img

Wat mag je niet eten als je zwanger bent

2221 Views

Wat mag je niet eten als je zwanger bent

Zwangerschap is één van de belangrijkste en meest mooiste momenten in het leven van een vrouw.

Daarom is het belangrijker dan ooit om  gezonde voeding te eten.

Dit betekent aandacht voor wat je eet, en zorg ervoor om schadelijke voedingsmiddelen en dranken te vermijden.

Bepaalde voedingsmiddelen moeten zelden worden verbruikt, terwijl andere volledig moet worden vermeden.

Hier zijn 11 voedingsmiddelen en dranken om te vermijden of te minimaliseren tijdens de zwangerschap.

WIL JE MEER WETEN OVER JE ZWANGERSCHAP BEZOEK DEZE SITE

1.Vissen met kwikvergiftiging

Kwik is een zeer giftig element. Het heeft geen veilig niveau van blootstelling, en wordt meestal gevonden in vervuild water(1).

Bij hogere hoeveelheden kan het giftig zijn voor het zenuwstelsel, het immuunsysteem en de nieren (2).

Aangezien het wordt gevonden in vervuilde zeeën, kunnen grote vissen die in deze oceanen leven hoge hoeveelheid kwik opstapelen.

Daarom worden zwangere vrouwen geadviseerd om hun consumptie te beperken van hoge concentratie kwik in vis en niet meer dan 1-2 porties per maand.

Hoge concentratie kwik vis zijn onder andere(3, 4).

  • Haai.
  • Zwaardvis.
  • Koning makreel.
  • Tonijn (vooral witte tonijn).

Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle vissen veel kwik bevatten – slechts bepaalde soorten.

Het consumeren van low-kwik vis tijdens de zwangerschap is zeer gezond, en deze vissen kan worden gegeten tot 2 keer per week. Vette vis is rijk aan omega-3 vetzuren, die belangrijk voor de baby zijn.

Kortom: Zwangere vrouwen mogen geen hoge kwik vis meer eten meer dan 1-2 keer per maand. Dit omvat haai, zwaardvis, tonijn en makreel.

2. Geen rauwe vis

Rauwe vis vooral schaaldieren kan verschillende infecties veroorzaken. Deze omvatten norovirus, Vibrio, Salmonella, Listeria en parasieten(5, 6, 7).

Sommige van deze infecties hebben alleen invloed op de moeder, waardoor zei uitgedroogd en zwak voelt. Andere infecties kunnen worden doorgegeven aan de ongeboren baby met ernstige of zelfs dodelijke gevolgen(5, 6).

Zwangere vrouwen zijn bijzonder gevoelig voor Listeria infecties. In feite, zwangere vrouwen hebben tot 20 keer meer kans om besmet te raken met Listeria dan die niet zwangere vrouw(8).

Deze bacterie kan worden gevonden in de grond en in verontreinigd water of planten. Rauwe vis kan besmet raken tijdens de verwerking, zoals bij het roken of drogen van de vis.

Listeria kan worden doorgegeven aan het ongeboren kind via de placenta, zelfs als de moeder geen enige tekenen van de ziekte heeft. Dit kan leiden tot vroeggeboorte, miskraam, doodgeboorte en andere ernstige gezondheidsproblemen(9).

Zwangere vrouwen worden daarom geadviseerd om rauwe vis en schaaldieren te vermijden. Dit omvat vele sushi gerechten.

Kortom: Rauwe vis en schelpdieren kunnen worden besmet met bacteriën en parasieten. Sommige van deze kunnen nadelige gezondheidseffecten veroorzaken en schadelijk zijn voor zowel de moeder als het ongeboren kind.

3. Niet eten van rauw of bewerkt vlees

Vlees

Het eten van rauw of onvoldoende verhit vlees verhoogt het risico op besmetting van verschillende bacteriën.

Deze omvatten Toxoplasma, E. coli, Listeria en Salmonella(10, 11, 12, 13).

Bacteriën kunnen de gezondheid bedreigen van de ongeboren baby, wat kan leiden tot ernstige neurologische ziektes, waaronder mentale retardatie, blindheid, epilepsie en doodgeboorte(14).

Terwijl de meeste bacteriën worden aangetroffen op het oppervlak van hele stukken vlees, andere bacteriën kunnen zich bevinden in de spiervezels.

Enkele hele stukken vlees – zoals varkenshaasjes of ribeye van rund-, lams- en kalfsvlees – kan veilig worden geconsumeerd als goed gebakken.

Dit is echter alleen zolang het stuk vlees volledig is gebakken op de buitenkant. Gesneden vlees, ook hamburgers, gehakt,varkensvlees en gevogelte, mogen nooit rauw worden gegeten of halfgaar.

Hotdogs, vlees broodbeleg is ook van belang. Deze soorten vlees kunnen besmet raken met verscheidene bacteriën tijdens verwerking en het bewaren daarvan.

Zwangere vrouwen moeten geen bewerkt vlees producten consumeren, tenzij ze goed zijn verhit.

