wat te doen tegen misselijkheid

17 Natuurlijke manieren om wat te doen tegen misselijkheid

Misselijkheid is iets wat de meeste mensen wel kennen. Het is niet prettig en kan optreden in verschillende situaties, zoals zwangerschap en tijdens het reizen.

Anti-misselijkheid geneesmiddelen worden vaak gebruikt om het te verlichten. Helaas kunnen dergelijke medicijnen negatieve neveneffecten hebben, zoals slaperigheid.

Hier zijn 17 natuurlijke middeltjes om wat tegen misselijkheid te doen zonder gebruik van medicijnen.

1. Eet Gember

Gember is een populaire natuurlijke remedie die gewoonlijk wordt gebruikt om misselijkheid te behandelen.

De manier waarop het werkt is nog niet volledig begrepen. Deskundigen zijn echter van mening dat verbindingen in gember op een vergelijkbare manier kunnen werken als geneesmiddelen tegen misselijkheid (12)

In feite zijn verschillende studies het erover eens dat gember effectief is in het verminderen van misselijkheid in verschillende situaties.

Gember consumeren kan bijvoorbeeld een effectieve manier zijn om misselijkheid te verminderen tijdens de zwangerschap(3, 4, 5, 6).

Gember kan ook effectief zijn bij het verminderen van de misselijkheid bij mensen na chemotherapie of een operatie ervaring(2, 7, 8, 9).

Sommige studies melden zelfs dat gember even effectief is als sommige voorgeschreven medicijnen, met minder negatieve bijwerkingen (10, 11).

Er is geen consensus over de meest effectieve dosering, maar de meeste van de bovenstaande onderzoeken gaven de deelnemers 0,5 tot 1,5 gram gedroogde gemberwortel per dag.

Gebruik van gember is voor de meeste mensen veilig. Het is echter mogelijk dat u uw gember inname moet beperken als u vatbaar bent voor lage bloeddruk of een laag bloedglucosegehalte of als u bloedverdunners gebruikt (1).

Sommige deskundigen twijfelen ook aan de veiligheid van het eten van gedroogde gember tijdens de zwangerschap (1).

Hoewel er slechts een klein aantal onderzoeken naar gember is, is er een laag risico op bijwerkingen bij gezonde zwangere vrouwen. De meeste deskundigen achten gember een veilige, doeltreffende remedie tijdens de zwangerschap(3, 12, 13, 14).

Kortom: Een dagelijkse dosis gember kan een effectief alternatief voor anti-misselijkheid geneesmiddel zijn. Bijvoorbeeld tijdens zwangerschap en na chemotherapie of een operatie.

2. Munt aromatherapie

Munt aromatherapie is een ander alternatief wat waarschijnlijk zal helpen uw misselijkheid te verminderen.

Een studie onderzocht de effecten bij vrouwen die net waren bevallen.

Degenen die zijn blootgesteld aan een muntgeur beoordeelden hun misselijkheidsniveau aanzienlijk lager dan degenen die anti-misselijkheidstherapie kregen of een placebo (15).

In een ander onderzoek was muntaromatherapie in 57% van de gevallen effectief tegen misselijkheid (16).

In een derde onderzoek verminderde het gebruik van een inhalator met muntolie bij het begin van misselijkheid de symptomen – binnen twee minuten na de behandeling – in 44% van de gevallen (17).

Sommigen stellen dat nippen aan een kopje muntthee vergelijkbare anti-misselijkheidseffecten kan hebben. Maar terwijl je weinig te verliezen hebt door muntthee een kans te geven, zijn er momenteel geen studies die de effectiviteit ervan bevestigen.

Muntolie genomen in de vorm van pillen heeft gemengde resultaten opgeleverd. Sommige onderzoeken laten voordelen zien, andere vinden geen effecten (1819).

Bovendien bestaat er weinig informatie over de veiligheid van het innemen van muntolie.

Om deze reden zijn er meer onderzoeken naar muntpillen nodig voordat sterke conclusies kunnen worden getrokken. Ruikende muntolie moet echter volkomen veilig zijn en bij ongeveer de helft van de mensen werken.

Kortom: Het ruiken aan muntolie bij het begin van misselijkheid kan helpen uw symptomen te verminderen.

3. Probeer acupunctuur of acupressuur

Acupunctuur en acupressuur zijn twee technieken vaak gebruikt in traditionele Chinese geneeskunde voor de behandeling van misselijkheid en braken.

Tijdens acupunctuur worden dunne naalden ingebracht op specifieke punten in het lichaam. Acupressuur wil dezelfde punten van het lichaam stimuleren, maar maakt gebruik van druk in plaats van naalden.

Beide technieken stimuleren zenuwvezels, die signalen doorgeven aan de hersenen en het ruggenmerg. Van deze signalen wordt gedacht dat ze de misselijkheid kunnen verminderen (2021).

