Veganisme is geen nieuw concept, maar het krijgt de laatste tijd steeds meer aandacht.

In feite zijn online zoekopdrachten naar de term veganistisch de laatste 5 jaar met meer dan 250% gestegen.

In de afgelopen jaren zijn verschillende beroemdheden veganistisch geworden en is er een groeiend aantal veganistische producten in de winkels verschenen.

Dit artikel legt uit wat een veganist is, wat veganisten eten en waarom mensen ervoor kiezen om op deze manier te eten.

Spotify Premium account

18 maanden reclamevrij luisteren

Nu voor slechts €14,99 

NAAR DEAL >>>

Wat is een veganist?

De term “veganisme” werd in 1944 bedacht door een kleine groep vegetariërs die zich hadden losgemaakt van de Leicester Vegetarian Society om de Vegan Society te vormen.

Deze mensen kozen ervoor om geen zuivel, eieren of andere producten van dierlijke oorsprong te consumeren, naast het niet eten van vlees zoals de vegetariërs.

Daarom voelden zij de noodzaak om een ​​samenleving te vormen die hun opvattingen beter weergeeft.

De term veganist werd gekozen door de eerste en laatste letter van het woord vegetariër te combineren. Veganisme werd oorspronkelijk gedefinieerd als “het principe van de emancipatie van dieren van uitbuiting door de mens”.

In 1979 werd de Vegan Society een geregistreerde liefdadigheidsinstelling en heeft deze definitie geactualiseerd.

Veganisme wordt momenteel gedefinieerd als een manier van leven die alle vormen van uitbuiting en wreedheid van dieren probeert uit te sluiten, of het nu gaat om voedsel, kleding of een ander doel.

Kortom: Veganisme is een manier van eten en leven die uitbuiting en wreedheid tegen dieren zoveel mogelijk uitsluit.

Redenen waarom mensen besluiten om op deze manier te eten

Veganisten kiezen er over het algemeen voor om dierlijke producten niet te consumeren om één of meer van de volgende redenen.

Om ethische redenen

Ethische veganisten geloven sterk dat alle wezens het recht op leven en vrijheid hebben.

Daarom verzetten zij zich tegen het beëindigen van het leven van een bewust wezen om zijn vlees te consumeren, zijn melk te drinken of zijn huid te dragen, vooral omdat er alternatieven beschikbaar zijn.

Ethische veganisten zijn ook gekant tegen de psychologische en fysieke stress die dieren kunnen ondervinden als gevolg van moderne veehouderijpraktijken.

Ethische veganisten betreuren bijvoorbeeld de kleine hokken en kooien waar veel dieren in leven en vaak tussen de geboorte en de slacht zelden verlaten.

Bovendien spreken veel veganisten zich openlijk uit tegen praktijken in de veehouderij, zoals het vermalen van levende mannelijke kuikens door de eierindustrie of het onder dwang voeren van eenden en ganzen voor de foie gras-industrie.

Ethische veganisten tonen hun verzet door hun geld uit te geven aan producten die niet bijdragen aan het behoud van de dierlijke veehouderijsector.

Kortom: Ethische veganisten vermijden vlees en dierlijke veeproducten omdat ze geloven in de vrijheid en het recht op leven van een dier.

Voor de gezondheid

Sommigen kiezen voor veganisme vanwege de mogelijke gevolgen voor de gezondheid.

Bijvoorbeeld, zijn sommige veganisten geinteresseerd in hoe de plantaardige diëten het risico van hartkwaal, diabetes type 2, kanker of vroegtijdige dood kunnen verlagen(1, 2, 3, 4, 5).

Anderen kunnen worden aangemoedigd door berichten dat het verlagen van de hoeveelheid dierlijke producten die u eet het risico op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer of het sterven aan kanker of een hartaandoening kan verlagen(6, 7, 8, 9, 10).

Sommigen kiezen ook voor veganisme om de bijwerkingen te vermijden die verband houden met de antibiotica en hormonen die in de moderne dierlijke veehouderij worden gebruikt(11, 12, 13).

Ten slotte wordt in studies consequent een verband gelegd tussen veganistische diëten en een lager lichaamsgewicht en een lagere body mass index (BMI). Sommige mensen kunnen deze diëten kiezen om lichaamsvet te verliezen(14, 15, 16).

Kortom: Veganisten vermijden het eten van vlees, eieren en zuivelproducten om de gezondheid te verbeteren, het mensen leven te verlengen, gewicht te verliezen of het risico op ziekten te verlagen.

Voor het milieu

Mensen kunnen er ook voor kiezen om vlees en andere dierlijke producten te vermijden vanwege de milieu-impact van dierlijke veehouderij.

Een rapport van de V.N. van 2010 debatteert dat deze producten over het algemeen meer middelen vereisen en hogere broeikasgassenuitstoot veroorzaken dan de plantaardige opties(17).

Zo draagt de dierlijke veeteelt bij aan 65% van de totale uitstoot van methaangas Het omvat ook 35-40% van de wereldwijde uitstoot van methaan en 9% van de wereldwijde uitstoot van kooldioxide(18).

Lachgas, methaan en kooldioxide worden beschouwd als de drie belangrijkste broeikasgassen die betrokken zijn bij luchtverontreiniging en klimaatverandering.

