WAT IS melasse

Wat is Melasse en wat zijn de voordelen van het eten ervan?

Melasse is een zoetstof waarvan men beweerd veel gezonder te zijn dan suiker.

Sommigen zeggen dat het zelfs unieke gezondheidsvoordelen biedt.

Dit artikel legt alles wat u moet weten over melasse.

Wat is Melasse?

Melasse is het bijproduct van suikerriet verwerking.

Eerst wordt suikerriet of suikerbieten geplet en het sap geëxtraheerd.

Het sap wordt vervolgens ingedampt tot suikerkristallen, die uit de vloeistof wordt verwijderd. Melasse is de dikke bruine siroop die overblijft nadat de suiker uit het sap is verwijderd.

Dit proces wordt verschillende keren herhaald en telkens wordt een ander type melasse geproduceerd.

Kortom: Melasse is een dikke siroop gemaakt tijdens het suikerbereidingsproces. Het komt uit geplette suikerriet of suikerbieten.

Verschillende soorten

Er zijn verschillende soorten van deze siroop, die variëren in kleur, consistentie, smaak en suikergehalte.

Lichte melasse

Dit is de siroop gemaakt na één keer koken. Het is de lichtste van kleur en de zoetste van smaak. Het wordt het meest gebruikt bij het bakken.

Donkere melasse

Dit ontstaat na de tweede keer inkoken. Het is dikker, donkerder en minder zoet. Het kan ook worden gebruikt bij het bakken, maar produceert een meer onderscheidende kleur en smaak.

Blackstrap

Na een derde keer inkoken. Het is de dikste en donkerste van kleur en heeft ook de neiging om een ​​bittere smaak te hebben.

Blackstrap melasse is de meest geconcentreerde vorm en bevat de meeste vitamines en mineralen. Om die reden wordt gezegd dat het de meeste voordelen voor de gezondheid heeft.

Niet-gesulfureerd en gesulfureerd

Melasse vaak aangeduid als “gesulfureerd” er is zwaveldioxide toegevoegd. Zwaveldioxide fungeert als conserveermiddel en voorkomt dat het bederft.

Gesulfureerde variëteiten zijn over het algemeen minder zoet dan niet-gesulfureerde producten.

Andere types

Melasse kan ook worden gemaakt van sorgo, granaatappels, johannesbrood en dadels.

Kortom: Melasse komt in verschillende variëteiten voor, zoals licht, donker en blackstrap.

Het bevat enkele vitamines en mineralen, maar is rijk aan suiker

In tegenstelling tot geraffineerde suiker bevat melasse ook enkele vitamines en mineralen(1).

Hier zijn de voedingsstoffen die je kunt vinden in 40 gram, of ongeveer twee eetlepels:

  • Vitamine B6: 14% van de ADH.
  • Calcium: 8% van de ADH.
  • Kalium: 16% van de ADH.
  • Koper: 10% van de ADH.
  • Ijzer: 10% van de ADH.
  • Magnesium: 24% van de ADH.
  • Mangaan: 30% van de ADH.
  • Selenium: 10% van de ADH.

Twee eetlepels bevatten ook ongeveer 116 calorieën, die allemaal afkomstig zijn uit koolhydraten – vooral suiker.

Dus ook al bevat het vitaminen en mineralen, vergeet niet dat het ook heel veel suiker bevat. Suiker kan zeer schadelijk zijn voor uw gezondheid als het teveel van neemt.

Overmatige suikerinname is gekoppeld aan enkele van ‘s werelds grootste gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten(2, 3, 4).

Vanwege het hoge suikergehalte, voeg geen melasse toe aan uw maaltijd alleen voor de voedingsstoffen. De beste manier om deze voedingsstoffen binnen te krijgen is door onbewerkte voedingsmiddelen te eten.

Als je echter toch suiker gaat eten, dan is dit zeker een gezonder alternatief.

Kortom: Melasse bevat verschillende belangrijke voedingsstoffen en bevat vrij veel mineralen. Het is echter ook zeer rijk aan suiker.

