img

11 te vermijden voedingsmiddelen en dranken tijdens de zwangerschap

2391 Views

11 te vermijden voedingsmiddelen en dranken tijdens de zwangerschap

Zwangerschap is één van de belangrijkste en meest mooiste momenten in het leven van een vrouw.

Daarom is het belangrijker dan ooit om  gezonde voeding te eten.

Dit betekent aandacht voor wat je eet, en ervoor zorgen dat je schadelijke voedingsmiddelen en dranken vermijdt.

Bepaalde voedingsmiddelen moeten slechts zelden worden geconsumeerd, terwijl andere voedingsmiddelen volledig moeten worden vermeden.

Hier zijn 11 voedingsmiddelen en dranken om te vermijden of te minimaliseren tijdens de zwangerschap.

WIL JE MEER WETEN OVER JE ZWANGERSCHAP BEZOEK DEZE SITE

1.Kwikrijke vis

Kwik is een zeer giftig element. Het heeft geen bekend veilig niveau van blootstelling en wordt meestal aangetroffen in vervuild water(1).

In grotere hoeveelheden kan het giftig zijn voor het zenuwstelsel, het immuunsysteem en de nieren (2).

Omdat het wordt aangetroffen in vervuilde zeeën, kunnen grote vissen die in deze oceanen leven, grote hoeveelheden kwik accumuleren.

Daarom worden zwangere vrouwen geadviseerd om hun consumptie van kwikrijke vis te beperken tot niet meer dan 1-2 porties per maand

Hoogwaardige kwikvissen zijn onder andere:(3, 4).

  • Haai.
  • Zwaardvis.
  • Koning makreel.
  • Tonijn (vooral witte tonijn).

Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle vissen rijk zijn aan kwik – alleen bepaalde soorten.

Het consumeren van kwikarme vis tijdens de zwangerschap is erg gezond, en deze vis kan tot 2 keer per week worden gegeten. Vette vis heeft een hoog gehalte aan omega-3-vetzuren belangrijk voor de baby.

Kortom: Zwangere vrouwen mogen geen kwikvis meer dan 1-2 keer per maand eten. Dit omvat haaien, zwaardvis, tonijn en makreel.

2. Niet-gaar of rauwe vis

Rauwe vis vooral schaaldieren, kan verschillende infecties veroorzaken. Deze omvatten norovirus, Vibrio , Salmonella , Listeria en parasieten(5, 6, 7).

Sommige van deze infecties hebben alleen invloed op de moeder, waardoor ze uitgedroogd en zwak blijft. Andere infecties kunnen worden doorgegeven aan de ongeboren baby met ernstige of zelfs dodelijke gevolgen(5, 6).

Vooral zwangere vrouwen zijn gevoelig voor Listeria- infecties. Zwangere vrouwen hebben zelfs tot 20 keer meer kans besmet te raken Listeria dan die niet zwangere vrouw(8).

Deze bacterie kan worden aangetroffen in de bodem en vervuild water of planten. rauw vis kan tijdens de verwerking worden geïnfecteerd, inclusief roken of drogen.

Listeria kan via de placenta aan een ongeboren baby worden doorgegeven, zelfs als de moeder geen tekenen van ziekte vertoont. Dit kan leiden tot voortijdige bevalling, miskraam, doodgeboorte en andere ernstige gezondheidsproblemen(9).

Zwangere vrouwen worden daarom geadviseerd om rauwe vis en schaaldieren te vermijden. Dit omvat veel sushi gerechten.

Kortom: Rauwe vis en schaaldieren kunnen besmet zijn met bacteriën en parasieten. Sommige hiervan kunnen schadelijke gevolgen voor de gezondheid hebben en zowel de moeder als de ongeboren baby schaden.

3. Ongekookt, rauw en verwerkt vlees

Het eten van niet-gekookt of rauw vlees verhoogt het risico op infectie van verschillende bacteriën of parasieten.