Bovendien veeteelt is vaak een waterintensief proces. Tussen 1.700 en 19.550 liter water nodig om 1 pond (0,5 kg), rundvlees te produceren(19, 20).

Dit is tot 43 maal meer water dan nodig is om dezelfde hoeveelheid graan te produceren(20).

Dierlijke veeteelt kan ook leiden tot ontbossing wanneer beboste gebieden worden omgezet in gebieden die bestemd zijn voor begrazing of de teelt van veevoedergewassen. Deze habitatvernietiging zou bijdragen tot het uitsterven van verschillende diersoorten(18, 21).

Kortom: Sommige veganisten kiezen ervoor om geen dierlijke producten te consumeren in een poging om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

Wat zijn de verschillende soorten veganisme?

Er zijn verschillende soorten veganisten. De meest voorkomende typen zijn:

  • Voedsel Veganisten: Deze term wordt vaak door elkaar gebruikt met “plantaardige eters” en verwijst naar degenen die ervoor kiezen om dierlijke producten in hun voeding te vermijden, maar blijven wel andere producten gebruiken, zoals kleding en cosmetica.
  • Onbewerkte voedsel veganisten: Veganisten die de voorkeur geven aan een dieet dat rijk is aan volwaardige voedingsmiddelen, zoals fruit, groenten, volkoren granen, peulvruchten, noten en zaden.
  • Junkfood veganisten:. Die sterk afhankelijk zijn van verwerkte veganistisch eten, zoals veganist vlees, patat, veganistisch bevroren produkten en veganistische desserts, zoals Oreo koekjes en non-roomijs.
  • Rauwe levensmiddelen veganisten: Dit zijn Veganisten die rauwe groenten, fruit, noten en zaden consumeren, alsmede levensmiddelen gekookt bij temperaturen onder 48 ° C(22).
  • Vetarm, rauw-voedsel veganisten: Ook wel bekend als fruitariërs, deze subgroep van rauwe veganisten eten vetrijke voedingsmiddelen, zoals noten, avocado’s en kokosnoten en baseert zich vooral op fruit. Soms andere planten worden ook gegeten in kleinere hoeveelheden.

Kortom: De belangrijkste soorten veganisme omvatten dieet, volwaardige voeding, junkfood, rauw voedsel of vetarme, rauwe veganistische veganisten.

Voedingsmiddelen die veganisten vermijden

Veganisten vermijden alle voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong. Deze omvatten:

  • Vlees.
  • Kip.
  • Vis .
  • Schaaldieren.
  • Eieren.
  • Zuivel.
  • Honing .

Bovendien vermijden veganisten voedingsmiddelen die ingrediënten bevatten die afkomstig zijn van dieren.

Dit omvat albumine, caseïne, karmijn, gelatine, melkzuur, pepsine, schellak, vitamine D3, wei of bepaalde E-nummers van dierlijke oorsprong.

Voedingsmiddelen die deze ingrediënten bevatten, kunnen sommige soorten bier en wijn , marshmallows, bepaalde gummy-snoepjes en kauwgom omvatten .

Kortom: Veganisten vermijden het eten van vlees, kip, vis, schelpdieren, eieren, zuivel, honing en andere producten die ingrediënten van dieren bevatten.

Voedingsmiddelen die veganisten kiezen om in plaats daarvan te eten

Het vermijden van dierlijke producten betekent niet dat je alleen moet overleven op groenten en tofu .

In feite zijn veel gangbare gerechten al veganistisch of kunnen ze gemakkelijk worden aangepast.

Enkele voorbeelden zijn bonen burrito’s, vegetarische burgers, tomaten pizza’s, smoothies, nacho’s met salsa en guacamole, hummus wraps, sandwiches en pastagerechten.

Vlees-gebaseerde voorgerechten worden over het algemeen vervangen door maaltijden die het volgende bevatten:

  • Bonen .
  • Linzen.
  • Tofu.
  • Seitan.
  • Tempeh.
  • Noten.
  • Zaden.

Zuivelproducten worden meestal vervangen door plantaardige melk. Roerei kan worden vervangen door scrambled tofu, terwijl rauwe eieren die worden gebruikt voor binding kunnen worden vervangen door lijnzaad of chiazaden in verschillende recepten.

Honing kan worden vervangen voor plantaardige zoetstoffen, zoals melasse of esdoorn of rijststroop. Bovendien hebben veganisten de neiging om een ​​verscheidenheid aan volkoren granen te consumeren , evenals een breed scala aan groenten en fruit. 

Tot slot kunnen veganisten ook kiezen uit een steeds groter wordende selectie kant-en-klare veganistische producten, waaronder veganistisch vlees, versterkte plantenmelk, veganistische kazen en zelfs veganistische versies van uw favoriete desserts.

Kortom: Veganisten eten een grote verscheidenheid aan plantaardige voedselbronnen, zoals bonen, linzen, noten, zaden, volkoren granen, fruit en groenten.

Tot slot

Veganisten zijn individuen die ervoor kiezen om het eten van dierlijke producten om ethische, gezondheids- of milieuredenen te vermijden — of een combinatie van deze drie.

In plaats daarvan eten ze verschillende soorten plantaardig voedsel, waaronder fruit, groenten, volkoren granen, peulvruchten, noten, zaden en producten die van deze voedingsmiddelen zijn gemaakt.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.