Potentiële gezondheidsvoordelen

Er is beperkt onderzoek beschikbaar over de gezondheidseffecten van melasse. De voedingsstoffen zijn echter in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen.

Botgezondheid

Deze siroop bevat een behoorlijke hoeveelheid calcium , die een belangrijke rol speelt bij botgezondheid en het voorkomen van osteoporose(5).

Het is ook een goede bron van koper , ijzer en selenium , die allemaal helpen bij het behoud van gezonde botten(6).

Hartgezondheid

Melasse is een goede bron van kalium , dat een normale bloeddruk bevordert en helpt de gezondheid van het hart te behouden(7).

Hoewel dit bij de mens nog moet worden bestudeerd, hebben studies bij ratten aangetoond dat suppletie met melasse kan helpen om HDL of “goed” cholesterol te verhogen (8).

Gezonde niveaus van HDL-cholesterol kunnen beschermen tegen hartziekten en beroertes .

Bloedsuikerspiegel

Melasse kan ook helpen bij het stabiliseren van bloedsuikerspiegel bij gezonde volwassenen.

Eén studie toonde aan dat het eten samen met koolhydraat bevattend voedsel resulteerde in een lagere bloedsuikerspiegel en insulineniveaus dan wanneer het voedsel alleen werd gegeten(9).

Dat gezegd hebbende, scoort melasse een 55 op de glycemische index, die meet hoe snel voedsel de bloedsuikerspiegel verhoogt. Dat is niet veel minder dan geraffineerde suiker, dat is ergens rond de 60.

Mensen met diabetes willen misschien een caloriearme zoetstof kiezen zoals  stevia of erythritol.

Antioxidanten

Volgens onderzoek bevat blackstrap melasse zelfs meer dan honing , evenals andere natuurlijke zoetstoffen zoals ahornsiroop en agavesiroop(10).

Studies tonen ook aan dat de antioxidanten erin de cellen kunnen helpen beschermen tegen de oxidatieve stress die gepaard gaat met kanker en andere ziekten (11).

Kortom: Melasse bevat verschillende voedingsstoffen die gezondheidsvoordelen bieden. Het is ook hoger in antioxidanten dan andere gewone zoetstoffen.

Veiligheid en bijwerkingen

Wanneer met mate geconsumeerd is melasse veilig voor de meeste mensen.

Hoewel het een goed alternatief kan zijn voor geraffineerde suiker, een overmatige inname van toegevoegde suikers kan negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben.

Mensen met diabetes kunnen het beste het vermijden.

Bovendien kan melasse spijsverteringsproblemen veroorzaken. Het consumeren van grote hoeveelheden kan dunne ontlasting of diarree veroorzaken.

Als u het prikkelbare darmsyndroom heeft (PDS) of last heeft van spijsverteringsproblemen, wilt u deze siroop misschien vermijden.

Kortom: Melasse  is veilig voor de meeste mensen als met mate wordt geconsumeerd. Diegenen met diabetes of problemen met de spijsvertering willen het misschien vermijden.

Het is iets “minder slecht” dan suiker

Melasse bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen en antioxidanten, waardoor het een betere optie is dan geraffineerde suiker.

Het is echter nog steeds erg rijk aan suiker, wat schadelijk kan zijn bij overmatig gebruik.

Tot slot, melasse is slechts een iets “minder slechte” vorm van suiker.

2 Comments

  1. Arie Remus

    Suikerbieten worden vanaf 1865 niet meer GEPLET maar in water van ongeveer 70 graden opgewarmd, zodat de cellen doorlaatbaar worden en de snijdsels hun suiker afstaan aan het water. Uiteraard heeft het toen even geduurd voordat al de suikerfabrieken op het nieuwe systeem zijn overgegaan. Maar rietsuiker wordt verschillende malen uitgeperst zodat haast alle suiker eruit is en wat er dan overblijft wordt gebruikt om de ovens mee op te stoken. De pulp die overblijft van de suikerbieten wordt gebruikt als veevoer.

  2. B.Hermans

    Hallo.
    Mijn vraag is of melasse goed is voor een slechte stoelgang?
    En welke variant.
    B.v.d. B.Hermans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.