Deze omvatten Toxoplasma, E. coli, Listeria en Salmonella(10, 11, 12, 13).

Bacteriën kunnen de gezondheid van de ongeboren baby bedreigen, mogelijk leidend tot doodgeboorte of ernstige neurologische aandoeningen, waaronder mentale retardatie, blindheid en epilepsie (14).

Hoewel de meeste bacteriën op het oppervlak van hele stukken vlees worden aangetroffen, kunnen er andere bacteriën in de spiervezels achterblijven.

Sommige hele stukken vlees – zoals varkenshaasjes of ribeye van rund-, lams- en kalfsvlees – kan veilig zijn om te consumeren als het niet helemaal gaar is.

Dit is echter alleen zo lang als het stuk vlees geheel of ongesneden is en aan de buitenkant volledig gaar is. Gesneden vlees, inclusief vleespasteitjes, hamburgers, gehakt vlees,varkensvlees en gevogelte, mag nooit rauw of niet gaar worden gegeten.

Hotdogs, vlees broodbeleg zijn ook zorgwekkend. Deze soorten vlees kunnen tijdens de verwerking of opslag worden besmet met verschillende bacteriën.

Zwangere vrouwen mogen geen bewerkt vlees producten consumeren, tenzij ze goed zijn verhit.

Kortom: Rauw of onvoldoende verhit vlees kan schadelijke bacteriën bevatten. Als algemene regel geldt dat vlees helemaal moet worden gekookt.

4. Rauwe eieren

Rauwe eieren kunnen besmet zijn met Salmonella.

Symptomen van Salmonella-infecties worden meestal alleen door de moeder ervaren.

Ze omvatten koorts, misselijkheid, braken, maagkrampen en diarree (15, 16).

In zeldzame gevallen kan de infectie echter krampen in de baarmoeder veroorzaken, die tot vroeggeboorte of doodgeboorte kan leiden(17).

Voedingsmiddelen die vaak rauwe eieren bevatten, zijn onder andere:

  • Licht gebakken roerei.
  • Gepocheerde eieren.
  • Hollandaise saus.
  • Zelfgemaakte mayonaise.
  • Salade dressings.
  • Zelfgemaakt ijs.
  • Cake glazuren.

De meeste commerciële producten die rauwe eieren bevatten, zijn gemaakt met gepasteuriseerde eieren en zijn veilig om te consumeren. Je moet echter altijd lees het etiket om zeker te zijn.

Zwangere vrouwen moeten eieren altijd goed koken of gepasteuriseerde eieren gebruiken.

Kortom: Rauwe eieren kunnen besmet zijn Salmonella , wat kan leiden tot ziekte en een verhoogd risico op vroeggeboorte of doodgeboorte. Gepasteuriseerde eieren kunnen in plaats daarvan worden gebruikt.

5. Orgaanvlees

Orgaanvlees is een rijke bron van verschillende voedingsstoffen.

Deze omvatten ijzer, vitamine B12, vitamine A en koper, die allemaal goed zijn voor een aanstaande moeder en haar kind.

Het eten van te veel dierlijke vitamine A (voorgevormde vitamine A) wordt echter niet aanbevolen tijdens de zwangerschap.

Het kan vitamine A-toxiciteit veroorzaken, evenals abnormaal hoge kopergehaltes, wat kan leiden tot aangeboren afwijkingen en levertoxiciteit(18, 19, 20).

Daarom mogen zwangere vrouwen niet vaker orgaanvlees eten dan één keer per week.

Kortom: Orgaanvlees is een rijke bron van ijzer, vitamine B12, vitamine A en koper. Om vitamine A- en koperstoxiciteit te voorkomen, wordt zwangere vrouwen geadviseerd om hun inname van orgaanvlees te beperken.

6. Cafeïne

Cafeïne is de meest gebruikte psychoactieve stof in de wereld, en zit vooral in koffie, thee, frisdrank en cacao(21, 22).

