Misselijkheid is iets wat de meeste mensen kennen. Het is nooit prettig en kan zich in verschillende situaties voordoen, waaronder zwangerschap en tijdens het reizen.

Anti-misselijkheid geneesmiddelen worden vaak gebruikt om het te verlichten. Helaas kunnen dergelijke medicijnen negatieve neveneffecten hebben, zoals slaperigheid.

Hier zijn 17 natuurlijke middeltjes om wat tegen misselijkheid te doen zonder gebruik van medicijnen.

1. Eet Gember

Gember is een populaire natuurlijke remedie die vaak gebruikt wordt om misselijkheid te behandelen.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

De manier waarop het werkt is nog niet volledig begrepen. Deskundigen zijn echter van mening dat verbindingen in gember op dezelfde manier kunnen werken als medicijnen tegen misselijkheid(12)

In feite zijn verschillende studies het erover eens dat gember effectief is in het verminderen van misselijkheid in verschillende situaties.

Gember consumeren kan bijvoorbeeld een effectieve manier zijn om misselijkheid te verminderen tijdens de zwangerschap(3, 4, 5, 6).

Gember kan ook effectief zijn bij het verminderen van de misselijkheid die mensen vaak ervaren na een chemotherapeutische behandeling of een operatie(2, 7, 8, 9).

Sommige studies melden zelfs dat gember even effectief is als sommige voorgeschreven medicijnen, met minder negatieve bijwerkingen (10, 11).

Er is geen eenduidigheid over de meest effectieve dosering, maar de meeste van de bovenstaande studies hebben de deelnemers 0,5 tot 1,5 gram gedroogde gemberwortel per dag gegeven.

Gebruik van gember is voor de meeste mensen veilig. Het is echter mogelijk dat u uw gemberinname moet beperken als u last heeft van een lage bloeddruk of een lage bloedsuikerspiegel, of als u bloedverdunners gebruikt.(1).

Sommige deskundigen twijfelen ook aan de veiligheid van het eten van gedroogde gember tijdens de zwangerschap (1).

Hoewel er slechts een klein aantal studies over gember is uitgevoerd, melden de studies bij gezonde zwangere vrouwen een laag risico op bijwerkingen. Zodoende beschouwen de meeste deskundigen gember als een veilige, effectieve remedie tijdens de zwangerschap(3, 12, 13, 14).

Kortom: Een dagelijkse dosis gember kan een effectief alternatief zijn voor anti-misselijkheidsmedicijnen in verschillende situaties, ook tijdens de zwangerschap en na chemotherapie of een operatie.

2. Aromatherapie met pepermunt

Pepermunt aromatherapie is een ander alternatief om misselijkheid te verminderen.

Een studie beoordeelde de effecten bij vrouwen die net bevallen waren van een keizersnede.

Die blootgesteld werden aan een pepermuntgeur schatten hun niveau van misselijkheid beduidend lager dan die bepaalde anti – misselijkheidsmedicijnen of een placebo.(15).

In een ander onderzoek was aromatherapie met pepermunt effectief bij het verminderen van misselijkheid in 57% van de gevallen(16).

In een derde studie heeft het gebruik van een inhalator met pepermuntolie bij het begin van de misselijkheid in 44% van de gevallen – binnen twee minuten na de behandeling – de symptomen verminderd.(17).

Sommigen stellen voor dat het drinken van een kopje muntthee soortgelijke anti-misselijkheidseffecten kan hebben. Maar terwijl je weinig te verliezen hebt door muntthee te proberen, zijn er momenteel geen studies die de effectiviteit ervan bevestigen.

Pepermuntolie in pilvorm heeft wisselend resultaat opgeleverd. Sommige studies tonen voordelen aan, terwijl andere geen effecten vinden.(1819).

Bovendien bestaat er weinig informatie over de veiligheid van het innemen van pepermuntolie.

Om deze reden zijn meer studies over pepermuntpillen nodig voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken. Het ruiken aan pepermuntolie zou echter volkomen veilig moeten zijn en lijkt bij ongeveer de helft van de mensen te werken.

Kortom: Het ruiken aan pepermuntolie bij het begin van de misselijkheid kan helpen uw symptomen te verminderen.

3. Probeer acupunctuur of acupressuur

Acupunctuur en acupressuur zijn twee technieken die in de traditionele Chinese geneeskunde vaak worden gebruikt om misselijkheid en braken te behandelen.

Tijdens de acupunctuur worden dunne naalden op specifieke punten op het lichaam ingebracht. Acupressuur heeft tot doel dezelfde punten van het lichaam te stimuleren, maar gebruikt hiervoor drukpunten in plaats van naalden.

Beide technieken stimuleren de zenuwen, die signalen naar de hersenen en het ruggenmerg doorgeven. Deze signalen worden verondersteld om de mogelijkheid te hebben om misselijkheid te verminderen(2021).

