Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Wat is Melasse en wat zijn de voordelen van het eten daarvan?

2690 Views

Wat is Melasse en wat zijn de voordelen van het eten daarvan?

Melasse is een zoetstof daarvan wordt beweerd veel gezonder te zijn dan suiker.

Sommigen zeggen dat het zelfs unieke gezondheidsvoordelen biedt.

Dit artikel legt alles wat u moet weten over melasse.

Wat is Melasse?

Melasse is een zoetstof die wordt gevormd als een bijproduct van het suikerbereidingsproces.

Eerst worden suikerriet of suikerbieten geplet en het sap wordt geëxtraheerd.

Het sap wordt vervolgens ingedampt tot suikerkristallen, die uit de vloeistof worden verwijderd.Melasse is de dikke, bruine siroop die overblijft nadat de suiker uit het sap is verwijderd.

Dit proces wordt verschillende keren herhaald en telkens wordt een ander type melasse geproduceerd.

Kortom: Melasse is een dikke siroop gemaakt tijdens het suikerbereidingsproces. Het komt uit geplette suikerriet of suikerbieten.

Verschillende soorten

Er zijn verschillende soorten van deze siroop, die variëren in kleur, consistentie, smaak en suikergehalte.

Lichte melasse

Dit is de siroop gemaakt van het eerste koken. Het is de lichtste van kleur en de zoetste van smaak. Het wordt het meest gebruikt bij het bakken.

Donkere melasse

Dit is het type gemaakt van de tweede kook. Het is dikker, donkerder en minder zoet. Het kan ook worden gebruikt bij het bakken, maar produceert een meer onderscheidende kleur en smaak.

Blackstrap

Dit is de stroop na de derde kook. Het is de dikste en donkerste van kleur en heeft ook de neiging om een ​​bittere smaak te hebben.

Blackstrap melasse is de meest geconcentreerde vorm en bevat de meeste vitamines en mineralen. Om die reden wordt gezegd dat het de meeste voordelen voor de gezondheid heeft.

Niet-gesulfureerd en gesulfureerd

Melasse wordt aangeduid als “gesulfureerd” er is zwaveldioxide toegevoegd. Zwaveldioxide fungeert als conserveermiddel en voorkomt dat het bederft.

Gesulfureerde variëteiten zijn over het algemeen minder zoet dan niet-gesulfureerde producten.

Andere types

Melasse kan ook worden gemaakt van sorgo, granaatappels, johannesbrood en dadels.

Kortom: Molasse komt in verschillende variëteiten voor, zoals licht, donker en blackstrap.

Het bevat enkele vitamines en mineralen, maar is rijk aan suiker

Theelepel melasse

In tegenstelling tot geraffineerde suiker bevat melasse ook enkele vitamines en mineralen(1).

Hier zijn de voedingsstoffen die je kunt vinden in 40 gram, of ongeveer twee eetlepels:

  • Vitamine B6: 14% van de ADH.
  • Calcium: 8% van de ADH.
  • Kalium: 16% van de ADH.
  • Koper: 10% van de ADH.
  • Ijzer: 10% van de ADH.
  • Magnesium: 24% van de ADH.
  • Mangaan: 30% van de ADH.
  • Selenium: 10% van de ADH.

Twee eetlepels bevatten ook ongeveer 116 calorieën, die allemaal afkomstig zijn uit koolhydraten – vooral suiker.

Dus ook al bevat het vitaminen en mineralen, vergeet niet dat het ook heel veel suiker bevat.Suiker kan zeer schadelijk zijn voor uw gezondheid als het teveel wordt verbruikt.

Overmatige suikerinname is gekoppeld aan enkele van ‘s werelds grootste gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten(2, 3, 4).

Vanwege het hoge suikergehalte, voeg geen melasse toe aan uw dieet alleen voor de voedingsstoffen. De beste manier om deze voedingsstoffen binnen te krijgen, is door onbewerkte voedingsmiddelen te eten.

Als je echter toch suiker gaat eten, dan is dit zeker een gezonder alternatief.

Kortom: Melasse bevat verschillende belangrijke voedingsstoffen en bevat vrij veel mineralen. Het is echter ook zeer rijk aan suiker.

