Overige

Wat is Reverse Dieting?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Reverse dieting wordt vaak omschreven als “het dieet na het dieet.”

Het is vooral populair bij bodybuilders en wedstrijdsporters die hun energieniveau willen verhogen terwijl ze hun gewichtsverlies en lichaamssamenstelling willen behouden.

Sommigen beweren dat een omgekeerd dieet een effectieve methode kan zijn om gewichtsverlies en energieniveaus op te voeren, terwijl anderen het als onnodig en ineffectief afwijzen.

In dit artikel wordt reverse dieting onder de loep genomen om te bepalen of het nuttig is voor gewichtsverlies.

What is reverse dieting?

Reverse dieting is een eetplan waarbij u uw calorie-inname geleidelijk verhoogt gedurende een periode van enkele weken of maanden om het metabolisme te stimuleren en uw lichaam te helpen meer calorieën te verbranden gedurende de dag ( 1 ).

Populair bij bodybuilders, wordt het vaak gevolgd na een calorie beperkt dieet door diegenen die willen terugkeren naar een normaal eetpatroon zonder extra gewicht of vet te krijgen.

Sommige voorstanders van het plan beweren ook dat het de energieniveaus kan verhogen, de honger kan verminderen en kan helpen plateaus voor gewichtsverlies te doorbreken.

Kortom: Reverse dieting betekent geleidelijk het verhogen van de calorie-inname na een dieet in een poging het metabolisme te stimuleren. Het is vooral populair voor bodybuilders die hun overgang naar een normaal voedingspatroon willen vergemakkelijken.

Hoe werkt het?

De meeste diëten hebben betrekking op een afnemende calorie-inname om een ​​calorie tekort te creëren, wat betekent dat u minder verbruikt dan dat u verbrandt.

Na verloop van tijd begint je lichaam zich aan te passen, waardoor je metabolisme wordt vertraagd in een poging om energie te besparen ( 2 , 3 ).

Dit kan problematisch worden wanneer u klaar bent om terug te keren naar een normaal voedingspatroon, maar uw gewicht wilt behouden – of wanneer u een afslankpunt bereikt en niet in staat bent om calorieën verder te verminderen.

Hoe reverse dieting

Reverse dieting is meestal het verhogen van de calorie-inname met 50-100 calorieën per week boven uw basislijn, dat is het aantal calorieën dat u momenteel consumeert om uw gewicht te behouden.

Deze periode duurt 4-10 weken, of totdat je je doel bereikt, pre-dieet inname.

Omdat eiwitbehoeften doorgaans worden berekend voor lichaamsgewicht in plaats van calorie-inname, kan uw eiwitinname tijdens het dieet hetzelfde blijven.

Het verhogen van uw calorie-inname kan het metabolisme stimuleren en uw lichaam helpen meer te verbranden door niet-inspanningsactiviteit-thermogenese (NEAT), die dagelijkse handelingen waaronder wandelen, praten en friemelen omvat ( 4 ).

Daarnaast kan reverse dieting de gehaltes van circulerende hormonen normaliseren, zoals leptine, dat de eetlust en het lichaamsgewicht regelt ( 1 , 5 ).

Onderzoek toont aan dat leptine , geproduceerd en uitgescheiden door de vetcellen in uw lichaam, afneemt als reactie op verminderde calorie-inname. Wanneer de leptinespiegels dalen, neemt de eetlust toe en vermindert de verbranding van de calorieën ( 6 ).

Sterker nog, in een onderzoek van 6 maanden bij 48 mensen verminderde de caloriebeperking de leptineconcentraties met 44% ( 7 ).

Kortom: Reverse dieting houdt in dat je langzaam het calorieverbruik verhoogt om het metabolisme te stimuleren en hormoonniveaus te normaliseren na gewichtsverlies.

Werkt het voor gewichtsverlies?

Momenteel is het onderzoek beperkt tot de effecten van reverse dieting. De meeste van zijn voordelen worden alleen ondersteund door anekdotisch bewijs.

Dat gezegd hebbende, zou het verhogen van uw calorie-inname het verhogen van de calorieën kunnen stimuleren en de hormoonspiegels kunnen normaliseren, wat gewicht verliezen onderhoud zou kunnen bevorderen .

Omdat calorierestrictie NEAT- en leptine-spiegels kan verlagen, is het logisch dat het geleidelijk verhogen van uw inname deze effecten kan vertragen of omkeren ( 8 , 9 , 10).

Reverse dieting wordt ook beweerd dat het het risico van eetaanvallen vermindert , een veel voorkomend probleem bij bodybuilders en mensen met een zeer restrictief dieet. Theoretisch werkt het door je overgang terug te brengen naar een normaal dieet ( 11 , 12).

Toch is meer onderzoek nodig om te bepalen of een reverse dieting een effectieve manier is om te voorkomen dat u gewicht terug krijgt of het gewichtsverlies bevordert.

