Wetenschappelijk gezien is buikgriep bekend als virale gastro-enteritis, een zeer besmettelijke infectie die uw maag en darmen aantast.

Norovirus – het meest voorkomende buikgriepvirus – resulteert in ruim 4,5 miljoen gevallen elk jaar alleen al in Nederland (1).

De belangrijkste symptomen van de buikgriep zijn misselijkheid, braken, diarree, maagkrampen en buikpijn ( 2 ).

Gelukkig kunnen sommige voedingsmiddelen en dranken helpen om je maag te kalmeren, verdere complicaties te voorkomen en je te helpen sneller te herstellen.

Hier zijn 17 voedingsmiddelen en drankjes voor als je de buikgriep hebt.

1. IJsschilfers

IJsschilfers zijn kleine stukjes ijs, meestal kleiner dan ijsblokjes.

De meest voorkomende complicatie van de buikgriep is uitdroging ( 3 ).

Wanneer het virus je treft, kan het moeilijk zijn om iets binnen te houden, inclusief water en andere vloeistoffen.

Hoewel hydratatie cruciaal is bij deze ziekte, kan misselijkheid en overgeven verergeren als je te veel tegelijk drinkt .

Zuigen op ijsschilfers is een geweldige manier om mee te beginnen, omdat het je niet in staat stelt om vloeistoffen te snel te consumeren. Dit kan je helpen vocht vast te houden en beter gehydrateerd te blijven in de vroege stadia van de buikgriep (4).

Kortom: IJsschilfers helpen je langzaam water op te nemen, wat je lichaam in de vroege stadia van buikgriep beter verdraagt.

2. Heldere vloeistoffen

Diarree en braken zijn de belangrijkste symptomen van buikgriep. Ze kunnen snel leiden tot uitdroging als verloren vloeistoffen niet worden aangevuld(5).

Heldere vloeistoffen bestaan ​​voornamelijk uit water en koolhydraten, waardoor ze gemakkelijk verteerbaar zijn. Sommige opties zijn:

  • water
  • bouillon
  • cafeïnevrije thee
  • heldere vruchtensappen, zoals appel, cranberry en druivensap
  • sportdranken
  • kokoswater
  • oplossingen voor orale rehydratie, zoals Pedialyte

Houd er rekening mee dat vruchtensappen en sportdranken zeer veel suiker bevatten, dus het is belangrijk om niet te veel van deze dranken tegelijk te drinken. En vermijd hen zonder professionele begeleiding te geven aan baby’s en jonge kinderen, omdat ze diarree kunnen verergeren (5,67).

Kortom: Heldere vloeistoffen worden gemakkelijk verteerd en helpen bij het aanvullen van vocht dat verloren is gegaan door diarree en braken.

3. Elektrolytische dranken

Elektrolyten zijn een groep elektrisch geladen mineralen die essentiële lichaamsfuncties ondersteunen, zoals bloeddrukregulatie en spiercontractie ( 8 , 9 ).

Het vervangen van verloren vloeistoffen en elektrolyten is de hoeksteen van de behandeling van buikgriep (10).

Bij het eerste begin van diarree en braken, adviseren gezondheidszorgprofessional vaak orale rehydratieoplossingen, vooral voor zuigelingen en kinderen. Deze bevatten water, suiker en elektrolyten in specifieke verhoudingen die gemakkelijk verteerbaar zijn (11,12,13).

Sportdranken zijn een andere optie om vloeistoffen en elektrolyten aan te vullen, maar zijn meestal hoger in suiker.

Onderzoekers suggereren dat ze net zo effectief kunnen zijn als orale rehydratie oplossingen bij de behandeling van uitdroging bij volwassenen (14).

Kortom: Elektrolytische dranken leveren vocht en vult belangrijke mineralen aan die verloren zijn gegaan tijdens buikgriep.

4. Muntthee

Muntthee kan helpen bij het verlichten van maagklachten. In feite kan alleen de geur van munt misselijkheid verminderen (15).

In één onderzoek bij 26 mensen die na een operatie misselijkheid hadden ondervonden, het ruiken van pepermuntolie tijdens diepe ademhalingsoefeningen verminderden misselijkheid bij 58% van de deelnemers (16).

Andere studies suggereren dat het ruiken aan pepermuntolie kan helpen om diarree te verminderen bij mensen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) (17).

Hoewel studies over de voordelen van muntthee voor maagklachten in het bijzonder ontbreken, valt er weinig te verliezen door het te proberen. Op zijn minst is muntthee een potentiële bron van de broodnodige vloeistoffen als je ziek bent.

