te voorkomen die wordt veroorzaakt door potentieel schadelijke moleculen die vrije radicalen worden genoemd.

Verscheidene stoffen in marjolein, zoals carvacrol, hebben aantoonbaar een antioxiderende werking(12).

Ze kunnen met name helpen ontstekingen in uw lichaam te verminderen (23).

Hoewel ontsteking een normale lichamelijke reactie is, kan chronische ontsteking uw risico op bepaalde ziekten, waaronder diabetes, kanker en auto-immuunziekten, verhogen. Het verminderen van ontstekingen kan dus uw risico verlagen (45).

Kan antimicrobiële activiteit hebben

Marjolein heeft ook antimicrobiële eigenschappen aangetoond.

Veel voorkomende toepassingen omvatten het aanbrengen van de verdunde essentiële olie op uw huid om schimmelinfecties te behandelen, evenals het nemen van supplementen om overgroei van darmbacteriën te helpen behandelen(6 ,78).

Er is echter meer onderzoek nodig naar dit specifieke gebruik.

Bovendien wordt dit kruid gebruikt als een natuurlijk pesticide voor verschillende voedselgewassen (9).

Kan spijsverteringsproblemen verlichten

Marjolein is van oudsher gebruikt om spijsverteringsproblemen zoals maagzweren en bepaalde door voedsel overgedragen ziekten te voorkomen. (1011).

Een studie van zes kruiden onthulde dat marjolein vocht tegen Clostridium perfringens , een veel voorkomende ziekteverwekker (11).

Bovendien merkte een onderzoek bij ratten op dat het extract beschermd was tegen maagzweren (10).

Toch zijn menselijke studies nodig.

Kan helpen bij het reguleren van je menstruatiecyclus en hormonen

Van marjolein is aangetoond dat het de menstruatiestroom stimuleert.

Het extract of de thee kan uw menstruatiecyclus helpen reguleren en de hormoonbalans herstellen bij niet-zwangere vrouwen met een onregelmatige cyclus(12).

Het kan ook helpen bij de behandeling van het polycystisch eierstoksyndroom (PCOS), een hormonale stoornis met symptomen als onregelmatige menstruatie en acne. Een studie bij 25 vrouwen met PCOS vond dat de marjoleinthee hun hormonale profielen en insulinegevoeligheid verbeterde(13).

Neem om risico’s te voorkomen contact op met uw huisarst voordat u kruidensupplementen neemt om de menstruatie te bevorderen.

Kortom: Marjolein is gekoppeld aan verschillende voordelen, zoals minder ontstekingen, een betere spijsvertering en menstruele regulering.

Mogelijke bijwerkingen

Marjolein kan verschillende bijwerkingen hebben.

Als zodanig moet u voorzichtig zijn bij het suppleteren.

Zwangerschap complicaties

Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, moeten marjolein supplementen vermijden.

Vanwege zijn invloed op verschillende reproductieve hormonen en menstruatie, kan dit kruid negatieve bijwerkingen veroorzaken tijdens de zwangerschap( 14 ).

Kan de bloedstolling beïnvloeden

Marjolein supplementen kunnen de bloedstolling remmen (15).

Een studie die 20 kruiden analyseerde, bepaalde dat marjolein de vorming van bloedplaatjes belemmerde, wat een sleutelfactor is bij de bloedstolling (1516).

Dit kan vooral van belang zijn voor iedereen die bloedverdunners gebruikt.

Kan interageren met bepaalde medicijnen

Marjolein kan een wisselwerking hebben met bepaalde medicijnen, zoals bloedverdunners en anticoagulantia, om uw risico op bloedingen te verhogen (12).

Het kan ook in wisselwerking staan met sommige diabetes medicijnen door het verlagen van de bloedsuikerspiegel, wat kan resulteren in gevaarlijk lage niveaus. Als u diabetes hebt, raadpleeg dan uw arts voordat u marjolein inneemt(1718)

Kortom: Hoewel marjolein over het algemeen als veilig wordt beschouwd, kan het bijwerkingen veroorzaken en moet het worden vermeden door zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven. Degenen die bepaalde medicijnen gebruiken, kunnen hun medische zorgverlener raadplegen voordat ze het innemen.

Hoe marjolein aan uw maaltijd toe te voegen

Dit kruid wordt meestal in kleine hoeveelheden gebruikt als garnering of specerij. Het kan dus nodig zijn om de thee te drinken of het in de vorm van een supplement te nemen om de voordelen ervan te ervaren.

Marjolein kan ook in bakolie worden verwerkt door 1 eetlepel (15 ml) van je favoriete olie te mengen met 1 theelepel (1 gram) marjolein. Je kunt dit mengsel gebruiken om dagelijks te koken of om groenten en vlees te marineren.

Probeer bij het maken van soepen of stoofschotels 2-3 eetlepels (6-9 gram) marjolein in een klein stukje kaasdoek te wikkelen en het tijdens het koken in je pannetje te laten weken.

Marjolein vervangen bij het koken

Als je geen marjolein bij de hand hebt, kun je verschillende andere kruiden vervangen.

Oregano werkt bijzonder goed, hoewel het sterker is dan marjolein – dus is het beter om iets minder te gebruiken.

Tijm en salie – hoewel iets anders van smaak – kunnen ook dienen als vervangers. Gebruik een 1: 1-verhouding voor deze kruiden.

Kortom: Hoewel marjolein traditioneel in kleine hoeveelheden wordt gebruikt bij het koken, kunt u ook thee drinken of supplementen nemen om de voordelen ervan te ervaren.

Tot slot

Marjolein is een aromatisch kruid dat lang gebruikt werd in de keuken en de traditionele geneeskunde.

Het heeft verschillende potentiële voordelen, waaronder het verminderen van ontstekingen, het verlichten van spijsverteringsproblemen en het reguleren van de menstruatiecyclus.

Wees voorzichtig als u het in supplementvorm inneemt en raadpleeg uw arts als u bepaalde medische aandoeningen heeft.