Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

17 natuurlijke manieren om wat te doen tegen misselijkheid

1307 Views

17 natuurlijke manieren om wat te doen tegen misselijkheid

Misselijkheid is iets wat de meeste mensen wel kennen. Het is niet prettig en kan optreden in verschillende situaties, zoals zwangerschap en tijdens het reizen.

Anti-misselijkheid geneesmiddelen worden vaak gebruikt om het te verlichten. Helaas kunnen dergelijke medicijnen negatieve neveneffecten hebben, zoals slaperigheid.

Hier zijn 17 natuurlijke middeltjes om wat tegen misselijkheid te doen zonder gebruik van medicijnen.

1. Eet Gember

Gember is een populaire natuurlijke remedie vaak gebruikt voor de behandeling van misselijkheid.

De manier waarop het werkt is nog niet volledig begrepen. Deskundigen zijn echter van mening dat verbindingen in gember kunnen werken op dezelfde manier als anti-misselijkheid geneesmiddelen(1, 2).

In feite verscheidene studies zijn het erover eens dat gember is geschikt voor het verminderen van misselijkheid in verschillende situaties.

Bijvoorbeeld het consumeren van gember is een doeltreffend middel om misselijkheid te verminderen tijdens de zwangerschap(3, 4, 5, 6).

Gember kan ook effectief zijn bij het verminderen van de misselijkheid bij mensen na chemotherapie of een operatie ervaring(2, 7, 8, 9).

Sommige studies rapporteren zelfs dat gember net zo effectief te zijn als sommige medicatie, met minder negatieve bijwerkingen(10, 11).

Er bestaat geen consensus met betrekking tot de meest effectieve dosering, maar de meeste van de bovenstaande onderzoeken leverden deelnemers  0,5 tot 1,5 gram gedroogde gember per dag.

Gebruik van gember is veilig voor de meeste mensen. Echter, moet u uw gember inname beperken als u gevoelig bent voor lage bloeddruk of een lage bloedsuikerspiegel heeft, of als je bloedverdunners gebruikt(1).

Sommige deskundigen zetten ook vraagtekens bij de veiligheid van het eten van gedroogde gember tijdens de zwangerschap(1).

Hoewel er slechts een klein aantal studies over gember is uitgevoerd bij gezonde zwangere vrouwen met een laag risico op bijwerkingen. De meeste deskundigen achten gember een veilige, doeltreffende remedie tijdens de zwangerschap(3, 12, 13, 14).

Samenvatting: Een dagelijkse dosis gember kan een effectief alternatief voor anti-misselijkheid geneesmiddelen in verschillende situaties zijn, zoals tijdens de zwangerschap en na chemotherapie of een operatie.

2. Munt aromatherapie

Pepermunt olie in een kleine fles

Munt aromatherapie is een ander alternatief wat waarschijnlijk zal helpen uw misselijkheid te verminderen.

Een studie onderzocht de effecten bij vrouwen die net waren bevallen.

Die werden blootgesteld aan een munt geur scoorde hun niveau van misselijkheid beduidend lager dan die anti-misselijkheid medicijnen of een placebo(15).

In een andere studie, munt aromatherapie was werkzamer tegen de misselijkheid bij 57% van de gevallen(16).

In een derde studie met behulp van een inhalator met muntolie bij het begin van misselijkheid verminderde de symptomen – binnen twee minuten van de behandeling – in 44% van de gevallen(17).

Sommigen stellen voor dat het genot van een kopje munt thee soortgelijke anti-misselijkheid gevolgen kunnen hebben. Zo dat u weinig heeft te verliezen om eens munt thee te proberen, er zijn momenteel geen studies die de effectiviteit ervan bevestigen.

Muntolie genomen in de vorm van pillen heeft gemengde resultaten aangetoond. Sommige studies tonen voordelen, terwijl anderen geen effecten laten zien(18, 19).

Wat meer, er bestaat weinig informatie over de veiligheid van de inname van muntolie.

Daarom zijn meer studies nodig over pepermunt pillen voordat sterke conclusies kunnen worden getrokken. Echter, ruiken aan pepermuntolie moet volkomen veilig zijn en lijkt te werken bij ongeveer de helft van de mensen.

Samenvatting: Het ruiken aan muntolie bij het begin van misselijkheid kan helpen uw symptomen te verminderen.

3. Probeer acupunctuur of acupressuur

Acupunctuur en acupressuur zijn twee technieken vaak gebruikt in traditionele Chinese geneeskunde voor de behandeling van misselijkheid en braken.

Tijdens acupunctuur worden dunne naalden ingebracht op specifieke punten in het lichaam. Acupressuur wil dezelfde punten van het lichaam stimuleren, maar maakt gebruik van druk in plaats van naalden.

Beide technieken stimuleert de zenuwvezels, welke signalen naar de hersenen en het ruggenmerg gaan. Deze signalen worden gedacht aan de mogelijkheid om misselijkheid te verminderen(20, 21).