Kortom: Verschillende studies suggereren dat het ruiken van munt misselijkheid kan verlichten, hoewel er meer onderzoek nodig is naar munt en buikgriep in het bijzonder.

5. Gember

Gember wordt vaak gebruikt om misselijkheid te verlichten, een primair symptoom van de buikgriep (18).

Hoewel onderzoek naar gember voor misselijkheid tijdens buikgriep in het bijzonder ontbreekt, hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat gember hielp misselijkheid als gevolg van zwangerschap, kankerbehandeling en reisziekte te verminderen (19,20,21).

Gember is vers, als specerij of als ingrediënt in thee, ginger ale en snoep verkrijgbaar. Intussen zijn geconcentreerde hoeveelheden van deze specerij te vinden in siropen, capsules en tincturen (22).

Het is echter het beste om geconcentreerde bronnen te vermijden, omdat gember diarree kan veroorzaken wanneer het in hoge doses wordt ingenomen (23).

Probeer in plaats daarvan gemberwortel vers te raspen in een soep of in de thee te zetten om mogelijk misselijkheid te verlichten tijdens buikgriep.

Kortom: Veel onderzoeken ondersteunen het gebruik van gember om misselijkheid te verminderen, maar er is meer onderzoek nodig naar het gebruik van dit kruid om misselijkheid tijdens buikgriep in het bijzonder te verminderen.

6. Op bouillon gebaseerde soepen

Bij het ervaren van diarree bevelen velen huisartsen bouillon en op bouillon gebaseerde soepen aan als eerste keuze bij het overschakelen naar eten( 24 ).

Bouillon gebaseerde soepen hebben een zeer hoog watergehalte, dat kan helpen met hydratatie tijdens een aanval van buikgriep.

Ze zijn ook een uitstekende bron van natrium , een elektrolyt dat snel uitgeput kan raken door regelmatig overgeven en diarree.

Bijvoorbeeld, 1 kopje (240 ml) van een standaard kipnoedelsoep bevat ongeveer 90% procent water en levert ongeveer 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor natrium ( 25 ).

Kortom: Tijdens buikgriep zijn soepen op basis van bouillon een ideale overgang naar vast voedsel, omdat ze veel vocht en elektrolyten bevatten.

7-10. Bananen, rijst, appelmoes en toast

Bananen , rijst, appelmoes en toast vormen de basis van het BRAT-dieet.

Artsen adviseren deze neutrale voedingsmiddelen vaak voor maagklachten, omdat ze zacht voor je maag zijn.

Houd in gedachten dat het BRAT-dieet alleen niet alle voedingsstoffen biedt die het nodig heeft.

In feite bevelen deskudigen aan dat kinderen, zodra ze gerehydrateerd zijn, terugkeren naar hun gebruikelijke leeftijd-aangepaste diëten (2627).

Niettemin, bananen, rijst , appelmoes en toast zijn veilige opties om mee te beginnen als je misselijk bent van buikgriep.

Kortom: Bananen, rijst, appelmoes en toast zijn veilig om te proberen terwijl je ziek van buikgriep.

11-13. Droge granen, crackers en zoutjes

Om misselijkheid en overgeven tijdens de buikgriep te voorkomen, zijn droge ontbijtgranen, gewone crackers en zoutjes veilige opties ( 28 ,29).

Omdat ze vrij zijn van kruiden, weinig vet en weinig vezels, zijn ze zacht voor je buik.

Ze zijn ook gemaakt van eenvoudige koolhydraten , die snel en gemakkelijk worden verteerd (30).

Bovendien zijn deze verfijnde granen vaak verrijkt met essentiële vitaminen en mineralen, waardoor je misschien dichter bij je dagelijkse voedingsbehoeften kunt komen (31).

Kortom: Droge granen, crackers en zoutjes kunnen beter worden verdragen tijdens buikgriep, omdat ze licht verteerbaar zijn, vrij van kruiden en weinig vet en vezels bevatten.

14. Aardappelen

Zacht voedsel zoals aardappelen zijn geweldige opties als je buikgriep hebt.

De aardappelen zijn zacht en vetarm en bestaan ​​uit licht verteerbare zetmelen. Ze zitten ook vol met kalium, een van de primaire elektrolyten die verloren gaan tijdens braken en diarree (32).

In feite levert slechts 1 middelgrote aardappel (167 gram) ongeveer 12% van de ADH voor kalium (33 ).

Vermijd het toevoegen van vetrijke toppings, zoals boter, kaas en zure room, omdat ze diarree kunnen verergeren. Overweeg in plaats daarvan uw aardappelen te kruiden met een scheutje zout, omdat natrium tijdens de buikgriep uitgeput kan raken.