Potentiële gezondheidsvoordelen

Er is beperkt onderzoek beschikbaar over de gezondheidseffecten van melasse. De voedingsstoffen zijn echter in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen.

Botgezondheid

Deze siroop bevat een behoorlijke hoeveelheid calcium , die een belangrijke rol speelt bij de botgezondheid en het voorkomen van osteoporose(5).

Het is ook een goede bron van koper , ijzer en selenium , die allemaal helpen bij het behoud van gezonde botten(6).

Hartgezondheid

Melasse is een goede bron van kalium , dat de normale bloeddruk bevordert en helpt de gezondheid van het hart te behouden(7).

Hoewel dit bij de mens nog moet worden bestudeerd, hebben studies bij ratten aangetoond dat suppletie met melasse kan helpen om HDL of “goed” cholesterol te verhogen (8).

Gezonde niveaus van HDL-cholesterol kunnen beschermen tegen hartziekten en beroertes .

Bloedsuikerspiegel

Melasse kan ook helpen bij het stabiliseren van bloedsuikerspiegel bij gezonde volwassenen.

Eén studie toonde aan dat het eten samen met koolhydraatbevattend voedsel resulteerde in een lagere bloedsuikerspiegel en insulineniveaus dan wanneer het voedsel alleen werd gegeten(9).

Dat gezegd hebbende, scoort melasse een 55 op de glycemische index, die meet hoe snel voedsel de bloedsuikerspiegel verhoogt. Dat is niet veel minder dan geraffineerde suiker, dat is ergens rond de 60.

Mensen met diabetes willen misschien een caloriearme zoetstof kiezen zoals  stevia of erythritol.

Antioxidanten

Volgens onderzoek bevatten blackstrap-melasse zelfs meer dan honing , evenals andere natuurlijke zoetstoffen zoals ahornsiroop en agavesiroop(10).

Studies tonen ook aan dat de antioxidanten erin de cellen kunnen helpen beschermen tegen de oxidatieve stress die gepaard gaat met kanker en andere ziekten (11).

Kortom: Melasse bevat verschillende voedingsstoffen die gezondheidsvoordelen bieden. Het is ook hoger in antioxidanten dan andere gewone zoetstoffen.

Veiligheid en bijwerkingen

Jar of melasse

Melasse is veilig voor de meeste mensen wanneer het met mate wordt geconsumeerd.

Niettemin, hoewel het een goed alternatief kan zijn voor geraffineerde suiker, kan een overmatige inname van toegevoegde suikers negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben.

Mensen met diabetes kunnen het beste het vermijden.

Bovendien kunnen melasse spijsverteringsproblemen veroorzaken. Het consumeren van grote hoeveelheden kan dunne ontlasting of diarree veroorzaken.

Als u het prikkelbare darmsyndroom heeft (PDS) of last heeft van spijsverteringsproblemen, wilt u deze siroop misschien vermijden.

Kortom: Melasse  is veilig voor de meeste mensen, maar moet met mate worden geconsumeerd. Diegenen met diabetes of problemen met de spijsvertering willen het misschien vermijden.

Het is iets “minder slecht” dan suiker

Melasse bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen en antioxidanten, waardoor het een betere optie is dan geraffineerde suiker.

Het is echter nog steeds erg rijk aan suiker, wat schadelijk kan zijn bij overmatig gebruik.

Tot slot, melasse is slechts een iets “minder slechte” vorm van suiker.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

1 Comments

  1. Suikerbieten worden vanaf 1865 niet meer GEPLET maar in water van ongeveer 70 graden opgewarmd, zodat de cellen doorlaatbaar worden en de snijdsels hun suiker afstaan aan het water. Uiteraard heeft het toen even geduurd voordat al de suikerfabrieken op het nieuwe systeem zijn overgegaan. Maar rietsuiker wordt verschillende malen uitgeperst zodat haast alle suiker eruit is en wat er dan overblijft wordt gebruikt om de ovens mee op te stoken. De pulp die overblijft van de suikerbieten wordt gebruikt als veevoer.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 4 =

It is main inner container footer text