Bijvoorbeeld, twee recente beoordelingen melden dat acupunctuur en acupressuur verminderen het risico op het ontwikkelen van misselijkheid na een operatie met 28-75%(22, 23).

Wat meer, studies tonen aan dat beide vormen zijn even effectief als anti-misselijkheid medicatie of het verminderen van de symptomen, met vrijwel geen negatieve bijwerkingen(23).

Ook twee andere beoordelingen melden dat acupressuur verlaagt de ernst van misselijkheid en het risico van de ontwikkeling na een chemotherapie(24, 25).

Er zijn ook aanwijzingen dat acupunctuur misselijkheid tijdens de zwangerschap vermindert, maar meer onderzoek is nodig(26).

De meeste studies die een voordeel melden stimuleerden het acupunctuurpunt Neiguan, ook bekend als de P6(27).

U kunt deze zenuw in je eentje stimuleren door simpelweg het plaatsen van uw duim 2-3 vingers op de binnenkant van je pols, tussen de twee prominente pezen.

Hier is een foto laat zien hoe u dit punt zelf kunt vinden.

Als je het eenmaal hebt gevonden, druk naar beneden met je duim ongeveer 1 minuut voordat u dezelfde procedure op je andere arm herhaalt. Herhaal deze stappen indien nodig.

Samenvatting: Acupunctuur en acupressuur zijn twee wetenschappelijk bewezen technieken om misselijkheid te verminderen.

4. Plak van een citroen

Lemon Slice

Citrus geuren, zoals die van een vers gesneden citroen , kunnen helpen verminderen van misselijkheid bij zwangere vrouwen.

In een studie, een groep van 100 zwangere vrouwen kregen de opdracht om citroen of amandel essentiële oliën in te ademen zodra ze zich misselijk voelde.

Aan het einde van de 4-daagse studie, die in de groep van citroen waardeerden hun misselijkheid tot 9% lager dan die met een placebo van amandelolie(28).

Het snijden van een citroen of gewoon het krassen op haar schil kan werken op een vergelijkbare manier, omdat het helpt haar etherische oliën te laten vrijkomen in de lucht. Een flesje van essentiële citroenolie kan een praktisch alternatief zijn voor gebruik wanneer u niet thuis bent.

Samenvatting: citrus geuren, of het nu van een vers gesneden citroen of uit de winkel koopt de etherische oliën, het kan helpen verminderen van gerelateerde misselijkheid bij zwangerschap.

5. Controle van uw ademhaling

Het langzaam en diep adem halen kan ook helpen verminderen van misselijkheid.

In één studie hebben onderzoekers geprobeerd te bepalen welke aromatherapie geur het meest geschikt is voor het verminderen van misselijkheid na een operatie was.

Ze gaven de deelnemers een opdracht om langzaam in te ademen door de neus en uit te ademen door de mond drie keer, terwijl ze werden blootgesteld aan verschillende geuren (29).

Alle deelnemers, waaronder die in de placebogroep, meldde een afname van misselijkheid. Dit maakt dat de onderzoekers veronderstellen dat de gecontroleerde ademhaling misselijkheid kan verminderen(29).

In een tweede studie bevestigde onderzoekers dat aromatherapie en gecontroleerde ademhaling zowel autonoom misselijkheid kan verlichten. In deze studie verminderd het de gecontroleerde ademhaling in 62% van de gevallen(16).

Samenvatting: Specifieke gecontroleerde ademhaling technieken zijn gratis en effectieve huisremedie tegen misselijkheid.

6. Gebruik bepaalde kruiden

Verschillende kruiden zijn populair huismiddeltjes vaak aanbevolen om misselijkheid tegen te gaan.

De meeste van deze kruiden worden uitsluitend ondersteund door anekdotisch bewijs. Echter, de misselijkheid en kracht van deze drie kruiden ondersteund door enig wetenschappelijk bewijs:

  • Venkel poeder: Kan menstruele symptomen verminderen, waaronder misselijkheid(30).
  • Kaneel: Reduceren de ernst van misselijkheid die vrouwen ervaren tijdens de menstruatie (31).
  • Komijn extract: Kan symptomen zoals buikpijn, misselijkheid, constipatie en diarree bij personen die lijden aan PDS verbeteren(32).

Hoewel deze drie kruiden kunnen helpen verlichten van misselijkheid bij bepaalde personen, maar er zijn maar weinig studies gedaan ​​en meer is nodig voordat sterke conclusies kunnen worden getrokken.

Het is ook vermeldenswaard dat de bovenstaande studies gebruikte doses variërend van 180-420 mg per dag. Deze mega-doses zijn moeilijk te bereiken door middel van normaal, dagelijks gebruik van deze kruiden.

Samenvatting: Bepaalde kruiden kunnen met succes de frequentie of de ernst van de misselijkheid verminderen. Echter grote doses kunnen worden verlangd en meer studies zijn nodig om deze effecten bevestigen.

7. Probeer je spieren te ontspannen

Je spieren ontspannen kunnen helpen verlichten van misselijkheid.