Zwangere vrouwen wordt algemeen geadviseerd om hun cafeïne inname te beperken tot minder dan 200 mg per dag, of ongeveer 2-3 koppen koffie.

Cafeïne wordt zeer snel geabsorbeerd en passeert gemakkelijk de placenta en foetus.

Omdat ongeboren baby’s en hun placenta’s niet het belangrijkste enzym hebben dat nodig is om cafeïne te metaboliseren, kunnen hoge niveaus ontstaan(23, 24, 25).

Hoge inname van cafeïne tijdens de zwangerschap heeft aangetoond dat het de groei van de foetus beperkt en het risico van een laag geboortegewicht bij de bevalling verhoogt (26).

Een laag geboortegewicht, gedefinieerd als minder dan  2,5 kg, is geassocieerd met een verhoogd risico op kindersterfte en een hoger risico op chronische ziekten op volwassen leeftijd, zoals diabetes type 2 en hartziekten(27, 28).

Kortom: Zwangere vrouwen moeten hun cafeïne-inname beperken tot 200 mg per dag, dat is ongeveer 2-3 kopjes koffie. Een hoge inname van cafeïne tijdens de zwangerschap kan de groei van de foetus beperken en een laag geboortegewicht veroorzaken.

7. Kiemgroenten

Kiemgroenten waaronder alfalfa, radijs en taugé, kunnen besmet zijn met Salmonella(29).

In tegenstelling tot de meeste andere groenten, deze bacteriën kunnen binnendringen in de kiemzaden. Ze zijn daarom bijna onmogelijk om ze eruit te wassen.

Om deze reden worden zwangere vrouwen geadviseerd om kiemgroenten helemaal te vermijden. Spruiten zijn echter veilig om te consumeren nadat ze zijn gekookt (30).

Kortom: Kiemgroenten kunnen besmet zijn met bacteriën in de zaden. Zwangere vrouwen mogen alleen gekookte spruiten eten.

8. Ongewassen groenten en fruit

Het oppervlak van ongewassen of ongeschild fruit en groenten kunnen besmet zijn met verschillende bacteriën en parasieten(31).

Deze omvatten Toxoplasma, E. coli, Salmonella en Listeria, die kan worden verkregen uit de bodem of door behandeling. Besmetting kan op elk moment optreden tijdens productie, oogst, verwerking, opslag, transport of verkoop(29).

Bacteriën kunnen zowel de moeder als haar ongeboren baby schaden. Een zeer gevaarlijke parasiet die op groenten en fruit kan blijven hangen, wordt genoemd Toxoplasma .

De meerderheid van de mensen die Toxoplasmose krijgen, heeft geen symptomen, terwijl anderen het gevoel kunnen hebben dat ze de griep hebben die een maand of langer aanhoudt.

De meeste baby’s die besmet zijn met Toxoplasma, terwijl het nog in de baarmoeder zit, heeft geen symptomen bij de geboorte. Symptomen zoals blindheid of verstandelijke handicaps kunnen zich later in het leven echter ontwikkelen.

Bovendien heeft een klein percentage van de geïnfecteerde pasgeborenen ernstige oog- of hersenbeschadiging bij de geboorte.

Terwijl je zwanger bent, is het erg belangrijk om het risico op infectie te minimaliseren door fruit en groenten grondig af te spoelen, te schillen of het koken van groenten en fruit(29).

9. Ongepasteuriseerde melk, kaas en vruchtensap

Ongepasteuriseerde melk en ongepasteuriseerde kaas kan een scala van schadelijke bacteriën bevatten, waaronder Listeria,Salmonella, E. coli en Campylobacter.

Hetzelfde geldt voor ongepasteuriseerd sap, dat ook gevoelig is voor bacteriële infecties.

Deze infecties kunnen allemaal levensbedreigende gevolgen hebben voor een ongeboren baby(32, 33, 34, 35, 36).

