Pho (uitgesproken als “fuh”) is een stevige Vietnamese soep, meestal bereid met een vlezige bouillon, rijstnoedels, verschillende kruiden en ofwel rundvlees, kip of tofu.

Hoewel traditioneel een Vietnamees streetfood is, zijn populariteit heeft zich verspreid naar andere landen.

In dit artikel wordt pho besproken, inclusief de voedingswaarde, voordelen en nadelen.

Wat is pho?

Traditioneel wordt pho bereid door een bouillon met runderbotten, gember, uien en andere kruiden enkele uren op laag vuur te laten sudderen.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €29,99⚡​

NAAR NETFLIX DEAL

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Rijstnoedels, bekend als “banh pho,” worden dan toegevoegd, evenals kruiden zoals koriander of basilicum. Ten slotte wordt dun gesneden rundvlees of kip opgenomen en gekookt in de hete bouillon.

Sommige mensen houden om taugé, groenten, chili peper of limoen er aan toe te voegen.

Hoewel het meest gegeten tijdens de koudere maanden, serveren vele restaurants deze Vietnamese soep het hele jaar door.

Pho verschilt in heel Vietnam en in andere delen van de wereld, afhankelijk van de smaak van de bouillon, de noedelgrootte en de ingrediënten die aan het eindproduct worden toegevoegd.

Kortom: Pho is een Vietnamese soep gemaakt met bouillon, rijstnoedels, kruiden en dun gesneden vlees, tofu of gevogelte.

Gezondheidsvoordelen van pho

Pho lijkt misschien gewoon een basissoep, maar de ingrediënten kunnen verschillende voordelen bieden.

Voedzame ingrediënten

Veel van de ingrediënten in pho bieden mogelijke gezondheidsvoordelen, zoals:

  • Botbouillon kan de gezondheid van de gewrichten bevorderen. Botbouillon bevat glucosamine , chondroïtine en collageen – die allemaal de gezondheid van de gewrichten kunnen bevorderen. Toch levert het doorgaans slechts kleine hoeveelheden van deze stoffen op (1234).
  • Gember helpt ontstekingen te verminderen. Gember bevat gingerol, een stof waarvan is aangetoond dat het ontstekingsremmende en antioxiderende effecten heeft en de gewrichtspijn en ontsteking kan verminderen (56).
  • Kruiden en groenten zijn zeer voedzaam. Kruiden en groenten in pho, zoals Thaise basilicum, koriander, uien en rode pepers bevatten veel voedingsstoffen en krachtige ontstekingsremmende bestanddelen (7).

Goede bron van eiwitten

De meeste variaties van pho omvatten ofwel rundvlees, varkensvlees, kip of tofu. Een 475 ml portie bevat ongeveer 30 gram eiwit, waardoor het een uitstekende bron van deze vullende voedingsstof is ( 9 ).

Voldoende eiwitinname is belangrijk, omdat deze macronutriënt de belangrijkste bouwsteen voor je lichaam is en wordt gebruikt om spieren, pezen, organen, huid en hormonen te maken. Het is ook nodig voor andere processen (1011).

De aanbevolen hoeveelheid voor eiwitten is 0,4 gram per pond (0,8 gram per kg) lichaamsgewicht per dag, hoewel de meeste mensen meer nodig hebben. Het eten van pho als onderdeel van een gezonde voeding kan je helpen om aan je behoeften te voldoen (12).

Bevat voedingsrijke kruiden

Veel kruiden en specerijen , waaronder koriander en basilicum in pho, bevatten veel polyfenolen. Deze verbindingen zijn in verband gebracht met een verminderd risico op chronische aandoeningen zoals hartaandoeningen en kanker (13,14,15).

Hoewel het moeilijk is om de hoeveelheid kruiden en specerijen te bepalen die nodig zijn om gezondheidsvoordelen te behalen, kan het eten van pho bijdragen aan uw inname van deze krachtige stoffen.

Glutenvrij

Omdat rijstnoedels meestal worden gebruikt in pho, is het gerecht vaak glutenvrij – hoewel dit ook afhankelijk is van andere ingrediënten en hoe ze zijn verwerkt.

Hoewel een glutenvrij dieet niet noodzakelijkerwijs gezonder is, kan pho een goede optie zijn als je gluten vermijdt.

Kortom: De ingrediënten die rijk aan voedingsstoffen zijn in pho, kunnen ontstekingen en het risico op chronische ziekten verminderen. 
Bovendien is het gerecht over het algemeen glutenvrij.

Mogelijke nadelen

Hoewel het eten van pho bepaalde voordelen kan bieden, moet je op een paar dingen letten.

Kan veel natrium bevatten

Pho kan veel natrium bevatten, met name in de handel verkrijgbare versies.

Soepbasissen en bouillons hebben de neiging om veel natrium te bevatten, in de buurt van 1000 mg per portie van 240 ml ( 16 ).

De voedingsrichtlijnen voor Nederland, gepubliceerd door het ministerie van Volksgezondheid en Human Services en het ministerie van Landbouw, bevelen niet meer dan 2.300 mg per dag aan (17).

Dus kon slechts één portie pho ongeveer de helft van uw dagelijkse natrium inname bevatten.

Het consumeren van te veel natrium kan negatieve gezondheidseffecten hebben bij bepaalde groep mensen, waarbij de meest opvallende verhoogde bloeddruk is (1819).

De beste manier om het natriumgehalte van pho te verminderen, is het zelf maken van bottenbouillon of het kopen van een lagere-natrium variëteit.

Calorieën kunnen snel oplopen

Het caloriegehalte van pho kan sterk variëren, afhankelijk van het type noedels en de hoeveelheid gebruikt vlees.

Gebruik om calorieën onder controle te houden een rijstnoedel met een hogere vezelwaarde, zoals die met bruine rijst . Toegevoegde vezels kunnen helpen gevoelens van volheid te bevorderen, waardoor je over het algemeen minder calorieën eet (20).

De inhoud van vezels en voedingsstoffen kan ook worden verhoogd door meer groenten toe te voegen, zoals champignons, wortels, tauge of donkere bladgroenten.

Om meer vet en calorieën uit vlees te omzeilen, gebruikt je een magere stuk rundvlees. Betere eiwitopties, zoals kip of tofu werken ook goed.

Het opnemen van meer groenten en magere eiwitten en het verminderen van de hoeveelheid noedels in je pho kan je sneller helpen en vol gevoel te geven, waardoor overeten kan worden verminderd.

Kortom: Pho kan rijk zijn aan natrium en calorieën, afhankelijk van de gebruikte ingrediënten. Maak een bottenbouillon zelf of gebruik een natriumarme variant en concentreer je op eiwitbronnen en vezelrijke noedels.

Tot slot

Pho is een Vietnamese soep gemaakt met bouillon, rijstnoedels, kruiden en vlees of tofu .

Vanwege de voedzame ingrediënten en het hoge eiwitgehalte, kan het verschillende voordelen bieden, waaronder verminderde ontsteking en een betere gewrichtsgezondheid.

Toch kan het veel natrium en calorieën bevatten, dus de portiegrootte is belangrijk.

Over het algemeen kan pho een voedzame aanvulling zijn op een uitgebalanceerde voeding.