Een techniek die mensen hebben gebruikt om dit effect te bereiken is bekend als progressieve spierontspanning (PMR). Het vereist individuen om hun gespannen spieren te ontspannen in een continue reeks als een manier om de lichamelijke en geestelijke ontspanning te bereiken(33).

Een recente evaluatie bleek dat PMR is een effectieve manier om de ernst van misselijkheid gevolg door chemotherapie te verminderen(34).

Een andere manier om de spierspanning te verlichten is door middel van massage.

In een studie, een groep van patiënten die chemotherapie kregen een 20-minuten onderarm of onderbeen massage tijdens hun behandeling kregen.

In vergelijking met welke die geen massage kregen, de gemasseerde deelnemers hadden ongeveer 24% minder kans om daarna misselijk te worden(35).

Samenvatting: Het ontspannen  van je spieren, hetzij door middel van massage of PMR technieken kunnen helpen verlichten van misselijkheid.

8. Neem een ​​vitamine B6 supplement

Brown pillen in een bruine fles

Vitamine B6 wordt vaak aanbevolen als een alternatieve behandeling voor zwangere vrouwen die de voorkeur geven aan anti-misselijkheid i.p.v. medicatie.

Verschillende studies rapporteren dat supplementen van vitamine B6, ook bekend als pyridoxine , succesvol zijn tegen misselijkheid gedurende de zwangerschap(36, 37, 38, 39).

Om deze reden raden verschillende deskundigen aan het nemen van vitamine B6 supplementen tijdens de zwangerschap als een eerste lijn van behandeling tegen lichte misselijkheid(40, 41).

Vitamine B6 doses tot 200 mg per dag wordt algemeen als veilig beschouwd tijdens zwangerschap en produceert nagenoeg geen bijwerkingen. Daarom kan deze alternatieve therapie de moeite waard zijn om het te proberen(41, 42).

Toch zijn er nog niet heel veel studies over dit onderwerp, en sommige rapporteren geen effecten (12, 43).

Samenvatting: Voor zwangere vrouwen die misselijkheid ervaren, vitamine B6 is een veilige en potentieel alternatief voor anti-misselijkheid geneesmiddelen.

9-17. Extra tips om misselijkheid te verminderen

Naast bovenstaande tips kunnen enkele andere aanbevelingen de waarschijnlijkheid van misselijkheid verminderen of helpen verlichten van de symptomen. De meest voorkomende zijn(44, 45):

  1. Vermijd gekruid of vet voedsel: Een bland dieet bestaat uit voedingsmiddelen, zoals bananen , rijst, appelmoes, crackers of gebakken aardappelen kan misselijkheid verlichten en de kans op een verstoorde maag verminderen.
  2. Eiwit toevoegen aan uw maaltijden: Eiwitrijke maaltijden kunnen helpen tegen misselijkheid beter dan maaltijden die veel vet of koolhydraten bevatten(46).
  3. Vermijd grote maaltijden: Kiezen voor kleinere, meer frequente maaltijden, als je je misselijk voelt kan helpen verminderen uw klachten.
  4. Blijf rechtop staan na het eten: Sommige mensen hebben meer kans op reflux ervaren of worden misselijk als ze gaan liggen binnen 30 tot 60 minuten na een maaltijd.
  5. Vermijd het drinken bij de maaltijden: Drinken geen vloeistoffen bij de maaltijd kan een gevoel van volheid geven, die misselijkheid kan verhogen of verergeren bij sommige individuen.
  6. Gehydrateerd te blijven: Uitdroging kan misselijkheid verergeren. Als uw misselijkheid gepaard gaat met braken, vervanging van uw verloren vloeistoffen met elektrolyt-rijke vloeistoffen zoals mineraalwater, groentebouillon of een sportdrank.
  7. Vermijd sterke geuren: Deze kan misselijkheid verergeren, vooral tijdens de zwangerschap.
  8. Vermijd ijzersupplementen: Zwangere vrouwen met een normale ijzergehalte moet voorkomen het nemen van ijzersupplementen tijdens het eerste trimester, omdat ze een gevoel van misselijkheid kan verergeren(47).
  9. Bewegen: Aerobic oefening en yoga kan bijzonder nuttig manieren zijn om misselijkheid bij sommige individuen te verminderen(48, 49).

Het is vermeldenswaard dat de meeste van de laatste tips alleen worden ondersteund door anekdotisch bewijs. Dat gezegd hebbende, vormen ze weinig risico en kan het zinvol zijn om het eens te proberen.

Samenvatting: De bovenstaande tips kan voorkomen of verlichten van misselijkheid, volgens anekdotisch bewijs. De meeste van deze behandelingen zijn niet onderzocht.

Tot Slot

Misselijkheid kan gebeuren in veel situaties en vaak voel je je verschrikkelijk.

De natuurlijke bovenstaande tips kunnen helpen misselijkheid te verminderen zonder het gebruik van medicijnen.

Dat gezegd hebbende, als je misselijkheid aanhoudt, moet u zeker extra advies inwinnen bij uw arts of therapeut.

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text