Dranken

Wat is oranje wijn en kan het uw gezondheid ten goede komen?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Als het op wijn aankomt, denken de meeste mensen aan rode en witte wijnen.

Oranje wijn wint echter de laatste tijd aan populariteit als een verfrissend alternatief.

Misschien verrassend is dat het een soort witte wijn is die op dezelfde manier wordt geproduceerd als rode wijn, door druivenpitten en de schil en steeltjes gedurende een bepaalde periode laten meegisten in het druivensap (1).

Dit proces verrijkt wijn met verbindingen zoals polyfenolen, die in verband zijn gebracht met voordelen, zoals het vertragen van mentale achteruitgang en het verminderen van het risico op hartaandoeningen (2,3).

Dit artikel onderzoekt hoe oranje wijn wordt gemaakt, evenals de voordelen en nadelen.

Wat is oranje wijn?

Oranje wijn, is niet gemaakt van sinaasappelen.

Het is eerder een soort witte wijn die op dezelfde manier is gemaakt als rode wijn . Deze witte wijn heeft echter een lichte tot diepe oranje tint, afhankelijk van de manier waarop deze is geproduceerd.

Normaal gesproken wordt witte wijn gemaakt van witte druiven die worden geperst om alleen het sap te extraheren. De schil, zaden en stengels worden verwijderd voordat het sap gaat gisten (4).

Het isoleren van het sap van de druiven is belangrijk, omdat de schil en zaden verbindingen bevatten zoals pigmenten, fenolen en tannines, die allemaal de smaak en het uiterlijk van de wijn kunnen beïnvloeden.

Bij oranje wijn mogen de schil, zaden en stengeltjes met het sap gisten. Ze ondergaan een proces genaamd maceratie, waarbij hun verbindingen, waaronder polyfenolen zich vermengen, waardoor het zijn eigen kleur, smaak en textuur krijgt (1).

Dit proces is vergelijkbaar met dat van de productie van rode wijn en kan van uren tot maanden duren. Hoe langer de wijn gist met de schil en de zaden, des te dieper de kleur.

Omdat oranje wijn op dezelfde manier wordt gemaakt als rode wijn, delen ze veel kenmerken en krachtige plantaardige stoffen, die verantwoordelijk zijn voor hun gezondheidsvoordelen.

Deze verbindingen omvatten kaempferol, quercetine, catechinen en resveratrol, die allemaal antioxiderende eigenschappen hebben en verband houden met gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderde ontsteking en een lager risico op hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker (5,6).

Kortom: Oranje wijn is een soort witte wijn die vergelijkbaar is met rode wijn, door wit druivensap te vergisten met de zaden en schil van witte druiven.

Mogelijke voordelen oranje wijn

Momenteel hebben slechts enkele onderzoeken gekeken naar de gezondheidsvoordelen van oranje wijn.

De volgende mogelijke voordelen zijn dus die welke u mag verwachten van witte wijn, naast die welke worden aangetroffen in de plantaardige stoffen in de schil en zaden van witte druiven.

Bevat antioxidanten

Antioxidanten zijn moleculen die moleculen neutraliseren die ‘vrije radicalen’ worden genoemd.

Vrije radicalen zijn onstabiele moleculen die cellulaire schade kunnen veroorzaken wanneer hun gehaltes te hoog worden in uw lichaam. Deze schade kan uw risico op chronische aandoeningen, zoals hartaandoeningen en kanker verhogen(7).

Oranje wijn kan aanzienlijk meer antioxidanten bevatten dan witte wijn. Dat komt omdat het is gemaakt door wit druivensap samen met de schil en zaden van witte druiven te vergisten. Hierdoor kunnen hun antioxidanten in de wijn sijpelen (4,8).

De schil en zaden van witte druiven bevatten verbindingen die polyfenolen worden genoemd, waaronder resveratrol, kaempferol en catechinen, die allemaal als antioxidanten in je lichaam fungeren (5,6).

Een studie toonde aan dat witte wijn geproduceerd via dit maceratieproces zes keer meer antioxiderende activiteit had dan standaard witte wijn. De antioxiderende werking was vergelijkbaar met die van rode wijn (9).

Kan uw risico op hartaandoeningen verlagen

Verschillende onderzoeken tonen aan dat het drinken van wijn gekoppeld is aan een lager risico op hartaandoeningen. Dit gezondheidsvoordeel is waarschijnlijk te wijten aan de alcohol- en polyfenol gehalte.

Eén studie, waaronder 124.000 mensen, merkte op dat het drinken van matige hoeveelheden alcohol verband hield met een lager risico op hart- en vaatziekten en overlijden als gevolg van alle oorzaken (10).

Bovendien ontdekte een analyse van 26 onderzoeken dat een lichte tot matige inname van wijn – tot 5 ons (150 ml) per dag – verband hield met een 32% lager risico op hartaandoeningen (11).

In vergelijking met witte wijn, oranje wijn is hoger in polyfenolen, zodat het drinken van het waarschijnlijk je dezelfde gezondheid van het hart voordelen bieden als het drinken van rode wijn.

Het is belangrijk op te merken dat de voordelen voor de gezondheid van het hart van wijn verband houden met een lichte tot matige wijninname. Omgekeerd verhoogt zware alcoholinname uw risico op hartaandoeningen (12,13).