Kortom: Rauw of onvoldoende verhit vlees kan schadelijke bacteriën bevatten. Als algemene regel geldt dat vlees helemaal moet worden gebakken.

4. Rauwe eieren

Twee eieren, gebroken en Whole

Rauwe eieren kunnen besmet zijn met Salmonella.

Symptomen van Salmonella-infecties worden meestal alleen ervaren door de moeder.

Zij omvatten koorts, misselijkheid, braken, buikkrampen en diarree (15, 16).

Echter in zeldzame gevallen kan de infectie leiden tot krampen in de baarmoeder, wat leidt tot vroeggeboorte of doodgeboorte(17).

Voedingsmiddelen die gewoonlijk rauwe eieren bevatten zijn onder andere:

  • Licht gebakken roerei.
  • Gepocheerde eieren.
  • Hollandaise saus.
  • Zelfgemaakte mayonaise.
  • Salade dressings.
  • Zelfgemaakt ijs.
  • Cake glazuren.

De meeste commerciële producten die rauwe eieren bevatten worden gemaakt met gepasteuriseerde eieren en is veilig om te consumeren. Echter, je moet altijd het etiket lezen om er zeker van te zijn.

Zwangere vrouwen moeten altijd eieren koken of gebruik gepasteuriseerde eieren.

Kortom: Rauwe eieren kunnen besmet zijn met Salmonella, wat kan leiden tot ziekte en een verhoogd risico op vroeggeboorte of doodgeboorte.Gepasteuriseerde eieren kunnen worden gebruikt.

5. Orgaanvlees

Plaat met gekookte lever

Orgaanvlees is een rijke bron van verschillende voedingsstoffen.

Deze omvatten ijzer, vitamine B12, vitamine A en koper, die goed zijn voor een aanstaande moeder en haar kind.

Echter, het eten van te veel dierlijke vitamine A (voorgevormde vitamine A) wordt niet aanbevolen tijdens de zwangerschap.

Het kan leiden tot vitamine A toxiciteit, evenals abnormaal hoog koperen niveaus, die kunnen leiden tot aangeboren afwijkingen en lever toxiciteit(18, 19, 20).

Daarom moeten zwangere vrouwen orgaanvlees niet te vaak eten niet meer dan een keer per week.

Kortom: Orgaanvlees is een rijke bron van ijzer, vitamine B12, vitamine A en koper. Vitamine A en toxiciteit van koper te voorkomen, worden zwangere vrouwen geadviseerd om hun inname van orgaanvlees te beperken.

6. Cafeïne

Zwangere vrouw met koffie

Cafeïne is de meest gebruikte psychoactieve stof in de wereld, en zit vooral in koffie, thee, frisdrank en cacao(21, 22).

Zwangere vrouwen wordt algemeen geadviseerd om hun cafeïne inname te beperken tot minder dan 200 mg per dag, of ongeveer 2-3 koppen koffie.

Cafeïne wordt zeer snel geabsorbeerd en passeert gemakkelijk de placenta en foetus.

Omdat ongeboren baby’s en hun placenta niet het belangrijkste enzym nodig hebben om cafeïne te metaboliseren, kunnen hoge niveaus zich opbouwen (23, 24, 25).

Hoge inname van cafeïne tijdens de zwangerschap heeft aangetoond dat foetale groei kan beperken en het risico op laag geboortegewicht bij geboorte(26).

Laag geboortegewicht, gedefinieerd als minder dan 2,5 kg wordt geassocieerd met een verhoogd risico op doodgeboorte en een hoger risico op chronische ziekten op volwassen leeftijd, zoals diabetes type 2 en hartziekten(27, 28).

Kortom: Zwangere vrouwen moeten hun cafeïne-inname beperken tot 200 mg per dag, dat is ongeveer 2-3 kopjes koffie. Hoge inname van cafeïne tijdens de zwangerschap kan de foetale groei beperken en voor een laag geboortegewicht zorgen.

7. Kiemgroenten

Kiemgroenten waaronder alfalfa, radijs en taugé, kunnen besmet zijn met Salmonella(29).

In tegenstelling tot de meeste andere groenten, deze bacteriën kunnen binnendringen in de kiemzaden. Zij zijn derhalve bijna onmogelijk om ze eruit te wassen.

Om deze reden, worden zwangere vrouwen aangeraden om kiemgroenten helemaal te vermijden. Echter, spruiten zijn veilig te consumeren nadat ze zijn gekookt(30).

Kortom: Kiemgroenten kunnen worden besmet door bacteriën in de zaden. Zwangere vrouwen moeten  alleen gekookte spruitjes eten.

8. Ongewassen groeneten en fruit

Het oppervlak van ongewassen of ongeschild fruit en groenten kunnen besmet zijn met diverse bacteriën(31).

Deze omvatten Toxoplasma, E. coli, Salmonella en Listeria, die kan worden verkregen uit de bodem of door behandeling. Besmetting kan eigenlijk optreden op elk gewenst moment tijdens de productie, de oogst, verwerking, opslag en vervoer(29).