Twee recente beoordelingen melden bijvoorbeeld dat acupunctuur en acupressuur het risico op misselijkheid na een operatie met 28-75% verminderen (2223).

Bovendien laten onderzoeken zien dat beide vormen even effectief zijn als anti-misselijkheid medicijnen om de symptomen te verminderen, met vrijwel geen negatieve bijwerkingen (23).

Evenzo vermelden twee andere beoordelingen dat acupressuur de ernst van misselijkheid en het risico op het ontwikkelen ervan na chemotherapie verlaagt (2425).

Er zijn ook aanwijzingen dat acupunctuur misselijkheid tijdens de zwangerschap kan verminderen, maar hiervoor is meer onderzoek nodig (26).

De meeste onderzoeken die een voordeel rapporteren, stimuleerden het Neiguan acupunctuurpunt, ook wel bekend als de P6 (27).

U kunt deze zenuw in je eentje stimuleren door simpelweg het plaatsen van uw duim 2-3 vingers op de binnenkant van je pols, tussen de twee prominente pezen.

Wanneer gevonden druk het naar beneden met je duim ongeveer 1 minuut voordat u dezelfde procedure op je andere arm herhaalt. Herhaal deze stappen indien nodig.

Kortom: Acupunctuur en acupressuur zijn twee wetenschappelijk bewezen technieken om misselijkheid te verminderen.

4. Plak van een citroen

Citrusgeuren, zoals die van een vers gesneden citroen, kunnen misselijkheid bij zwangere vrouwen helpen verminderen.

In één onderzoek werd een groep van 100 zwangere vrouwen geïnstrueerd om etherische oliën van citroen of amandel in te ademen zodra ze misselijkheid voelden.

Aan het einde van de 4-daagse studie, die in de groep van citroen waardeerden hun misselijkheid tot 9% lager dan die met een placebo van amandelolie(28).

Het plakje citroen kan op een vergelijkbare manier werken, omdat het helpt de etherische oliën in de lucht vrij te maken. Een flesje citroen etherische olie kan een praktisch alternatief zijn om te gebruiken als u niet thuis bent.

Kortom: Citrusgeuren van een vers gesneden citroen of van essentiële oliën, kunnen helpen zwangerschapsmisselijkheid te verminderen.

5. Beheers uw ademhaling

Langzaam en diep ademen kan ook helpen om misselijkheid te verminderen.

In één onderzoek probeerden onderzoekers te bepalen welke geur van aromatherapie het meest effectief was om misselijkheid na een operatie te verminderen.

Ze instrueerden de deelnemers om langzaam door de neus in te ademen en driemaal door de mond te ademen, terwijl ze werden blootgesteld aan verschillende geuren (29).

Alle deelnemers inclusief die in de placebogroep meldden een afname van misselijkheid. Hierdoor vermoedden de onderzoekers dat de gecontroleerde ademhaling de verbetering mogelijk heeft gemaakt (29).

In een tweede onderzoek bevestigden onderzoekers dat aromatherapie en gecontroleerde ademhaling zowel autonoom misselijkheid kan verlichten. In deze studie verminderde de gecontroleerde ademhaling het in 62% van de gevallen (16).

Kortom: Specifieke gecontroleerde ademtechnieken zijn een gratis en effectief huismiddeltje tegen misselijkheid.

6. Gebruik bepaalde kruiden

Verschillende kruiden zijn populaire huismiddeltjes die vaak worden aanbevolen om misselijkheid tegen te gaan.

De meeste van deze specerijen worden alleen ondersteund door anekdotisch bewijs. De misselijkheid bestrijdende kracht van deze drie kruiden wordt echter ondersteund door wetenschappelijk bewijs:

  • Venkelpoeder: Kan menstruele symptomen verminderen, waaronder misselijkheid(30).
  • Kaneel: kan de ernst van misselijkheid verminderen die vrouwen tijdens de menstruatie ervaren (31).
  • Komijn extract: Kan helpen bij het verbeteren van symptomen zoals buikpijn, misselijkheid, obstipatie en diarree bij personen met PDS (32).

Hoewel deze drie kruiden misselijkheid bij bepaalde individuen kunnen helpen verlichten. Zijn ​​er maar weinig onderzoeken gedaan en er zijn er meer nodig voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken.

Het is ook vermeldenswaard dat de studies hierboven doses gebruikten variërend van 180-420 mg per dag. Deze mega-doses zijn moeilijk te bereiken door normaal dagelijks gebruik van deze kruiden.

Kortom: Bepaalde kruiden kunnen met succes de frequentie of ernst van misselijkheid verminderen. Er kunnen echter grote doses nodig zijn en meer studies zijn nodig om deze effecten te bevestigen.

7. Probeer je spieren te ontspannen

Het ontspannen van je spieren kan misselijkheid helpen verlichten.

