Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Wat is Melasse en wat zijn de voordelen van het eten daarvan?

2431 Views

Wat is Melasse en wat zijn de voordelen van het eten daarvan?

Melasse is een zoetstof daarvan wordt beweerd veel gezonder te zijn dan suiker.

Sommigen zeggen dat het zelfs unieke voordelen voor de gezondheid kan bieden.

Dit artikel legt alles wat u moet weten over melasse.

Wat is Melasse?

Melasse is een zoetstof die als bijproduct van het suiker-proces ontstaat.

Eerst worden suikerriet of suikerbieten geplet en het sap wordt gewonnen.

Het sap wordt daarna ingekookt tot suikerkristallen, die worden verwijderd uit de vloeistof. Melasse is de dikke, bruine stroop die overblijft nadat de suiker uit het sap is verwijderd.

Dit proces wordt verscheidene malen herhaald en telkens een ander type melasse geproduceerd.

Kortom: Melasse is een dikke stroop, gemaakt tijdens het suiker-proces. Het komt van geplette suikerriet of suikerbieten.

Verschillende soorten

Er zijn verschillende varianten van deze stroop, die variëren in kleur, consistentie, smaak en suikergehalte.

Lichte Molasse

Dit is de siroop uit de eerste kook. Het heeft de lichtste kleur en is de zoetste in smaak. Het wordt meestal gebruikt bij het bakken.

Donkere Molasse

Dit is het type gemaakt van de tweede kook. Het is dikker, donkerder en minder zoet. Het kan ook worden gebruikt bij het bakken, maar heeft duidelijk een andere kleur en smaak.

Blackstrap

Dit is de stroop na de derde kook. Het is de dikste en donkerste kleur en neigt ook een bittere smaak te hebben.

Blackstrap melasse is de meest geconcentreerde vorm en bevat de meeste vitaminen en mineralen. Om die reden, wordt er gezegd dat het de meeste voordelen voor de gezondheid heeft.

Ontzwavelde en gezwavelde

Melasse wordt aangeduid als “gezwavelde” er is zwaveldioxide toegevoegd. Zwaveldioxide fungeert als conserveermiddel en voorkomt dat het bederft.

Ontzwavelde rassen hebben de neiging om minder zoet te zijn dan-gezwavelde producten.

andere soorten

Melasse kan ook worden gemaakt van sorgo, granaatappels, johannesbrood en dadels.

Kortom: Molasse komt in verschillende variëteiten voor, zoals licht, donker en blackstrap.

Het bevat een aantal vitaminen en mineralen, maar bevat veel suiker

Theelepel melasse

In tegenstelling tot geraffineerde suiker, melasse bevat ook een aantal vitaminen en mineralen(1).

Hier zijn de voedingsstoffen die u kunt vinden in 40 gram, of ongeveer twee eetlepels:

  • Vitamine B6: 14% van de ADH.
  • Calcium: 8% van de ADH.
  • Kalium: 16% van de ADH.
  • Koper: 10% van de ADH.
  • Ijzer: 10% van de ADH.
  • Magnesium: 24% van de ADH.
  • Mangaan: 30% van de ADH.
  • Selenium: 10% van de ADH.

Twee eetlepels bevatten ook ongeveer 116 calorieën, die allemaal afkomstig zijn uit koolhydraten – vooral suiker.

Dus ook al bevat het vitaminen en mineralen, bedenk dan dat het ook zeer hoog in suiker is. Suiker kan zeer schadelijk zijn voor uw gezondheid wanneer verbruikt in overmaat.

Overconsumptie van suiker is gekoppeld aan een aantal ‘s werelds grootste gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten(2, 3, 4).

Als gevolg van het hoge suikergehalte, voeg geen melasse aan uw voeding toe alleen voor de voedingsstoffen. De beste manier om deze voedingsstoffen toe te voegen is door het eten van de onbewerkt voedsel.

Echter, als je toch suiker wilt toevoegen, dan is dit zeker een gezonder alternatief.

Kortom: Melasse bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen en is vrij rijk aan mineralen. Het is echter ook zeer rijk aan suiker.