Twee recente beoordelingen melden bijvoorbeeld dat acupunctuur en acupressuur het risico op misselijkheid na een operatie met 28-75% te verminderen (2223).

Bovendien laten onderzoeken zien dat beide vormen even effectief zijn als anti-misselijkheidsmedicijnen om de symptomen te verminderen, met vrijwel geen negatieve bijwerkingen(23).

Evenzo vermelden twee andere beoordelingen dat acupressuur de ernst van misselijkheid en het risico op het ontwikkelen ervan na chemotherapie verlaagt (2425).

Er zijn ook aanwijzingen dat acupunctuur misselijkheid tijdens de zwangerschap kan verminderen, maar hiervoor is meer onderzoek nodig (26).

De meeste onderzoeken die een voordeel rapporteren, stimuleerden het Neiguan acupunctuurpunt, ook wel bekend als de P6 (27).

U kunt deze zenuw in je eentje stimuleren door simpelweg het plaatsen van uw duim 2-3 vingers op de binnenkant van je pols, tussen de twee prominente pezen.

Wanneer gevonden druk het naar beneden met je duim ongeveer 1 minuut voordat u dezelfde procedure op je andere arm herhaalt. Herhaal deze stappen indien nodig.

Kortom: Acupunctuur en acupressuur zijn twee wetenschappelijk bewezen technieken om misselijkheid te verminderen.

4. Plak van een citroen

Citrusachtige geuren, zoals die van een vers gesneden citroen, kunnen helpen de misselijkheid bij zwangere vrouwen te verminderen.

In één studie kreeg een groep van 100 zwangere vrouwen de opdracht om etherische oliën van citroen of amandelen in te ademen zodra ze misselijkheid voelden.

Aan het einde van de 4-daagse studie schatten degenen in de citroengroep hun misselijkheid tot 9% lager dan die van de amandelolie-placebo(28).

Een plakje citroen kan op een vergelijkbare manier werken, omdat het helpt de etherische oliën in de lucht vrij te maken. Een flacon met etherische citroenolie kan een praktisch alternatief zijn om te gebruiken wanneer u niet thuis bent.

Kortom: Citrusachtige geuren, of het nu gaat om een vers gesneden citroen of gekochte etherische oliën uit de winkel, kunnen helpen bij het verminderen van zwangerschapsgerelateerde misselijkheid.

5. Beheersing van uw ademhaling

Langzaam en diep ademhalen kan ook helpen om misselijkheid te verminderen.

In één studie probeerden onderzoekers te bepalen welke aromatherapeutische geur het meest effectief was bij het verminderen van misselijkheid na een operatie.

Zij instrueerden de deelnemers om langzaam door de neus in te ademen en drie keer door de mond uit te ademen, terwijl ze aan verschillende geuren werden blootgesteld(29).

Alle deelnemers, inclusief die in de placebogroep, meldden een afname van misselijkheid. Dit deed de onderzoekers vermoeden dat de gecontroleerde ademhaling de verlichting kan hebben versterkt(29).

In een tweede studie bevestigden onderzoekers dat aromatherapie en gecontroleerde ademhaling beide onafhankelijk van elkaar de misselijkheid verlichten. In deze studie, verminderde de gecontroleerde ademhaling het in 62% van de gevallen(16).

Kortom: Specifieke gecontroleerde ademhalingstechnieken zijn een gratis en effectief thuisremedie tegen misselijkheid.

6. Gebruik bepaalde kruiden

Verschillende kruiden zijn populaire huismiddeltjes die vaak worden aanbevolen om misselijkheid tegen te gaan.

De meeste van deze specerijen worden uitsluitend ondersteund door anekdotische bewijzen. De misselijkheidsvechtende kracht van deze drie specerijen wordt echter ondersteund door wetenschappelijk bewijs:

  • Venkelpoeder: Kan menstruele symptomen verminderen, waaronder misselijkheid(30).
  • Kaneel: Kan de ernst van de misselijkheid verminderen die vrouwen ervaren tijdens de menstruatie. (31).
  • Komijn extract: Kan helpen bij het verbeteren van symptomen zoals buikpijn, misselijkheid, constipatie en diarree bij personen die lijden aan PDS(32).

Hoewel deze drie kruiden kunnen helpen bij het verlichten van misselijkheid bij bepaalde personen, zijn er maar weinig studies beschikbaar en zijn er meer nodig om sterke conclusies te kunnen trekken.

Het is ook vermeldenswaard dat de bovenstaande studies gebruikte doses variërend van 180-420 mg per dag. Deze megadoses zijn moeilijk te bereiken bij normaal, dagelijks gebruik van deze kruiden.

Kortom: Bepaalde kruiden kunnen met succes de frequentie of de ernst van misselijkheid verminderen. Er kunnen echter grote doses nodig zijn en er zijn meer studies nodig om deze effecten te bevestigen.

7. Probeer je spieren te ontspannen

Het ontspannen van je spieren kan misselijkheid helpen verlichten.