Kortom: Reverse dieting kan helpen de hormoonspiegels te normaliseren en uw metabolisme te bevorderen. Er is echter meer onderzoek nodig naar de invloed ervan op gewichtsverlies.

Andere voordelen

Er ontbreekt onderzoek over de mogelijke gezondheidsvoordelen van reverse dieting.

Toch beweren voorstanders dat de effecten ervan verder gaan dan gewichtsverlies.

Hiermee kunt u meer eten

Een van de belangrijkste redenen dat mensen een reverse dietingstijl beginnen, is omdat het hen toestaat om meer voedsel te eten gedurende de dag.

Dit is met name leuk voor diegenen die weken of maanden achtereen op dieet zijn geweest, want het zorgt voor een breder scala aan gezonde maaltijden.

Verhoogde energieniveaus

Te restrictieve diëten gaan vaak gepaard met symptomen zoals stemmingsstoornissen, concentratiestoornissen en afgenomen energieniveaus ( 13 ).

Dit kan worden veroorzaakt door ofwel onvoldoende calorie-inname of voedingstekorten ( 14).

Omdat reverse dieting zich richt op het langzaam verhogen van uw calorie-inname, kan dit verschillende nadelen van een beperkt dieet oplossen.

Verminderde honger

Het verminderen van calorieën kan de niveaus van verschillende hormonen die honger en eetlust beïnvloeden.

Een onderzoek in 14 mannelijke bodybuilders toonde bijvoorbeeld aan dat 10 weken extreem gewichtsverlies leidde tot een afname van 27,7% in leptine en een toename van 26,4% in ghreline 3 dagen voorafgaand aan een competitie ( 15 ).

Terwijl leptine de volheid bevordert, stimuleert ghreline de hongergevoelens ( 16 ).

Langzaam stijgende calorie-inname kan de niveaus van deze hormonen in evenwicht brengen en het honger niveau verlagen . Er zijn echter nog geen studies die deze theorie hebben bewezen.

Kortom: Reverse dieting kan extra voordelen bieden, waaronder het toestaan ​​van meer eten, het verhogen van uw energieniveau en het verminderen van uw honger.

Mogelijke nadelen

Reverse dieting kan verschillende nadelen hebben.

Moeilijk uit te voeren

Hoewel veel hulpmiddelen je primaire caloriebereik kunnen schatten, kan het erg moeilijk zijn om nauwkeurige behoeften te berekenen.

Het kan nog uitdagender zijn om uw inname te verhogen met kleine hoeveelheden van 50-100 calorieën per week, zoals reverse dieting aanbeveelt.

In feite toonde één groot onderzoek bij 3.385 mensen aan dat mensen de calorie-inhoud van een maaltijd meestal onderschatten met maximaal 259 calorieën ( 17 ).

Bovendien kan het verkeerd meten van uw porties of zelfs het toevoegen van een extra snack aan uw dieet uw voortgang belemmeren terwijl u een reverse dieting volgt.

Bovendien kan dit plan tijdrovend zijn, omdat u dan nauwgezet uw dagelijkse calorie-inname moet volgen.

Richt zich op calorieën

Een probleem met reverse dieting is dat het zich uitsluitend richt op calorie-inname zonder rekening te houden met andere factoren.

Gewichtsverlies is ongelooflijk complex, met veel componenten die een rol spelen.

Niet alleen beïnvloeden verschillende voedingsstoffen het metabolisme, de honger en de eetlust op een andere manier, maar factoren zoals slaap- , stress- en hormoon fluctuaties beïnvloeden ook het lichaamsgewicht en moeten in overweging worden genomen ( 18 , 19 , 20 ).

Gebrek aan onderzoek

Al met al ondersteunt heel weinig onderzoek reverse dieting.

Omdat anekdotisch bewijs het enige is dat bestaat, is het onduidelijk of reverse dieting werkt – of dat het effectief is voor de algemene bevolking of alleen voor specifieke groepen, zoals bodybuilders of wedstrijdsporters.

Daarom totdat verder onderzoek wordt gedaan, reverse dieting niet worden beschouwd als een effectief hulpmiddel voor gewichtsbeheersing.

Kortom: Reverse dieting is moeilijk uit te voeren en richt zich uitsluitend op calorieën zonder rekening te houden met andere factoren. Bovendien maakt een gebrek aan onderzoek het een uitdaging om de effectiviteit ervan te evalueren.

Tot slot

Reverse dieting houdt in dat je je calorie-inname geleidelijk verhoogt om het metabolisme te stimuleren en om gewichtstoename na een dieet te voorkomen. Het kan ook het energieniveau verhogen en de honger verminderen.

Toch worden de vermeende gewichtsverlies effecten niet ondersteund door de wetenschap.

Bovendien kan het moeilijk zijn om te volgen en alleen focussen op het tellen van calorieën.

Voordat u overweegt om af te vallen voor gewichtsverlies, kunt u andere tips proberen en ervoor zorgen dat u een uitgebalanceerd dieet volgt.