Kortom: Aardappelen zijn gemakkelijk verteerbaar en rijk aan kalium, een belangrijke elektrolyt die tijdens de buikgriep uitgeput kan raken.

15. Eieren

Eieren zijn een voedzame keuze als je buikgriep hebt.

Wanneer ze worden bereid met minimaal toegevoegd vet, zuivel en kruiden, worden eieren gemakkelijk in uw maag opgenomen.

Ze zijn ook een uitstekende bron van eiwitten, met 6 gram per groot ei, en bieden andere voedingsstoffen, zoals B-vitamines en selenium , een mineraal dat belangrijk is voor je immuunsysteem ( 34 ,35).

Vermijd eieren in olie, boter of reuzel te bakken, omdat grote hoeveelheden vet diarree kunnen verergeren ( 36 ).

Kortom: Eieren zijn gemakkelijk op te nemen voor je maag en rijk aan eiwitten en andere voedingsstoffen, waardoor ze een goede optie zijn als je buikgriep hebt.

16. Mager pluimvee en vlees

Mager pluimvee en vlees kunnen beter worden verdragen dan vetrijke opties als je buikgriep heeft. Goede keuzes omvatten:

  • zonder vel, witte stukken vlees van kip en kalkoen
  • extra mager, gemalen kip, kalkoen en rundvlees
  • magere vleeswaren, zoals kip, kalkoen en ham
  • extra magere stukjes rundvlees, zoals entrecote en biefstuk
  • varkenskarbonades met het vet eraf

Vermijd frituren van het vlees en kies in plaats daarvan voor bakken, roosteren of grillen om het vetgehalte laag te houden en te voorkomen dat je maagklachten nog erger worden.

Kortom: Mager pluimvee en vlees worden aanbevolen voor opties met een hoog vetgehalte, omdat ze tijdens de buikgriep beter verdragen kunnen worden.

17. Fruit

Wanneer je wordt getroffen door buikgriep, is het aanvullen van vloeistoffen een topprioriteit.

Dranken zijn niet de enige optie voor hydratatie. Veel fruit bevat zelfs 80-90% water. De volgende zijn enkele van de hoogste vruchten in water ( 37 , 38 , 39 , 40 ):

Fruit biedt ook een overvloed aan vitamines en mineralen, zoals kalium en vitamine A en C (41).

Kortom: Eten van fruit kan helpen bij het aanvullen van vloeistoffen als je buikgriep hebt, wat een topprioriteit is.

Eten en drinken om te vermijden

Sommige voedingsmiddelen en dranken kunnen misselijkheid, braken, diarree en andere maaggriepverschijnselen verergeren. Overweeg het volgende te vermijden:

  • Cafeïnevrije dranken. Cafeïne kan de slaapkwaliteit verminderen, wat het herstel kan belemmeren. Ook stimuleert koffie je spijsvertering en kan diarree verergeren (42,43).
  • Vet en gefrituurd voedsel. Vetrijke voedingsmiddelen zijn moeilijker te verteren en kunnen leiden tot diarree, misselijkheid en braken (2944).
  • Pittig voedsel. Pittig voedsel kan bij sommige mensen misselijkheid en braken opwekken (29).
  • Suikerhoudende voedingsmiddelen en dranken. Grote hoeveelheden suiker kunnen diarree verergeren, vooral bij kinderen ( 45 ).
  • Melk en melkproducten. Wanneer je buikgriep hebt, sommige mensen hebben problemen met de vertering van lactose, een eiwit in melk en melkproducten (46).

Kortom: Cafeïne, zuivelproducten en overdreven zoete, pittige of vette voedingsmiddelen en dranken kunnen buikgriep symptomen verergeren.

Tot slot

Wanneer het wordt geconfronteerd met buikgriep, kan het moeilijk zijn om voedsel en dranken vast te houden.

IJsschilfers, heldere vloeistoffen en elektrolytdranken zijn goede voedingsmiddelen om mee te beginnen, omdat ze kunnen helpen vocht en elektrolyten aan te vullen.

Totdat je je gebruikelijke voeding kunt verdragen, zijn neutrale opties zoals soepen, geraffineerde granen en aardappelen veilig. Eieren, fruit en vetarm gevogelte zijn ook gemakkelijker verteerbaar.

Door je lichaam te laten rusten, gehydrateerd te blijven en een deel van het voedsel op deze lijst te proberen, kun je sneller herstellen als buikgriep toeslaat.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com