De bacteriën kunnen van nature voorkomen, of worden veroorzaakt door contaminatie tijdens het verzamelen of opslaan(36, 37).

Pasteurisatie is de meest effectieve manier om schadelijke bacteriën te doden, zonder de voedingswaarde van de producten te veranderen(38).

Om het risico op infecties te minimaliseren, wordt zwangere vrouwen aangeraden om alleen gepasteuriseerde melk, kaas en vruchtensap te consumeren.

Kortom: Zwangere vrouwen mogen geen ongepasteuriseerde melk, kaas of vruchtensap consumeren, omdat deze voedingsmiddelen het risico op bacteriële infecties verhogen.

10. Alcohol

Zwangere vrouwen worden geadviseerd om volledig te stoppen met het drinken van alcohol,  omdat het het risico op een miskraam en doodgeboorte vergroot. Zelfs een kleine hoeveelheid kan de ontwikkeling van de hersenen van uw baby negatief beïnvloeden(39, 40, 41, 42).

Het kan ook het foetaal alcoholsyndroom veroorzaken. Dit syndroom omvat gezichtsvervormingen, hartafwijkingen en mentale retardatie(43, 44).

Omdat tijdens de zwangerschap niet bewezen is dat alcohol veilig is, is het aan te raden het geheel te vermijden.

Kortom:Zwangere vrouwen mogen geen alcohol drinken. Het drinken van alcohol kan het risico op miskraam, doodgeboorte en foetaal alcoholsyndroom verhogen.

11. Verwerkte ongewenste voedingsmiddelen

Zwangerschap is een tijd van snelle groei.

Je lichaam heeft grotere hoeveelheden van vele essentiële voedingsstoffen nodig, waaronder eiwitten,foliumzuur en ijzer.

Maar ook al ben je nu “aan het eten voor twee”, je hebt niet twee keer zoveel calorieën nodig. Je hebt eigenlijk alleen maar ongeveer 350-500 extra calorieën per dag nodig tijdens het tweede en derde trimester (45).

Een optimaal zwangerschapsdieet moet voornamelijk bestaan ​​uit onbewerkte voedingsmiddelen, met voldoende voedingsstoffen om aan de behoeften van de moeder en het opgroeiende kind te voldoen.

Verwerkt junkfood is over het algemeen arm aan voedingsstoffen en rijk aan calorieën, suiker en toegevoegde vetten.

Bovendien is toegevoegde suiker in verband gebracht met een dramatisch verhoogd risico op het ontwikkelen van verschillende ziekten, waaronder diabetes type 2 en hartziekten(46, 47).

En, terwijl sommige gewichtstoename noodzakelijk is tijdens de zwangerschap, overgewicht is in verband gebracht met veel complicaties en ziekten.

Deze omvatten een verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes en zwangerschaps- of geboortecomplicaties. Het kan ook het risico op een kind met overgewicht vergroten(48, 49).

Dit veroorzaakt gezondheidskwesties op de lange termijn, omdat kinderen met overgewicht veel meer kans hebben op overgewicht als ze volwassen worden(50, 51, 52).

Kortom: Het van bewerkte voedingsmiddelen tijdens de zwangerschap kan het risico op overgewichtstijging, zwangerschapsdiabetes en complicaties verhogen. Dit kan gevolgen hebben voor de gezondheid op lange termijn voor het kind.

Tot slot

Een juiste behandeling en hygiëne van voedsel wordt altijd aanbevolen, vooral tijdens de zwangerschap

Dit is echter niet altijd gemakkelijk om te doen, omdat sommige voedingsmiddelen mogelijk al besmet zijn wanneer u ze koopt.

Om deze reden is het het beste om het voedsel op deze lijst zoveel mogelijk te vermijden. De gezondheid van de aanstaande moeder en haar ongeboren kind moet op de eerste plaats komen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × vijf =

It is main inner container footer text