Een techniek die mensen hebben gebruikt om dit effect te bereiken, staat bekend als progressieve spierrelaxatie (PMR). Het vereist dat mensen hun spieren spannen en ontspannen in een doorlopende reeks om lichamelijke en geestelijke ontspanning te bereiken (33).

Een recente beoordeling wees uit dat PMR een effectieve manier is om de ernst van misselijkheid als gevolg van chemotherapie te verminderen (34).

Een andere manier om spierspanning te verlichten is door middel van massage.

In één onderzoek kreeg een groep chemotherapie patiënten gedurende hun behandeling een massage van 20 minuten van de onderarm of het onderbeen.

Vergeleken met degenen die geen massage kregen, hadden de gemasseerde deelnemers ongeveer 24% minder kans om later misselijk te worden (35).

Kortom: Ontspannen van je spieren, door middel van massage of PMR-technieken, kan misselijkheid helpen verlichten.

8. Neem een ​​vitamine B6 supplement

Vitamine B6 wordt in toenemende mate aanbevolen als een alternatieve behandeling voor zwangere vrouwen die de voorkeur geven aan het vermijden van anti-misselijkheid medicijnen.

Verschillende studies melden dat supplementen van vitamine B6, ook bekend als pyridoxine, die misselijkheid tijdens de zwangerschap met succes verminderen(36, 37, 38, 39).

Om deze reden suggereren verschillende deskundigen dat het nemen van vitamine B6-supplementen tijdens de zwangerschap een eerstelijnsbehandeling is tegen milde misselijkheid(40, 41).

Vitamine B6-doses tot 200 mg per dag worden over het algemeen als veilig beschouwd tijdens de zwangerschap en produceren vrijwel geen bijwerkingen. Daarom is deze alternatieve therapie misschien het proberen waard (4142).

Desalniettemin zijn er niet veel studies over dit onderwerp geweest en sommige rapporteren geen effecten (1243).

Kortom: Voor zwangere vrouwen die misselijkheid ervaren, is vitamine B6 een veilig en mogelijk effectief alternatief voor anti-misselijkheidstherapie.

9-17. Extra tips om misselijkheid te verminderen

Naast de bovenstaande tips kunnen enkele andere aanbevelingen de kans op misselijkheid verminderen of de symptomen verlichten. De meest gebruikelijke zijn (4445):

  1. Vermijd gekruid of vet voedsel: Een saaier dieet bestaande uit voedingsmiddelen zoals bananen, rijst, appelmoes, crackers of gebakken aardappelen kan misselijkheid verlichten en de kans verkleinen van een maagklachten.
  2. Eiwit toevoegen aan uw maaltijden: Eiwitrijke maaltijden kunnen helpen tegen misselijkheid beter dan maaltijden die veel vet of koolhydraten bevatten(46).
  3. Vermijd grote maaltijden: Kiezen voor kleinere, vaker voorkomende maaltijden als u zich misselijk voelt, kan uw symptomen verminderen.
  4. Blijf rechtop nadat u gegeten heeft: Sommige mensen hebben meer kans op reflux of worden misselijk als ze binnen 30 tot 60 minuten na een maaltijd liggen.
  5. Vermijd het drinken bij de maaltijden. Drinken van vloeistoffen bij een maaltijd kan gevoelens van volheid doen toenemen, wat bij sommige mensen de misselijkheid kan verergeren.
  6. Blijf gehydrateerd: Uitdroging kan misselijkheid verergeren. Als je misselijkheid gepaard gaat met braken, vervang dan je verloren vocht door elektrolytrijke vloeistoffen zoals mineraalwater of een sportdrank.
  7. Vermijd sterke geuren: Deze kunnen misselijkheid verergeren, vooral tijdens de zwangerschap.
  8. Vermijd ijzer supplementen: zwangere vrouwen met een normaal ijzerniveau moeten tijdens het eerste trimester geen ijzersupplementen gebruiken omdat ze het gevoel van misselijkheid kunnen verergeren(47)
  9. Bewegen: Aerobics en yoga kunnen bijzonder nuttige manieren zijn om misselijkheid bij sommige personen te verminderen (4849).

Het is vermeldenswaard dat de meeste van de laatste tips alleen worden ondersteund door anekdotisch bewijs. Dat gezegd hebbende, vormen ze weinig risico en kan het zinvol zijn om het eens te proberen.

Kortom: De bovenstaande tips kunnen misselijkheid voorkomen of verlichten, op basis van anekdotisch bewijs. De meeste van deze behandelingen zijn niet onderzocht.

Tot slot

Misselijkheid kan gebeuren in veel situaties en vaak voel je je verschrikkelijk.

De natuurlijke bovenstaande tips kunnen misselijkheid helpen verminderen zonder medicijnen te gebruiken.

Dat gezegd hebbende, als uw misselijkheid aanhoudt, moet u zeker aanvullend advies inwinnen bij uw arts of therapeut.