Kan mentale achteruitgang vertragen

Onderzoek wijst uit dat het met mate drinken van wijn de mentale achteruitgang van de leeftijd kan vertragen (14,15).

Een analyse van 143 studies wees uit dat lichte tot matige alcoholinname, met name wijn, gekoppeld was aan een verlaagd risico op dementie en cognitieve achteruitgang bij oudere volwassenen (15).

Deze bevindingen kunnen worden verklaard door verbindingen zoals resveratrol, die als antioxidanten in je lichaam werken om ontstekingen te verminderen en je hersenen tegen cellulaire schade te beschermen (3).

Onderzoeken suggereren dat resveratrol de productie van amyloïde-beta-peptiden kan verstoren, wat verbindingen zijn die uw risico op de ziekte van Alzheimer kunnen verhogen (16,17).

Hoewel witte wijn niet hoog is in resveratrol, is oranje wijn een betere bron voor deze verbinding, omdat deze wordt gefermenteerd met de resveratrol-bevattende schil en zaden van witte druiven (6,18).

Kan beschermen tegen het metabool syndroom

Metabolisch syndroom is een groep aandoeningen die uw risico op hartaandoeningen, beroertes en diabetes type 2 kan verhogen.

Risicofactoren zijn onder meer overtollig vet rond je middel, laag HDL (goed) cholesterol en hoge bloeddruk, triglyceriden en een te hoog nuchtere bloedsuikerspiegels (19).

Verschillende studies hebben aangetoond dat wijndrinkers een significant lager risico op metabool syndroom hebben dan mensen met een lage alcoholinname en mensen die helemaal niet drinken (20,21).

Andere mogelijke voordelen

Oranje wijn kan andere potentiële voordelen bieden vanwege het hoge antioxidantgehalte, zoals:

  • Kan het risico op kanker verlagen. Het drinken van één tot twee glazen wijn per dag is gekoppeld aan een lager risico op darm-, darm- en prostaatkanker. Hogere innames kunnen echter uw risico op bepaalde vormen van kanker verhogen(23,24).
  • Kan helpen bij diabetes. Witte wijn is hoger in resveratrol, wat uw bloedsuikerspiegel kan verbeteren (25).
  • Kan een lang leven bevorderen. Dierstudies tonen aan dat resveratrol de levensduur kan verlengen en ziektes kan bestrijden. Of dit effect bij mensen is, is onduidelijk (26,27).

Kortom: In vergelijking met andere witte wijnen is oranje wijn hoger in nuttige verbindingen, polyfenolen genaamd, die verschillende gezondheidsvoordelen kunnen bieden, waaronder bescherming tegen het metabool syndroom, vermindering van mentale achteruitgang en vermindering van het risico op hartaandoeningen.

Te veel alcohol kan schadelijk zijn

Hoewel het drinken van matige hoeveelheden wijn uw gezondheid ten goede kan komen, is te veel drinken schadelijk.

Hieronder staan ​​enkele van de negatieve effecten van het drinken van te veel alcohol :

  • Alcohol afhankelijkheid. Regelmatig te veel alcohol drinken kan leiden tot afhankelijkheid en alcoholisme (28).
  • Leverziekte. Het drinken van meer dan 2-3 glazen per dag kan het risico op leveraandoeningen verhogen, waaronder cirrose – een ernstige en potentieel levensbedreigende ziekte die wordt gekenmerkt door littekens (29,30).
  • Verhoogd risico op depressie. Studies suggereren dat zware drinkers een hoger risico op depressie hebben dan gematigde en niet-drinkers (31,32).
  • Gewichtstoename. Een glas van 148 ml bevat 120 calorieën, dus het drinken van meerdere glazen kan bijdragen aan een hoge calorie-inname en gewichtstoename ( 33 ).
  • Verhoogd overlijdensrisico: Studies wijzen uit dat zware drinkers een hoger risico op vroegtijdig overlijden hebben dan matige en niet-drinkers (34,35).

Om deze risico’s te beperken, is het het beste om jezelf te beperken tot een standaard drankje per dag voor vrouwen en twee standaard drankjes per dag voor mannen (36).

Eén standaard drankje wordt gedefinieerd als een glas van 148 ml en 12% -alcohol(37).

Kortom: Het drinken van meer dan één standaard glas wijn voor vrouwen of meer dan twee standaard glazen voor mannen kan het risico op negatieve gezondheidseffecten verhogen.

Tot slot

Oranje wijn is een soort witte wijn die op dezelfde manier is gemaakt als rode wijn.

Vanwege de manier waarop het wordt verwerkt, kan het gunstiger plantaardige stoffen bevatten dan andere witte wijnen.

De mogelijke voordelen hiervan zijn onder meer het vertragen van mentale achteruitgang en het verminderen van uw risico op hartaandoeningen en het metabool syndroom.

Als je al witte wijn drinkt, overweeg dan om over te schakelen naar oranje wijn, want het is gezonder.

Als u echter geen alcohol drinkt, is het niet nodig om oranje wijn te drinken vanwege de voordelen voor de gezondheid, omdat er betere voedingsmethoden zijn om uw gezondheid te verbeteren.