Potentiële voordelen voor de gezondheid

Er is weinig onderzoek beschikbaar over de gezondheidseffecten van melasse.Echter, de voedingsstoffen daarin zijn verbonden met verschillende gezondheidsvoordelen.

Botgezondheid

Deze siroop bevat een behoorlijke hoeveelheid calcium , dat een belangrijke rol speelt bij gezonde botten en preventie van osteoporose(5).

Het is ook een rijke bron van koper, ijzer en seleen, die bijdragen tot het behoud van gezonde botten(6).

Hartgezondheid

Melasse is een rijke bron van kalium, ter bevordering van de normale bloeddruk en helpt handhaven van de gezondheid van het hart(7).

Hoewel dit nog niet bestudeerd is bij de mens, hebben studies bij ratten aangetoond dat supplementen met melasse kan helpen HDL oftewel “het goede” cholesterol te verhogen (8).

Gezonde niveaus van HDL-cholesterol kan tegen hart-en vaatziekten en beroerte beschermen.

Bloedsuikerspiegel

Melasse kan ook helpen stabiliseren van bloedsuikerspiegel bij gezonde volwassenen.

In één studie bleek dat het eten samen met koolhydraat-bevattende voedingsmiddelen resulteerde in lagere bloedsuiker en insulineniveaus dan wanneer het voedsel alleen werden gegeten(9).

Dat gezegd zijnde, melasse scoort een 55 op de glycemische index, dat is de maat hoe snel voedsel de bloedsuikerspiegel verhoogt. Dat is niet veel lager dan geraffineerde suiker, dat is ergens rond de 60.

Mensen met diabetes kunnen een caloriearme zoetstof kiezen zoals  stevia of erythritol.

Antioxidanten

Volgens het onderzoek, melasse bevat nog meer antioxidanten dan honing , evenals andere natuurlijke zoetstoffen zoals ahornsiroop en agavesiroop(10).

Studies tonen ook aan dat de antioxidanten in melasse zou helpen cellen te beschermen tegen oxidatieve stress geassocieerd met kanker en andere ziekten(11).

Kortom: Melasse bevat verschillende voedingsstoffen die voordelen voor de gezondheid bieden. Het is ook rijker aan antioxidanten dan andere soortgelijke zoetstoffen.

Veiligheid en bijwerkingen

Jar of melasse

Melasse is veilig voor de meeste mensen wanneer het met mate wordt geconsumeerd.

Terwijl het een goed alternatief voor geraffineerde suiker kan zijn, een overconsumptie van elk soort toegevoegde suiker kan negatieve gezondheidseffecten hebben.

Mensen met diabetes kunnen het beste het vermijden.

Bovendien kan melasse spijsverteringsproblemen veroorzaken. Het consumeren van grote hoeveelheden kan dunne ontlasting of diarree veroorzaken.

Als u het prikkelbare darmsyndroom heeft (PDS) of ervaring in spijsvertering ongemak, kunt u deze stroop beter vermijden.

Kortom: Melasse is veilig voor de meeste mensen, maar moet met mate worden geconsumeerd. Mensen met diabetes of spijsvertering problemen is het beste om het te vermijden.

Het is een beetje “minder slecht” dan suiker

Melasse bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen en antioxidanten, waardoor het een betere optie is dan geraffineerde suiker.

Echter, het is nog steeds zeer hoog in suiker die schadelijk kan zijn wanneer het wordt gebruikt in overmaat.

Tot slot, melasse is slechts “iets minder slecht” dan suiker.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

1 Comments

  1. Suikerbieten worden vanaf 1865 niet meer GEPLET maar in water van ongeveer 70 graden opgewarmd, zodat de cellen doorlaatbaar worden en de snijdsels hun suiker afstaan aan het water. Uiteraard heeft het toen even geduurd voordat al de suikerfabrieken op het nieuwe systeem zijn overgegaan. Maar rietsuiker wordt verschillende malen uitgeperst zodat haast alle suiker eruit is en wat er dan overblijft wordt gebruikt om de ovens mee op te stoken. De pulp die overblijft van de suikerbieten wordt gebruikt als veevoer.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text