Bacteriën kunnen zowel voor de moeder als haar ongeboren baby schadelijk zijn. Een zeer gevaarlijke parasiet die op groenten en fruit kan zitten heet Toxoplasma.

De meerderheid van de mensen die Toxoplasmose krijgen hebben geen symptomen, terwijl anderen kunnen het gevoel alsof ze de griep hebben die een maand of langer duurt.

De meeste kinderen die besmet zijn met Toxoplasma terwijl ze nog in de baarmoeder zitten hebben geen symptomen bij de geboorte. Echter kunnen symptomen zoals blindheid of een verstandelijke handicap later in het leven wel ontwikkelen.

Terwijl je zwanger bent, is het zeer belangrijk om het risico van infectie door grondig afspoelen, schillen of koken van groenten en fruit te minimaliseren(29).

9. Ongepasteuriseerde melk, kaas en vruchtensap

Kaas

Ongepasteuriseerde melk en ongepasteuriseerde kaas kan een scala van schadelijke bacteriën bevatten, waaronder Listeria,Salmonella, E. coli en Campylobacter.

Hetzelfde geldt voor niet-gepasteuriseerde sap, die ook vatbaar zijn voor bacteriële infecties.

Deze infecties kunnen allemaal levensbedreigende consequenties hebben voor het ongeboren kind(32, 33, 34, 35, 36).

De bacteriën kunnen in de natuur voorkomen of veroorzaakt door besmetting tijdens het bewaren(36, 37).

Pasteurisatie is de meest effectieve manier om schadelijke bacteriën te doden zonder de voedingswaarde van de producten aan te tasten(38).

Om het risico op infecties te minimaliseren, worden zwangere vrouwen aangeraden om alleen gepasteuriseerde melk, kaas en vruchtensap te consumeren.

Kortom: Zwangere vrouwen moeten geen  ongepasteuriseerde melk, kaas of vruchtensap gebruiken, al deze voedingsmiddelen verhogen het risico van bacteriële infecties.

10. Alcohol

Zwangere vrouwen wordt geadviseerd om volledig te stoppen met het drinken van alcohol, omdat de kans op een miskraam en doodgeboorte toeneemt. Zelfs een kleine hoeveelheid kan negatief effect hebben op de ontwikkeling van de hersenen van je baby(39, 40, 41, 42).

Het kan ook leiden tot foetaal alcoholsyndroom. Dit syndroom gaat om gezichtsmisvormingen, hartafwijkingen en mentale retardatie(43, 44).

Aangezien er geen veilig niveau van alcohol is bewezen tijdens de zwangerschap, is het raadzaam om het helemaal te vermijden.

Kortom:Zwangere vrouwen moeten geen alcohol drinken. Het drinken van alcohol kan het risico op een miskraam, doodgeboorte en foetaal alcohol syndroom  verhogen.

11. Bewerkt junkfood

Junk food

Zwangerschap is een tijd van snelle groei.

Je lichaam heeft grotere hoeveelheden van vele essentiële voedingsstoffen nodig, waaronder eiwitten,foliumzuur en ijzer.

Maar zelfs al eet je voor twee” nu, je hoeft niet twee keer zoveel calorieën te eten. Je hoeft eigenlijk alleen maar  350-500 extra calorieën per dag nodig tijdens het tweede en derde trimester(45).

Een optimale zwangerschap dieet moet bestaan voornamelijk uit voedsel met veel voedingsstoffen om te voldoen aan de behoeften van de moeder en de opgroeiende kind.

Bewerkt junkfood is over het algemeen laag in voedingsstoffen en hoog in calorieën, suiker en toegevoegde vetten.

Wat nog meer, toegevoegd suiker is in verband gebracht met een sterk verhoogd risico op het ontwikkelen van een aantal ziekten, waaronder diabetes type 2 en hart- en vaatziekten(46, 47).

En, terwijl sommig gewichtstoename noodzakelijk is tijdens de zwangerschap, teveel gewichtstoename is gekoppeld aan veel complicaties en ziekten.

Deze omvatten een verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes en zwangerschap of geboorte complicaties.Het kan ook leiden tot een verhoogd risico van een kind met overgewicht(48, 49).

Dit zorgt ervoor dat de gezondheid op lange termijn problemen, omdat kinderen met overgewicht hebben veel meer kans op overgewicht als ze volwassen worden(50, 51, 52).

Kortom: Het eten van bewerkte voedingsmiddelen tijdens de zwangerschap kan het risico op gewichtstoename, zwangerschapsdiabetes en complicaties vergroten. Dit kan op lange termijn gevolgen hebben voor het kind.

Samenvatting

Juiste behandeling en hygiëne van het voedsel wordt altijd aanbevolen, vooral tijdens de zwangerschap.

Dit is echter niet altijd eenvoudig om te doen, omdat sommige levensmiddelen reeds besmet kunnen zijn wanneer je ze koopt.

Daarom is het het beste om het voedsel in deze lijst zoveel mogelijk te voorkomen. De gezondheid van de aanstaande moeder en haar ongeboren kind moet voorop staan.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text