Een techniek die men gebruikt heeft om dit effect te bereiken is de zogenaamde progressieve spierontspanning (PMR). Het vereist individuen om hun spieren te spannen en te ontspannen in een continue opeenvolging als een manier om fysieke en mentale ontspanning te bereiken(33).

Één recent overzicht vond dat PMR een efficiënte manier is om de hevigheid van misselijkheid als gevolg van chemotherapie te verminderen.(34).

Een andere manier om spierspanning te verlichten is door middel van massage.

In één studie kreeg een groep chemotherapie patiënten een 20 minuten durende onderarm- of onderbeenmassage tijdens hun behandeling.

Vergeleken met degenen die geen massage kregen, hadden de gemasseerde deelnemers ongeveer 24% minder kans om later misselijk te worden (35).

Kortom: Ontspannen van uw spieren, hetzij door middel van massage of PMR-technieken, kan helpen bij het verlichten van misselijkheid.

8. Neem een ​​vitamine B6 supplement

Vitamine B6 wordt steeds vaker aanbevolen als alternatieve behandeling voor zwangere vrouwen die liever geen medicijnen tegen misselijkheid gebruiken.

Verscheidene studies melden dat supplementen van vitamine B6, ook bekend als pyridoxine, met succes misselijkheid tijdens de zwangerschap kan verminderen(36, 37, 38, 39).

Om deze reden, stellen verscheidene deskundigen voor om vitamine B6 de supplementen tijdens zwangerschap als eerste lijnbehandeling tegen milde misselijkheid te nemen(40, 41).

Vitamine B6 doses tot 200 mg per dag worden over het algemeen als veilig beschouwd tijdens de zwangerschap en hebben vrijwel geen bijwerkingen. Daarom kan deze alternatieve therapie het proberen waard zijn. (4142).

Desalniettemin zijn er niet veel studies over dit onderwerp gedaan, en sommige rapporten melden geen effecten(1243).

Kortom: Voor zwangere vrouwen die misselijkheid ervaren, is vitamine B6 een veilig en potentieel effectief alternatief voor anti-misselijkheidsmedicijnen.

9-17. Extra tips om misselijkheid te verminderen

Naast de bovenstaande tips kunnen enkele andere aanbevelingen de kans op misselijkheid verminderen of helpen de symptomen ervan te verlichten. De meest voorkomende zijn(4445):

  1. Vermijd gekruid of vet voedsel: Een maaltijd bestaande uit voedsel zoals bananen, rijst, appelmoes, crackers of gebakken aardappelen kan de misselijkheid verlichten en de kans op een verstoorde maag verminderen.
  2. Eiwit toevoegen aan uw maaltijden: Eiwitrijke maaltijden kunnen misselijkheid beter bestrijden dan maaltijden met veel vet of koolhydraten(46).
  3. Vermijd grote maaltijden: Kiezen voor kleinere, meer frequente maaltijden wanneer u zich misselijk voelt, kan uw symptomen helpen verminderen.
  4. Blijf rechtop staan nadat je hebt gegeten: Sommige mensen hebben meer kans op reflux of worden misselijker als ze binnen 30 tot 60 minuten na een maaltijd gaan liggen.
  5. Vermijd het drinken bij de maaltijden. Het drinken van vloeistoffen bij de maaltijd kan het gevoel van volheid verhogen, wat bij sommige mensen de misselijkheid kan verergeren.
  6. Blijf gehydrateerd: Uitdroging kan misselijkheid verergeren. Als je misselijkheid gepaard gaat met braken, vervang dan je verloren vocht door elektrolytrijke vloeistoffen zoals mineraalwater of een sportdrank.
  7. Vermijd sterke geuren: Deze kunnen misselijkheid verergeren, vooral tijdens de zwangerschap.
  8. Vermijd ijzer supplementen: Zwangere vrouwen met een normaal ijzergehalte moeten tijdens het eerste trimester vermijden om ijzer supplementen te gebruiken omdat ze het gevoel van misselijkheid kunnen verergeren (47)
  9. Bewegen: Aerobics en yoga kunnen bijzonder nuttige manieren zijn om misselijkheid bij sommige personen te verminderen (4849).

Het is vermeldenswaard dat de meeste van deze laatste tips alleen worden ondersteund door anekdotisch bewijs. Dat gezegd hebbende, vormen ze weinig risico en kunnen ze het proberen waard zijn.

Kortom: De bovenstaande tips kunnen misselijkheid voorkomen of verlichten, volgens anekdotisch bewijs. De meeste van deze behandelingen zijn niet onderzocht.

Tot slot

Misselijkheid kan in veel situaties voorkomen en geeft je vaak een vreselijk gevoel.

De natuurlijke tips hierboven kunnen helpen om misselijkheid te verminderen zonder medicijnen te gebruiken.

Dat gezegd hebbende, als uw misselijkheid aanhoudt, moet u zeker aanvullend advies inwinnen bij uw arts.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.